صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ارتداد اصحاب به معنای شکست دعوت اسلام نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    اشاره آیا ارتداد اصحاب به معنای شکست دعوت اسلام نیست؟




    سلام. روایتی داریم که بعد از رحلت پیامبر، مردم مرتد شدند مگر تعدادی انگشت شمار. حالا سؤال اینجاست:

    1.آیا این به معنای این نیست که اسلام در مرحلۀ اوّل شکست خورد، و پیروزی آن در زمان پیامبر ظاهری بوده است؟

    2.آیا این امر مؤید این نخواهد بود که اعراب اسلام را از ترس جانشان قبول کرده بودند و نه از سر باور و اعتقاد؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۹:۲۹

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    آیا ارتداد اصحاب به معنای شکست دعوت اسلام نیست؟








    کارشناس بحث: استاد مقداد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۰:۵۱ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. روایتی داریم که بعد از رحلت پیامبر، مردم مرتد شدند مگر تعدادی انگشت شمار. حالا سؤال اینجاست:

    1.آیا این به معنای این نیست که اسلام در مرحلۀ اوّل شکست خورد، و پیروزی آن در زمان پیامبر ظاهری بوده است؟

    2.آیا این امر مؤید این نخواهد بود که اعراب اسلام را از ترس جانشان قبول کرده بودند و نه از سر باور و اعتقاد؟
    علیک سلام.

    در پاسخ به این سوالات باید به یک نکته توجه داشت و آن معنای ارتداد است،توضیح اینکه:

    در بعضی از روایات به این مطلب اشاره شده است:

    «رَوَى الْكَشِّیُ‏ عَنِ الْبَاقِرِ ع أَنَّهُ قَالَ ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلاثَةَ نَفَرٍ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ؛[۱] امام باقر(ع) می فرمایند همه مردم مرتد شدند جز سه نفر، سلمان و ابوذر و مقداد»

    اما نکته ای که باید بدان توجه کرد، این است که معنای لغوی ارتداد با معنای اصطلاحی آن را خلط نکنیم. همین مضمون در روایت دیگری با تعبیر ذهبوا (رفتند) آمده است:
    از حمران بن اعین كه بامام باقر علیه السّلام گفتم: قربانت چه كم هستیم ما، اگر بر سر خوراك گوسفندى فراهم شویم آن را تمامى نخوریم، فرمود: عجب‏تر از این بتو باز نگویم: همه مهاجر و انصار رفتند جز (و با دست به سه اشاره كرد) من گفتم: قربانت حال عمار چونست؟ فرمود: خدا عمار را ابو یقظان را رحمت كند، بیعت كرد و شهید شد، با خود گفتم: چیزى از شهادت بهتر نیست، بمن نگریست و فرمود: شاید او را چون آن سه دانى، هیهات، هیهات.[۲]

    در قرآن نیز می بینیم که همین کلمه ارتداد برای معنایی در مورد حضرت موسی (ع) آمده است:
    «قالَ ذلِكَ ما كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلى‏ آثارِهِما قَصَصاً؛[قصص/۶۴] (موسى) گفت: «آن همان بود كه ما مى ‏خواستیم!» سپس از همان راه بازگشتند، در حالى كه پى‏ جویى مى ‏كردند.»

    بنابراین معنای ارتداد، بازگشتن است. اگر این بازگشتن از اصل دین باشد، همان ارتدادی می شود که امروزه به اذهان متبادر است و احکام خاص خود را دارد، اما این ارتداد محل بحث، بازگشتن از عهد و پیمانی بوده که در غدیر خم و نظیر آن در مورد ولایت حضرت علی (ع) بسته بودند.

    همه پذیرفته بودند که حضرت علی(ع) جانشین پیامبر(ص) است و او را بر خودشان اولی دانسته بودند، اما در صحنه عمل به پیمان خویش پشت کردند و در این امتحان الهی مردود شدند.

    پی نوشتها:
    [۱]. بحار الأنوار ، ج‏۶۴، ص: ۱۶۵.
    [۲]. بحار الأنوار ، ج‏۶۴، ص: ۱۶۴.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۹:۱۶
    آیا ارتداد اصحاب به معنای شکست دعوت اسلام نیست؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    در بعضی از روایات به این مطلب اشاره شده است:

    «رَوَى الْكَشِّیُ‏عَنِ الْبَاقِرِ ع أَنَّهُ قَالَ ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلاثَةَ نَفَرٍ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ؛[۱] امام باقر(ع) می فرمایند همه مردم مرتد شدند جز سه نفر، سلمان و ابوذر و مقداد»
    با اجازه یک نکته دیگر هم در این روایت خوابیده است
    به واژه ای که باید دقت شود الناس است

    به آیه زیر دقت کیند::


    الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ [٣:١٧٣]
    همان کسانی که مردمِ [منافق و عوامل نفوذی دشمن] به آنان گفتند: لشکری انبوه از مردم [مکه] برای جنگ با شما گرد آمده اند، از آنان بترسید. ولی [این تهدید] بر ایمانشان افزود، و گفتند: خدا ما را بس است، و او نیکو وکیل و [نیکو کارگزاری] است.
    ﴿١٧٣﴾ آل عمران

    این جا ناس به معنای الناس :یعنی مردم نیست زیرا اصلا معنی اشتباه می شود مگه میشه ناس به ناس بگند ؟؟

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها

    با اجازه یک نکته دیگر هم در این روایت خوابیده است
    به واژه ای که باید دقت شود الناس است

    به آیه زیر دقت کیند::


    الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ [٣:١٧٣]
    همان کسانی که مردمِ [منافق و عوامل نفوذی دشمن] به آنان گفتند: لشکری انبوه از مردم [مکه] برای جنگ با شما گرد آمده اند، از آنان بترسید. ولی [این تهدید] بر ایمانشان افزود، و گفتند: خدا ما را بس است، و او نیکو وکیل و [نیکو کارگزاری] است.
    ﴿١٧٣﴾ آل عمران

    این جا ناس به معنای الناس :یعنی مردم نیست زیرا اصلا معنی اشتباه می شود مگه میشه ناس به ناس بگند ؟؟
    با عرض سلام و ادب

    متأسفانه متوجه ارتباط مطلب شما با موضوع بحث نشده ام.

    آیا ارتداد اصحاب به معنای شکست دعوت اسلام نیست؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب

    متأسفانه متوجه ارتباط مطلب شما با موضوع بحث نشده ام.
    سلام علیکم و عرض ادب
    اهل سنت این حدیث را علیه شیعه مطرح می کنند که صحابه مرتد شدند همگی از دید شیعیان !!

    ولی استاد باید توجه داشت که این جا منظور از ناس آیا همه مردم هستند یا عده ای و گروه خاصی که بی شک اگر به معنی ظاهری نگاه کنیم همه اصحاب نمی باشد بلکه منظور در یک گروه خاص بوده است که آیه ای که زده شد هم موید این مطلب حقیر است زیرا حضرت عمار از کسانی است که در منابع اهل سنت هم آمده است که بهشت مشتاق اوست اگر بگیم که حضرت عمار هم به معنای ظاهری مرتد شدند که ...

    پس نتیجه این شد که ::باید گفت عده ای خاص چنین بوده اند نه مه

    استاد اگه مطالبم اشتباه است لطفا تصحیح کنید

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها


    سلام علیکم و عرض ادب
    اهل سنت این حدیث را علیه شیعه مطرح می کنند که صحابه مرتد شدند همگی از دید شیعیان !!

    ولی استاد باید توجه داشت که این جا منظور از ناس آیا همه مردم هستند یا عده ای و گروه خاصی که بی شک اگر به معنی ظاهری نگاه کنیم همه اصحاب نمی باشد بلکه منظور در یک گروه خاص بوده است که آیه ای که زده شد هم موید این مطلب حقیر است زیرا حضرت عمار از کسانی است که در منابع اهل سنت هم آمده است که بهشت مشتاق اوست اگر بگیم که حضرت عمار هم به معنای ظاهری مرتد شدند که ...

    پس نتیجه این شد که ::باید گفت عده ای خاص چنین بوده اند نه مه

    استاد اگه مطالبم اشتباه است لطفا تصحیح کنید
    با عرض سلام و ادب

    با توجه به معنای ارتداد که عرض شد،تقریباً جایی برای طرح اشکالات بعدی نیست.چون ارتداد در اینجا به معنای برگشتن از دین نیست.

    آیا ارتداد اصحاب به معنای شکست دعوت اسلام نیست؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها


    با عرض سلام و ادب

    با توجه به معنای ارتداد که عرض شد،تقریباً جایی برای طرح اشکالات بعدی نیست.چون ارتداد در اینجا به معنای برگشتن از دین نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    بنابراین معنای ارتداد، بازگشتن است. اگر این بازگشتن از اصل دین باشد، همان ارتدادی می شود که امروزه به اذهان متبادر است و احکام خاص خود را دارد، اما این ارتداد محل بحث، بازگشتن از عهد و پیمانی بوده که در غدیر خم و نظیر آن در مورد ولایت حضرت علی (ع) بسته بودند.

    همه پذیرفته بودند که حضرت علی(ع) جانشین پیامبر(ص) است و او را بر خودشان اولی دانسته بودند، اما در صحنه عمل به پیمان خویش پشت کردند و در این امتحان الهی مردود شدند.
    سلام
    اتفاقا اگر ارتداد را به معنای پیمان شکنی غدیر باشد باز هم محل اشکال است.مگر این دوازده نفر نزد حضرت علی نرفتند و ایشان از آنها سلب تکلیف نکردند:
    سلمان فارسی_ابوذر غفاری_خالد بن سعید بن عاص_مقداد اسود_عمار یاسر_بریده اسلمی_ابو الهیثم تیهان_سهل بن حنیف_عثمان بن حنیف_خزیمه بن ثابت_ابی بن کعب_ابوایوب انصاری

    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    از حمران بن اعین كه بامام باقر علیه السّلام گفتم: قربانت چه كم هستیم ما، اگر بر سر خوراك گوسفندى فراهم شویم آن را تمامى نخوریم، فرمود: عجب‏تر از این بتو باز نگویم: همه مهاجر و انصار رفتند جز (و با دست به سه اشاره كرد) من گفتم: قربانت حال عمار چونست؟ فرمود: خدا عمار را ابو یقظان را رحمت كند، بیعت كرد و شهید شد، با خود گفتم: چیزى از شهادت بهتر نیست، بمن نگریست و فرمود: شاید او را چون آن سه دانى، هیهات، هیهات
    هیهات به چی؟؟؟؟؟؟
    اگر قرار بر ارتداد باشد عاشورا که از غدیر بالاتر است.


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    175
    حضور
    6 روز 18 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    سلام عليكم

    با تشكر از استاد گرامي عمار شيعه، همان طور كه حضرت عالي فرموديد و صحيح هم بود در اينجا ناس به معناي گروهي خاص است و نه همه مردم و اين مطلب به قرائن مشخص است قرينه ايات را حضرت عالي اورديد و روايت را هم حقير مي اورم

    محمد بن إسماعيل ، قال حدثني الفصل بن شاذان ، عن ابن أبي عمير عن إبراهيم بن عبد الحميد ، عن أبي بصير ، قال : قلت لأبي عبد الله ارتد الناس الا ثلاثة أبو ذر وسلمان والمقداد قال : فقال أبو عبد الله عليه السلام : فأين أبو ساسان وأبو عمرة الأنصاري ؟
    «ابو بصير» به امام صادق عليه السلام عرض کرد که پس از پيامبر صلي الله عليه و آله همه مردم مرتد شدند مگر سه نفر: سلمان، ابوذر و مقداد. امام در پاسخ او فرمود: پس ابوساسان و ابوعمرة انصاري کجایند ؟ (يعني پس چرا اين دونفر را جا انداختي، پس مشخص است به جز اين سه نفر ديگر افراد هاي بسياري ديگر نيز مي باشند كه امام براي رديه زدن بر معناي ظاهري ان نام دونفر را اوردند كه منظرو چيزه ديگري هست كه اگر ما قائل باشيم همه مرتد شدن چز اين سه نفر پس ابوساسان و انصاري را چرا نام نبردي؟ لذا اينها حاكي بر اين است منظور چيزه ديگري هست)

    رجال کشي، ص 7، ح 14
    بحار الانوار، ج 23، ص 352.


    اینجا ناس به معنی گروه است و آن گروه هم کسانی که در سقیفه بودند را شامل می شود

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    175
    حضور
    6 روز 18 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    289



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    .آیا این به معنای این نیست که اسلام در مرحلۀ اوّل شکست خورد، و پیروزی آن در زمان پیامبر ظاهری بوده است؟
    سلام عليكم

    با تشكر

    اگر وظيفه پيغمبر تبيين شود پاسخ به اين سوال هم شفاف خواهد شد لذا انجه وظيفه پيغمبر هست تبليغ بوده انما عليك البلاغ و پيروي در تشريع خواست مردم لذا چه كافر بشوند چه مسلمان تاثيري در انجام ماموريت رسول الله ص ندارد

    كما اينكه نوح علي نبيينا 950 نبوت داشتند در اخر هم وما امن معه الا قليل عده كمي به او ايمان اوردند زيرا انبيا الله مامور به انجام وظيفه هستند و نه نتيجه انا ارسلناك بالحق بشيرا و نذيرا




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    2.آیا این امر مؤید این نخواهد بود که اعراب اسلام را از ترس جانشان قبول کرده بودند و نه از سر باور و اعتقاد؟
    اسلام بر دلها حكومت مي كند و نه اينكه با زور شمشير حمل شود پيامبر در 13 سال مكه فقط تبليغ كرد و نه زوري بود و نه شمشيري تا اسلام اوردن انها به اجبار باشد ان طلقا هم كه اسلام اوردند به زور نبود نخواستند جزيه دهند لذا تقيه كردند

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود