صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همه چیز در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره همه چیز در قرآن




    سلام.البته فکر می کنم این تاپیک به اشکالی در سایت ایجاد شده است، ولی من سؤالات متفاوتی دارم که می خواهم در این تاپیک مطرح کنم.

    قرآن در چند موضع می فرماید که در بردارندۀ همه چیز است.

    1.در حالی که همه چیز در صدها کتاب نیز نمی گنجند، چگونه ممکن است در یک کتاب بگنجند؟

    2.در مورد اینکه برخی می گویند که منظور از همه چیز، همه چیز برای هدایت است، چرا خود قرآن این را نمی گوید که آنچه برای هدایت لازم است در قرآن است؟ و فقط می گوید همه چیز در قرآن هست و این تعبیر عام است و نمی شود آنرا به هدایت تخصیص داد.

    3.باز در مورد اینکه منظور در بردارندگی همه چیز است، قرآن در آیه های یوسف:111 و نحل:89، ابتدا صحبت از تفصیل و تبیان همه چیز سخن می گوید و بعد از هدایت و رحمت. پس چگونه می توانیم همه چیز را همین هدایت بدانیم که بعد از این تعبیر به آن اشاره شده است؟ اگر منظور از همه چیز، هدایت بود، دیگر نباید بعد از آن، دوباره از هدایت سخن به میان می آمد.
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۹:۲۵
    אני אוהב את מוחמד

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    همه چیز در قرآن








    کارشناس بحث: استاد عمار


  4. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام
    همه چیز در قرآن هست، ولی ما همه آن همه چیز را بطور مستقیم از قرآن نمی فهمیم و باید به اهل بیت رجوع کرد.
    به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، عترت را در کنار قرآن مطرح کرده اند.
    لذا ادعای فهم همه مراد واقعی خداوند بدون مراجعه به مفسران واقعی قرآن (اهلبیت عصمت و طهارت)، ادعایی گزاف و باطل است اگر در قرآن هم اشاره به تبیان کل شده ناظر به همین نکته است.
    راوی می گوید: من از امام صادق(ع) شنيدم كه مى‏فرمود: ما متولد شده از رسول خدائيم و در همان حال تولد كتاب خدا را مى‏دانيم، و در آن كتاب است آغاز خلقت و آنچه كه تا روز قيامت خواهد شد، و در آن خبر آسمان و زمين است، خبر بهشت و خبر آتش است، و خبر آنچه تا كنون شده و آنچه كه خواهد شد، همه در آن است و من همه را مى‏دانم، همانطور كه كف دست خودم را مى‏بينم، زيرا خداى تعالى فرموده: در آن كتاب تبيان هر چيزى هست.
    قرآن بطون زیادی دارد که ذره ای از آن بر ما مکشوف است.

    چند نکته:
    1. وجود تفاسیر و روایات تفسیری و ...، دلیلی بر کامل نبودن نیست. یک کتاب می تواند کامل باشد ولی دارای شرح و تفسیر هم باشد.
    2. حتی نیاز به تفسیر داشتن نیز دلیل بر کامل نبودن یک کتاب نمی تواند باشد. یک کتاب می تواند کامل باشد و در عین حال، برای این که همه بتواند استفاده عمیق تر و بیشتری از آن داشته باشند، تفسیر هم بشود.
    3. این که ما همه چیز را از قرآن نفهمیم، این نقصی است از جانب ما، و دلیل بر کامل نبودن قرآن نیست.
    4. تفاسیر و روایات چیزی بر اصل قرآن اضافه نمی کنند.
    5. این که بسیاری از احکام و ... در روایات تبیین شده اند، معنایش این نیست که ریشه قرآنی نداشته و برگرفته از قرآن نمی باشند.
    6. اصلا چه اشکالی دارد خود خداوند قرآن و کتابش را به گونه ای نازل کند که برای فهم مراد واقعی کلامش، نیاز به کسانی باشد که آن را تفسیر و تبیین نمایند، و خودش هم از طرق مختلف این همسنگی و همراهی قرآن و مفسرانش را متذکر شده است. کجای این عیب و نقص محسوب می شود؟
    بنابر این قرآن کریم کتاب کاملی است و در عین حال، خود خداوند برای فهم همه مرادش، کسانی )اهلبیت عصمت و طهارت) را به عنوان همراه و ملازم قرآن قرار داده است.

    همه چیز در قرآن

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  5. صلوات


  6. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    البته همانطور که خودتون اشاره کردید قبلا بحث شده و تقریبا همه اونها جواب سوال شما رو دادند و بخونید قانع کننده است. من لینک میدم بخونید:
    http://www.askdin.com/thread13169-2.html
    http://www.askdin.com/thread21871.html
    http://www.askdin.com/thread37134.html
    و ...

    همه چیز در قرآن

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام. همانطور که می دانید دو تفسیر وجود دارند. یکی همینی هست که شما می فرمایید و یکی اینکه تبیان هر چیزی که برای هدایت لازم است در قرآن آمده است. نظر به اینکه شما کارشناس قرآنی هستید، خواهشمندم به این دو پرسش نیز که در این مورد است جواب بدهید، تا بدانیم این تفسیر دوم چگونه قابل دفاع است:


    2.در مورد اینکه برخی می گویند که منظور از همه چیز، همه چیز برای هدایت است، چرا خود قرآن این را نمی گوید که آنچه برای هدایت لازم است در قرآن است؟ و فقط می گوید همه چیز در قرآن هست و این تعبیر عام است و نمی شود آنرا به هدایت تخصیص داد.

    3.باز در مورد اینکه منظور در بردارندگی همه چیز برای هدایت است، قرآن در آیه های یوسف:111 و نحل:89، ابتدا صحبت از تفصیل و تبیان همه چیز سخن می گوید و بعد از هدایت و رحمت. پس چگونه می توانیم همه چیز را همین هدایت بدانیم که بعد از این تعبیر به آن اشاره شده است؟ اگر منظور از همه چیز، هدایت بود، دیگر نباید بعد از آن، دوباره از هدایت سخن به میان می آمد.

    אני אוהב את מוחמד

  9. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    به نظر می رسد معنا و مفهوم واژه " کل " در قران نه آنی است که ما می پنداریم ، مثلا :

    طه : 56 وَ لَقَدْ أَرَيْناهُ آياتِنا كُلَّها فَكَذَّبَ وَ أَبى‏ : ما همه آيات خويش را به فرعون نشان داديم ولى او تكذيب كرد و سر باز زد.

    القمر : 42 كَذَّبُوا بِآياتِنا كُلِّها فَأَخَذْناهُمْ أَخْذَ عَزيزٍ مُقْتَدِر : اما همه آيات ما را تكذيب كردند، و ما آنها را گرفتيم و مجازات كرديم گرفتن شخصى قدرتمند و توانا.

    ایا خداوند همه آیات خود را به فرعون نشان داده اند و آیا آل فرعون همه آیات خداوندی را تکذیب کرده اند؟

    میان واژه های کل و جمیع تفاوت معنایی وجود دارد ولی در زبان پارسی این دو واژه به یک معنا و مفهوم هستند.


  10. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام
    همه چیز در قرآن هست، ولی ما همه آن همه چیز را بطور مستقیم از قرآن نمی فهمیم و باید به اهل بیت رجوع کرد.
    به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، عترت را در کنار قرآن مطرح کرده اند.
    لذا ادعای فهم همه مراد واقعی خداوند بدون مراجعه به مفسران واقعی قرآن (اهلبیت عصمت و طهارت)، ادعایی گزاف و باطل است اگر در قرآن هم اشاره به تبیان کل شده ناظر به همین نکته است.
    راوی می گوید: من از امام صادق(ع) شنيدم كه مى‏فرمود: ما متولد شده از رسول خدائيم و در همان حال تولد كتاب خدا را مى‏دانيم، و در آن كتاب است آغاز خلقت و آنچه كه تا روز قيامت خواهد شد، و در آن خبر آسمان و زمين است، خبر بهشت و خبر آتش است، و خبر آنچه تا كنون شده و آنچه كه خواهد شد، همه در آن است و من همه را مى‏دانم، همانطور كه كف دست خودم را مى‏بينم، زيرا خداى تعالى فرموده: در آن كتاب تبيان هر چيزى هست.
    قرآن بطون زیادی دارد که ذره ای از آن بر ما مکشوف است.

    چند نکته:
    1. وجود تفاسیر و روایات تفسیری و ...، دلیلی بر کامل نبودن نیست. یک کتاب می تواند کامل باشد ولی دارای شرح و تفسیر هم باشد.
    2. حتی نیاز به تفسیر داشتن نیز دلیل بر کامل نبودن یک کتاب نمی تواند باشد. یک کتاب می تواند کامل باشد و در عین حال، برای این که همه بتواند استفاده عمیق تر و بیشتری از آن داشته باشند، تفسیر هم بشود.
    3. این که ما همه چیز را از قرآن نفهمیم، این نقصی است از جانب ما، و دلیل بر کامل نبودن قرآن نیست.
    4. تفاسیر و روایات چیزی بر اصل قرآن اضافه نمی کنند.
    5. این که بسیاری از احکام و ... در روایات تبیین شده اند، معنایش این نیست که ریشه قرآنی نداشته و برگرفته از قرآن نمی باشند.
    6. اصلا چه اشکالی دارد خود خداوند قرآن و کتابش را به گونه ای نازل کند که برای فهم مراد واقعی کلامش، نیاز به کسانی باشد که آن را تفسیر و تبیین نمایند، و خودش هم از طرق مختلف این همسنگی و همراهی قرآن و مفسرانش را متذکر شده است. کجای این عیب و نقص محسوب می شود؟
    بنابر این قرآن کریم کتاب کاملی است و در عین حال، خود خداوند برای فهم همه مرادش، کسانی )اهلبیت عصمت و طهارت) را به عنوان همراه و ملازم قرآن قرار داده است.
    سلام. لطفاً چند مثال از این بطونی که بر ما آشکار نیست و توسط ائمه مکشوف شده است را مطرح بفرمایید.
    אני אוהב את מוחמד

  11. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,567
    حضور
    38 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام.البته فکر می کنم این تاپیک به اشکالی در سایت ایجاد شده است، ولی من سؤالات متفاوتی دارم که می خواهم در این تاپیک مطرح کنم.

    قرآن در چند موضع می فرماید که در بردارندۀ همه چیز است.

    1.در حالی که همه چیز در صدها کتاب نیز نمی گنجند، چگونه ممکن است در یک کتاب بگنجند؟

    2.در مورد اینکه برخی می گویند که منظور از همه چیز، همه چیز برای هدایت است، چرا خود قرآن این را نمی گوید که آنچه برای هدایت لازم است در قرآن است؟ و فقط می گوید همه چیز در قرآن هست و این تعبیر عام است و نمی شود آنرا به هدایت تخصیص داد.

    3.باز در مورد اینکه منظور در بردارندگی همه چیز است، قرآن در آیه های یوسف:111 و نحل:89، ابتدا صحبت از تفصیل و تبیان همه چیز سخن می گوید و بعد از هدایت و رحمت. پس چگونه می توانیم همه چیز را همین هدایت بدانیم که بعد از این تعبیر به آن اشاره شده است؟ اگر منظور از همه چیز، هدایت بود، دیگر نباید بعد از آن، دوباره از هدایت سخن به میان می آمد.
    سلام
    ما در صورتی می توانیم مدعی نبودن همه علوم و معارف در قرآن باشیم که بر همه آن احاطه علمی داشته باشیم
    البته شکی نیست که محور مباحث ظواهر آیات قرآن کریم هدایت انسان به مصالح و کمال مادی و معنوی اوست اما از آنجا که یکی از کمالات انسان کمال علمی است قاعدتا باید راههای رسیدن به این علوم در قرآن کریم مطرح باشد ولو اینکه جزئیات آن نیامده باشد چون وقتی شما سرمایه را از جایی بگیرید سود هم به آن منتسب میشود
    اگر انسان با برنامه الهی قرآن کریم خود را تظهیر کند علوم و معارف بی پایانی از جان او فوران می کند پس به این اعتبار راه رسیدن به همه علوم و معارف قرآن کریم است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  12. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. لطفاً چند مثال از این بطونی که بر ما آشکار نیست و توسط ائمه مکشوف شده است را مطرح بفرمایید.
    با سلام
    آنچه توسط ائمه در تفاسیر ذکر شده بر ما آشکار شده و آشکار نبودن در صورتی هست که ائمه هم نقلی نکرده باشند.

    همه چیز در قرآن

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات


  14. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام
    آنچه توسط ائمه در تفاسیر ذکر شده بر ما آشکار شده و آشکار نبودن در صورتی هست که ائمه هم نقلی نکرده باشند.
    با سلام. ای کاش اینقدر خلاصه جواب نمی دادید. خواهش کردم چند مثال از مواردی از قرآن که ما خودمان نمی توانستیم بفهمیم و ائمه آنها را برای ما روشن کرده اند، مطرح بفرمایید.
    אני אוהב את מוחמד

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود