صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن




    سلام. با توجه به اینکه علم خدا نامحدود و مطالب قرآن که تبیان کلّ شیء است، محدود است، چگونه می شود قرآن را کلام خدا دانست؟
    אני אוהב את מוחמד

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن








    کارشناس بحث: استاد هدی

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۶:۲۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  4. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. با توجه به اینکه علم خدا نامحدود و مطالب قرآن که تبیان کلّ شیء است، محدود است، چگونه می شود قرآن را کلام خدا دانست؟
    دو اشكال اساسي به سوال شما وارد است :

    1. "تبيان كل شيء" به چه معناست ؟ آيا معنايي معادل با علم الهي دارد ؟
    2. آيا الهي بودن يك كتاب به معناي اين است كه بايد حاوي تمامي علوم الهي باشد ؟


    در خصوص پاسخ به اشكال اول بايد گفت كه هر چند در اصل پذيرش جامعيت قرآن كريم اتفاق نظر وجود دارد اما در خصوص محدوده ي آن اختلاف نظر در ميان مفسران و قرآن پژوهان هست ؛ اختلاف نظر در اين معنا وجود دارد كه " تبيان كل شيء "بودن قرآن كريم به چه معناست آيا به معناي جامعيت اين كتاب الهي در تمامي علوم و فنون است يا دربر دارنده برخي از علوم است ، اما بنظر مي رسد با تكيه بر روايات وارده در اين باب بشود به مفهوم جامع تري دست يافت . هر چند تاپيك حاضر ، اختصاصا در موضوع جامعيت قرآن كريم نيست اما به اين بحث گره خورده است لذا چند پستي در اين خصوص ارائه خواهد شد تا به فضل الهي گره از اشكال اول بحث گشوده گردد.

    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  5. صلوات ها 4


  6. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705




    عدّه اى قائل به جامعيت مطلق قرآن هستند و نتيجه گرفته اند كه در قرآن، تمام آنچه كه مى توان نوعى ادراك و فهم به آن پيدا نمود، وجود دارد؛ هرچند عقل و درك ما از شناختن آن قاصر باشد. غزالي (1) و زركشي (2) را مي توان از طرفداران اين نظريه بر شمرد . اما در مقابل ، گروهي ديگر قائل به جامعيت قران در محدوده ي هدايت بشر اند يعني قرآن كريم جامع هر مطلبي است كه در محدوده ي هدايت انسانها مورد نياز است و اگر هم علومي در قرآن كريم بيان شده است آن وجهه و بعد هدايتي آن مد نظر بوده است . ذهبي(3) و مرحوم علامه طباطبايي از طرفداران اين نظريه اند . علامه در اين زمينه مي فرمايند :
    " چون قرآن كريم كتاب هدايت است و جز اين، كارى ندارد، لذا ظاهرا مراد از«كلّ شى‏ء» همه آن چيزهايى است كه برگشتش به هدايت است، از معارف حقيقيه مربوط به مبدأ و معاد و اخلاق فاضله و شرايع الهيه و قصص و مواعظى كه مردم در هدايت و راه يافتنشان به آن محتاجند؛ و قرآن، تبيان همه اينهاست"( 4)
    تقريبا بيشترين استناد مفسران در اين موضوع به خود آيه ي "تبيان كل شيء " بوده است اما بررسي روايات در رهيافت به مفهوم دقيق تر جامعيت قرآن كريم نيز مورد نياز است .
    شش دسته روايات در اين زمينه وجود دارد كه متعارض هم نبوده بلكه قابل جمعند كه بصورت بسيار خلاصه و گذرا و در حد مستند نمودن مطالب ، بدانها اشاره مي كنيم(5) :

    (1)- احياءالعلوم، غزالى، بيروت، دارالمعرفة، ج‏1، ص‏298؛ جواهرالقرآن، فصل چهارم، ص‏18
    (2)- البرهان، ج‏1، ص‏190
    (3)- لتفسير والمفسرون، ج‏2، ص‏498
    (4)- الميزان، ج‏12، ص‏325
    (5)- با تلخيص و تغيير :ر.ك: مقاله "جامعيّت قرآن از نگاه احاديث"، اصغر هادوي كاشاني، دانشنامه موضوعي قران

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۸:۲۷
    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 4


  8. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    دسته اول :

    در اين دسته، رواياتى است كه دلالت دارند «تمام علوم و احتياجات انسان، در قرآن وجود دارد»:
    به عنوان نمونه امام باقر(عليه السلام )فرموده‏اند:
    إن اللّه تبارك و تعالى لم يدع شيئا تحتاج اليه الامّة الى يوم القيامة الاّ أنزله فى كتابه(6)
    خداوند آنچه را كه امّت تا روز قيامت بدان احتياج دارند، در قرآن آورده و براى رسولش بيان فرموده است.
    دسته دوم :
    دسته دوم حاوي اين مضمونند كه«علم اوّلين و آخرين در قرآن است و بايد با تفكر در معانى قرآن، به آن علوم دست يافت». پيامبر(ص) فرمود: من أراد العلم فليثور القرآن فانّ فيه علم الأوّلين و الآخرين.(7)
    دسته سوم:
    رواياتي اند كه بيان مي دارند كه«جميع احكام مورد نياز مردم، در قرآن آمده است» البته اين روايات نيزشايد در بدو امر مانند دسته اول بنظر برسند اما در آن با تفصيل بيشتري از علوم مورد احتياج بشر سخن گفته و بيان واضح تري در مفهوم مورد نظر دارند :
    امام رضا عليه السلام فرمودند:
    فيه القرآن تفصيل كل شى‏ء بين الحلال والحرام و الحدود و الأحكام و جميع ما يحتاج اليه كملا؛ (8)
    تفصيل حلال و حرام و حدود و احكام و به طور كلّى آنچه انسان به آن محتاج است، در قرآن وجود دارد

    (6)- الكافى، ج‏1، ص‏59، ح2
    (7)- كنزالعمال، ح‏2454
    (8)- الكافى، پيشين، ص‏199، ح‏1؛ الأمالى، صدوق، ص‏773، ح‏1049


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۸:۲۷
    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 3


  10. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    دسته چهارم :
    اين دسته از روايات با وضح بيشتري به بيان مفهوم "تبيان كل شيء " پرداخته است و موارد آن را مشخص نموده است :
    امام صادق(عليه السلام): إنّ اللّه عزّ ذكره ختم بنبيكم النبيين فلانبىّ بعده أبدا و ختم بكتابكم الكتب فلا كتاب بعده و أنزل فيه تبيان كل شى‏ء و خلقكم و خلق السماوات و الأرض و نبأ ماقبلكم و فصل ما بينكم و خبر ما بعدكم و أمر الجنة و النّار؛ (9)
    خداوند با پيامبر شما نبوت را به پايان رساند و هيچ پيامبرى بعد از او نخواهد آمد و با كتاب شما(قرآن) نزول كتب الهى خاتمه يافت و تا ابد كتابى نخواهد آمد. در اين كتاب، همه چيز بيان شده است، از جمله ماجراى آفرينش انسان و آسمان و زمين و اخبار گذشته و آينده، و احكامى كه به آن نياز داريد و همين طور اخبار بهشت و جهنّم.
    دسته پنجم:
    اين دسته از روايات علاوه بر اينكه جامعيت قرآن را بيان مي كنند اين نكته را هم متذكر مي شوند كه استظهار و استنباط علوم مختلف از قرآن كريم نياز به افراد خاصي دارد و از عهده ي هر كسي بر نمي آيد افراد خاصي دارد و از عهده ي هر كسي بر نمي آيد ؛ لذا در اين مرحله، با اطمينان مى توان گفت كه اوّلا، منظور از جامعيت قرآن، جامعيت در مسير هدايت انسانهاست و ثانيا، كشف اين علوم هم در قدرت همه كس نيست :

    امام على(عليه السلام): ذلك القرآن فاستنطقوه ولن ينطق لكم، أخبركم عنه، إنّ فيه علم ما مضى و علم ما يأتى إلى يوم القيامة و حكم ما بينكم و بيان ما أصبحتم فيه تختلفون، فلو سألتمونى عنه لعلّمتكم؛ (10)
    اين قرآن را به حرف در آوريد كه خودش براى شما هرگز سخن نخواهد گفت. به شما خبر دهم كه علم آنچه گذشته و آنچه تا قيامت خواهد آمد و احكامى كه به آن نياز داريد و حكم آنچه در آن اختلاف داريد، در آن وجود دارد. اگر از من سوال كنيد، به شما ياد خواهم داد.

    (9)- الكافى، پيشين، ص‏269، ح‏3
    (10)- نهج البلاغه، خطبه ‏125 و 158

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۸:۲۶
    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  11. صلوات ها 3


  12. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705




    دسته ششم:
    اين دسته از روايات دلالت دارند بر اينكه «همه چيز در كتاب وسنّت پيدا مى شوند؛ نه آنكه فقط در كتاب باشد». البته منظور اين روايات، اين نيست كه فرضا درصدى از علوم در قرآن و درصدى ديگر در سنّت است زيرا هيچ علمى وجود ندارد، مگر آنكه اصل آن در قرآن يافت مى شود. پس اصل علوم در قرآن هست و آنچه در روايات است، در واقع، توضيح و تبيين آن علوم است؛ ولى در عين حال، مقصود اين است كه جامعيت قرآن، با روايات كامل مى شود؛
    آياتى از قرآن نيز دلالت بر اين مطلب دارد كه وظيفه پيامبر(ص) فقط بيان و روشن نمودن آيات الهى بوده است. اگر تشريع هم توسط ايشان بوده، اصل آن در قرآن موجود بوده است. دو آيه از قرآن كريم در اين مورد:
    1- أنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نزّل إليهم ولعلّهم يتفكّرون. (11)
    اين قرآن را به سوى تو فرو فرستاديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى؛ اميد آنكه بينديشند.
    2- و ما أنزلنا إليك الكتاب إلاّ لتبين لهم الذى اختلفوا فيه و هدى و رحمة لقوم يؤمنون؛ (12)
    اين كتاب را بر تو نازل نكرديم، مگر اينكه آنچه در آن اختلاف كرده اند براى آنان توضيح دهى.
    روايت اين دسته : امام باقر(عليه السلام): إن اللّه تبارك و تعالى لم يدع شيئا يحتاج إليه الأمّة إلى يوم القيامة إلاّ أنزله فى كتابه و بيّنه لرسوله؛ ( 13)
    خداوند تبارك و تعالى آنچه را كه مردم تا روز قيامت به آن محتاج باشند، در كتابش آورده و براى پيامبرش بيان كرده است.

    (11)-
    نحل/44
    (12)- نحل/64
    (13)- الكافى، ج‏7، ص‏176، ح‏11 و ج‏1، ص‏59، ح‏2؛ تفسير عياشى، ج‏1، ص‏6، ح‏13

    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  13. صلوات ها 3


  14. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نتيجه اينكه جامعيّت قرآن، فقط در محدوده هدايت است و مثالهايى هم كه در قرآن وجود دارد و در مورد ساير علوم است، در راستاى همين هدايت است و گرچه قرآن جامعيت به معناى بالا را دارد، ولى كشف و استظهار آن، با معصومان عليهم السلام است.

    با عنايت به توضيحات فوق مشخص مي شود كه مراد از "تبيان كل شيء" بودن قرآن كريم و جامعيت اين كتاب عزيز، جامعيت در محدوده ي هدايت بشر است نه به اين معنا كه حاوي تمام و كمال علم الهي باشد و آن هم با بيان معصوم عليه السلام قابل استخراج است .

    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات ها 3


  16. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    و اما پاسخ به اشكال دوم : آيا الهي بودن يك كتاب به معناي اين است كه بايد حاوي تمامي علوم الهي باشد ؟
    خير همانگونه كه كتب الهي پيشين با اينكه از جانب خداوند نازل شده بودند اما بخشي از علوم الهي را در بر داشتند كه در راستاي هدايت بشر بود و با ارسال رسول بعدي و با توجه به ارتقاء سطوح بشري، احكام و دستورات جديدي در كتب بعدي نازل مي شد كه باز هم نه تمامي علم الهي، كه بخشي از علم الهي بود . لذا هيچ تلازمي ميان الهي بودن يك كتاب و دربرداشتن تمامي علوم الهي درآن وجود ندارد .

    نامحدودی علم خدا و محدود بودن مطالب قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  17. صلوات ها 3


  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    و اما پاسخ به اشكال دوم : آيا الهي بودن يك كتاب به معناي اين است كه بايد حاوي تمامي علوم الهي باشد ؟
    خير همانگونه كه كتب الهي پيشين با اينكه از جانب خداوند نازل شده بودند اما بخشي از علوم الهي را در بر داشتند كه در راستاي هدايت بشر بود و با ارسال رسول بعدي و با توجه به ارتقاء سطوح بشري، احكام و دستورات جديدي در كتب بعدي نازل مي شد كه باز هم نه تمامي علم الهي، كه بخشي از علم الهي بود . لذا هيچ تلازمي ميان الهي بودن يك كتاب و دربرداشتن تمامي علوم الهي درآن وجود ندارد .
    سلام. اگر منظور قرآن، تبیان کلّ شیء در راستای هدایت است، چرا خود قرآن به این امر اشاره نمی کند و کلّ شیء را به طور مطلق مطرح می کند؟ چرا وقتی قرآن می فرماید کلّ شیء چرا باید آنرا محدود به راستای هدایت کرد؟
    אני אוהב את מוחמד

  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود