صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    اشاره آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟




    سلام. آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۶:۴۶

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58342



    با نام و یاد دوست





    آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟








    کارشناس بحث: استاد کریم

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۴:۲۱ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟
    سلام علیکم
    ائمه اطهار علیهم السلام در هر جایی که فرصت بوده بر حقانیت خود واینکه جانشینان رسول خدا(ص) وائمه برحق هستند استدلال کرده اند.
    چون موارد زیاد است واگر بخواهیم آنها را نقل کنیم به درازا می کشد لذا آدرس آنها را بنده خدمت شما عرض می کنم وزحمت مطالعه با شما.
    قبلا این نکته را عرض کنم که کتاب شریف الغدیر که علامه امینی تالیف کرده اند در واقع بیانگر همین احتجاجات امیرالمومنین وسایر صحابه وطرفداران حق بر حقانیت ایشان است. از جمله استدلالی که ایشان در کوفه ونزد صحابه رسول خدا(ص) از جمله ابوایوب انصاری داشته اند که آیا رسول خدا(ص) در روز غدیر خم این جمله را نفرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه که آنها هم تصدیق کرده اند. این مورد در کتاب الغدیر . ودر ج1 الغدیر علامه امینی(ره) احتجاجات امیرالمومنین علیه السلام را بیان داشته است. احتجاج در روز شوری، در ایام عثمان، در روز رحبه، روز جمل، یوم الرکبان که همین الغدیر 14جلدی می توانید به ج1 از ص327الی 394 وبعد احتجاج حضرت زهرا(س)، امام حسن وحسین علیهما السلام وسایر صحابه را بیان می کند.
    وبه این می توانید خطبه شقشقیه که خطبه 3 نهج البلاغه هست را اضافه کنید که صراحت در غصب حکومت دارد.
    در مورد سایر ائمه علیه السلام هم می توان به امام موسی کاظم علیه السلام اشاره کرد که وقتی هارون الرشید به ایشان می گوید: محدوده فدک چقدر هست بگویید تا تحویل دهم حضرت محدوده ای که برای فدک بیان می کند تقریبه تمام گستره ای که تحت حکومت اسلام قرار داشت شامل می شد یعنی از شرق به چین واز شمال به آفریقا می رسید که با بیان حضرت هارون فهمید که فدک برابر با حکومت اسلامی است. واین خود در ضمن ادعایی بر حقانیت آن حضرات برای تصدی امور است.
    چنانچه دشمنان خود آنها از جمله خود هارون الرشید به این مساله اعتراف داشتند که وقتی در مورد نوع رفتار هارون با امام موسی کاظم مامون سوال می کند که این پیرمرد کی بود که این قدر به او احترام می کردید: می گوید: هذا امام الناس وحجة الله علی خلقه وخلیفته علی عباده. این امام بر مردم وحجت خدا بر خلقش وخلیفه خدا بر بندگانش می باشد.( احتجاج طبرسی، تک جلدی، ص393)
    در مورد دیگری وقتی امام رضا علیه السلام در مورد امامت وصفات امام توضیحاتی می فرمایند، در بخشی می فرماید: آنها(مخالفان) گمان کردند اینها(صفات امامت) در غیر اهل بیت رسول خدا(ص) پیدا می شود. به خدا آنها دروغ گفتند...چون امام (برحق) را بدون بصیرت ترک کردندوشیطان نیز اعمال آنها را برای آنها زینت دادوآنها را از هدایت باز داشت.(احتجاج طبرسی، همان، ص435)
    در بخشی دیگر می فرماید: إن الامامة خلافة الله عز وجل، وخلافة الرسول، ومقام امیرالمومنین ومیراث الحسن والحسین(ع).(همان، ص434)
    همانا امامت خلافت خداوند وجانشینی رسول خدا(ص)، ومیراث حسن وحسین است. ودر بخش اول هم که فرمود: امامت در اهل بیت(ع) رسول خدا(ص) قرار دارد.
    با توجه به این فرمایش متوجه می شویم خلافت امری جدای از امامت نیست ودر واقع یکی از شؤون امام خلافت است. واین امامت در اهل بیت قرار دارد.
    آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432





    امالى: المكتب، عن الاسدي، عن سهل، عن جعفر بن محمد بن بشار،
    عن الدهقان، عن درست، عن عبد الحميد بن أبي العلى، عن الثمالي، عن ابن طريف عن ابن
    نباتة قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام أنا خليفة رسول الله ووزيره ووارثه، أنا
    أخو رسول الله ووصيه وحبيبه، أنا صفي رسول الله وصاحبه، أنا ابن عم رسول الله و زوج
    ابنته وأبو ولده، أنا سيد الوصيين ووصي سيد النبيين، أنا الحجة العظمى والآية
    الكبرى والمثل الاعلى وباب النبي المصطفى، أنا العروة الوثقى وكلمة التقوى وأمين
    الله تعالى ذكره على أهل الدنيا.صدوق

    عیاشى: عن مسعدة بن صدقة،
    عن جعفر بن محمد، عن أبيه عن جده، عن علي عليهم السلام قال: أنا يعسوب المؤمنين،
    وأنا أول السابقين، وخليفة رسول رب العالمين، وأنا قسيم الجنة والنار، وأنا صاحب
    الاعراف.


    بحار الأنوار / جزء 28 / صفحة[298]
    فقال علي (عليه السلام): ما أسرع ما كذبتم على رسول الله (صلى الله عليه وآله)،
    وارتددتم، والله ما استخلف رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) غيري، فارجع
    باقنفذ، فانما أنت رسول، فقل له: قال لك على (عليه السلام): والله ما استخلفك رسول
    الله (صلى الله عليه وآله وسلم) (1) وإنك لتعلم من خليفة رسول الله فأقبل قنفذ إلى
    أبي بكر فبلغه الرسالة، فقال أبو بكر: صدق على ما استخلفني رسول الله (صلى الله
    عليه وآله). فغضب عمر، ووثب وقام، فقال أبو بكر: اجلس، ثم قال: لقنفذ إذهب إليه فقل
    له أجب أمير المؤمنين أبا بكر، فأقبل قنفذ حتى دخل على علي

    همچنین حاکمان غاصب بشدت برخورد میکردند با این امر :

    ونهى هارون الرشيد أن يقال لعلي عليه السلام ( خليفة ) قال أبومعاوية الضرير :
    يا أميرالمؤمنين قالت تيم : منا خليفة رسول الله ، وقالت بنو امية : منا خليفة الخلفاء ، فأين


    ودر زیارات ائمه ع هم میخوانیم :


    زيارته عليه السلام فأغنى ذلك عن الاعادة في كل زيارة، فإذا دخلت بعد الاذن فقل:
    السلام عليك يا خليفة الله في أرضه، وخليفة رسوله وآبائه الائمة المعصومين
    المهديين، السلام عليك يا حافظ أسرار رب العالمين، السلام عليك يا وارث علم
    المرسلين، السلام عليك يا بقية الله من الصفوة المنتجبين، السلام عليك يا ابن
    الانوار الزاهرة، السلام عليك يا ابن الاشباح الباهرة،


    بحار الأنوار / جزء 99 / صفحة [187]
    زيارة كل إمام أن يصلي صلاة الزيارة ثم يعود ويقف على الضريح ويقول: يا ولي الله إن
    بيني وبين الله عزوجل ذنوبا لا يأتي عليها إلا رضاك، وساق مثل ما مر إلى قوله وضاعف
    عليهم العذاب الاليم، والسلام عليك ورحمة الله وبركاته. أقول: فظهر أن ما أورده
    السيد - ره - ليس رواية واحدة بل ألف بين الروايات. الزيارة الثامنة. ذكرها السيد -
    ره - وقال: إنها من كلام الرضا عليه السلام، وظني أنه - ره - ألفه من الخبر الذي
    رواه عبد العزيز بن مسلم عن الرضا عليه السلام في فضل الامام وصفاته، وقد قدمنا
    ذكره في كتاب الامامة، ولكن لم يؤلفه كما ينبغي، قال رضى الله عنه: إذا أردت زيارة
    أحدهم عليهم السلام، فقف على ضريحه وقل: السلام على القائمين مقام الانبياء،
    الوارثين علوم الاصفياء (1) السلام على خلفاء الله وخلفاء رسوله. السلام عليكم يا
    من هم زمام الدين، ونظام المسلمين وصلاح الدنيا وعدة المؤمنين، السلام عليكم يا أصل
    الاسلام النامي، وفرعه السامي، السلام عليكم يا من بهم تمام الصلاة والزكاة والصيام
    والحج والجهاد، وتوفر الفئ والصدقات وإمضاء الحدود المسميات، والاحكام المبينات.



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    سلام.
    در وهلۀ اوّل بسیار خوشحالم که بعد از یک هفته و یک روز، یک عزیزی پیدا شد و جوابی به ما داد! اینطور که من در مواردی دیده ام، جناب کریم به کسانی که دیگران به آنها پاسخ نمی دهند، پاسخ می دهند و این نشانگر سعۀ صدر عالی ایشان است و بنده از همینجا از ایشان تشکر می کنم.


    در وهلۀ اوّل فرموده اید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام علیکم
    ائمه اطهار علیهم السلام در هر جایی که فرصت بوده بر حقانیت خود واینکه جانشینان رسول خدا(ص) وائمه برحق هستند استدلال کرده اند.
    چون موارد زیاد است واگر بخواهیم آنها را نقل کنیم به درازا می کشد لذا آدرس آنها را بنده خدمت شما عرض می کنم وزحمت مطالعه با شما.
    خب این که نمی شود پاسخ سؤال بنده. انتظار می رود کارشناس محترم، صورت دقیق روایت را نقل بفرمایند و به بیان آدرس کفایت نکنند، زیرا چه بسا من، و نیز کسانی که بعدها این تاپیک را ملاحظه می فرمایند، ممکن است به اسناد مورد نظر دسترسی هم نداشته باشیم.


    امّا سؤال من دو بخش داشت:

    الف) آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام نامیده اند؟

    در پاسخ به این پرسش، شما به بیان مطالب ذیل پرداخته اید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    قبلا این نکته را عرض کنم که کتاب شریف الغدیر که علامه امینی تالیف کرده اند در واقع بیانگر همین احتجاجات امیرالمومنین وسایر صحابه وطرفداران حق بر حقانیت ایشان است. از جمله استدلالی که ایشان در کوفه ونزد صحابه رسول خدا(ص) از جمله ابوایوب انصاری داشته اند که آیا رسول خدا(ص) در روز غدیر خم این جمله را نفرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه که آنها هم تصدیق کرده اند. این مورد در کتاب الغدیر . ودر ج1 الغدیر علامه امینی(ره) احتجاجات امیرالمومنین علیه السلام را بیان داشته است. احتجاج در روز شوری، در ایام عثمان، در روز رحبه، روز جمل، یوم الرکبان که همین الغدیر 14جلدی می توانید به ج1 از ص327الی 394 وبعد احتجاج حضرت زهرا(س)، امام حسن وحسین علیهما السلام وسایر صحابه را بیان می کند.
    وبه این می توانید خطبه شقشقیه که خطبه 3 نهج البلاغه هست را اضافه کنید که صراحت در غصب حکومت دارد.
    جناب خیرالبریه هم که سعی در کمک به شما داشته اند، چنین افزوده اند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها


    امالى: المكتب، عن الاسدي، عن سهل، عن جعفر بن محمد بن بشار،
    عن الدهقان، عن درست، عن عبد الحميد بن أبي العلى، عن الثمالي، عن ابن طريف عن ابن
    نباتة قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام أنا خليفة رسول الله ووزيره ووارثه، أنا
    أخو رسول الله ووصيه وحبيبه، أنا صفي رسول الله وصاحبه، أنا ابن عم رسول الله و زوج
    ابنته وأبو ولده، أنا سيد الوصيين ووصي سيد النبيين، أنا الحجة العظمى والآية
    الكبرى والمثل الاعلى وباب النبي المصطفى، أنا العروة الوثقى وكلمة التقوى وأمين
    الله تعالى ذكره على أهل الدنيا.صدوق

    عیاشى: عن مسعدة بن صدقة،
    عن جعفر بن محمد، عن أبيه عن جده، عن علي عليهم السلام قال: أنا يعسوب المؤمنين،
    وأنا أول السابقين، وخليفة رسول رب العالمين، وأنا قسيم الجنة والنار، وأنا صاحب
    الاعراف.


    بحار الأنوار / جزء 28 / صفحة[298]
    فقال علي (عليه السلام): ما أسرع ما كذبتم على رسول الله (صلى الله عليه وآله)،
    وارتددتم، والله ما استخلف رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) غيري، فارجع
    باقنفذ، فانما أنت رسول، فقل له: قال لك على (عليه السلام): والله ما استخلفك رسول
    الله (صلى الله عليه وآله وسلم) (1) وإنك لتعلم من خليفة رسول الله فأقبل قنفذ إلى
    أبي بكر فبلغه الرسالة، فقال أبو بكر: صدق على ما استخلفني رسول الله (صلى الله
    عليه وآله). فغضب عمر، ووثب وقام، فقال أبو بكر: اجلس، ثم قال: لقنفذ إذهب إليه فقل
    له أجب أمير المؤمنين أبا بكر، فأقبل قنفذ حتى دخل على علي
    خب خودتان انصاف بدهید که آیا به پرسش پاسخ داده شده است؟ ما یک روایت، از هر یک از پنج امام اوّل خواستیم که خود را امام بنامند، و نخواستیم که روایتی بیاورید که در آن حضرت علی خودشان را خلیفۀ رسول الله بخوانند یا بر حق حاکمیت خویش تکیه بفرمایند.


    بیانات شما صحیح است، ولی خب ارتباطی به پرسش بنده ندارد!



    امّا پرسش دوم:

    ب) آیا هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟

    در این مورد فرموده اید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    در مورد سایر ائمه علیه السلام هم می توان به امام موسی کاظم علیه السلام اشاره کرد که وقتی هارون الرشید به ایشان می گوید: محدوده فدک چقدر هست بگویید تا تحویل دهم حضرت محدوده ای که برای فدک بیان می کند تقریبه تمام گستره ای که تحت حکومت اسلام قرار داشت شامل می شد یعنی از شرق به چین واز شمال به آفریقا می رسید که با بیان حضرت هارون فهمید که فدک برابر با حکومت اسلامی است. واین خود در ضمن ادعایی بر حقانیت آن حضرات برای تصدی امور است.
    چنانچه دشمنان خود آنها از جمله خود هارون الرشید به این مساله اعتراف داشتند که وقتی در مورد نوع رفتار هارون با امام موسی کاظم مامون سوال می کند که این پیرمرد کی بود که این قدر به او احترام می کردید: می گوید: هذا امام الناس وحجة الله علی خلقه وخلیفته علی عباده. این امام بر مردم وحجت خدا بر خلقش وخلیفه خدا بر بندگانش می باشد.( احتجاج طبرسی، تک جلدی، ص393)
    در مورد دیگری وقتی امام رضا علیه السلام در مورد امامت وصفات امام توضیحاتی می فرمایند، در بخشی می فرماید: آنها(مخالفان) گمان کردند اینها(صفات امامت) در غیر اهل بیت رسول خدا(ص) پیدا می شود. به خدا آنها دروغ گفتند...چون امام (برحق) را بدون بصیرت ترک کردندوشیطان نیز اعمال آنها را برای آنها زینت دادوآنها را از هدایت باز داشت.(احتجاج طبرسی، همان، ص435)
    در بخشی دیگر می فرماید: إن الامامة خلافة الله عز وجل، وخلافة الرسول، ومقام امیرالمومنین ومیراث الحسن والحسین(ع).(همان، ص434)
    همانا امامت خلافت خداوند وجانشینی رسول خدا(ص)، ومیراث حسن وحسین است. ودر بخش اول هم که فرمود: امامت در اهل بیت(ع) رسول خدا(ص) قرار دارد.
    با توجه به این فرمایش متوجه می شویم خلافت امری جدای از امامت نیست ودر واقع یکی از شؤون امام خلافت است. واین امامت در اهل بیت قرار دارد.
    جناب خیرالبریه هم که باز قصد کمک به شما را داشته اند، فرموده اند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها

    همچنین حاکمان غاصب بشدت برخورد میکردند با این امر :

    ونهى هارون الرشيد أن يقال لعلي عليه السلام ( خليفة ) قال أبومعاوية الضرير :
    يا أميرالمؤمنين قالت تيم : منا خليفة رسول الله ، وقالت بنو امية : منا خليفة الخلفاء ، فأين


    ودر زیارات ائمه ع هم میخوانیم :


    زيارته عليه السلام فأغنى ذلك عن الاعادة في كل زيارة، فإذا دخلت بعد الاذن فقل:
    السلام عليك يا خليفة الله في أرضه، وخليفة رسوله وآبائه الائمة المعصومين
    المهديين، السلام عليك يا حافظ أسرار رب العالمين، السلام عليك يا وارث علم
    المرسلين، السلام عليك يا بقية الله من الصفوة المنتجبين، السلام عليك يا ابن
    الانوار الزاهرة، السلام عليك يا ابن الاشباح الباهرة،


    بحار الأنوار / جزء 99 / صفحة [187]
    زيارة كل إمام أن يصلي صلاة الزيارة ثم يعود ويقف على الضريح ويقول: يا ولي الله إن
    بيني وبين الله عزوجل ذنوبا لا يأتي عليها إلا رضاك، وساق مثل ما مر إلى قوله وضاعف
    عليهم العذاب الاليم، والسلام عليك ورحمة الله وبركاته. أقول: فظهر أن ما أورده
    السيد - ره - ليس رواية واحدة بل ألف بين الروايات. الزيارة الثامنة. ذكرها السيد -
    ره - وقال: إنها من كلام الرضا عليه السلام، وظني أنه - ره - ألفه من الخبر الذي
    رواه عبد العزيز بن مسلم عن الرضا عليه السلام في فضل الامام وصفاته، وقد قدمنا
    ذكره في كتاب الامامة، ولكن لم يؤلفه كما ينبغي، قال رضى الله عنه: إذا أردت زيارة
    أحدهم عليهم السلام، فقف على ضريحه وقل: السلام على القائمين مقام الانبياء،
    الوارثين علوم الاصفياء (1) السلام على خلفاء الله وخلفاء رسوله. السلام عليكم يا
    من هم زمام الدين، ونظام المسلمين وصلاح الدنيا وعدة المؤمنين، السلام عليكم يا أصل
    الاسلام النامي، وفرعه السامي، السلام عليكم يا من بهم تمام الصلاة والزكاة والصيام
    والحج والجهاد، وتوفر الفئ والصدقات وإمضاء الحدود المسميات، والاحكام المبينات.

    باز هم به پرسش ما پاسخ نداده اید! ما پرسیدیم که آیا روایتی از یکی از هفت امام آخر، داریم که یکی از این بزرگواران، گذشته از امامت، ادعای خلافت هم داشته باشد، یا خیر. حال اگر هارون چنین گفت یا در زیارتنامۀ منتسب به امام مطالبی قریب به این مضمون هست، باز صورت دقیق پرسش ما، مبنی بر بیان صریح ادعای خلافت در کلام یکی از هفت معصوم آخر را در بر ندارد.


    منتظر پاسخگویی دقیقتر شما هستم.


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۳:۱۴ دلیل: اگر اعتراضی به تخصص کارشناس دارید با پیام خصوصی اطلاع دهید

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    الف) آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام نامیده اند؟
    سلام


    أَنَا مَنْ يَغْفِرُ اللَّهُ بِهِ الذُّنُوبَ قَالَ عَلِيٌّ وَ أَنَا الْمُتَصَدَّقُ بِالْخَاتَمِ قَالَتْ فَاطِمَةُ وَ أَنَا ابْنَةُ سَيِّدِ الْعَالَمِ قَالَ عَلِيٌّ أَنَا سَيِّدُ بَنِي هَاشِمٍ قَالَتْ أَنَا ابْنَةُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قَالَ عَلِيٌّ أَنَا الْإِمَامُ‏ الْمُرْتَضَى‏
    الفضائل (لابن شاذان القمي)، ص: 81

    فَرُوِّينَا بِعِدَّةِ أَسَانِيدَ إِلَى مَوْلَانَا الصَّادِقِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: أَوْصَى رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى عَلِيٍّ ع وَحْدَهُ وَ أَوْصَى عَلِيٌّ ع إِلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ جَمِيعاً ع وَ كَانَ الْحَسَنُ أَمَامَهُ فَدَخَلَ رَجُلٌ عَلَى الْحَسَنِ وَ هُوَ يَتَغَدَّى وَ الْحُسَيْنُ ع صَائِمٌ ثُمَّ جَاءَ بَعْدَ مَا قُبِضَ الْحَسَنُ ع فَدَخَلَ عَلَى الْحُسَيْنِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ وَ هُوَ يَتَغَدَّى وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع صَائِمٌ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ إِنِّي دَخَلْتُ عَلَى الْحَسَنِ يَتَغَدَّى وَ أَنْتَ صَائِمٌ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مُفْطِرٌ فَقَالَ إِنَّ الْحَسَنَ ع كَانَ إِمَاماً فَأَفْطَرَ لِئَلَّا يُتَّخَذَ صَوْمُهُ سُنَّةً وَ يَتَأَسَّى بِهِ النَّاسُ فَلَمَّا أَنْ قُبِضَ كُنْتُ أَنَا الْإِمَامَ‏ فَأَرَدْتُ أَنْ لَا يُتَّخَذَ صَوْمِي سُنَّةً فَيَتَأَسَّى النَّاسُ بِي.
    إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 331

    وَ بِإِسْنَادِي إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الرِّيَاحِيُّ، عَنْ أَبِي الصَّامِتِ الْحُلْوَانِيِ‏، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَا قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ، لَا يَدْخُلُهَا دَاخِلٌ إِلَّا عَلَى أَحَدِ قِسْمَيْنِ، وَ أَنَا الْفَارُوقُ الْأَكْبَرُ، وَ أَنَا الْإِمَامُ‏ لِمَنْ بَعْدِي، وَ الْمُؤَدِّي عَمَّنْ كَانَ قَبْلِي، لَا يَتَقَدَّمُنِي أَحَدٌ إِلَّا أَحْمَدُ ص وَ إِنِّي وَ إِيَّاهُ لَعَلَى سَبِيلٍ وَاحِدٍ، إِلَّا أَنَّهُ هُوَ الْمَدْعُوُّ بِاسْمِهِ، وَ لَقَدْ أُعْطِيتُ السِّتَّ: عِلْمَ الْمَنَايَا وَ الْبَلَايَا، وَ الْوَصَايَا، وَ فَصْلَ الْخِطَابِ، وَ إِنِّي لَصَاحِبُ الْكَرَّاتِ وَ دَوْلَةُ [دَوْلَةِ] الدُّوَلِ، وَ إِنِّي لَصَاحِبُ الْعَصَا وَ الْمِيسَمِ، وَ الدَّابَّةُ الَّتِي تُكَلِّمُ النَّاسَ»
    مختصر البصائر، ص: 149

    درمورد سوال دومتان هم می توان در روایات جستجو کرد اما با توجه به اینکه موارد بسیار فراوانی خلیفه رسول الله به حضرت علی نسبت داده شده جستجوی آن از بین روایات فراوانی که این لفظ در آنها وجود دارد و بررسی تک تک آنها وقت گیر خواهد بود.

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ در ساعت ۰۶:۴۰

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    15
    حضور
    8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام نامیده اند؟
    أبي، عن سعد، عن ابن علوان، عن عمرو بن ثابت، عن أبيه، عن ابن طريف، عن ابن نباتة قال: قال أمير المؤمنين صلوات الله عليه ذات يوم على منبر الكوفة: أنا سيد الوصيين ووصي سيد النبيين، أنا إمام المسلمين وقائد المتقين وولي المؤمنين وزوج سيدة نساء العالمين، أنا المتختم باليمين والمعفر للجبين، أنا الذي هاجرت الهجرتين وبايعت البيعتين أنا صاحب بدر وحنين، أنا الضارب بالسيفين والحامل على فرسين، أنا وارث علم الاولين وحجة الله على العالمين بعد الانبياء ومحمد بن عبد الله خاتم النبيين، أهل موالاتي مرحومون وأهل عداوتي ملعونون، ولقد كان حبيبي رسول الله صلى الله عليه وآله كثيرا ما يقول: يا علي حبك تقوى وإيمان وبغضك كفر ونفاق وأنا بيت الحكمة وأنت مفتاحه، وكذب من زعم أنه يحبني ويبغضك(بحار الانوارج39ص341)
    أبو عبد الله الحسين بن محمد بن بن سعيد الخزاعي، عن أبي الحسين الاسدي، عن البرمكي، عن مندل بن علي، عن أبي نعيم، عن محمد بن زياد، عن زيد بن أرقم قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول لعلي عليه السلام: أنت الامام والخليفة بعدي، و ابناك هذان إمامان وسيدا شباب أهل الجنة. وتسعة من صلب الحسين أئمة معصومون ومنهم قائمنا أهل البيت، ثم قال: يا علي ليس في القيامة راكب غيرنا ونحن أربعة، فقام إليه رجل من الانصار فقال: فداك أبي وامي يا رسول الله من هم ؟ قال: أنا على دابة الله البراق، وأخي صالح على ناقة الله التي عقرت(بحارالانوارج36ص319)


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟
    راستیتش خلیفه را جایی پیدا نکردم ولی اولی الامر بود.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    ياد آن بنده خدایی افتادم که هر چه میگفتیم یک اشکال دیگر میکرد ؟! گفت امام امام آوردیم ولی و خلیفه و وصی و امیر وقائد و حجت و .... نمیدانم دیگر چه کلمه ای میبایست بگویند که نگفتند ؟! فرهنگهای لغت عرب کم آوردند !!!!


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    ياد آن بنده خدایی افتادم که هر چه میگفتیم یک اشکال دیگر میکرد ؟! گفت امام امام آوردیم ولی و خلیفه و وصی و امیر وقائد و حجت و .... نمیدانم دیگر چه کلمه ای میبایست بگویند که نگفتند ؟! فرهنگهای لغت عرب کم آوردند !!!!
    ادب مرد به ز دولت اوست، امّا بعد، اگر عنوان تاپیک را نگاه کنید و پست اوّل را مورد سؤال من همان است که از اوّل بود: آیا هیچیک از پنج امام اوّل، خود را امام و هیچیک از هفت امام بعدی خود را خلیفۀ رسول الله نامیده اند؟


    حالا هم، سؤال و نه اشکال، بدل به دیگری نشده است. جوابی اگر دارید بدهید. متشکرم از جناب آسانسور و جناب ملاصدرا که به بخش اوّل سؤال جواب دادند.

  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    وإن يروا كل آية لا يؤمنوا بها وإن يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلا وإن يروا سبيل الغي يتخذوه سبيلا ز146 - اعراف

    عاقلان را اشارتي كافيست .


  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۶, ۰۴:۰۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود