صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درخواست سند این احادیث؛ فضیلت امام رضا (ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    قرآن و اهل بیت (ع)
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 21 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    210

    اشاره درخواست سند این احادیث؛ فضیلت امام رضا (ع)




    باسلام
    سند این احادیث رو به صورت دقیق همراه با متن عربی و ترجمه و رجال میخوام.
    اگر تعدد منابع هست لطفا او نا رو هم ذکر کنید.
    اگر در منابع اهل سنت هم هست حتما ذکر کنید.

    حدیث اول:
    امام موسی بن جعفر (ع) فرمود: روز قیامت که میشود زوار قبر همه‌ی ما، مقرب اند و با ما هستند، ولی، اقرب از جمیع زوار همه‌ی معصومین به آن عرش اعلی، زوار قبر فرزند من، علی بن موسی اند..

    حدیث دوم:
    امام هفتم فرمودند: هر کس فرزند مرا در طوس زیارت کند، خدا را در عرش زیارت کرده است.

    حدیث سوم:
    امام صادق (ع) به امام کاظم (ع) فرمودند: در سلب تو عالم آل محمد است. ای کاش من او را درک میکردم. «یا لیتنی کنت ادرکته»

    حدیث چهارم:
    یک نفر بار سفر بست که بیاد به حج، نرسید، بعد که به محضر رسول خدا (ص) مشرف شد، حسرت خورد بر فوت حج، پرسید یا رسول الله، چه کنم که این مافات جبران شود؟ این حجی که از دست من رفته تدارک بشود؟ رسول خدا روی کرد به کوه ابوقبیس، فرمود اگر این کوه طلا شود و آن طلا را در راه خدا انفاق کنی جای یک حج خدای خدا را نمیگیره. حج بیت الله این است.

    حدیث پنجم:
    احمد بن ابی نصر بذنتی نقل میکنه و روایت اینه که، اگر کسی که هزار سال، زنده باشد، و هر سال به حج خانه‌ی خدا برود، یک زیارت قبر علی بن موسی برابر است با هزار سال و هزار حج بیت الله است.
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۵:۵۸

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


    لبیک یا حسین علیه السلام


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست





    درخواست سند این احادیث؛ فضیلت امام رضا (ع)








    کارشناس بحث: استاد پیام

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ در ساعت ۲۳:۲۶ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    سليمان مازنی روايت كند کرده كه: از موسى بن جعفر عليهما السّلام شنيدم‏ ميفرمود:
    «هر كس قبر فرزندم على را زيارت كند براى او در نزد خداوند ثواب هفتاد حجّ خالص باشد، عرضكردم: هفتاد حجّ؟ فرمود: بلكه هفتاد هزار حج، و افزود: چه بسا حجّى است كه مورد قبول نباشد، و هر كس زيارت كند او را و يك شب را در كنار آن مزار بسر برد مانند كسى است كه خدا را در عرش زيارت نموده است، عرض كردم خدا را در عرش زيارت كرده است؟ فرمود: آرى چون روز قيامت شود بر عرش خداوندى چهار تن از اوّلين و چهار تن از آخرين قرار گيرند، امّا چهار نفر اول: نوح و ابراهيم و موسى و عيسى عليهم السّلام باشند، و اما چهار تن آخرين: محمّد و علىّ و حسن و حسين كه درود و سلام خدا بر ايشان باد باشند، آنگاه ريسمانى در اطراف عرش بكشند و حصارى معيّن كنند و ما با زوّار قبور امامان بنشينيم، آگاهى ميدهم كه درجه و مقام زائر قبر فرزند من از ديگران بالاتر است، و عطايش از تمامى زوّار ائمّه ديگر، نزديكتر و بهتر است».

    (عيون‏أخبارالرضا(ع)، ج2، ص260، ح20- بحارالأنوار، ج99، ص35، باب4، ح17- الأمالي للصدوق- كامل الزيارات- وسائل‏الشيعة، ج14، ص564، ح19832 و19833)
    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۵:۲۰

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    باسلام سوالات شما به ترتیب پاسخ داده خواهد شد اما اعتبار کلی روایاتی که در کامل ازیارات آمده مانند روایت بالا:
    اعتبار کتاب کامل الزیارات ونام راویان ذکر شده در آن:
    از ویژگی‌های کتاب این است که
    ابن قولویه همه راویان را توثیق کرده است و این به دانشمندان شیعه کمک می‌کند تا آن دسته از راویانی که در کتاب‌های رجالی نامی از آن‌ها برده نشده و فقط در اسناد کامل الزیارات آمده، اعتماد کنند.
    (عبدالکریم پاک نیا، آشنایی با کامل الزیارات)

    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۵:۰۸

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    ابن قولویه در آغاز کتاب، تمام راویان آن را توثیق کرده است. این نکته به دانشمندان شیعه کمک مى کند تا به آن دسته از راویانى که در کتاب هاى رجالى، نامى ندارند و فقط در اسناد کامل الزیارات قرار گرفته اند راحتتر اعتماد کنند.

    کتاب کامل الزیارات شامل 843 حدیث مى باشد که در 108 باب تنظیم شده است. این کتاب یکى از ارزشمندترین مجموعه هاى حدیثى در زمینه زیارت و از منابع غنى عاشورا پژوهى مى باشد که مهمترین روایات این بخش را در خود جاى داده است.
    مؤلف این کتاب، انگیزه نگارش آن را این گونه بیان مى فرماید: «انگیزه من در نگارش این کتاب، تقرب به درگاه الهى و پیامبر اسلام و امام علی و حضرت فاطمه و ائمه اطهار صلوت الله علیهم اجمعین بوده و تلاش کرده ام با نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و نقل ثواب زیارت آن بزرگواران، به جمیع اهل ایمان هدیه اى تقدیم کرده باشم».
    این یادگار ماندگار شیعه بیش از هزار سال است که مورد توجه محدثین و فقهاى عظیم الشأن عالم اسلام بوده و امروزه همچنان در صدر کتاب هاى درجه یک شیعه قرار دارد. بحارالانوار، مفاتیح الجنان و اکثر کتاب هاى زیارت و دعا و منابع عاشورایى از جمله آثارى هستند که از این کتاب بهره برده اند.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    روایاتی که آورده اید در این کتب نقل شده است .عيون‏أخبارالرضا(ع)، ج2، ، - بحارالأنوار، ج99،3، باب4، - الأمالي للصدوق- كامل الزيارات زیاره الرضا(ع)- وسائل‏الشيعة، ج14،

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نام احمد بن نصربزنطی در سلسله سند بیش از هفت صد حدیث آمده‌است. بزنطی از اصحاب اجماع است و علمای شیعه وقتی در روایتی به نام او می‌رسند به سند او تا معصوم اعتماد می‌کنند. شیخ طوسی و نجاشی او را نزد امامان شیعه، رضا و جواد «ارجمند» دانسته‌است.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    عنوان اصحاب اجماع، اصطلاحی در علم رجال است که بر گروهی ویژه از راویاناحادیث در سده‏های دوم و سوم هجری قمری که از بزرگان پرورش یافته مکتب امام باقر، امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السّلام به شمار می‏روند و بر تصدیق روایاتشان و نیز مقام علمی و فقاهتشان اجماع شده است، اطلاق می‏شود.

    تعداد و اسامی اصحاب اجماع


    به قول
    مشهور شمار اصحاب اجماع هیجده نفر است:
    «
    زرارة بن اعین، معروف بن خرّبوذ، برید بن معاویه، ابو بصیر اسدی- و به قولی مرادی- فضیل بن یسار و محمد بن مسلم» از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السّلام.
    «
    جمیل بن درّاج، عبد اللّه بن مسکان، عبد اللّه بن بکیر، حمّاد بن عیسی، حمّاد بن عثمان و ابان بن عثمان» از یاران امام صادق علیه السّلام.
    «
    یونس بن عبد الرحمان، صفوان بن یحیی، محمد بن ابی عمیر، عبد اللّه بن مغیره، حسن بن محبوب و احمد بن محمد بن ابی نصر» از شاگردان امام کاظم و امام رضا علیهما السّلام.
    برخی به جای حسن بن محبوب،
    حسن بن علی بن فضال و فضالة بن ایوب و برخی دیگر به جای فضاله، عثمان بن عیسی را ذکر کرده‏اند.
    وسائل الشیعة ج۳۰، ص۲۲۱

    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۵:۰۲

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    متن حدیث عالم آل محمد(ص)
    قَالَ أَبُو الصَّلْتِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع كَانَ يَقُولُ لِبَنِيهِ هَذَا أَخُوكُمْ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى عَالِمُ آلِ مُحَمَّدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْيَانِكُمْ وَ احْفَظُوا مَا يَقُولُ لَكُمْ فَإِنِّي سَمِعْتُ أَبِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع غَيْرَ مَرَّةٍ يَقُولُ لِي إِنَّ عَالِمَ آلِ مُحَمَّدٍ لَفِي صُلْبِكَ وَ لَيْتَنِي أَدْرَكْتُهُ فَإِنَّهُ سَمِيُّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍ‏(ع)....

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏49، ص: 101

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    لقب "عالم آل محمد" متعلق به حضرت امام رضا (ع) است. این لقب هم از طرف امام صادق (ع) و هم از جانب امام کاظم (ع) برای ایشان به کار رفته است. امام کاظم (ع) فرمودند: از پدرم امام صادق (ع) شنيدم که به من فرمودند: « إنّ عالمَ آلِ محمد لَفی صُلبِکَ و لَیتَنی اَدرَکتُه فإنّه سُمّیَ امیرالمؤمنین علیٍّ (ع) » 1 همانا عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم، همانا او همنام امیرالمؤمنین علی (ع) است.
    همچنين حضرت کاظم (ع) به فرزندان خود فرمودند: « هذا اَخوکُم علیُّ بنِ موسی الرّضا (ع) عالم آل محمد فَسَلُوه عَن اَدیانِکم واحفَظوا ما یَقوُل لَکُم » 2 این برادر شما، علی بن موسی الرّضا (ع) عالم آل محمد است. مسائل دین خود را از او بپرسید و آنچه را که او به شما می گوید فرا گیرید و رعایت کنید.
    هر يک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، وقتی براي تبليغ در سطح جامعه حضور می يافتند، روش خود را بر مبناي شرايط جامعه تعریف می کردند. در حقيقت پيامبر و امام به سلاحی مجهز مي شدند که طاغوت زمان به آن سلاح مسلط و مجهز بود. آنان از ابزاري استفاده مي کردند که در بين جامعه رواج داشت.
    مثلاً در عصر حضرت موسی (ع)، سحر و جادو رايج بود. لذا حضرت موسی (ع) در مقابله با ساحران زمان به اذت خداوند، عصا را به اژدها تبدیل کرد و به تبليغ دين و مبارزه با طاغوت عصر خود پرداخت. ايشان با عصای خویش رود نیل را شکافت تا امت را نجات دهد.
    در عصر حضرت عیسی (ع)، پزشکی رونق داشت. پزشکان از درمان بیماریهای سخت زمان مانند جزام درمانده بودند. حضرت عیسی (ع) با دم عیسوی نه تنها امراض صعب العلاج را معالجه می کرد بلکه مرده را نیز زنده می کرد.
    در عصر پیامبر خاتم (ص)، ادبیات به سر حد کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ي جاودان پیامبر عرضه مي شود که آنچنان بليغ، فصيح و بي همتاست که نه تنها منکرین آن عصر بلکه همه قرون و اعصار را به تحدّی می خواند.
    در زمان حضرت رضا (ع) فرقه هاي مختلف فکري نيز به تبليغ اعتقاد و سيره خود مي پرداختند. مأمون عباسي بعنوان خليفه وقت نيز فرهنگ و زبان تمدن دوران را آموخته بود. بغیر از زبان عربی، به دو زبان ايراني و یونانی که از دو کشور صاحب تمدن بودند نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داد که تمام آثار یونان را به زبان عربی ترجمه کنند.
    امام رضا (ع) در قامت وصی پیامبر (ص)، با توجه به مقتضاي زمان براي نشر مکتب حقّه تشيع و در مقابله با مکر مأمون، به تبليغ و تبيين و روشنگري عالمانه معارف دين پرداختند.
    از امیرالمؤمنین روایتی در خصوص خلفای عباسی نقل شده است. ایشان خلفاء را نام بردند و فرمودند: « سَابِعُهُمْ أَعْلَمُهُمْ » 3 و هفتمین آنها - که مأمون است- داناترين و زيرک ترين آنهاست. در حقيقت حضرت به نحوه رفتار او اشاره داشتند که با سياست پليدش در حاليکه سعي داشت خود را خيرخواه دين و امت جلوه دهد، براي رسيدن به اهداف خود طرح ريزي مي کرد و در اين راستا از هيچ چيز فروگذار نمي کرد و هر آنچه مانع مي ديد با نيرنگ از سر راه بر مي داشت.
    او که در باطن تصميم داشت از وجهه امام رضا (ع) به نفع خود سوء استفاده کند، وقتي تاکام ماند، قصد کرد تا حضرت را تضعيف کند. لذا دائماً مجالس مناظره و بحث های علمی به اين قصد ترتیب می داد، اما در غايت امام پيروز ميدان بودند. امام رضا (ع) در برابر سؤالات و شبهاتي که مخالفان در مجالس مناظره و در حضور مأمون از امام (ع) مي پرسيدند، پاسخ مستدل و محکم و منطقي مي دادند. مشروح مناظرات متعدد و مجالس پرشمار پرسش و پاسخ امام رضا عليه السلام با مخالفان در تاريخ ثبت و ضبط شده است.

    ----------------------------------------
    1- بحارالانوار/ ج49/ص 100
    2- اعلام الوری/ص 328
    3- بحارالأنوار/ج 41/ص 321

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود