صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر




    سلام. لطفاً مثالهایی از مطالب قرآن که فراتر از فهم آن روز بشر بود، نه فقط علمی، بلکه در زمینه های مختلف، ذکر بفرمایید. ضمناً اگر مقاله ای در این زمینه هست، معرفی بفرمایید.(حتی الامکان بر روی اینترنت)
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۹:۳۸
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,537
    حضور
    175 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58325



    با نام و یاد دوست





    قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    این گونه نبوده که آیه ای از قرآن نازل شود و فراتر از فهم مخاطبان بوده باشد به این معنا که هیچ فهمی از آن نداشته باشند.

    اما آیات متعدد و زیادی هست که مخاطب فهم حداقلی از آن داشته و به مرور زمان و بر اثر گسترش دانش و آگاهی، فهم وسیعتری نسبت به آن پیدا کرده است، و یا در اثر تفسیر و توضیحی که از طرف اهلبیت علیهم السلام وارد شده، به فهم بیشتری رسیده است.

    قرآن و زوجیت موجودات
    اثر انگشت (انگشت نگاری)
    قرآن و جنین شناسی (مراحل نطفه و تکامل آن)
    زمین و آسمان
    رفتن به آسمان
    خلقت موجودات از آب
    اهمیت و جایگاه کوهها
    اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در سلامت جامعه
    اهمیت قصاص و رعایت حق
    جایگاه و اهمیت ازدواج و نظام خانواده
    و ...............
    ...............
    ..............

    این موضوعات از جمله مواردی هستند که در اثر گسترش دانش بشری، فهم بیشتری نسبت به آنان برای انسان فراهم شده و با افزایش دانش و علم بشر در آینده نیز دامنه فهم بشر وسیعتر می گردد.

    امیدوارم این شروعی باشد برای گفتگوی سایر دوستان و بیان مطالب مفید و ارزشمند آنان.

    قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود

    این گونه نبوده که آیه ای از قرآن نازل شود و فراتر از فهم مخاطبان بوده باشد به این معنا که هیچ فهمی از آن نداشته باشند.

    اما آیات متعدد و زیادی هست که مخاطب فهم حداقلی از آن داشته و به مرور زمان و بر اثر گسترش دانش و آگاهی، فهم وسیعتری نسبت به آن پیدا کرده است، و یا در اثر تفسیر و توضیحی که از طرف اهلبیت علیهم السلام وارد شده، به فهم بیشتری رسیده است.

    قرآن و زوجیت موجودات
    اثر انگشت (انگشت نگاری)
    قرآن و جنین شناسی (مراحل نطفه و تکامل آن)
    زمین و آسمان
    رفتن به آسمان
    خلقت موجودات از آب
    اهمیت و جایگاه کوهها
    اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در سلامت جامعه
    اهمیت قصاص و رعایت حق
    جایگاه و اهمیت ازدواج و نظام خانواده
    و ...............
    ...............
    ..............

    این موضوعات از جمله مواردی هستند که در اثر گسترش دانش بشری، فهم بیشتری نسبت به آنان برای انسان فراهم شده و با افزایش دانش و علم بشر در آینده نیز دامنه فهم بشر وسیعتر می گردد.

    امیدوارم این شروعی باشد برای گفتگوی سایر دوستان و بیان مطالب مفید و ارزشمند آنان.
    با سلام. بنده منظورم مباحث علمی نیست. اگر ممکن است سایر مباحث را قدری شرح بدهید.

    برعکس شما، بنده ترجیح می دهم که فقط کارشناس بحث، به بحث بپردازند و با حضور سایر کاربران بحث، شلوغ و درهم نشود.
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. بنده منظورم مباحث علمی نیست. اگر ممکن است سایر مباحث را قدری شرح بدهید.

    با سلام و درود

    برای این که به اصل مطلب مورد نظر شما بپردازیم لطف کنید و مواردی از آن چه مد نظرتان است را بفرمایید تا موضوع روشن تر شود و در ادامه به مصادیق و موارد دیگر برسیم.

    قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    برای این که به اصل مطلب مورد نظر شما بپردازیم لطف کنید و مواردی از آن چه مد نظرتان است را بفرمایید تا موضوع روشن تر شود و در ادامه به مصادیق و موارد دیگر برسیم.
    با سلام. شما کارشناس هستید و استاد. در هر زمینه غیر از بعد علوم تجربی که خودتان تحقیقات بیشتری کرده اید بفرمایید: اخلاق، فلسفه، و یا هر چیز دیگر.
    אני אוהב את מוחמד

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. لطفاً مثالهایی از مطالب قرآن که فراتر از فهم آن روز بشر بود، نه فقط علمی، بلکه در زمینه های مختلف، ذکر بفرمایید.

    با سلام و درود

    منظورتان ار فراتر از فهم مخاطب چیست؟ قرآن برای هدایت بشر به سوی سعادت و کمال، مطالب و موضوعات مختلف اعم از اخلاقی، اعتقادی، احکام عملی، معاملات و ... را بیان می کند که مخاطبین فهم اجمالی و حداقلی از آن داشته ولی با تعمق بیشتر و تفکر در آن، به مراتب بالاتری از فهم می رسند.

    قرآن قرار نیست موضوعات معماگونه و نامفهوم و ... بیان کند بلکه بایستی مطالبش برای مخاطب قابل فهم باشد تا باعث هدایت و راهنمایی او گردد. لذا همه مطالب قرآن برای مخاطب، مفهوم بوده است ـ ولو فهم اجمالی.

    بنابر این همه تعالیم قرآن برای مخاطب مفهوم و قابل فهم بوده است و با تفکر و تعمق در آن ها، به ابعاد و زوایای دیگر از آن موضوع نائل می شود.

    تاکید قرآن بر اصول دین و نیز پرداختن به فروع دین و احکام عملی و در عین حال بیان ارزش ها و معیارهای اخلاقی و ...، همه از اموری است که برای هدایت و راهنمایی انسان به سوی سعادت و کمال، مورد نیاز و لازم بوده و انسان توجهی به آن ها نداشته و یا برای توجه بیشتر، خداوند آن ها را در کتاب آسمانی اش آورده و انسان ها را به یادگیری و عمل به آن توصیه کرده است.

    تعالیم قرآن مطابق با فطرت الهی و برای شکوفایی و بیداری و رشد معرفتی انسان است: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»(روم، 30)، لذا به نوعی برای انسان قابل فهم است ولی انسان بایستی با تفکر و تعمق در آن ها و عمل بر طبق آن ها، در مسیر تهذیب و کمال، تلاش نماید.

    بنابر این نمی توان گفت فلان موضوع در حد فهم مخاطب نبوده و آیندگان به فهم آن رسیده اند. بله می توان گفت مخاطب آن زمان، فهم اجمالی نسبت به آن داشته و دیگران به فهم وسیعتری از آن رسیده و آیندگان چه بسا به فهم گسترده تری نائل می شوند.

    قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    منظورتان ار فراتر از فهم مخاطب چیست؟ قرآن برای هدایت بشر به سوی سعادت و کمال، مطالب و موضوعات مختلف اعم از اخلاقی، اعتقادی، احکام عملی، معاملات و ... را بیان می کند که مخاطبین فهم اجمالی و حداقلی از آن داشته ولی با تعمق بیشتر و تفکر در آن، به مراتب بالاتری از فهم می رسند.

    قرآن قرار نیست موضوعات معماگونه و نامفهوم و ... بیان کند بلکه بایستی مطالبش برای مخاطب قابل فهم باشد تا باعث هدایت و راهنمایی او گردد. لذا همه مطالب قرآن برای مخاطب، مفهوم بوده است ـ ولو فهم اجمالی.

    بنابر این همه تعالیم قرآن برای مخاطب مفهوم و قابل فهم بوده است و با تفکر و تعمق در آن ها، به ابعاد و زوایای دیگر از آن موضوع نائل می شود.

    تاکید قرآن بر اصول دین و نیز پرداختن به فروع دین و احکام عملی و در عین حال بیان ارزش ها و معیارهای اخلاقی و ...، همه از اموری است که برای هدایت و راهنمایی انسان به سوی سعادت و کمال، مورد نیاز و لازم بوده و انسان توجهی به آن ها نداشته و یا برای توجه بیشتر، خداوند آن ها را در کتاب آسمانی اش آورده و انسان ها را به یادگیری و عمل به آن توصیه کرده است.

    تعالیم قرآن مطابق با فطرت الهی و برای شکوفایی و بیداری و رشد معرفتی انسان است: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»(روم، 30)، لذا به نوعی برای انسان قابل فهم است ولی انسان بایستی با تفکر و تعمق در آن ها و عمل بر طبق آن ها، در مسیر تهذیب و کمال، تلاش نماید.

    بنابر این نمی توان گفت فلان موضوع در حد فهم مخاطب نبوده و آیندگان به فهم آن رسیده اند. بله می توان گفت مخاطب آن زمان، فهم اجمالی نسبت به آن داشته و دیگران به فهم وسیعتری از آن رسیده و آیندگان چه بسا به فهم گسترده تری نائل می شوند.


    با سلام. فکر کنم سؤالم را درست متوجه نشده اید. ننوشتم فراتر از فهم مخاطب، عرض کردم فراتر از فهم آن روز بشر.

    به هر حال قرآن به قول مفسرین بطونی دارد و در کنار مطالب ظاهری که برای همه قابل فهم است، مطالبی نیز دارد که بعضاً به مرور زمان و بعضاً به دست اهل بیت، آشکار می گردند. منظور من، در حال حاضر آنهایی است که در زمان نزول برای بشر روشن نبوده ولی به مرور و با پیشرفت علم بشر، نه صرفاً علم تجربی، برای بشر مشخص شده که آنچه امروز به آن رسیده است، قرنها پیش در قرآن آمده است.

    لطفاً از این موارد مثالهایی بزنید.
    אני אוהב את מוחמד

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    201
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    701



    ویژ گی های قران :کتاب خدا قران در میان شما سخنگویی است که هیچ گاه زبانش از حق گویی کند و خسته نشد و همواره گویاست . خانه ای است که ستون های ان هرگز فرو نمیریزد و صا حب عزتی است که یارانش هرگز شکست ندارند.
    شناخت قران : این قران است که با ان می توانید راه حق را بنگرید و با ان سخن بگویید و به وسیله ان بشنوید .بعضی از قران از بعضی دیگر سخن می گوید. و برخی بر برخی دیگر گواهی میدهد. ایاتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته. و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد.
    از سخنان مولا علی علیه السلام در مورد قران . یاحق.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. فکر کنم سؤالم را درست متوجه نشده اید. ننوشتم فراتر از فهم مخاطب، عرض کردم فراتر از فهم آن روز بشر.

    به هر حال قرآن به قول مفسرین بطونی دارد و در کنار مطالب ظاهری که برای همه قابل فهم است، مطالبی نیز دارد که بعضاً به مرور زمان و بعضاً به دست اهل بیت، آشکار می گردند. منظور من، در حال حاضر آنهایی است که در زمان نزول برای بشر روشن نبوده ولی به مرور و با پیشرفت علم بشر، نه صرفاً علم تجربی، برای بشر مشخص شده که آنچه امروز به آن رسیده است، قرنها پیش در قرآن آمده است.

    لطفاً از این موارد مثالهایی بزنید.


    با سلام و درود

    بابت تاخیر عذرخواهی می کنم.

    اگر بطن را به نوعی تاویل بدانیم، موارد آن بسیار زیاد است و تمام شدنی هم نیست. که به نظر می رسد منظور شما بیان تاویل و مصادیق نیست.

    اگر منظورتان تفسیر است باید عرض کنم قدرمتیقن از ظَهر اول را نوع مخاطبین می فهیمده اند. البته موارد تفسیری ای که معصومین علیهم السلام تبیین بیشتری از آن را بیان فرموده اند کم نیست، از جمله:

    آیه اول: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ ...» (انفال، 41)

    در آیه شریفه، ابتدا غنیمت فقط غنیمت جنگی فهم می شد ولی امام معصوم دایره شمول آیه را گسترده تر دانسته و معنای لغوی و مطلق غنیمت را تعلیم می دهند.(البرهان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 691؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏2، ص 156)


    آیه دوم: «إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ» (مائده، 6)

    ابتدا "وجه" را به معنای تمام صورت می دانستند که حتی گوش را در بر می گیرد ولی معصوم مراد از وجه را "ما یواجه به" یعنی جلوی صورت (نه همه صورت)، بیان می فرماید. معصوم می فرماید "وجه" آن مقداری است که بین انگشت ابهام و انگشت وسط است و بیش از آن وجه نیست.(البرهان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 256؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏1، ص 598)


    آیه سوم: «وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ» (نساء، 101)

    برخی از این آیه، وجوب قصر (شکسته بودن) نماز مسافر را نمی فهمند و می گویند تعبیر «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ» وجوب را نمی رساند لذا نماز مسافر شکسته نیست؛ ولی امام معصوم می فرمایند واجب است، یعنی همان طور که در غیر سفر، واجب است نماز تمام خوانده شود، در سفر نیز واجب است شکسته (قصر) خوانده شود؛ و این آیه مانند آیه وجوب طواف در حج است که از همین تعبیر در آن استفاده شده، با این که طواف واجب است: «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما»(بقره، 158). (البرهان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 163؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏1، ص 542)

    قرآن و بیان مطالبی فراتر از فهم آن روز بشر

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود