صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا گذاشتن نام خداوند بر مخلوقات جایز است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951

    اشاره آیا گذاشتن نام خداوند بر مخلوقات جایز است؟




    با سلام
    آیا جایز است اسم کسی را بگذاریم رحمن با توجه به اینکه رحمن نام خداوند است یا مثلا بگذاریم کریم، حکیم ،قاضی ،طبیب، رفیق، عادل و ...
    آیا این کار شرک نیست ؟ زیرا این افراد در نامشان با خداوند شریک هستند اگر بگذاریم و خداوند شریک ندارد نه در ذات و نه اسماء و نه در صفات
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ در ساعت ۰۶:۵۶

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست





    آیا گذاشتن نام خداوند بر مخلوقات جایز است؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,033
    حضور
    57 روز 10 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4543



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    با سلام
    آیا جایز است اسم کسی را بگذاریم رحمن با توجه به اینکه رحمن نام خداوند است یا مثلا بگذاریم کریم، حکیم ،قاضی ،طبیب، رفیق، عادل و ...
    آیا این کار شرک نیست ؟ زیرا این افراد در نامشان با خداوند شریک هستند اگر بگذاریم و خداوند شریک ندارد نه در ذات و نه اسماء و نه در صفات
    با سلام
    قسمت اول سوالتان در مورد جواز این نامگذاری مربوط به کارشناسان گروه فقه می شود.
    اما در مورد شرک بودن این عمل باید عرض کنم، همان طور که ایمان امری قلبی بوده و صرفا با زبان محقق نمی شود، تحقق شرک نیز مشروط بر اعتقاد به الوهیت موجودی در کنار خداوند است،(التوحید و الشرک فی القرآن الکریم، آیت الله سبحانی، ص44) لذا اگر نامگذاری فرزندان به اسامی که مختص به خداوند است مانند «الله» همراه با اعتقاد به الوهیت فرزندان باشد، در این صورت شرک است، در غیر اینصورت اگرچه از آن نهی شده است، اما مصداق شرک نیست، مانند سجده بر غیر خداوند که اگر با اعتقاد به الوهیت مسجود باشد، شرک است، اما اگر صرفا جهت احترام باشد شرک نیست، اگرچه به این خاطر که انسان با دیدن سجده، عبادت برایش تداعی می شود، و سجده معمولا برای عبادت انجام می شود برای غیر خدا جایز نیست،(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج2، ص97) اما شرک بودن آن مشروط بر اعتقاد سجده کننده است.
    و در مورد قسمت پایانی سوالتان باید عرض کنم مراد از اینکه می گوییم احدی مانند خداوند و شریک او نیست این است که صفات نیکوی همه محدود است، اما او صفاتش نامحدود، همه در ذات و صفاتشان محتاج اویند و او در ذات و صفاتش بی نیاز از همه.(التوحید و الشرک فی القرآن الکریم، ص137)
    در غیر اینصورت هر اسم نیکویی که روی فرزندان گذاشته شود، شرک خواهد بود، چرا که خداوند نیز آن خصلت نیکو را به نحو کامل تر داراست، پس صرفا به این خاطر نمی توان آن را شرک با خداوند دانست، مگر با اعتقاد به شریک بودن این فرزندان با خداوند!!
    پس اینکه از نامگذاری فرزندان به اسمائی که نیکویی آنها فراتر از بشر است، مانند: الهه، الله، رب، خالد، و... نهی شده است، مانند همان نهی از سجده بر غیر خداست، که اگرچه شرک نیست، اما چون معمولا برای خداوند استعمال می شود و داعیه شرک و سوء برداشت ایجاد می کند باید پرهیز کرد.

    موفق باشید

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ در ساعت ۰۹:۴۴
    آیا گذاشتن نام خداوند بر مخلوقات جایز است؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    در غیر اینصورت هر اسم نیکویی که روی فرزندان گذاشته شود، شرک خواهد بود، چرا که خداوند نیز آن خصلت نیکو را به نحو کامل تر داراست، پس صرفا به این خاطر نمی توان آن را شرک با خداوند دانست، مگر با اعتقاد به شریک بودن این فرزندان با خداوند!!
    با تشکر از شما اقای مسلم
    باید بگویم که قسمت آخر عبارات شما را دقیقا متوجه نشدم.
    عبدالله اسم نیکویی هست و اگر هم بر فرزندی گذاشته شود نه تنها شرک نیست و در عین حال صفتی نیست که در خداوند متعال باشد و خداوند این صفت را به طور کامل تر ندارد. همچنین اسم هایی مثل حیدر، مرتضی،موسی ،جعفر اسمهای پسندیده ای است که هیچ اشتراکی با نام های خداوند ندارد و این صفات هم اصلا در خداوند نیست .
    حالا فر کنیم اسم شخصی "کریم " باشد در این صورت این خص در نام خود با خداوند شریک یعنی هم او کریم است هم خداوند کریم است یک نام بر دو چیز گذاشته شده است یکی خداوند کریم یکی آن شخصی که نام او کریم است.میخواهم بدانم آیا این شریک قائل شدن برای خداوند نیست. زیرا خداوند در هیچ یک از مراتب وجودی اش شریک ندارد نه در ذات و نه در اسماء و نه در صفات.اسماء و صفات خداوند تنها مخصوص ذات قدوس اوست و هیچ کس در این اسماء و صفات با او مشترک نیست.
    در کتاب تذکره الاولیاء عطار نیشابوری در شرح حال بایزید بسطامی آمده است:
    نقل است که وقتی سیبی سرخ برگرفت و در نگریست گفت: این سیبی لطیف است.

    به سرش ندا آمد که: ای بایزید! شرم نداری که نام ما بر میوه ای نهی، و چهل روز نام خدای بر دلش فراموش شد.
    شیخ گفت: سوگندخوردم تا زنده باشم میوه بسطام نخورم.
    در این جا میبینیم که بایزید به خاطر این که نام لطیف را سیب گذاشته بود تنبیه شد و چهل روز نام خداوند بر دلش فراموش شد و تا آخر عمر دیگر از میوه بسطام نخورد پس مشخص است که این قضیه خیلی جدی است و متاسفانه در جامعه ما اصلا رعایت نمیکنند.
    مثلا"سالم" نام خداست ولی گفته میشود که " این ماشین سالم است" یا "این گوشی سالم است " و همچنین است بسیاری از نام های خداوند مثل : کافی ، کامل ، عالم و بسیاری از اسمهای خداوند که گذاشتن آنها بر غیر خداوند شرک است و شرک بزرگترین گناهی است که هرگز بخشیده نمیشود.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,033
    حضور
    57 روز 10 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4543



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    با تشکر از شما اقای مسلم
    باید بگویم که قسمت آخر عبارات شما را دقیقا متوجه نشدم.
    عبدالله اسم نیکویی هست و اگر هم بر فرزندی گذاشته شود نه تنها شرک نیست و در عین حال صفتی نیست که در خداوند متعال باشد و خداوند این صفت را به طور کامل تر ندارد. همچنین اسم هایی مثل حیدر، مرتضی،موسی ،جعفر اسمهای پسندیده ای است که هیچ اشتراکی با نام های خداوند ندارد و این صفات هم اصلا در خداوند نیست .
    حالا فر کنیم اسم شخصی "کریم " باشد در این صورت این خص در نام خود با خداوند شریک یعنی هم او کریم است هم خداوند کریم است یک نام بر دو چیز گذاشته شده است یکی خداوند کریم یکی آن شخصی که نام او کریم است.میخواهم بدانم آیا این شریک قائل شدن برای خداوند نیست. زیرا خداوند در هیچ یک از مراتب وجودی اش شریک ندارد نه در ذات و نه در اسماء و نه در صفات.اسماء و صفات خداوند تنها مخصوص ذات قدوس اوست و هیچ کس در این اسماء و صفات با او مشترک نیست.
    در کتاب تذکره الاولیاء عطار نیشابوری در شرح حال بایزید بسطامی آمده است....
    در این جا میبینیم که بایزید به خاطر این که نام لطیف را سیب گذاشته بود تنبیه شد و چهل روز نام خداوند بر دلش فراموش شد و تا آخر عمر دیگر از میوه بسطام نخورد پس مشخص است که این قضیه خیلی جدی است و متاسفانه در جامعه ما اصلا رعایت نمیکنند.
    مثلا"سالم" نام خداست ولی گفته میشود که " این ماشین سالم است" یا "این گوشی سالم است " و همچنین است بسیاری از نام های خداوند مثل : کافی ، کامل ، عالم و بسیاری از اسمهای خداوند که گذاشتن آنها بر غیر خداوند شرک است و شرک بزرگترین گناهی است که هرگز بخشیده نمیشود.
    ببینید از اسمائی چون عبدالله و موسی و جعفر و... که بگذریم اسمائی مانند: علی، حسن، مجید، حمید، کاظم، صادق، و... وجود دارند که از نظر مفهومی بین انسان و خداوند مشترک هستند، چرا که خداوند هم صادق است، هم کاظم است، هم علی است، هم حسن است، هم مجید است و هم حمید و ...، اما هرگز ائمه(ع) از آنها نهی ننموده و حتی بر فرزندان خود نهاده اند، از این سنخ اسماء حتی بین اصحابشان هم فراوان بوده است، و بنده هیچ نقلی از اهل بیت(ع) ندیده ام که اصحاب را از این نام ها نهی کرده باشند.
    در حالی که در روایاتی از برخی اسماء چون حارث و مالک و خالد و... نهی فرموده اند.
    بنده حالا کاری با سایر ماجراهایی که عطار نقل کرده است ندارم، اما این نقل او از بایزید بسطامی، با تعالیم اهل بیت(ع) سازگاری ندارد.
    همانطور که عرض شد اگر کسی بدون نیت شرک اسماء مشترک یا حتی اسماء مختص الهی را بر فرزندش بگذارد نمی توان او را مشرک دانست، اگرچه باید از اسماء مختص به خداوند پرهیز کرد.

    آیا گذاشتن نام خداوند بر مخلوقات جایز است؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    سلام علیکم و رحمة الله و برکاته،
    در تأیید فرمایشات استاد گران‌قدر توجه کنید که برخی اسماء اهل بیت علیهم‌السلام مشتقّ از اسماء خداست، مانند محمد که مشتق از حمید است، اما برخی نامها هم خودش نام خداوند است مانند علی که نام خداوند هم هست، در اینجا اشتقاقی صورت نگرفته و عین آن اسم بر انسان نهاده شده است، بزرگترین نام خداوند مطابق حدیث «العلی العظیم» است و علی نام خداوند است و نام وصی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله هم هست. پس اصل اشتراک اسم بین انسان و خداوند اشکال ندارد، در واقع باید خاطرنشان شد که اسماء خداوند خودشان مخلوق خداوند هستند و اهل بیت علیهم‌السلام خودشان اسماء خداوند هستند و خداوند منزه از آن است که چیزی با او باشد، اگرچه آن چیز اسم او باشند. از حقیقت خداوند و ذات احدیت باید نفی هرگونه اسم و صفت نمود و این در روایات ما وارد شده است و تنها باید حقیقت خداوند را پرستید نه اسماء او را.
    اگر اشتباه می‌کنم ان شاء الله کارشناس محترم متذکر شوند
    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    زیرا خداوند در هیچ یک از مراتب وجودی اش شریک ندارد نه در ذات و نه در اسماء و نه در صفات.اسماء و صفات خداوند تنها مخصوص ذات قدوس اوست و هیچ کس در این اسماء و صفات با او مشترک نیست.
    سلام علیکم و رحمة الله و برکاته،
    مگر خداوند مراتب وجودی دارد که بعد در آن مراتب شریک داشته باشد یا نداشته باشد؟ البته اگر بگویید بله نفی نمی‌کنم ولی چنان بیانی نیاز به توضیح خواهد داشت، خداوند در مقام ذات بسیط است، چنان مقامی هیچ شبیهی در مراتب دیگر وجود ندارد، در مرتبه‌ی خودش هم یکتاست، اما در مرتبه‌های پایینی وجودش که عالم تجلیات متکثر است شباهت‌ها و اشتراک‌های میان اجزاء وجود مرکب قابل انکار نیستند، اینکه می‌فرمایید خداوند در هیچ یک از مراتب وجود شریک ندارد کمی مبهم است، شاید هم حقیر متوجه صحبت شما نمی‌شوم

    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    در کتاب تذکره الاولیاء عطار نیشابوری در شرح حال بایزید بسطامی آمده است:
    نقل است که وقتی سیبی سرخ برگرفت و در نگریست گفت: این سیبی لطیف است.
    به سرش ندا آمد که: ای بایزید! شرم نداری که نام ما بر میوه ای نهی، و چهل روز نام خدای بر دلش فراموش شد.
    شیخ گفت: سوگندخوردم تا زنده باشم میوه بسطام نخورم.
    در این جا میبینیم که بایزید به خاطر این که نام لطیف را سیب گذاشته بود تنبیه شد و چهل روز نام خداوند بر دلش فراموش شد و تا آخر عمر دیگر از میوه بسطام نخورد پس مشخص است که این قضیه خیلی جدی است و متاسفانه در جامعه ما اصلا رعایت نمیکنند.
    خداوند خودش یکی از نام‌هایش را بر روی باورمندان به خود قرار داد: مؤمن، نام دیگرش را تحیت میان ایشان قرار داد: سلام، درست نیست اینطور در مورد اسماء الله برخورد شود، همه چیز عالم وجود تجلی خداوند است و نشانی است از خداوند، برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار، بسیاری از عرفا در طول تاریخ در مقام افراط بوده‌اند و در عبادات و زهد در ظاهر شاید از پیامبر خدا هم جلو می‌زدند، حال آنکه اساس دین اسلام در تعادل است و تعادل هم حول رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌واله است که اسوه‌ی حسنه هستند و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام: «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ‏ لاحِقٌ»، یعنی هر کس که از ایشان جلو بزند یا عقب بماند هلاک می‌شود و تنها کسانی که ملازم ایشان باشند به ایشان و به حقیقت ملحق می‌شوند.
    شابد هم دارم جایی اشتباه می‌کنم
    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    حرف از اسمی که به خالق یکتا اشاره داره نیست
    حرف از صفات منسوب به یک نام بوده که اجازه پرورش چنین خصلت هایی رو به مخلوقش داده ...

    خدا بخشنده اس و اگر در تعریف انسانی بخشنده
    نتونی صفتی به او بدی یا تعریفی ازش بکنی
    ممکنه تعریف خدا و بخشندگی رو هم از یاد ببری

    اینها نشانه اس ...

    چه خوبه که روحیات یا اخلاق مربوط به یک نام نیک رو در خودمون پرورش بدیم
    حالا با معنی یا بی معنی ...
    قبل از نامگذاری یا نام پذیری ببینیم اصلا توان تجلی این اسم یا صفت رو در خود یا فرزند و دیگران داریم
    یا اصلا جنم و اخلاق مرتبط با این نام مقدس در وجود شخص دیدیم یا نه ؟؟؟

    مثل همون صفت یا مقام شیر خدا یا دست خدا که اگر حقیقی باشه یکجور اشاره به وجود نماد این نام و خداست
    و اگر حقیقی نباشه . توهینی به نظر میاد که بر ضد خدا عمل میکنه ...

    حالا حقیقتش حتما با علی علیه السلام شدن . ثابت نمیشه
    همین که در کار نیک باشی . همین که دیگران ازت بدی نبینن همین که دلت به خدا باشه و به امر و خاطر خدا
    مانعی از سر راه دیگران برداری کار خوب و خدایی کردی و روح این عمله مربوط به صفت در درونت حلول یا به اصطلاح پرورش داده میشه و میتونی اشاره ای به این نماد یا یاد اور ملک همنام با نام و صفات خودت باشی .
    ..

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    بین انسان و خداوند مشترک هستند
    هیچ چیزی بین خداوند وانسان مشترک نیست.اما در مورد اهل بیت علیهم السلام فرق میکند .بیشتر اسماء الهی بر وجود مقدس و مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام جاری است .زیرا اهل بیت خودشان اسماء الله هستند و به روایتی اسماء الحسنی هستند.لذا امیرالمومنین علی علیه السلام هم کریم ، رحیم،قدوس ،حکیم است .اما نام خداوند برای غیر اهل بیت پیامبر جایز نیست .

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    در حالی که در روایاتی از برخی اسماء چون حارث و مالک و خالد و... نهی فرموده اند.
    اما در این مورد باید بگویم که اعتبار تمام اسماء الله یکسان است در مفاتیح الجنان در قسمت اعمال روز مباهله آمده است " اللهم انی اسالک باسمائک باکبرها و کل اسمائک کبیره " یعنی تمام اسماء خداوند اسم اعظم است و در تذکره الاولیاء مذکور است که شخی از بایزید بسطامی سوال میکند اسم اکبر خدا را به من بیاموز او میگویذ تو اسم اصغر به من بیاموز تا من تو را اسم اکبر بیاموزم تمام اسماء خدا اسم اعظم هستند

    بهترین چیز برای شناخت خداوند دعای جوشن کبیر است : مثلا این قسمت که میگوید یا من لا شریک له و لا وزیر یامن لا شبیه له و لا نظیر

    همین که شما فرمودید در روایاتی اهل بیت از گذاشتن برخی اسماء بر اشخاص نهی فرموده اند دلالت میکند بر همه اسماء خداوند کافی است که از یک اسم نهی شده باشد همین حکم راجع به همه اسماء الله جاری است
    ویرایش توسط عين الحيات : ۱۳۹۳/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۷:۱۶

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,033
    حضور
    57 روز 10 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4543



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    هیچ چیزی بین خداوند وانسان مشترک نیست.اما در مورد اهل بیت علیهم السلام فرق میکند .بیشتر اسماء الهی بر وجود مقدس و مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام جاری است .زیرا اهل بیت خودشان اسماء الله هستند و به روایتی اسماء الحسنی هستند.لذا امیرالمومنین علی علیه السلام هم کریم ، رحیم،قدوس ،حکیم است .اما نام خداوند برای غیر اهل بیت پیامبر جایز نیست
    ببینید این استدلال سه تا اشکال دارد:
    اول این که ائمه، شیعیان را به نامگذاری فرزندانشان به اسامی اهل بیت(ع) تشویق و ترغیب نموده اند.
    دوم این که با اینکه برخی اصحابشان نیز به این اسامی ملقب بوده اند، آنها را نهی نکرده اند.
    سوم این که این نام ها را بر فرزندان غیر معصوم خود که تجلی اوصاف خداوند نیستند نیز گذاشته اند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    همین که شما فرمودید در روایاتی اهل بیت از گذاشتن برخی اسماء بر اشخاص نهی فرموده اند دلالت میکند بر همه اسماء خداوند کافی است که از یک اسم نهی شده باشد همین حکم راجع به همه اسماء الله جاری است
    اتفاقا بر عکس، اگر اینچنین می بود باید به جای اشاره و بیان مصادیق، از مطلق اسماء الهی نهی می کردند، همکین که از میان این همه اسم موارد معدودی را ذکر کرده اند، قرینه ای بر جوایز سایرین می شود، چرا که قرینه ای در کار نیست که این نهی را به سایر اسماء نیز توسعه دهیم.
    آیا گذاشتن نام خداوند بر مخلوقات جایز است؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود