صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعداد مرگ در آیه 56 سوره دخان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14

    اشاره تعداد مرگ در آیه 56 سوره دخان




    باسلام و احترام
    در این آیه شریفه منظور از جزآن مرگ اول دیگر طعم مرگ را نمی چشند چیست؟
    آیا بصورت دقیق و روشن میتوان به منظور آیه رسید و یا هرمفسری عقیده خودرا دارد؟ لطفا بفرمایید تفسیرومنظور غالب چیست؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۸:۴۷

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست





    تعداد مرگ در آیه 56 سوره دخان








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولىَ‏ وَ وَقَئهُمْ عَذَابَ الجَحِيم‏»
    هرگز مرگى جز همان مرگ اوّل (كه در دنيا چشيده‏اند) نخواهند چشيد، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ مى‏كند (دخان، 56)


    با سلام و درود

    بنا بر نظر مشهور مفسران، این آیه می خواهد بفرماید بهشت و زندگی بهشتی جاودانه و ابدی است و بهشتيان از دغدغه مرگ در امانند.

    صاحب مجمع البیان آورده:

    اين جا مرگ را به غذايى تشبيه كرده است كه چشيده می شود و در ذائقه انسان، بد طعم جلوه مي كند، و سپس نفى كرده است كه اين معنى در بهشت باشد.
    و اين كه تنها به متّقين اين بشارت را داده است كه در آخرت مرگ را نخواهند چشيد ـ با اين كه منحصر به آنان نيست و تمام مردم در آخرت، مرگ نخواهند داشت؟ ـ علتش آن است كه اين مژده ‏اى است براى متقين كه يک زندگى سعادتمندانه اى در بهشت خواهند داشت؛ ولى آن ها كه از نظر شكنجه در حالتى بدتر از مرگ بسر می برند، چنين صفتى بر آنان اطلاق نخواهد شد زيرا آنان هر لحظه با آن عذاب هايى كه می كشند در حال چشيدن طعم ناگوار مرگ هستند.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 105)

    نکته:

    ممکن است گفته شود چرا تنها سخن از مرگ نخستين به ميان آمده در حالى كه مى دانيم انسان دو مرگ را مى چشد، مرگى در پايان زندگى دنيا، و مرگى بعد از حيات برزخى.
    در پاسخ باید گفت حيات و مرگ برزخى هيچ شباهتى به حيات و مرگ معمولى ندارد، بلكه به مقتضاى معاد جسمانى حيات قيامت از جهاتى شبيه حيات دنيا است، منتها در سطحى بسيار بالاتر و والاتر، و لذا به بهشتيان گفته مى شود جز مرگ نخستين كه در دنيا داشتيد ديگر مرگى در كار نخواهد بود، و چون حيات و مرگ برزخى مطلقا با آن شباهتى ندارد سخنى از آن به ميان نيامده است.(ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏21، ص 215)

    روایت:

    در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده که در روز قیامت خداوند به بعضی از بهشتیان می فرماید:

    "وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَأَنْحَلَنَّ لَهُ الْيَوْمَ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ مَعَ الْمَزِيدِ لَهُ وَ لِمَنْ كَانَ بِمَنْزِلَتِهِ أَلَا إِنَّهُمْ شَبَابٌ لَا يَهْرَمُونَ وَ أَصِحَّاءُ لَا يَسْقُمُونَ وَ أَغْنِيَاءُ لَا يَفْتَقِرُونَ وَ فَرِحُونَ لَا يَحْزَنُونَ وَ أَحْيَاءٌ لَا يَمُوتُونَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ- لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولى"
    ‏به عزت و جلالم سوگند، و به علو و بلندى مقامم قسم، من پنج چيز را به او مى بخشم ... آن ها هميشه جوانند و پير نمى شوند، تندرستند و بيمار نمى گردند، توانگرند و فقير نخواهند شد، خوشحالند و اندوهى به آنها راه نمى يابد، و هميشه زنده اند و نمى ميرند، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولى». (الكافي، ج ‏2، ص 598)

    تعداد مرگ در آیه 56 سوره دخان

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14



    در روایتی که از آقا امام باقر علیه السلام، نقل شده است چرا فرموده اند:"به بعضی از بهشتیان" و به همه بهشتیان چرا نه؟
    خدایا خداوندا به همه ما لیاقت عبادت و بندگی ات را عطا بفرما همانطور که مارا لایق انسان شدن قرار دادی

    اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ



  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط hadi492 نمایش پست ها
    در روایتی که از آقا امام باقر علیه السلام، نقل شده است چرا فرموده اند:"به بعضی از بهشتیان" و به همه بهشتیان چرا نه؟

    با سلام و درود

    این روایتی طولانی است و اشاره به قیامت دارد که در آن روز قرآن کریم به صورت های مختلف بر گروه های مختلف انسان ها، ظاهر و بر اعمال آن ها و چگونگی برخوردشان با قرآن و عمل به آن، شهادت می دهد.

    علی القاعده انسان ها به دسته ها و گروه های مختلفی تقسیم می شوند و این فیض الهی که در روایت به آن اشاره شده است، نصیب برخی از آنان خواهد شد.

    در ابتدای این روایت، امت های انسانی در قیامت به 120 امت تقسیم شده که 80 گروه از آنان، امت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و 40 تای دیگر از سایر امت ها هستند.

    لذا این نعمت بهشتی که در روایت امام باقر علیه السلام به آن اشاره شده، با توجه به مقام و رتبه بهشتیان، برای همه نیست بلکه برای بعضی از آنان است.

    تعداد مرگ در آیه 56 سوره دخان

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    ...خداوند به بعضی از بهشتیان می فرماید:...آن ها هميشه جوانند و پير نمى شوند، تندرستند و بيمار نمى گردند، توانگرند و فقير نخواهند شد، خوشحالند و اندوهى به آنها راه نمى يابد، و هميشه زنده اند و نمى ميرند
    درنتیجه بعضی بهشتیان باید پیر شوند! بعضی بهشتیان باید بیمار شوند! بعضی فقیر! بعضی اندوهگین! بعضی بمیرند!
    اینگونه نه عقلانیست نه منطقی، زیرا در بهشت هیچگونه درد و غمی وجود ندارد
    خدایا خداوندا به همه ما لیاقت عبادت و بندگی ات را عطا بفرما همانطور که مارا لایق انسان شدن قرار دادی

    اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ



  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    این روایتی طولانی است و اشاره به قیامت دارد که در آن روز قرآن کریم به صورت های مختلف بر گروه های مختلف انسان ها، ظاهر و بر اعمال آن ها و چگونگی برخوردشان با قرآن و عمل به آن، شهادت می دهد.

    علی القاعده انسان ها به دسته ها و گروه های مختلفی تقسیم می شوند و این فیض الهی که در روایت به آن اشاره شده است، نصیب برخی از آنان خواهد شد.

    در ابتدای این روایت، امت های انسانی در قیامت به 120 امت تقسیم شده که 80 گروه از آنان، امت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و 40 تای دیگر از سایر امت ها هستند.

    لذا این نعمت بهشتی که در روایت امام باقر علیه السلام به آن اشاره شده، با توجه به مقام و رتبه بهشتیان، برای همه نیست بلکه برای بعضی از آنان است.
    باسلام
    این به این معنی است که بعضیازان گروه هامیمیرندوپیرمیشوند؟!

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    این به این معنی است که بعضیازان گروه هامیمیرندوپیرمیشوند؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hadi492 نمایش پست ها
    درنتیجه بعضی بهشتیان باید پیر شوند! بعضی بهشتیان باید بیمار شوند! بعضی فقیر! بعضی اندوهگین! بعضی بمیرند!
    اینگونه نه عقلانیست نه منطقی، زیرا در بهشت هیچگونه درد و غمی وجود ندارد

    با سلام و درود

    بابت تاخیر عذرخواهی می کنم.

    خیر، این گونه نیست بلکه در بهشت مراتب وجود دارد و نعمت های بهشتی نیز به حسب مراتب، متفاوت می شوند، لذا به عنوان مثال یک بهشتی به حسب مرتبه اش می تواند فقیر نباشند ولی غنی هم نباشد و یا غنی بودن او در حد اعلا نباشد. کما این که یکی می تواند در سن جوانی و شادابی باشد و دیگری کمی سنش بیشتر باشد ولی پیر هم نباشد.

    لذا مراتب در بهشت متفاوت است و نعمت های آن هم متناسب با رتبه بهشتیان می تواند تفاوت هایی داشته باشد، البته نه در این حد که دیگر سلب نعمت باشد لذا ممکن است کسی در حد اعلای جوانی و شادابی نباشد ولی معنایش این نیست که پس پیر است، هم چنین و غنی بودن و ... .

    تعداد مرگ در آیه 56 سوره دخان

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    201
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    701



    "در شگفتم از ان کس که افرینش پدیده ها را می نگرد .و در وجود خدا تردید دارد ! و در شگفتم از ان کس که مردگان را میبیند و مرگ را از یاد برده است. و در شگفتم از ان کس که پیدایش دو باره را انکار می کند . در حالی که پیدایش اغازین را می نگرد . و در شگفتم از ان کس که پیدایش دو باره را انکار میکند. و در شگفتم از ان کس که خانه نابود شدنی را اباد میکند. اما جایگاه همیشگی را از یاد برده است. " از سخنان مولا علی علیه السلام. یا حق.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها





    با سلام و درود

    بابت تاخیر عذرخواهی می کنم.

    خیر، این گونه نیست بلکه در بهشت مراتب وجود دارد و نعمت های بهشتی نیز به حسب مراتب، متفاوت می شوند، لذا به عنوان مثال یک بهشتی به حسب مرتبه اش می تواند فقیر نباشند ولی غنی هم نباشد و یا غنی بودن او در حد اعلا نباشد. کما این که یکی می تواند در سن جوانی و شادابی باشد و دیگری کمی سنش بیشتر باشد ولی پیر هم نباشد.

    لذا مراتب در بهشت متفاوت است و نعمت های آن هم متناسب با رتبه بهشتیان می تواند تفاوت هایی داشته باشد، البته نه در این حد که دیگر سلب نعمت باشد لذا ممکن است کسی در حد اعلای جوانی و شادابی نباشد ولی معنایش این نیست که پس پیر است، هم چنین و غنی بودن و ... .
    باسلام
    درحدیث گفته شده سلب نعمت دلیلی ویاایه ای براینکه معنای سلبی نمیدهدهست یانه؟
    یاحق
    درح

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود