صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت یوسف به برادران خویش تهمت زد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره آیا حضرت یوسف به برادران خویش تهمت زد؟




    سلام. طبق آیات قرآن، حضرت یوسف، جامی را در بساط برادرش بنیامین قرار داد و سپس برادرانش را به دزدی محکوم کرد. آیا این افترا و یک گناه کبیره نیست؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ در ساعت ۲۳:۵۹
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58353



    با نام و یاد دوست





    آیا حضرت یوسف به برادران خویش تهمت زد؟








    کارشناس بحث: استاد سید محسن


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    با سلام

    انچه که مسلم است اینکه انبیاء و پیامبران الهی مرتکب گناه نمیشوند و دارای مقام عصمت هستند. اما سوال اینجاست که ایا حضرت یوسف به برادر خود تهمت دزدی زد؟ یا شخص دیگری این کار را انجام داد؟ و چرا جام زرین را درون وسائل بنیامین قرار دادند؟

    حضرت یوسف دستور داد که جامی زرین را در وسائل برادرش بنیامین قرار دهند قصد او از این کار این بود که برادرش بنیامین را مدتی نزد خود نگاه دارد در حالی که اگر این خواسته را از برادرانش داشت با او مخالفت میکردند از طرفی در بین کنعانیان مرسوم بود که اگر کسی سرقتی انجام میداد باید تا مدتی نزد مال باخته بماند و به او خدمت کند. از این رو حضرت یوسف از قبل با برادرش موضوع را میان نهاد که قصد چنین کاری دارد و قران هم میفرماید (ما خودمان این کار را به یوسف یاد دادیم و به او الهام نمودیم) (... کذلک کدنا لیوسف ما کان لیاخذ اخاه ثم فی دین الملک الا ان یشاء الله نرفع درجات...) یوسف 76 ( این تدبیر را ما به یوسف آموختیم و برای نگه داشتن برادرش در سرزمین مصر راهی جز این نبوده است)
    پس این کار با اطلاع و رضایت بنیامین و تدبیر خداوند بر حضرت یوسف اتفاق افتاد.
    برخی تصور میکنند حضرت یوسف به برادرش تهمت دزدی زد در حالی که طبق آیه قرآن وقتی جام را در اسباب بنیامین گذاشتند ( ثم اذن موذن ایتها العیر انکم لسارقون) یکی از غلامان صدا زد ای کاروان شما دزد هستید.

    اولا اینجا نگفته که یوسف چنین حرفی را زده ثانیا دزدی به کل کاروان اطلاق شده نه فقط به بنیامین و ثالثا غرض این بوده که بنیامین در مصر بماند و طبق ایه قران راهی جز این کار پیش روی حضرت یوسف نبوده است.

    باز در جریان حضرت یوسف میبینیم برادرانش پس از پیدا شدن جام زرین در وسائل بنیامین میگویند برادرش یوسف هم دزدی کرده بود اینجا حضرت یوسف با مبرا بودن خودش و برادرش بنیامین میگوید ( انتم شر مکانا والله اعلم بما تصفون) شما مردم بدی هستید و خدا به آنچه نسبت میدهید آگاهتر است. یعنی شما ها برادر خود را دزدیدید و او را از پدر و خانواده خود دور کردید
    در نتیجه؛ درست است که حضرت یوسف (ع) ظرف مخصوص را در بار برادرش گذاشت، ولی هرگز نه او و نه هیچ کس دیگر را متهم به دزدی نکرد. این مطالبی بود که با توجه به ظاهر آیات بیان کردیم. اما امکان طرح احتمال دیگری در بین است و آن خبر داشتن و تأیید سرقت کاروانیان توسط حضرت یوسف و یا حتی نسبت دادن جمله "ای کاروان شما دزد هستید."( یوسف 70) به حضرت یوسف(ع) است. بنابر این احتمال، پاسخ قانع کننده آن از این قرار است:
    آن چه از روایات این باب برداشت می شود آن است که: حضرت یوسف در این موضع، توریه کردند. توریه به این معنا است که شخص، با لفظی که می گوید، اراداه واقع و حقیقتی را دارد ولی طوری القاء می کند که مخاطب، برداشت خلاف واقع از آن مطلب داشته باشد.( انصاری،شیخ مرتضی،مکاسب المحرمة،ج1،ص 197،دار الذخائر،قم،1411)
    اظهار چنین امری در مواقعی که ضرورتی اقتضاء کند یا مصلحتی پیش آید،اشکال ندارد.(همان) توریه، به تصریح فقهاء از مصادیق کذب و دروغ نمی باشد. ( همان زیرا کذب به معنای القاء لفظ و ارداه معنای خلاف واقع است.نک:شهیدی تبریزی،میرزا فتاح،هدایة الطالب الی اسرار المکاسب،ج1،ص 101،بی جا، بی تا)
    در مورد حضرت یوسف نیز روایت می گوید:" به خدا قسم! یوسف هرگز دروغ نگفت". ( قمی مشهدی،محمد،کنز الدقائق و بحر الغرائب،ج6،ص 342،سازمان چاپ وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، تهران،1368)
    در روایت دیگر،امام صادق(ع) می فرماید:منظور یوسف از این که گفت: "شما سارق هستید"،سرقتی بود که برادرانش در سال های قبل انجام داده بودند،آنان با حیله و نیرنگ یوسف را از پدرش دزدیدند و به چاهی انداختند(سید هاشم بحرانی،البرهان فی تفسیر القرآن،ج3، ص188،بنیاد بعثت،تهران،1368،قوله فی یوسف (علیه السلام): أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسارِقُونَ قال: «إنهم سرقوا یوسف من أبیه)
    بنابراین؛ یوسف(ع) اگر چه مستقیم یا غیر مستقیم به آنان نسبت دزدی داد، ولی توریه کرد، و منظورش سرقتی غیر از دزدیده شدن ظرف مخصوص بوده است.



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647




    آیا این عمل حضرت یوسف عین فریبکاری یا به تعبیر 76 سورۀ یوسف، کید نیست؟
    با سلام
    همانطور که در پست گذشته عرض کردم معنا و مفهوم کید در ایه قران که میفرماید (کذلک کدنا لیوسف) به معنی فریبکاری و دغل کاری نیست و معنی کید در اینجا بنابر نظر مفردات راغب نوعی چاره جویی است
    یعنی خداوند برای اینکه بتواند حضرت یعقوب را در فراق فرزند دوم بنیامین بیازماید و همچنین برادران یوسف را باز ازمایش نماید (که وقتی دیدند در وسایل بنیامین جام زرین قرار دارد گفتند برادرش یوسف هم دزد بود) این هم ازمایش دیگری برای برادران یوسف بود و هم اینکه ماندن بنیامین کنار یوسف تشفی خاطری بود او زیرا 40 سال بود که بنیامین را ندیده بود.
    نکته دیگر اینکه اگر خداوند چنین کاری را بکند و چنین الهامی را به حضرت یوسف داشته باشد دیگر فریکاری نیست بلکه همان چاره جویی برا ی یوسف است
    زیرا فریبکاری و دغل کاری که ما انجام میدهیم نعوذ بالل نمیت.وان به خدا نسبت داد پس باید به گونه دیگر تعبیر شود که همان تدبیر و چاره جویی است. پس چون این کار از جانب خدا بود فریبکاری نیست. در ایه دیگری ما میخوانیم و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین انها مکر کردند خدا هم مکر کرد مکر خداوند به معنی مکر آنان نیست بلکه مراد این است که خدا با نقشه دیگری توطئه و نقشه های آنان را نقش بر اب کرد و آنان را رسوا نمود.
    همچنین در ادامه آیه میفرماید یوسف نمیتوانست برادرش را به هیچ نحوی نزد خود نگاه دارد چون در سرزمین مصر چنین امری ممکن نبود مگر طبق نظر خود کنعانیان که اگر کسی مرتکب سرقت میشد باید مدتی را نزد مال باخته بماند و خدمت کند لذا خداوند فرمود یوسف نمیتوانست بنیامین را کنار خود نگه دارد مگر این که خدا بخواهد (الا ان یشاء الله) بنابر این هیچ شکی نیست که جریان جاسازی جام در اساس و بنیه بنیامین خواست خداوند بوده و الهامی از جانب خدا بر یوسف و حتی بنیامین از آن مطلع بوده و به این کار رضایت داشته است .


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام. این عمل حضرت یوسف، منجر به بی آبرویی برادران و ناراحتی شدید حضرت یعقوب، به دلیل باز نگشتن برادر کوچکتر، شد. آیا این عمل ظلم نیست؟
    אני אוהב את מוחמד

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    این عمل حضرت یوسف، منجر به بی آبرویی برادران و ناراحتی شدید حضرت یعقوب، به دلیل باز نگشتن برادر کوچکتر، شد. آیا این عمل ظلم نیست؟
    با سلام
    عرض کردیم که این خواسته خداوند بود زیرا خداوند بود که به حضرت یوسف الهام نمود چنین کاری کند زیرا میفرماید کدنا لیوسف و این کید به معنی چاره سازی است که خداوند برای یوسف مهیا کرد پس میتوان گفت خدا ابروی برادران یوسف را برده و حال آنکه شان خداوند از این امور دور است. و برای حضرت یعقوب یک ازمایش الهی دیگر بود یعنی فراق حضرت یوسف و بنیامین. حتی این کار آزمایشی بود برای برادران یوسف که باز در این قصه به یوسف تهمت زدند زیرا وقتی دیدند که جام در وسائل بنیامین قرار دارد گفتند برادرش یوسف هم دزد بود و این تهمت دیگری بود به پیامبر خدا که یوسف ناراحت شد. بنابر این برای همه آنها یک ازمایش و امتحان بود.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها

    با سلام
    عرض کردیم که این خواسته خداوند بود زیرا خداوند بود که به حضرت یوسف الهام نمود چنین کاری کند زیرا میفرماید کدنا لیوسف و این کید به معنی چاره سازی است که خداوند برای یوسف مهیا کرد پس میتوان گفت خدا ابروی برادران یوسف را برده و حال آنکه شان خداوند از این امور دور است. و برای حضرت یعقوب یک ازمایش الهی دیگر بود یعنی فراق حضرت یوسف و بنیامین. حتی این کار آزمایشی بود برای برادران یوسف که باز در این قصه به یوسف تهمت زدند زیرا وقتی دیدند که جام در وسائل بنیامین قرار دارد گفتند برادرش یوسف هم دزد بود و این تهمت دیگری بود به پیامبر خدا که یوسف ناراحت شد. بنابر این برای همه آنها یک ازمایش و امتحان بود.
    سلام. عنایت دارید که هر مسئله ای از زوایای مختلفی قابل بررسی است. آیا اگر خدا به کسی دستور بدهد که به دیگری تهمت بزند، آیا دیگر این عمل ظلم نیست؟ یا اگر خدا به کسی بگوید که پدرش را برنجاند، دیگر ظلم نیست؟ اگر اینطور است، لطفاً توضیح مبسوط بدهید.
    אני אוהב את מוחמד

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. عنایت دارید که هر مسئله ای از زوایای مختلفی قابل بررسی است. آیا اگر خدا به کسی دستور بدهد که به دیگری تهمت بزند، آیا دیگر این عمل ظلم نیست؟ یا اگر خدا به کسی بگوید که پدرش را برنجاند، دیگر ظلم نیست؟ اگر اینطور است، لطفاً توضیح مبسوط بدهید.
    سلام علیکم برادر عزیز،
    در پاسخ شما کارشناس گرامی روایتی را آوردند که صراحتاً می‌فرماید ایشان اصلاً دروغ نگفتند، دروغ که نباشد تهمتی هم نخواهد بود. کار حضرت یوسف علیه‌السلام توریه بوده است، توریه را هم ایشان انجام داده‌اند و هم انبیاء دیگر علیهم‌السلام‌أجمعین و هم خود خداوند در قرآن با آوردن آیات متشابه در کنار محکمات عملاً توریه کرده است، توریه دروغ نیست، هر پیامبری اگر صفتی داشته باشد، اگر ابراهیم علیه‌السلام خلیل‌الرحمن است، اگر موسی علیه‌السلام کلیم‌الله است، اگر عیسی علیه‌السلام روح‌الله است، حضرت یوسف علیه‌السلام هم صدیق هستند:

    يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي ... [یوسف، ۴۶]

    خیلی‌ها خیلی چیزها گفته‌اند اما خداوند هر چیزی را در کتابش نقل نمی‌کند، اگر لفظ صدیق را برای حضرت یوسف علیه‌السلام از قول ایشان نقل کرده است علتی دارد، تا چه رسد به اینکه حضرت علیه‌السلام چیزی را به امر خداوند یا به هدایت خداوند انجام دهند، خداوند که دیگر از هر کس دیگری صادق‌تر است، صداقت خداوند تا آن حدّ است که اگر چیزی را بگوید که نیست آن نیست همانطور که او فرموده است هست خواهد شد، علم خداوند همان فعل خداوند است و قول خداوند هم حق است و متحقق، وجود که مخاطب قول «کُن» می‌باشد با همین قول خلق می‌گردد. حضرت یوسف علیه‌السلام با راهنمایی چنین خدایی چنان چیزی را فرموده‌اند و این کارشان هرگز مصداق دروغ نیست پس مصداق تهمت هم نیست، آن برادران دزد بوده‌اند، ایشان را از پدرشان دزدیده بودند و به بهای بخس فروخته بودند و در فروش مال دزدی هم زهد به خرج داده بودند:

    وَشَرَ‌وْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَ‌اهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ [یوسف، ۲۰]

    آنها کار خود را فراموش کرده بودند و خداوند فراموش نمی‌کند، آنها حضرت یوسف علیه‌السلام را نشناخته بودند و گمان هم نمی‌کردند که ایشان همان برادر باشد که بعد فکرشان به جای دیگری برود، این کار حضرت توریه بوده است.

    خداوند به حضرت یوسف علیه‌السلام نفرمود که پدرت را برنجان، اینکه ایشان برای رشد و تعالی بیشتر لازم باشد کمی سختی بیشتری بکشد نه به قصد آزار و اذیت ایشان که به قصد دل کندن ان حضرت از فرزندانشان بوده است، اگر حضرت یوسف علیه‌السلام خودشان چنان تدبیری اندیشیده بودند شاید ایراد شما وارد بود که ایشان فکر پدرشان را نکرده بودند و شاید اینطور بهتر بود یا آنطور بهتر، ولی حالا که خداوند صراحتاً فرموده است که این تدبیر به راهنمایی خداوند بوده است یعنی خداوند که غیبی بر او پوشیده نیست این کار را در مجموع به سلاح همه دانسته است که همینطور هم شد، برادران توبه کردند و پدر اسماعیل‌هایش را قربانی کرد و اسماعیل‌هایشان به ایشان بازگردانده شدند.

    یا علی

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    باسلام خدمت دوستان عزیز
    مطاب ارزشمند جناب آقای باء مدیر محترم اجرایی جهت پاسخگویی به سوال شما کافی است مضافا به اینکه شان الهی مبری از چنین مطالبی است که شما بیان کردید.






  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط باء نمایش پست ها


    سلام علیکم برادر عزیز،
    در پاسخ شما کارشناس گرامی روایتی را آوردند که صراحتاً می‌فرماید ایشان اصلاً دروغ نگفتند، دروغ که نباشد تهمتی هم نخواهد بود. کار حضرت یوسف علیه‌السلام توریه بوده است، توریه را هم ایشان انجام داده‌اند و هم انبیاء دیگر علیهم‌السلام‌أجمعین و هم خود خداوند در قرآن با آوردن آیات متشابه در کنار محکمات عملاً توریه کرده است، توریه دروغ نیست، هر پیامبری اگر صفتی داشته باشد، اگر ابراهیم علیه‌السلام خلیل‌الرحمن است، اگر موسی علیه‌السلام کلیم‌الله است، اگر عیسی علیه‌السلام روح‌الله است، حضرت یوسف علیه‌السلام هم صدیق هستند:

    يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي ... [یوسف، ۴۶]

    خیلی‌ها خیلی چیزها گفته‌اند اما خداوند هر چیزی را در کتابش نقل نمی‌کند، اگر لفظ صدیق را برای حضرت یوسف علیه‌السلام از قول ایشان نقل کرده است علتی دارد، تا چه رسد به اینکه حضرت علیه‌السلام چیزی را به امر خداوند یا به هدایت خداوند انجام دهند، خداوند که دیگر از هر کس دیگری صادق‌تر است، صداقت خداوند تا آن حدّ است که اگر چیزی را بگوید که نیست آن نیست همانطور که او فرموده است هست خواهد شد، علم خداوند همان فعل خداوند است و قول خداوند هم حق است و متحقق، وجود که مخاطب قول «کُن» می‌باشد با همین قول خلق می‌گردد. حضرت یوسف علیه‌السلام با راهنمایی چنین خدایی چنان چیزی را فرموده‌اند و این کارشان هرگز مصداق دروغ نیست پس مصداق تهمت هم نیست، آن برادران دزد بوده‌اند، ایشان را از پدرشان دزدیده بودند و به بهای بخس فروخته بودند و در فروش مال دزدی هم زهد به خرج داده بودند:

    وَشَرَ‌وْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَ‌اهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ [یوسف، ۲۰]

    آنها کار خود را فراموش کرده بودند و خداوند فراموش نمی‌کند، آنها حضرت یوسف علیه‌السلام را نشناخته بودند و گمان هم نمی‌کردند که ایشان همان برادر باشد که بعد فکرشان به جای دیگری برود، این کار حضرت توریه بوده است.

    خداوند به حضرت یوسف علیه‌السلام نفرمود که پدرت را برنجان، اینکه ایشان برای رشد و تعالی بیشتر لازم باشد کمی سختی بیشتری بکشد نه به قصد آزار و اذیت ایشان که به قصد دل کندن ان حضرت از فرزندانشان بوده است، اگر حضرت یوسف علیه‌السلام خودشان چنان تدبیری اندیشیده بودند شاید ایراد شما وارد بود که ایشان فکر پدرشان را نکرده بودند و شاید اینطور بهتر بود یا آنطور بهتر، ولی حالا که خداوند صراحتاً فرموده است که این تدبیر به راهنمایی خداوند بوده است یعنی خداوند که غیبی بر او پوشیده نیست این کار را در مجموع به سلاح همه دانسته است که همینطور هم شد، برادران توبه کردند و پدر اسماعیل‌هایش را قربانی کرد و اسماعیل‌هایشان به ایشان بازگردانده شدند.

    یا علی
    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    باسلام خدمت دوستان عزیز
    مطاب ارزشمند جناب آقای باء مدیر محترم اجرایی جهت پاسخگویی به سوال شما کافی است مضافا به اینکه شان الهی مبری از چنین مطالبی است که شما بیان کردید.

    با سلام. اگر دقت کنید مسئله نه بر سر راست یا دروغ بودن حرف حضرت یوسف است و نه بر سر نیت ایشان! به هر حال، عمل ایشان به دستور خدا هم که باشد، منجر به بی آبرویی یک سری انسان و شکستن قلب پدری شد که پدرش در غربت اسیر مصریها شده بود. شما می فرمایید این امتحان بود، بسیار خب، امتحان بود برای برادران و پدر حضرت یوسف، ولی برای خود حضرت یوسف، آیا عملی که منجر به آسیب به دیگران بشود، و لو در حدّ آسیب به آبرو، و دلشکستگی باشد، اگر به دستور خدا باشد بلامانع است؟ اگر اینطور است، دلیل بیاورید. لطفاً در این مورد توضیح بدهید. خواهشمندم به محور اصلی پرسش پاسخ داده شود و بحث به انحراف کشیده نشود.

    אני אוהב את מוחמד

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود