صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن




    سلام. 1.چرا قرآن برخی مسائل را بارها و بارها تکرار می کند؟ اگر منظور یادآوری است، چرا فقط بر قرائت همان بخشها تأکید نشده است و باز در وحیهای جدیدی که جزء قرآن بوده اند، تکرار می شده است؟ 2.آیا تکرارهای قرآن، نمی توانند نشانگر کم محتوی بودن آن باشند؟
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن








    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. 1.چرا قرآن برخی مسائل را بارها و بارها تکرار می کند؟ اگر منظور یادآوری است، چرا فقط بر قرائت همان بخشها تأکید نشده است و باز در وحیهای جدیدی که جزء قرآن بوده اند، تکرار می شده است؟
    منظور از تكرار در آيات قرآن صرفا يادآوري نيست . تكرار در قرآن دلايل و حكمتهاي مختلفي دارد كما اينكه تكرار در قرآن نيزاز ديدگاه قرآن پژوهان اقسام مختلفي دارد كه يكي از آنها تقسيم اين مقوله به تكرار در الفاظ و مفاهيم وتكرار در قصص قرآني است . همچنين قرآن پژوهان درباره فلسفه تكرار در قرآن كريم مواردي را در هر دو باب الفاظ و مفاهيم و قصص قرآني بيان كرده اند .
    براي توجه دادن به فوائد يا حكمتهاي تكرار در قرآن و پاسخ به پرسش شما در ابتدا نيازمنديم اين حكمتها را بدانيم .
    درباب تكرار الفاظ و مفاهيم قرآن كريم حكمتها و فلسفه هايي چون موارد زير بيان شده است :

    • تذكر و يادآوري : تكرار موجب يادآوري امور مهم و عدم فراموشي آنها مي گردد . مفسران يكى از حكمت هاى تكرار در آيه «فَبِاَىِّ ءالاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبان» در سوره الرحمن/13و16و18و... و آيه «ويلٌ يَومَئِذ لِلمُكَذِّبين» در سوره مرسلات /15و19و24و28و... را تذكر و يادآورى اهميت موضوع تكرار شده در اين آيات مى دانند(1)
    • پند پذيرى و عبرت گيرى و آگاه سازى: ذكر مواعظ و عبرت ها و تكرار آن ها به ايستادگى در مقابل نفسانيات و شهوات و تسليم ناپذيرى در برابر آن ها كمك مى كند.( 2) .در واقع تكرارهاى قرآن با ساختارهاى متنوع خويش همچون واعظى چيره دست روح آدمى را به سوى صلاح و تزكيه حركت مى دهند(3) و او را از مواضع غفلت آگاه مى سازند(4)



    (1)- التبيان، ج 1، ص 14
    (2)- البرهان فى علوم القرآن، ج 3، ص 99 – 100
    (3)- تأويل مشكل القرآن، ابن قتيبه، ص 232
    (4)- الكشاف، ج 4، ص 792

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    • تاكيد: از آنجا كه انسان براي تاكيد و اهميت دادن به مطالب از قالب تكرار استفاده مي كند لذا در آيات وعد و وعيد و عذاب و پند و موعظه ، تكرار مشاهده مي شود . (1)
    • تقرير : سخن با تكرار در جان قرار مى يابد و ملكه روح آدمى مى گردد مانند تكرار آيه "فهل من مدكر" قمر/15و17و22و...( 2)
    • تعظيم و تهويل : از كاربردهاي تكرار در قرآن ، بيان عظمت يا شدت هول انگيزي موضوعي است مانند تكرار در آيات عذاب يا برخي الفاظ آن مانند آيات 1-3 حاقه «اَلحاقَّة * مَا الحاقَّة * وما اَدرئِكَ مَا الحاقَّة»
    • وعيد و تهديد : مانند تكرار «ويُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفسَهُ» در آيات 28 و 30 آل عمران
    • تعدد متعلق : در بسيارى از تكرارهاى قرآن آنچه بار دوم تكرار مى شود متعلق به چيزى است غير از آن كه نخستين بار آمده است و در حقيقت تكرار متعارف نيست(3)، چنان كه در سوره كافرون/109 تكرار ناظر به تعدد متعلق فعل و ظرف عبادت يعنى زمان حال و آينده است و مفهوم آيه بر اين اساس چنين است: اى كافران! آنچه را كه شما اكنون مى پرستيد من نمى پرستم و شما نيز خدايى را كه من اكنون مى پرستم پرستش نمى كنيد: «لا اَعبُدُ ما تَعبُدون * ولا اَنتُم عـبِدونَ ما اَعبُد»و نيز خدايى را كه شما خواهيد پرستيد من نخواهم پرستيد و شما نيز خدايى را كه من خواهم پرستيد نخواهيد پرستيد: «ولا اَنا عابِدٌ ما عَبَدتُم * ولا اَنتُم عـبِدونَ ما اَعبُد»(4)
    • طولانى شدن سخن و بيم فراموشى:




    (1)- تاويل مشكل القرآن، ص 235 – 236 و پايه هاى اساسى شناخت قرآن، ص98
    (2)- البرهان فى علوم القرآن، ج 3، ص96
    (3)- الاتقان، ج 2، ص 145
    (4)- امالى،سيد مرتضي، ج 1، ص 84

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    • مقبوليت كلام :
    • دفع توهم در عبارت: تكرار «بِاِذنِ اللّهِ»در خطاب حضرت مسيح در آيه «فَاَنفُخُ فيهِ فَيَكونُ طَيرًا بِاِذنِ اللّهِ واُبرِئُ الاَكمَهَ والاَبرَصَ واُحىِ المَوتى بِاِذنِ اللّهِ ...» (آل عمران/3،49) براى دفع ترديد و تو هم از كسانى است كه الهى بودن اعجاز حضرت مسيح را منكرند(1)
    • فهم ابعاد مختلف موضوع:
    • تعجب
    • مدح
    • مبالغه در مذمت : مانند «اَلَّذينَ كَذَّبوا شُعَيبـًا كَاَن لَم يَغنَوا فيهَا الَّذينَ كَذَّبوا شُعَيبـًا كانوا هُمُ الخـسِرين». (اعراف/7،92)
    • استبعاد
    • ايجاد زمينه تدبر : قرآن را خداوند حكيمى نازل كرده كه كاملا هدفمند سخن مى گويد، از اين رو تكرارهاى قرآن قارى متدبر را به كشف اغراض الهى از اين تكرار فرا مى خواند و شور تدبر را در او مى آفريند، چنان كه طبرسى در تفسير آيه «ولَقَد صَرَّفنا فى هـذا القُرءانِ لِيَذَّكَّروا...»(اسراء/17،41) مى گويد: يعنى ما ادله را تكرار كرديم... تا اين فهم ايجاد گردد كه در قرآن تفكر كنيد تا حق را دريابيد.( 2)



    (1)- الكشاف، ج 1، ص 364
    (2)- مجمع البيان، ج 6، ص 643.

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    و اما حكمتهايي كه براي تكرار قصص قراني در ميان قرآن پژوهان معروف و مورد تاييد است عبارتند از :

    • تثبيت قلب پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم): پيامبر در طول 23 سال دريافت و ابلاغ وحى در اوضاع دشوار تبليغى، مأموريت خويش را به انجام رساند و هنگامى كه آزار مشركان و لجاجت مخالفان موجب دلگيرى آن حضرت يا اصحابش مى شد خداوند برحسب حال و مقام به بيان و تكرار قصص پيامبران پيشين مى پرداخت تا سنت خداوند را در حفظ و حمايت الهى و فرجام شوم معاندان و حق گريزان به پيامبرش يادآور شود و اين چنين قلب پيامبر را اطمينان و آرامش بخشد(1)، از اين رو مى فرمايد: «وكُلاًّ نَقُصُّ عَلَيكَ مِن اَنباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ». (هود/120)
    • دفع توهم حصر:قرآن قصه گويى را اسلوبى براى تأكيد بر بعضى مفاهيم اسلامى در نزد امت مسلمان قرار داده است. به اين ترتيب كه رخدادهاى زندگى مسلمانان در نزول آيات داستانى قرآن لحاظ گرديده و آن حوادث، با توجه به وحدت اهداف و مضامين، با رويدادهاى واقعى داستان پيوند داده شده است. اين برقرارى پيوند ميان مفهوم و برداشت اسلامى قصه با واقعيت خارجى مربوط به زندگى مسلمانان، گاهى اين گمان ناروا را پديد مى آورد كه مفهوم داستان منحصر به همين رخداد خارجى است. تكرار داستان ها اين پندار حصر و تضييق در مفهوم الهى و اسلامى داستان را از بين برده، بر شمول و فراگيرى آن تأكيد مى كند تا هم رويدادهاى مشابه را در بر گيرد و هم به صورت يك قانون اخلاقى يا سنت تاريخى در آيد كه بر همه وقايع و رخدادها منطبق است (2)



    (1)- الفن القصصى، ص 207 - 209
    (2)- علوم القرآن،محمد باقر حكيم، ص 367 – 368

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    • تحدي
    • تكرار قصص جلوه اى از اعجاز:

    تكرار يك سخن در اسلوب هاى متفاوت و در كمال فصاحت، به گونه اى كه خستگى در جان آدمى راه نيابد و در هر بار ظرايف و نكاتى افزون بر گذشته به دست دهد، جلوه اى از اعجاز بيانى قرآن است كه وجود آن در نگاشته هاى بشرى امكان پذير نيست.( 1)
    توجه به مراحل متعدد دعوت:
    دعوت اسلامى در سير تحول خود مراحل پرشمارى را پيموده است. قرآن كريم نيز دوشادوش اين مراحل سير مى كرده و در بيان ها و اسلوب هاى گفتارى خود با اين مراحل هماهنگى داشته است، از اين رو يك داستان را با توجه به طبيعت دعوت در هر مرحله و نيز بيان عبرت ها و مفاهيم با اسلوب هاى متفاوتى از نظر كوتاهى و بلندى كلام عرضه مي كند؛ مانند داستان هاى پيامبران كه در سوره هاى مكى كوتاه و در سوره هاى مدنى با تفصيل بيشترى آمده اند. (2)

    (1)- شبهات و ردود، آيت الله معرفت،ص 431 – 432
    (2)- علوم القرآن،پيشين، ص 368 – 369

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706





    • تعدد اهداف قصص:

    يك قصه ممكن است ابعادى چند داشته باشد و با يك بار گفتن، پيام هاى آن پايان نيابند، بلكه در هر بار به لحاظ بُعدى از ابعاد آن تكرار شود و مناسبتى جديد جايگزين گردد(1)؛ مثلا داستان حضرت ابراهيم(عليه السلام) كه در سوره هاى انعام و بقره آمده است در سوره بقره در جهت سياق خاص و عام همان سوره يعنى موضوع قيام به امر خداست و در سوره انعام در جهت موضوع ايمان به خدا و راه يافتن به سوى اوست(2)، بنابراين تكرارى در قصص قرآن نيست و هيچ داستانى نيست كه در شكل واحدى چه از لحاظ اندازه و چه از لحاظ شيوه بيان و ارائه تكرار شده باشد و هر جا بخشى از قصه تكرار شده با توجه با سياق، معناى جديدى مى دهد كه حقيقتاً تكرار نخواهد بود.

    • تعدد عبرتها
    • تفاوت در قصص مكرر:

    تكرار در قصص قرآن يكنواخت نيست، بلكه در هر يك نكته اى افزوده هست كه در ديگرى نيست، چنان كه عصاى موسى(عليه السلام) در يك جا «حيّه» و در جاى ديگر به «ثعبان» تعبير شده(3) و ضمن هماهنگى اين دو تعبير، مفيد نكته اى جديدند.( 4) چنين تفاوت تعبيرى افزون بر آنكه كسالت حاصل از تكرار مملّ را پديد نمى آورد، بيانگر اوج فصاحت است و مجموع قصه تكرار شده با هدفى جديد در جهت ساختار كلى سوره است و نكته جديدى را نيز از جهت زيادت و نقصان و تقديم و تأخير صورت گرفته افاده مى كند.( 5)
    بنابراين روشن شد كه مراد و هدف از تكرار آيات ،بنظر نمي رسد صرفا يادآوري باشد تا در آيات مكرر بعدي ،بر قرائت همان بخشها تاكيد شود.


    (1)-شبهات وردود، پيشين، ص 431
    (2)- الاساس فى التفسير، ج 3، ص 1695
    (3)-البرهان فى علوم القرآن، ج 3، ص 109
    (4)-الاتقان، ج 2، ص 61
    (5)- البرهان ،پيشين، ص 109 - 110

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    2.آیا تکرارهای قرآن، نمی توانند نشانگر کم محتوی بودن آن باشند؟
    اگر به مطالب ارائه شده در خصوص حكمت تكرارهاي قرآن كريم توجه كافي مبذول فرموده باشيد ، مشخص خواهد شد كه تكرار در برخي آيات ، نه تنها نشانگر كم محتوا بودن قرآن عزيز و يا مخل فصاحت نيست بلكه بعكس بكارگيري قالب تكرار در آيات و قصص در قرآن كريم و با نوآوري در هايي كه در ارائه ي اين قالب شده است، ازابزار فصاحت و نشانه دراوج بودن قرآن از اين جنبه است و البته توجه به پيام مورد نظر در تكرار آيات نشان مي دهد كه قرآن كريم براي انتقال محتواي جديدي از مفاهيم يك موضوع چند بعدي ، چگونه با تكرار آن موضوع اقدام به انتقال آن مفهوم نموده است . مثلا تصور كنيد شما يك ابزار چند كاره در دست داريد كه براي بسيارياز كارها از آن استفاده مي كنيد اما شخصي كه به ظرافتهاي اين ابزار و كاربردهاي مختلف آن آگاه نيست ممكن است تلقي اش از بكارگيري هر باره شما از اين ابزار اين باشد كه شما از ضيق و كمبود امكانات است كه براي كارهاي متعدد از اين ابزار استفاده مي كنيد .حتي در بحث تكرار در آيات قرآن كريم ، ظرافت در برداشت مفاهيم به قدري است كه گاه پس و پيش شدن يك حرف يا يك كلمه يا يك عبارت در آيات تكرار شده ، خود حاوي نكته جديد يا مفهوم قابل توجهي است كه آيات را از تكرار صرف و بي دليل و بي محتوا خارج و حتي ارائه دهنده سبك جديدي از انتقال مفاهيم براي قاري اهل تدبر است .

    دلیل تکرارهای زیاد در قرآن

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4380



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. 1.چرا قرآن برخی مسائل را بارها و بارها تکرار می کند؟ اگر منظور یادآوری است، چرا فقط بر قرائت همان بخشها تأکید نشده است و باز در وحیهای جدیدی که جزء قرآن بوده اند، تکرار می شده است؟ 2.آیا تکرارهای قرآن، نمی توانند نشانگر کم محتوی بودن آن باشند؟
    سلام
    به نظر ما تکرارهای قرآن کریم عمدتا لفظی است و الا در هر مورد بر معنا و مفهوم نو و متفاوتی دلالت دارد همچنانکه در کلام اهل معرفت است که تعبیر وحده در جمله وحده وحده وحده ناظر بر وحدت حق تعالی در مرتبه فعل ، صفات و ذات است لذا تکرارهای دیگر قرآن کریم هم نگاهی نو به مساله از منظری متفاوت یا بیان بعد دیگری از یک حقیقت ذومراتب می تواند باشد. البته این معنا نافی سایر آثار تکرار مثل تاکید و امثال آن نیست .
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود