جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یعنی چی شیطان به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    نماز، قرآن
    نوشته
    112
    حضور
    3 روز 10 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    391

    اشاره یعنی چی شیطان به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد؟!




    سلام

    ملائکه فقط از نیروی عقل برخوردار هستند و شهوت در وجودشان نیست
    از طرف دیگه شیطان به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد با وجود اینکه جز ملائکه بود
    اگه شیطان از ملائکه بوده و هیچ نیروی شهوانی در وجودش نبوده پس یعنی چی به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد؟!

    به خاطر ملائکه بودنش نمی تونسته تکبر در وجودش باشه!

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۰:۰۱
    آيه شماره 121 از سوره مبارکه نحل

    شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

    آن را كه خدا برگزیند، به مقصدش مى‏ رساند. «اجتباه... هداه الى صراط مستقیم»


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    یعنی چی شیطان به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد؟!








    کارشناس بحث: استاد محسن


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط Entezarehmoud نمایش پست ها
    سلام

    ملائکه فقط از نیروی عقل برخوردار هستند و شهوت در وجودشان نیست
    از طرف دیگه شیطان به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد با وجود اینکه جز ملائکه بود
    اگه شیطان از ملائکه بوده و هیچ نیروی شهوانی در وجودش نبوده پس یعنی چی به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد؟!

    به خاطر ملائکه بودنش نمی تونسته تکبر در وجودش باشه!
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر از جنابعالی
    در ابتدای پاسخ باید بگوییم شیطان جزو ملایک نبود تا جای این پرسش باشد پس چگونه با این که فرشته بود، خدای متعال را معصیت کرد و از انجام سجده بر آدم سر باز زد! بلکه شیطان از جنس جن است و جن چون انسان شهوت، غضب و دیگر امیال درونی را دارااست.
    قرآن به این مطلب اشاره می کند که شیطان از جن است.
    "وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ..."(1)
    به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد! آن ها همگى سجده كردند، جز ابليس- كه از جن بود...
    پس، از این جهت فرشتگان و شیاطین به طور ماهوی از هم جدا هستند.و اما این که چگونه نام شیطان در کنار ملائکه آمد، به این دلیل بود که شیطان از کثرت عبادت، به مقام فرشتگان راه پیدا کرد.
    خدای متعال در چند جای قرآن به این واقعه(عصیان شیطان) اشاره می کند. از جمله آیات زیر:
    "فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدين"
    "فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُون""إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدين"(2)
    هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود (يك روح شايسته و بزرگ) دميدم، همگى براى او سجده كنيد. همه فرشتگان بى استثنا سجده كردند.جز ابليس كه ابا كرد از اين كه با سجده كنندگان باشد.
    البته باید دقت کرد که این استثناء در آیه شریفه اشاره به استثنای منقطع دارد نه متصل. یعنی این که همه ملائک بر آدم سجده کردند،جز ابلیس. این "جز ابلیس" استثنای منقطع است. یعنی ابلیس جزیی از مستثنی منه که ملائکه باشند، نیست بلکه خارج از آن ها است.
    در یکی از تفاسیر، پاسخ مناسبی به این اشکال در قالب این پرسش که آیا شیطان فرشته بود؟ داده شده است.
    مى‏دانيم فرشتگان پاك و معصوم اند، و قرآن هم به پاكى و عصمت آن ها اعتراف كرده، آنجا كه مى‏گويد:" بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ"(3) آن ها بندگان گرامى خدا هستند، در هيچ سخنى بر او پيشى نمى‏گيرند و فرمان هاى او را گردن مى‏نهند"
    اصولا از آنجا كه در جوهر آن ها(ملایک) عقل است و نه شهوت، بنا بر اين، كبر و غرور و خودخواهى و به طور كلى انگيزه‏ هاى گناه در آن ها وجود ندارد..
    از طرفى استثناء" ابليس" در آيات فوق (و بعضى آيات ديگر قرآن) از جمع" ملائكه" اين تصور را به وجود مى‏آورد كه ابليس از فرشتگان بوده، پس چگونه ممکن است از فرشته ای چنین گناه کبیره ای سر بزند؟
    در پاسخ باید گفت:آيات فوق اين مشكل را حل كرده مى‏گويد:" كانَ مِنَ الْجِنِّ" (ابليس از طایفه جن بود) آن ها موجوداتى هستند از چشم ما پنهان اما داراى عقل و شعور و خشم و شهوت اند..
    و مى‏دانيم كلمه" جن" هر گاه در قرآن اطلاق مى‏شود اشاره به همين گروه است.
    از دلایل واضحى كه مدعاى ما را اثبات مى‏كند، اين است كه قرآن از يك سو مى‏گويد:" وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ"(4) جن را از شعله‏ هاى مختلط آتش آفريد،و از سوى ديگر هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد، منطقش اين بود.
    به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد! آن ها همگى سجده كردند جز ابليس- كه از جن بود"خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"(5)
    مرا از آتش آفريدى و او را از خاك و آتش برتر از خاك است.
    از اين گذشته،آيات فوق براى ابليس" ذريه" (فرزندان) قایل شده است، در حالى كه مى‏دانيم فرشتگان ذريه ندارند.
    مجموع آن چه گفته شد، به خوبى گواهى مى‏دهد كه ابليس هرگز فرشته نبوده، ولى از آن جا كه در صف آن ها قرار داشت و آن قدر پرستش خدا كرده بود كه به مقام فرشتگان مقرب خدا تكيه زده بود، مشمول خطاب آن ها در مساله سجده بر آدم شده و سرپيچى او به صورت يك استثناء در آيات قرآن بيان شد.(6)
    اشاره به یک روایت:
    در کتاب های روایی از امام على ابن موسى الرضا مى‏خوانيم:
    فرشتگان همگى معصوم اند و محفوظ از كفر و زشتي ها به لطف پروردگار، راوى حديث مى‏گويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود، آيا سخن خدا را نشنيده‏ايد كه مي فرمايد:" وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ"(7)


    منابع:
    1. کهف: 18/ 50.
    2. حجر: 15/ 29 تا31.
    3. انبیاء: 21/ 26و27.
    4. الرحمن: 55/ 15.
    5. اعراف: 7/ 12.
    6.آیت الله مکارم شیرازی ناصر، تفسير نمونه،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1374 خورشیدی،چاپ اول، ج‏12، ص 466
    7.علامه مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار،تهران،انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر،ج‏56، ص 322

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۴:۲۹ دلیل: غلط املائی

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521

    جمع‌بندی




    پرسش:
    اگه شیطان از ملائکه بوده و هیچ نیروی شهوانی در وجودش نبوده پس یعنی چه به خاطر تکبر در برابر آدم سجده نکرد.؟!


    پاسخ:
    به این نکته توجه کنیم که شیطان جزو فرشته‌ها نیست تا این پرسش به وجود آید که فرشته چون اختیاری از خود ندارد، چگونه می‌تواند از دستور الهی سرپیچی کند و از سجده بر آدم سر باز زند؟
    شیطان از جنس جن و چون انسان دارای شهوت، غضب و دیگر امیال درونی است.
    قرآن به صراحت بیان می‌کند شیطان از جنس جنیان است: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ...»؛ به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد! آن‌ها همگى سجده كردند، جز ابليس كه از جن بود ... .(1)
    به همین دلیل فرشتگان و شیاطین به طور ذاتی از هم جدا هستند.
    اما این پرسش مطرح است: پس چگونه نام شیطان در کنار ملائکه آمد؟
    پاسخ این پرسش معلوم است که شیطان از ابتدا اهل عصیان نبود. بلکه موجودی از جنس جنیان و مقرب درگاه الهی بود. شیطان از بسیاری عبادت بر خالق متعال توانست به مقامی برسد تا در کنار فرشتگان قرار گیرد و هم نام آنان شود.

    در یکی از تفاسیر، پاسخ مناسبی به این پرسش که آیا شیطان فرشته بود؟ داده شده است.
    مى‏‌دانيم فرشتگان پاك و معصوم هستند، و قرآن هم به پاكى و عصمت آن‌ها اعتراف كرده، آن جا كه مى‌‏گويد: «بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»؛ آن‌ها بندگان گرامى خدا هستند، در هيچ سخنى بر او پيشى نمى‏‌گيرند و فرمان‌هاى او را گردن مى‏‌نهند.(2)
    اصولا از آن‌جا كه در جوهر آن‌ها (ملائک) عقل است نه شهوت، بنا بر اين، كبر و غرور و خود‌خواهى و به طور كلى انگيزه‏‌هاى گناه در آن‌ها وجود ندارد.
    از طرفى استثناء‌ «ابليس» در آيات فوق (و دیگر آیات) از جمع «ملائكه» اين تصور را به وجود مى‌‏آورد كه ابليس از فرشتگان بوده، پس چگونه ممکن است از فرشته‌ای چنین گناه کبیره‌ای سر بزند؟
    در پاسخ باید گفت: آيات فوق اين مشكل را حل كرده مى‏‌گويد: «کانَ مِنَ الْجِنِّ» (ابليس از طایفه جن بود) آن‌ها موجوداتى هستند از چشم ما پنهان، اما داراى عقل و شعور و خشم و شهوت‌ هستند.
    و مى‏‌دانيم كلمه «جن» هر گاه در قرآن اطلاق مى‌‏شود، به این گروه اشاره می‌کند.
    از دلایل واضحى كه مدعاى ما را اثبات مى‏‌كند، اين است كه قرآن از يك سو مى‏‌گويد: «وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ»؛ جن را از شعله‌هاى مختلط آتش آفريد.(3)؛
    از سوى ديگر هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد، منطقش اين بود.
    به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد! آن ها همگى سجده كردند جز ابليس كه از جن بود «خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»؛ مرا از آتش آفريدى و او را از خاك و آتش برتر از خاك است.(4)
    از اين گذشته، آيات فوق براى ابليس «ذريه» (فرزندان) قایل شده است، در حالى كه مى‏‌دانيم فرشتگان ذريه ندارند.

    مجموع آن چه گفته شد، به خوبى گواهى مى‌دهد كه ابليس هرگز فرشته نبوده، ولى از آن‌جا كه در صف آن‌ها قرار داشت و آن قدر خدا را پرستید كه به مقام فرشتگان مقرب خدا رسید، پس چون فرشتگان مامور بر سجده بر آدم شد. علاوه، سرپيچى او به صورت يك استثناء در آيات قرآن بيان شد.(5)

    _ اشاره به یک روایت:
    روایتی از امام رضا (سلام الله علیه) نقل شده است:
    فرشتگان همگی به لطف الهی از کفر و زشتی‌ها معصوم و محفوظ اند. راوى مى‏‌گويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود، آيا سخن خدا را نشنيده‏‌ايد كه می‌فرمايد: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ».(6)

    _ عصیان شیطان از کجا ناشی شد؟
    شیطان، مثل انسان دارای اراده و اختیار بود. به همین دلیل، در برابر امتحانی سخت دچار غرور و از دایره بندگی خارج شد؛ خدای متعال در چند جای قرآن به این مسئله (عصیان شیطان) اشاره می‌کند. از جمله آیه زیر:
    «فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدين * فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُون""إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدين»؛ هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود (يك روح شايسته و بزرگ) دميدم، همگى براى او سجده كنيد. همه فرشتگان بى‌استثنا سجده كردند.جز ابليس كه ابا كرد از اين كه با سجده كنندگان باشد.(7)

    باید دقت کرد که استثناء در آیه شریفه، منقطع است نه متصل. یعنی ابلیس جزیی از مستثنی منه که ملائکه باشند، نیست بلکه خارج از آن‌ها است.

    _________
    (1) کهف/ 50.
    (2) حجر/ 29 تا31.
    (3) انبیاء/ 26و27.
    (4) الرحمن/ 15.
    (5) اعراف/ 12.
    (6) مکارم، ناصر و همکاران، تفسير نمونه، تهران، انتشارات اسلامیه، سال 1374 خورشیدی، چاپ اول، ج ‏12، ص 466.
    (7) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، ج ‏56، ص 322.




    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ در ساعت ۲۳:۰۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود