جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تولد امام زمان (عج)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    85
    حضور
    4 روز 8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    224

    اشاره تولد امام زمان (عج)




    با سلام
    چرا بعضی از شیعیان معتقد هستند امام حسن عسگری (ع) فرزند نداشته است؟دلایل آنها چیست؟ علمای شیعه 12 امامی چه پاسخ های مستدلی دارند؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ در ساعت ۰۲:۲۸

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    تولد امام زمان (عج)








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749

    جمع بندی




    سوال:
    با سلام
    چرا بعضی از شیعیان معتقد هستند امام حسن عسگری (ع) فرزند نداشته است؟دلایل آنها چیست؟ علمای شیعه 12 امامی چه پاسخ های مستدلی دارند؟


    پاسخ:
    باسلام وتشکر .
    شیعیان چنین اعتقادی ندارد
    برخی این شبهه را مطرح نمودند که جعفرکذاب مدعی بوده امام حسن عسکری (علیه السلام) فرزند نداشته است ،پس این امر از سوی مدعیان دوغین امامت مانند جعفر کذاب مطرح گردیده و شیعه هرگز چنین توهم وتصوری ندارد، ولی جعفر کذاب این ادعای کذب را داشته است تااز این طریق به امامت برسد.او چه هنگام زنده بودن وچه هنگام شهادت برادرش ادعا می کرد که امام حسن
    (علیه السلام) عقیم بوده وهیچ فرزندی نداشته است ،ازسوی دیگر این امر توسط حکومت های معاصر امام حسن عسگری(علیه السلام) مطرح می شد تا این فضا به وجود آید که شیعیان بعد از امام حسن(علیه السلام) امام ندارند. متاسفانه امروز نیز دربرخی سایت ووبلاگ ها چنین وانمود می شود که امام حسن عسکری(علیه السلام) فرزند نداشته است،این امر نیز به منظور تضعیف فرهنگ مهدویت صورت می گیرد، این در حالی است که دلایل قوی درباره ولادت، زنده بودن ودیگر مسایل مربوط به امام زمان{عج الله فرجه الشریف} وجود دارد. از جمله : وقتى امام عسگرى(علیه السلام)را كفن كرده و در تابوت گذاشته بودند. جعفر پيش رفت تا برجنازه امام(علیه السلام) نماز گزارد. وقتى كه خواست تكبير نماز را بگويد، ناگاه كودكى گندمگون و سياه موى كه دندانهاى پيشينش قدرى با هم فاصله داشت، بيرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را كنار كشيد و گفت: عمو! كنار برو، من بايد بر پدرم نماز بخوانم. جعفر، در حالى كه قيافه ‏اش دگرگون شده بود، كنار رفت. آن كودك بر جنازه امام(علیه السلام) نماز خواند. (1)
    همچنین دشمنان از زنده بودن امام زمان
    {عج الله فرجه الشریف} احساس خطر ودرصدد ضربه زدن به امام زمان{عج الله فرجه الشریف} بودند (2 ) اگر امام زمان{عج الله فرجه الشریف}نبودبرای چه دشمنان احساس خطرمی کردند ؟ از همه مهم تر درروایات متعدد تصریح شده است که امام زمان{عج الله فرجه الشریف} ظهور وحکومت جهانی تشکیل خواهد داد وجهان خالی از حجت نیست. «احمد بن اسحاق»، يكى از ياران خاص و گرانقدر امام عسگرى (علیه السلام) مى‏گويد:
    به حضور امام عسگرى(علیه السلام) رسيدم مى‏خواستم درباره امام بعد از او بپرسم، حضرت پيش از سؤال من فرمود: اى «احمد بن اسحاق»! خداوند از زمانى كه آدم را آفريده تا روز رستاخيز، هرگز زمين را از «حجت» خالى نگذاشته و نمى‏گذارد. خداوند از بركت وجود «حجت» خود در زمين، بلا را از مردم جهان دفع می کند (3)
    همچنین محدثين شيعه و سنّي، روايات متعددي از پيامبر(صلی الله وعلیه وآله)نقل كرده اند كه حضرت مهدي{عج الله فرجه الشریف} از اولاد امام حسين(علیه السلام) است از جمله:
    شيخ صدوق به روايت عبدالرحمان بن سَمره از پيامبر
    (صلی الله وعلیه وآله)نقل كرده است كه:
    امام زمان{عج الله فرجه الشریف} از نسل امام حسین(علیه السلام)است وزمين را از قسط و عدل پر مي كند...(4) باز شيخ صدوق از امام حسين(علیه السلام)پنج حديث نقل نموده كه آن حضرت فرموده است، امام قائم از فرزندان من مي باشد او قائم اهلبيت ما است و او صاحب غيبت است.(5) علما و محدثين اماميه، از جمله علامه مجلسي،(6) شيخ مفيد،(7) شيخ صدوق (ره) (8) ... اتفاق دارند كه حضرت مهدي{عج الله فرجه الشریف} در نيمه شعبان سال 255 در سامرا چشم به جهان گشود. و از علماي اهل سنت افراد متعددي اين مطلب را نقل كرده اند كه مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
    ابن خلكان مي گويد: "ابوالقاسم محمد فرزند حسن عسكري
    (علیه السلام) فرزند علي الهادي فرزند محمد جواد، دوازدهمين امام شيعه است. لقب معروف او "حجت" است... او در نيمه شعبان سال 255 متولد شد... (9)
    ابن مسعود مورخ معروف مي گويد: ابومحمد حسن بن علي العسكري، در هنگام وفات 29 سال داشت او پدر مهدي منتظر است.(10)

    عبدالوهاب شعراني آورده است: "مهدي از اولاد امام حسن عسكري (علیه السلام) است. او در نيمه ماه شعبان سال 255 متولد شد. او زنده است تا اين كه با عيسي بن مريم ملاقات كند. (11) محمد شافعی. (12) سبط ابن جوزي،. (13) . شبلنجي.(14) نیز به این امر اعتراف نموده اند
    نکته قابل دقت این است که دربرخی روایات به ویژگیهای وخصوصیات امام زمان
    {عج الله فرجه الشریف}نیز اشاره شده است که جای شبهه را باقی نمی گذارد .
    شيخ صدوق (ره) به روايت احمدبن اسحاق نقل مي كند كه پس از حضور به خدمت امام حسن عسكري
    (علیه السلام)وسوال از امام آينده... آن حضرت كودكي سه ساله را آورده كه چهره او مثل ماه مي درخشيد و فرمود:
    اسم او اسم پيامبر(صلی الله وعلیه وآله)و كنيه او كنيه آن حضرت است.بعد ازمن امام است و جهان را پر از عدل مي كند... .(15) شيخ الاسلام جويني (حمويني) در حديث طولاني نقل مي كند كه: ... خداوند در صلب امام حسن عسكري(علیه السلام) نطفة پاك و مبارك قرار داده است كه امام تقي و نقي است و به عدل حكم مي كند.(16)
    همچنین برخی از آیات وجود دارد که بر ظهور وحکومت امام زمان
    {عج الله فرجه الشریف} ... تاویل شده است. (17)



    منابع : __________________________________________________ _____________________________________________
    1. مهدی پیشوایی ، سیره پیشوایان ، قم، موسسه امام صادق (ع)، 1379، چاپ یازدهم ، ص 659.
    2. همان، 661.
    3. همان، 651.
    4. ابي جعفر محمد بن بابويه قمي (شيخ صدوق)، كمال الدين، اتمام النعمه، انتشارات جامعه مدرسين، قم، 1363. ج 2، باب 24، ص 282.
    5. همان، ج 2، باب 30، ص 328.
    6. محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، بيروت ، مؤسسه الوفاء ، 1983 م. ج 13 فصل بشارت حضرت مهدي (عج).
    7. محمد بن نعمان (مفيد)، الارشاد في حجج الله العباد، مؤسسه آل البيت، 1314 هـ . ص 346.
    8. ابوجعفر محمد ابن بابويه قمي (صدوق)، كمال الدين اتمام النعمه، ترجمه منصور پهلوان، قم، نشر دارالحديث ، 1380. ج 2، باب 42
    9. شمس الدين احمد بن خلكان، وفيات الاعيان، بيروت ، دار صادر ، 1978. ج 3، ص 316.
    10. ابي الحسن ابن مسعود، مروج الذهب، قم ، انتشارات دار الهجرت ، 1363 ش. ج 4، ص 199.
    11. عبدالوهاب شعراني، اليواقيت و الجواهر، چ مصر، 1307 ق؛ و ر.ك: محي الدين عربي، فتوحات مكيه، ج 3، باب 366، بيروت، مؤسسه اعلمي؛ و بشراوي، عبدالله، الاتحاف بحب الاشراف، ص 178، چ مصر، 1316 ق.
    12. محمد بن طلحه شافعي، المطالب السئول في مناقب آل الرسول، بيروت ، مؤسسه ام القراء، ، 1420. ص 88.
    13. سبط ابن جوزي، تذكرة الخواص، بيروت، مؤسسه اهل البيت1981 م. ، ص 88.
    14. شيخ مؤمن شبلنجي شافعي، نور الابصار، بيروت، دار الفكر ، 1979 م. ص 185.
    15. ابوجعفر ابن بابويه قمي، كمال الدين تمام النمعة،قم، ترجمه منصور پهلوان، نشر دار الحديث1380. ج 2، باب 38، ص 80.
    16. شيخ الاسلام ابراهيم محمد جويني شافعي، فرائد السمطين بيروت، مؤسسه طبع و نشر، ، ط اول، 1978م. ، ج 2، باب 35.
    17. نور (24) آیه 55.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۵:۳۲ دلیل: ویرایش ویراستتار

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    85
    حضور
    4 روز 8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    224



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    از جمله : وقتى امام عسكرى (ع) را كفن كرده و در تابوت گذاشته بودند. جعفر پيش رفت تا بر جنازه امام نماز گزارد. وقتى كه خواست تكبير نماز را بگويد، ناگاه كودكى گندمگون و سياه موى كه دندانهاى پيشينش قدرى با هم فاصله داشت، بيرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را كنار كشيد و گفت: عمو! كنار برو، من بايد بر پدرم نماز بخوانم. جعفر، در حالى كه قيافه‏اش دگرگون شده بود، كنار رفت. آن كودك بر جنازه امام نماز خواند. (1)
    خیلی ممنون بخاطر پاسخ جامعتون.فقط میخواستم بپرسم شما اطلاع دارین این قسمت از منبع 1 (جناب پیشوایی) از چه منبع معتبری استفاده کرده است؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست ها
    خیلی ممنون بخاطر پاسخ جامعتون.فقط میخواستم بپرسم شما اطلاع دارین این قسمت از منبع 1 (جناب پیشوایی) از چه منبع معتبری استفاده کرده است؟
    باسلام وتشکر .
    این مسله در چندین کتاب نقل شده از جمله در منبع ذیل :
    .محمد بن علي بن الحسين ،كمال الدين ،جامعه مدرسين ج2،ص475


  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۱:۲۷ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود