صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گریه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر غم شهادت امام حسین (علیه السلام) پس از شهادت؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    14
    حضور
    1 روز 10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53

    اشاره گریه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر غم شهادت امام حسین (علیه السلام) پس از شهادت؟




    سلام به دوستان

    ببخشید سوالیه که چند وقته ذهنم رو در این روزها به خودش مشغول کرده.

    مگه شهیدان پس از شهادت زنده نیستن پس چرا حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنوز در غم امام حسین علیه السلام عزادارند در حالی که پس از شهادت این عزیزان در واقع به وصال همدیگه رسیدن.

    در اینکه شهید شدن امام عزیزمون غمی بی پایانه شکی نیست ولی در عزاداری ها ما اعتقاد داریم خوشامد گوی عزادار های امام حسین علیه السلام، حضرت زهرا (سلام الله علیها) و امام علی (علیه السلام) هستن. پس خود مولامون امام حسین علیه السلام پس از شهادتشون کجا رفتن؟ مگه الان همه ی ائمه پیش هم نیستن و پس از شهادت بدنشون سالم و کامل نیست؟ چرا شب های جمعه ما اعتقاد داریم حضرت زهرا در غم فرزندشون همچنان بیتاب هستن؟

    پیشاپیش ممنون
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۰۶:۲۵

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    گریه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر غم شهادت امام حسین (علیه السلام) پس از شهادت؟








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    به تصریح قرآن شهدا پس از این دنیا زنده اند و از نعمتهای پروردگارشان بهره مند هستند:

    وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ.(بقره/154)

    وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً، بَلْ أَحْياءٌ، عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون.(آل عمران/169)

    منظور از حیات ایشان پس از شهادت، زندگی در عالم برزخ و بهره مندی از نعمتهای موجود در آن است.(ترجمه الميزان، ج‏1، ص: 523)

    در روایات بر این مطلب تاکید شده است که روح پیامبر و دیگر معصومین در برزخ و در مقامی عالی قرار دارد و امام حسین خود در خطبه ای که پیش از حرکت به سوی کوفه ایراد کرده اند به این حقیقت اشاره کرده اند:

    خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِيدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِي إِلَى أَسْلَافِي‏ اشْتِيَاقَ يَعْقُوبَ إِلَى يُوسُف‏. (بحارالأنوار ج : 44 ص : 366)

    از این کلام امام به خوبی استفاده میشود که پس از شهادت نزد پیامبر، والدین و برادر بزرگشان در برزخ هستند.

    همچنین از روایات استفاده میشود که حضرت زهرا از آسمان به زمین نزد قبر حسین می آید و برای زوار آن قبر شریف دعا میکند:

    عن أبي عبد الله قال إن فاطمة بنت محمد ص تحضر لزوار قبر ابنها الحسين ع فتستغفر لهم ذنوبهم. (كامل‏الزيارات ص : 118)

    فردى به نام سليمان اعمش ميگويد من همسايه اى از اهل سنت داشتم. از او در مورد زيارت امام حسين عليه السلام پرسيدم. گفت: بدعت است. فرداى آن روز رفتم با او در اين مورد بحث كنم. همسرش گفت به زيارت كربلا رفته. من نيز به كربلا رفتم. او را ديدم و از علت سخنش در مورد زيارت وتغيير موضعش سوال كردم. گفت: همان شب كه شب جمعه بود در خواب پيامبر را وحضرت زهرا وخديجه را ديدم كه در هودجى بودند كه از آسمان فرود مى آمد، سوال كردم اينان به كجا ميروند، گفتند به زيارت امام حسين عليه السلام، آنگاه ديدم كه از آسمان برگه هاى كاغذ كه بر ان چيزى نوشته است فرو ميريزد كه بر ان نوشته است «امان من الله لزوار قبر الحسين ليله الجمعه؛ امان است از سوى خداوند براى زايران حسين عليه السلام در شب جمعه»، خواستم از اين برگه ها بگيرم اما به من گفتند تو زيارت آن حضرت را بدعت ميدانى، از خواب بيدار شدم واكنون متنبه شده ام.(بحار/ج 45 /ص402)

    همچنین در روایات آمده است که حضرت زهرا عزادار امام حسین است و در روایات متعددی بر تظلم و خونخواهی ایشان درباره فرزندانش و به خصوص امام حسین تاکید شده است:

    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نُصِبَ لِفَاطِمَةَ ع قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ وَ أَقْبَلَ الْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ رَأْسُهُ فِي يَدِهِ فَإِذَا رَأَتْهُ شَهَقَتْ شَهْقَةً لَا يَبْقَى فِي الْجَمْعِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى لَهَا. (بحارالأنوار ج : 43 ص : 221)

    روایت اخیر حقیقتی را به ما گوشزد میکند که میتواند پاسخگوی سوال شما باشد. اینکه حادثه شهادت امام حسین از نظر کمّی و کیفی پدیدآورنده دردی است که تا قیام قیامت بر دل اهلبیت و محبان ایشان سنگینی میکند و با حضور حسین پس از شهادت در برزخ یا قیامت نزد پیامبر و اهلبیت و محبان ایشان، التیام نمی یابد.

    پس مساله، مساله فراق و وصال فرزند و مادر نیست که با ملحق شدن حسین به مادر گرامیشان آتش دل را فرو نشاند بلکه ماهیت رخداد عاشوراست که دل همه عرشیان و انبیا و اهلبیت و مومنین را سوزانده است و حقیقت آنچه در عاشورا اتفاق افتاد تا قیام قیامت برپاست و سوزندگی آن پابرجاست:

    عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَظَرَ النَّبِيُّ ص إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِي حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً. (مستدرك‏الوسائل ج : 10 ص : 318)

    بنابراین فروکاستن آن به مساله فراق و وصال کم لطفی است و از اینروست که شهید مطهری چنین برداشتی را هم تحریفی در حادثه عاشورا و هم توهینی به ساحت مقدس آن بزرگواران برمیشمرد.(مجموعه‏آثاراستا شهيدمطهرى، ج‏17، ص: 111)

    در پناه حق


  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    خدایا شکرت انقدر ازاد منو خلق کردی که حتی راجب خودت هم نظر میدم!
    نوشته
    443
    حضور
    30 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1190



    سلام
    بیشتر توضیح بدین
    ممنون

    ویرایش توسط روح سبز : ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ در ساعت ۱۸:۴۶


    * دیده بر رهت دارم در دل شب تارم ---- در غم تو بیمارم تا دوباره برگردی *

    انسانیت به چیست؟ یکی از نشانهای انسانیت کمک مالی به دیگران است.
    موسسه خیریه همت. پرداخت با تلفن همراه : #5588*720*
    سایت موسسه : http://www.hemmat110.com/
    موسسه خیریه محک ( کودکان سرطانی)
    سایت موسسه : http://mahak-charity.org/main/

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    14
    حضور
    1 روز 10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53



    خیلی ممنون از پاسختون

    امروز با یکی از مبلغینی که از قم به دانشگاهمون اومدن در این مورد کمی صحبت کردیم که کلیتش اگه حافظه یاری کنه اینجوری بود

    همین طور که شما اشاره کردین همه ی عزیزانی که شهید شدند در عالم برزخ قرار دارن و در اون عالم زمان و مکان معنا نداره که مثلا هر مداحی میگه الان در این روضه ی بخصوص مثلا حضرت زهرا(س) حضور دارن . برداشتی که من از حرفای ایشون کردم این هستش که چیزی که ائمه رو متصل به ما در این دنیا میکنه ولایتشون بر ما هستش و ولایتش چیزی فراتر از اینه که مثلا مداحان میگن الان بی بی زهرا(س) بین خانوما حضور داره و دارن گریه میکنن و ما رو دعا میکنن و آگاهی ائمه از ما چیزی فراتر از حضور فیزیکی در کنار ما هستش.

    در واقع ولایت مثل بارون میمونه کسی میتونه بیشتر بهره ببره که بره زیر بارون و بیشتر بمونه ؛ در روضه ها هم ما در واقع با اشک بر مصیبت امام حسین (ع) ظرف وجودمون رو از گناه خالی میکنیم و ظرفیت وجودیمون رو بالا میبریم و میریم زیر بارون رحمت ولایت. و در اینجا به نظرم اینکه یک روضه رو ما به یکی از ائمه ربط بدیم کار اشتباهیه چون فیوضات همه ی ائمه در چنین مجالسی به سمت ما جذب میشه. حالا اینکه ما با یکی از ائمه بیشتر ارتباط برقرار میکنیم بحثش جداست.

    اما در مورد حدیثی که فرمودین :

    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نُصِبَ لِفَاطِمَةَ ع قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ وَ أَقْبَلَ الْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ رَأْسُهُ فِي يَدِهِ فَإِذَا رَأَتْهُ شَهَقَتْ شَهْقَةً لَا يَبْقَى فِي الْجَمْعِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى لَهَا. (بحارالأنوار ج : 43 ص : 221)

    من متوجه نمیشم چطوریه که هنوز موقع قیامت هنوز امام حسین(ع) سرشون از بدنشون جدا هست؟ آیا چنین حالتی در جهت نشان دادن رفتار کوفیان در قبال امام حسین هست یا اینکه کلا آقامون تا اون موقع قیامت چنین شرایطی دارن؟!

    چون این حدیث در مورد زمان زیر و در پاسخ حضرت فاطمه(س) هستش که واسه بقیه دوستان میذارم:

    پیامبر خدا(ص) می فرماید: هنگامی که به فاطمه گفته می شود وارد بهشت شو، می گوید: هرگز وارد نمی شوم تا بدانم پس از من با فرزندانم چه کردند؟به وی گفته می شود: به وسط قیامت نگاه کن.پس بدان سمت می نگرد و فرزندش حسین را می بیند که ایستاده و سر در بدن ندارد. دخت پیامبر(ص) ناله و فریاد سر می دهد. فرشتگان نیز (بادیدن این منظره) ناله و فریاد بر می آورند. (7)امام صادق(ع) می فرماید: حسین بن علی(ع) در حالی که سر مقدسش را در دست دارد، می آید. فاطمه با دیدن این منظره ناله ای جانسوز سر می دهد. در این لحظه، هیچ فرشته مقرب و پیامبر مرسل و بنده مؤمنی نیست مگر آنکه به حال او می گرید. (8)
    در این موقعیت، خداوند به خشم آمده، به آتشی به نام «هبهب » که هزار سال در آن دمیده شده تا سیاه گشته و هیچ آسودگی در آن راه نمی یابد و هیچ اندوهی از آنجا بیرون نمی رود، دستور می دهد کشندگان حسین بن علی را برگیر و جمع کن... آتش به فرمان پروردگار عمل کرده، همه آنها را بر می چیند... (9)

    یعنی جسم برزخی و اخروی ایشون تا اون موقع به این شکل هست؟

    پیشاپیش ممنون



  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح سبز نمایش پست ها
    بیشتر توضیح بدین
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    حقیقتا درک عمیق کمیت و کیفیت آنچه در عاشورا اتفاق افتاد برای عموم ما قابل فهم نیست و تنها میتوان با ملاحظه تاریخ و ادعیه و زیارات و احادیث پیرامون، تا حدودی به درک مرتبه ای از آن دست یافت.

    به نظر میرسد برای این منظور لازم است در سه عرصه مطالعه شود:

    1- مقام و جایگاه امام (به طور عام) در نظام هستی و شریعت الهی،

    2- مقام و جایگاه امام حسین (به طور خاص)

    3- تبیین وقایع جنایتباری که در روز عاشورا اتفاق افتاد.

    در مورد امام شناسی حداقل باید فرازهای زیارت جامعه را (و بهتر است همراه با شرح آن) با دقت مطالعه نمود

    و در مورد امام حسین شناسی حداقل باید زیاراتی که برای ایشان بیان شده (مثلا در مفایح الجنان) و نیز جلد 44 بحارالانوار را مطالعه نمود.

    همچنین درباره وقایع عاشورا میتوان ضمن مطالعه جلد 45 بحارالانوار و مقتلهای معتبری همچون لهوف سید بن طاووس، فرازهای زیارت ناحیه مقدسه را نیز مطالعه نمود.

    با این حال دقت در احادیثی که از پیامبر و نیز معصومین قبل و بعد از اباعبدالله در مورد ایشان و واقعه عاشورا بیان شده است کمترین دلالتی که دارد این است که واقعه عاشورا حقیقتی فراتر از آن چیزی است که در ذهن بگنجد و زشتی آن تا جایی است که انبیای گذشته و پیامبر اسلام و ائمه قبل و بعد از امام حسین، ملائکه و اجنه و همه عرشیان را بی تاب کرده است. کافی است به عمق این حدیث گهربار امام حسن مجتبی توجه کنیم:

    عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) عَنْ أَبِيهِ (ع) عَنْ جَدِّهِ (ع):

    أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ (ع) دَخَلَ يَوْماً إِلَى الْحَسَنِ (ع) فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ بَكَى؛ فَقَالَ لَهُ: مَا يُبْكِيكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ؛ قَالَ أَبْكِي لِمَا يُصْنَعُ بِكَ؛ فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ (ع): إِنَّ الَّذِي يُؤْتَى إِلَيَّ سَمٌّ يُدَسُّ إِلَيَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَكِنْ لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ؛ يَزْدَلِفُ إِلَيْكَ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ ص وَ يَنْتَحِلُونَ دِينَ الْإِسْلَامِ فَيَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِكَ وَ سَفْكِ دَمِكَ وَ انْتِهَاكِ حُرْمَتِكَ وَ سَبْيِ ذَرَارِيكَ وَ نِسَائِكَ وَ انْتِهَابِ ثِقْلِكَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِي أُمَيَّةَ اللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ يَبْكِي عَلَيْكَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى الْوُحُوشِ فِي الْفَلَوَاتِ وَ الْحِيتَانِ فِي الْبِحَارِ.

    روزى امام حسين به حضور برادرش امام حسن آمد هنگامى كه چشم حسين به چهره برادر افتاد گريست، امام حسن پرسيد: چرا گريه مى‏كنى؟ حسين فرمود: گريه‏ام به خاطر آن مصائبى است كه بر تو وارد مى‏شود. امام حسن فرمود: آنچه بر من وارد شود زهرى است كه آن را به من مى‏خورانند، و به وسيله آن كشته مى‏شوم.
    ولى هيچ روزى به سختى روز (شهادت) تو اى ابا عبد اللَّه نيست، كه سى هزار نفر تو را محاصره كنند، در حالى كه ادّعا مى‏كنند از امّت جدّ ما محمّد هستند، خود را به اسلام نسبت مى‏دهند، و همه آنها خود را براى كشتن و ريختن خون تو، و بى‏احترامى به حريم تو، و به اسارت گرفتن اهل بيت تو و غارت خيام تو آماده كرده‏اند، در اين هنگام است كه خداوند لعنتش را شامل حال بنى اميّه كند، و آسمان خون و خاكستر بر سر مردم بباراند، و هر چيزى حتى حيوانات وحشى و ماهيان درياها براى مصيبت تو مى‏گريند. (بحارالأنوار ج : 45 ص : 218)

    السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک.

    در پناه حق


  12. صلوات ها 5


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    ولى هيچ روزى به سختى روز (شهادت) تو اى ابا عبد اللَّه نيست
    جسارتا یک سوال داشتم

    این حدیث با عبارت کل یوم عاشورا منافات دارد ؟؟



    شکی نیست این عبارت کل یوم عاشورا از دیدگاه برخی بزرگان حدیث محسوب نمی شود

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط dhvil نمایش پست ها
    امروز با یکی از مبلغینی که از قم به دانشگاهمون اومدن
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    در پاسخ به فرمایشات شما سه مطلب عرض میشود:


    1- اینکه ائمه به اذن الهی دارای ولایت با شعاعی بسیار گسترده بر جهان هستی هستند شکی وجود ندارد اما از اثبات این حقیقت نباید انکار حقیقتی دیگر را نتیجه گرفت.

    به تصریح روایات، برزخیان با اذن الهی میتوانند بر دنیا اشراف داشته و در جمعشان حضور به هم رسانند. در این باره از باب نمونه میتوانید به روایاتی که در کتاب شریف کافی/ج3/ص231/باب: بَابُ أَنَّ الْمَيِّتَ يَزُورُ أَهْلَهُ مراجعه نمایید.

    همچنین درباره حضور حضرت زهرا در مرقد امام حسین روایاتی را عرض کردیم مانند این روایت:

    عن أبي عبد الله قال إن فاطمة بنت محمد ص تحضر لزوار قبر ابنها الحسين ع فتستغفر لهم ذنوبهم. (كامل‏الزيارات ص : 118)
    امام صادق فرمود: همانا فاطمه دختر پیامبر نزد زائران قبر فرزندش حسین حاضر میشود و برای ایشان استغفار میکند.


    2- تاکید فراوانی که بر روضه و عزای حسینی در احادیث شده است نشان میدهد برقراری ارتباط ما با امام حسین و اهمیت فراوان دادن به مجلس عزای حسینی امری فراتر از سلیقه و انتخاب فردی است بلکه ریشه ای دینی دارد.(جلد 44 و 45 بحارالانوار را مطالعه کنید) حتی برخی از احکام درباره مرقد امام حسین وجود دارد که برای دیگران وجود ندارد از قبیل خوردن خاک تربت کربلا که از میان زیارتگاه های مقدس تنها همین خاک است که خوردنش حلال است.(رساله امام خمینی/مساله 2628)

    3- اما درباره روایتی که مورد سوال قرار داده اید، حقیقتی که ما از این روایت میخواستیم استفاده کنیم این بود که حتی در قیامت هم ماهیت جنایاتی که در روز عاشورا اتفاق افتاد همچنان به قوت خود باقی است و عزا و ماتم حضرت زهرا بر اباعبدالله چیزی فراتر از بروز احساسات مادرانه است تا با برطرف شدن فراق، آن هم تمام شود.

    اما اینکه آیا جدا بودن سر امام حسین از تن در قیامت، طبق این روایت، امری تمثیلی است یا حقیقتی عینی، در حال حاضر نمیتوانم اظهار نظر قطعی کنم اما شاید بتوان با توجه به دو نکته تا حدودی پرده از حقیقت آن برداشت:

    1-بر اساس آنچه سید بن طاووس در لهوف نقل میکند وقتی محمد حنفیه خدمت امام حسین رسید و از ایشان خواست تا به کوفه نرود در ملاقات دومی که با امام داشت از ایشان پرسید: چه چیز تو را واداشته تا با این سرعت عزم خروج از مکه کنی؟ اباعبدالله در جوابش فرمود: «اتانی رسول الله بعد ما فارقتک، فقال یا حسین، اخرج، فان الله قد شاء ان یراک قتیلا؛ پس از ملاقات قبلی، که از تو جدا شدم پیامبر نزدم آمد و فرمود: ای حسین از مکه خارج و به سوی کوفه برو، چرا که مشیت الهی بر این تعلق گرفته است که تو را کشته شده ببیند.» (لهوف/المسلک الاول: فی الامور المتقدمه علی القتال/ص120)

    2-بر اساس آیات و روایات و نیز تحلیلهای فلسفی، اعمال انسانها در این دنیا در تعیین نوع بدن آنها در برزخ و آخرت موثر است.

    از کنار هم نهادن این دو مطلب، شاید بتوان گفت روایت از واقعیتی خبر میدهد که تنها با کشته شدن امام حسین در این دنیا میتوانست به انسانهای دنیوی نشان داده شود و با کشته محشور شدن امام حسین در قیامت میتواند به انسانهای محشور در قیامت نشان داده شود.

    در پناه حق


  16. صلوات ها 4


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها
    این حدیث با عبارت کل یوم عاشورا منافات دارد ؟؟

    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    با تحقیقی که بنده در روایات انجام داده ام به نظر میرسد حدیثی با این محتوا در کتب حدیثی نیامده است با اینحال برخی مدعی هستند: «در بينش اسلام ناب، كلّ‏ ارض‏ كربلا، و كلّ يوم عاشورا، هر زمينى كربلا و هر روزى عاشورا است.( غم نامه كربلا / ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 12/مقدمه مترجم)

    در اینصورت همانطور که بزرگان گفته اند شاید این جمله اشاره ای تمثیلی و کنایی به این حقیقت است که مصیبتهای روز عاشورا همچنان ادامه دارد و مسلمانان همیشه باید به یاد آن باشند و برای حضرت سید الشهداء اظهار حزن و اندوه کنند. این مطلب با توجه به فراز دوم « كلّ‏ ارض‏ كربلا » به نظر درست تر میرسد.

    بنابراین میان این بیان کنایی و آنچه در حدیث امام حسن آمده است منافاتی وجود ندارد.

    در پناه حق


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    به تصریح قرآن شهدا پس از این دنیا زنده اند و از نعمتهای پروردگارشان بهره مند هستند:

    وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ.(بقره/154)

    وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً، بَلْ أَحْياءٌ، عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون.(آل عمران/169)

    منظور از حیات ایشان پس از شهادت، زندگی در عالم برزخ و بهره مندی از نعمتهای موجود در آن است.(ترجمه الميزان، ج‏1، ص: 523)

    در روایات بر این مطلب تاکید شده است که روح پیامبر و دیگر معصومین در برزخ و در مقامی عالی قرار دارد و امام حسین خود در خطبه ای که پیش از حرکت به سوی کوفه ایراد کرده اند به این حقیقت اشاره کرده اند:

    خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِيدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِي إِلَى أَسْلَافِي‏ اشْتِيَاقَ يَعْقُوبَ إِلَى يُوسُف‏. (بحارالأنوار ج : 44 ص : 366)

    از این کلام امام به خوبی استفاده میشود که پس از شهادت نزد پیامبر، والدین و برادر بزرگشان در برزخ هستند.

    همچنین از روایات استفاده میشود که حضرت زهرا از آسمان به زمین نزد قبر حسین می آید و برای زوار آن قبر شریف دعا میکند:

    عن أبي عبد الله قال إن فاطمة بنت محمد ص تحضر لزوار قبر ابنها الحسين ع فتستغفر لهم ذنوبهم. (كامل‏الزيارات ص : 118)

    فردى به نام سليمان اعمش ميگويد من همسايه اى از اهل سنت داشتم. از او در مورد زيارت امام حسين عليه السلام پرسيدم. گفت: بدعت است. فرداى آن روز رفتم با او در اين مورد بحث كنم. همسرش گفت به زيارت كربلا رفته. من نيز به كربلا رفتم. او را ديدم و از علت سخنش در مورد زيارت وتغيير موضعش سوال كردم. گفت: همان شب كه شب جمعه بود در خواب پيامبر را وحضرت زهرا وخديجه را ديدم كه در هودجى بودند كه از آسمان فرود مى آمد، سوال كردم اينان به كجا ميروند، گفتند به زيارت امام حسين عليه السلام، آنگاه ديدم كه از آسمان برگه هاى كاغذ كه بر ان چيزى نوشته است فرو ميريزد كه بر ان نوشته است «امان من الله لزوار قبر الحسين ليله الجمعه؛ امان است از سوى خداوند براى زايران حسين عليه السلام در شب جمعه»، خواستم از اين برگه ها بگيرم اما به من گفتند تو زيارت آن حضرت را بدعت ميدانى، از خواب بيدار شدم واكنون متنبه شده ام.(بحار/ج 45 /ص402)

    همچنین در روایات آمده است که حضرت زهرا عزادار امام حسین است و در روایات متعددی بر تظلم و خونخواهی ایشان درباره فرزندانش و به خصوص امام حسین تاکید شده است:

    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نُصِبَ لِفَاطِمَةَ ع قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ وَ أَقْبَلَ الْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ رَأْسُهُ فِي يَدِهِ فَإِذَا رَأَتْهُ شَهَقَتْ شَهْقَةً لَا يَبْقَى فِي الْجَمْعِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى لَهَا. (بحارالأنوار ج : 43 ص : 221)

    روایت اخیر حقیقتی را به ما گوشزد میکند که میتواند پاسخگوی سوال شما باشد. اینکه حادثه شهادت امام حسین از نظر کمّی و کیفی پدیدآورنده دردی است که تا قیام قیامت بر دل اهلبیت و محبان ایشان سنگینی میکند و با حضور حسین پس از شهادت در برزخ یا قیامت نزد پیامبر و اهلبیت و محبان ایشان، التیام نمی یابد.

    پس مساله، مساله فراق و وصال فرزند و مادر نیست که با ملحق شدن حسین به مادر گرامیشان آتش دل را فرو نشاند بلکه ماهیت رخداد عاشوراست که دل همه عرشیان و انبیا و اهلبیت و مومنین را سوزانده است و حقیقت آنچه در عاشورا اتفاق افتاد تا قیام قیامت برپاست و سوزندگی آن پابرجاست:

    عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَظَرَ النَّبِيُّ ص إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِي حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً. (مستدرك‏الوسائل ج : 10 ص : 318)

    بنابراین فروکاستن آن به مساله فراق و وصال کم لطفی است و از اینروست که شهید مطهری چنین برداشتی را هم تحریفی در حادثه عاشورا و هم توهینی به ساحت مقدس آن بزرگواران برمیشمرد.(مجموعه‏آثاراستا شهيدمطهرى، ج‏17، ص: 111)

    در پناه حق



    اين خواب ديدنها باباي مذهب رو درآورده

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود