صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معاد روحانی در قرآن نیامده است!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    2
    حضور
    43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    اشاره معاد روحانی در قرآن نیامده است!!




    هو الحق
    با عرض سلام و ادب و احترام
    با عنایت بر این مسئله که بنده تمامی تاپیک های مربوط به این موضوع را در این سایت مطالعه کرده ام و همچنین تمامی تاپیک ها بسته شده و امکان افزودن موضوع به آنها نبود مجبور به ایجاد تاپیک جدید شدم.
    با عرض پوزش از تمامی اساتید، ولی به هیچ وجه معاد روحانی وجود ندارد و معاد جسمانی و نفسانی است ، نه روحانی !!
    که البته امیدوارم نفس را با روح یکی ندانید!
    در هیچ آیه ای از قرآن کریم حرفی از معاد روحانی زده نشده است و کاملآ منطقی است که روح که از ذات اقدس الهی است نباید مؤاخذه شود.
    آیا بر این معتقد هستید که روح که به هیج وجه پلیدی نمیپذیرد مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت ؟!!!

    پس لطفاً آیه ای در این زمینه ذکر کنید !
    با تشکر
    هوالحی.

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۵:۴۲

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    معاد روحانی در قرآن نیامده است!!








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما بررسی تفاوت و تشابه روح و نفس و کیفیت معاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط uniqueboy نمایش پست ها
    هو الحق
    با عرض سلام و ادب و احترام
    با عرض پوزش از تمامی اساتید، ولی به هیچ وجه معاد روحانی وجود ندارد و معاد جسمانی و نفسانی است ، نه روحانی !!
    که البته امیدوارم نفس را با روح یکی ندانید!
    در هیچ آیه ای از قرآن کریم حرفی از معاد روحانی زده نشده است و کاملآ منطقی است که روح که از ذات اقدس الهی است نباید مؤاخذه شود.
    آیا بر این معتقد هستید که روح که به هیج وجه پلیدی نمیپذیرد مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت ؟!!!

    پس لطفاً آیه ای در این زمینه ذکر کنید !
    با تشکر
    هوالحی.
    سلام علیکم

    با تشکر از روح پرسشگری شما

    در پاسخ به سؤال شما مقدمتاً لازم بذکر است بدانید در این معنا که بگوییم معاد جسمانی - نفسانی و یا معاد جسمانی - روحانی تفاوتی نمی کند. زیرا بر اساس برخی روایات، نفس دارای مراتبی است که مرتبه عالی آن به روح انسانی اشاره دارد. از اینرو هر دو تعبیر، از این زاویه صحیح است.

    برای روشن تر شدن بحث، به نکاتی در باب نفس و روح اشاره می کنیم: روح و نفس در معانى مختلفى به كار مى‏ روند. در بعضى از موارد هر دو به يك معنا استعمال مى ‏شوند. ولى از نظرفلسفى آنها دو جوهر متفاوت اند:

    الف) نفس جوهرى است كه ذاتا مجرد است ولى در عمل مادى است؛ يعنى هر چند خود از جنس ماده نيست ولى افعال خود را از طريق ابزارهاى مادى انجام مى‏ دهد؛ مانند ادراكات حصولى نفس انسان كه با استفاده ازاندام‏هاى حسى صورت مى‏ پذيرد.

    ب ) روح، ذاتا و فعلا مجرد است؛ يعنى همان طور كه خود ماده نيست در كنش‏ها و فعاليت‏ هايش نيز نيازمند به ابزار مادى نمى‏ باشد. در مورد روح انسانى دو مسأله حائز اهميت است:
    1. روح آدمى مجرّد است، يعنى؛ نه جسم است و نه اوصاف امور جسمانى را دارا است؛ نه مكان و زمان دارد نه وزن نه حجم؛ نه طول و عرض و عمق؛ نه محسوس است و نه داراى جزء.
    2. هويت واقعى انسان را (يعنى آنچه كه انسانيت انسان وابسته به آن است) روح تشكيل مى‏ دهد.

    وقتی در آيات مربوط به خلقت انسان تأمل می کنیم: پس از طرح مراحل جسمانى آفرينش انسان، از خلقتى ديگر و يا دميدن روح در او، سخن به ميان آمده است. و اين نكته نشان غير مادى بودن روح است. گاهی عدم توجه و آگاهی، به حقیقت روح موجب اشتباه در برداشت می شود چنانکه برای شما نیز چنین تصور اشتباهی رخداده است. اینکه تصور کردید که وقتی خداوند فرموده: "و نفخت فیه من روحی؛ از روح خودم در او دمیدم."(1) این بدان معناست که جزئی از خدا جدا گشته و در نهاد انسان دمیده شده، در حالیکه اینگونه نیست بلکه بدلیل شرافتی که روح انسانی دارد به خدا نسبت داده می شود، به این نوع اضافه، اضافه تشریفی می گویند چنانکه بدلیل شرافت، ارزش و مکانت کعبه و مسجد می گوییم: خانه خدا و یا به امیرمؤمنان علی (ع) گفته می شود: یدالله (دست خدا)؛ عین الله (چشم خدا) و انها را بنوعی به خدا نسبت می دهیم.

    باید توجه داشت که روح، امر الهی است که مورد اراده حضرت باریتعالی بوده است. چنانکه فرمود: "یسئلونک عن الروح، قل الروح من امر ربی" ای پیامبر از تو در باره حقیقت روح می پرسند به انها بگو که روح امری است از ناحیه پروردگار من. (2) در حالیکه اگر روح، مستقیماً جزئی جدا شده از وجود خداوند بود باید گفته می شد: قل الروح من ربی، بگو روح از جنس پروردگارم است.(دقت کنید)

    همچنين بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم و تداوم زندگى وى در عالم برزخ (عالم ميان دنيا و آخرت) و به تمام و كمال دريافت شدن آن، نشانگر غير مادى و غير جسمانى بودن روح است. از سوى ديگر اگر هويت واقعى انسان، به جسم مادى او مى‏ بود؛ بايد با مردن و متلاشى شدن جسم، انسان نيز نابود شود، در صورتى كه آيات قرآن، بر بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم تأكيد دارد.(3) همچنین، ما بعینه مشاهده می کنیم متلاشی شدن اجساد شهدا را در حالیکه خداوند در باره شهدا می فرماید: "ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ..."(4) اینها برشمردیم همه گواهی می کند که: 1. روح و نفس آدمی غیر مادی است. 2. حقیقتی که پس از مرگ و متلاشی شدن جسم آدمی در عالم برزخ، باقی می ماند همان روح یا (نفس) اوست، همو که هنگام خلقت در او دمیده شده (و نفخت فیه من روحی) که البته در برخی آیات، به دریافت نفس ها هنگام مرگ اشاره می کند. الله یتوفی الانفس حین موتها ...(5) و این امر، دلیلی بر "این همانی" مرتبه عالی نفس با روح انسانی است.

    بمنظور اثبات آنچه گفتیم، اضافه بر مطالب پیش گفته، لازم بذکر است: همين حقيقت واحد و مجرد - كه آن را گاهی روح، گاهی نفس و گاهی روان و يا جان مى‏ ناميم - مراتب و شؤون مختلفى دارد. در اين زمينه حضرت اميرالمؤمنين على(ع) مى‏ فرمايد: «اى كميل! در آدمى چهار نفس است: نفس نامى نباتى، نفس حسى حيوانى، نفس ناطقه قدسى و نفس كلى الهى و هر يك از اين چهار را پنج قوه و دو خاصيت است. مبدأ اين نفس پروردگار عالم است و به او نيز باز مى‏ گردد. خداوند در قرآن مى‏ فرمايد: از روح خود در آدم دميدم و نيز اين آيه شريفه، دليل عود و بازگشت نفس كلى الهى به حضرت حق است كه مى‏ فرمايد: اى نفس مطمئن خشنود و پسنديده: به سوى پروردگار خود باز گرد.(6)

    در نتیجه در حقیقت، همان روحی که در آغاز خلقت در نهاد انسان دمیده شده، در هنگام مرگ تحت عنوان نفس توسط خداوند و یا فرشته موکل موت دریافت می شود فلذا بر اساس این تقریر و از این زاویه، تفاوتی بین روح و نفس کلی الهی نیست. و تفاوتی نمی کند که بگوییم: معاد جسمانی -- روحانی و یا معاد جسمانی -- نفسانی.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ______
    1. حجر، 29
    2. اسراء، 85
    3. ر.ك: انسان‏شناسى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره)، ص 57-56 ، با تغییرات و اضافات.
    4. آل عمران، 169.
    5. زمر، 42.
    6. ر.ك: نشان از بى‏ نشان‏ها، علی مقدادی اصفهانی، ج اول، ص 203، با اندکی تغییر.


    بنام حضرت دوست معاد روحانی در قرآن نیامده است!!

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    همچنين بقاى انسان پس از متلاشى شدن جسم و تداوم زندگى وى در عالم برزخ (عالم ميان دنيا و آخرت) و به تمام و كمال دريافت شدن آن، نشانگر غير مادى و غير جسمانى بودن روح است
    سلام
    اما در قرآن از حيات برزخي سخن محكمي وجود ندارد
    در داستان حضرت عزير داريم كه صد سال مُرد و زنده شد و گمان كرد كه نيم روزي در خواب بوده..با توجه به خيلي از ايات ديگر ميتوان اين نتيجه را گرفت كه مرگ چون خواب است(خيلي زودگذر)وقيامت بيدار شدن مجدد
    لذا حيات چه در دنيا و چه در آخرت جسماني است

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4380



    نقل قول نوشته اصلی توسط uniqueboy نمایش پست ها
    هو الحق
    با عرض سلام و ادب و احترام
    با عنایت بر این مسئله که بنده تمامی تاپیک های مربوط به این موضوع را در این سایت مطالعه کرده ام و همچنین تمامی تاپیک ها بسته شده و امکان افزودن موضوع به آنها نبود مجبور به ایجاد تاپیک جدید شدم.
    با عرض پوزش از تمامی اساتید، ولی به هیچ وجه معاد روحانی وجود ندارد و معاد جسمانی و نفسانی است ، نه روحانی !!
    که البته امیدوارم نفس را با روح یکی ندانید!
    در هیچ آیه ای از قرآن کریم حرفی از معاد روحانی زده نشده است و کاملآ منطقی است که روح که از ذات اقدس الهی است نباید مؤاخذه شود.
    آیا بر این معتقد هستید که روح که به هیج وجه پلیدی نمیپذیرد مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت ؟!!!

    پس لطفاً آیه ای در این زمینه ذکر کنید !
    با تشکر
    هوالحی.
    سلام
    کجای مباحث معاد نوشته جسمانی و نفسانی که شما روحانی آنرا نفی می کنید
    اصلا تمایز جسم و روح و نفس از نظر شما به چیست ؟
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط uniqueboy نمایش پست ها
    هو الحق
    با عرض سلام و ادب و احترام

    در هیچ آیه ای از قرآن کریم حرفی از معاد روحانی زده نشده است و کاملآ منطقی است که روح که از ذات اقدس الهی است نباید مؤاخذه شود.
    آیا بر این معتقد هستید که روح که به هیج وجه پلیدی نمیپذیرد مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت ؟!!!

    پس لطفاً آیه ای در این زمینه ذکر کنید !
    با تشکر
    هوالحی.
    با سلام.

    این جمله دال بر روحانی بودنه:
    الذی تطلع علی الافئده...

    این جمله نیز جسمانی بودنو میرسونه:
    جلودهم بدلناهم جلودا...

    -------------------


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما اثبات حیات برزخی و جسمانی - روحانی بودن معاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    اما در قرآن از حيات برزخي سخن محكمي وجود ندارد
    در داستان حضرت عزير داريم كه صد سال مُرد و زنده شد و گمان كرد كه نيم روزي در خواب بوده..با توجه به خيلي از ايات ديگر ميتوان اين نتيجه را گرفت كه مرگ چون خواب است(خيلي زودگذر)وقيامت بيدار شدن مجدد
    لذا حيات چه در دنيا و چه در آخرت جسماني است
    سلام علیکم

    از مجموع آیات قرآن کریم درباره عالم برزخ و حیات برزخی که حدود پانزده آیه می‏باشد و روایات که در این باب بسیار است چند مطلب به دست می‏ آید:

    انسان در فاصله بین مرگ و قیامت از نوعی حیات برخورداراست. چنانکه قرآن در آیات بسیاری به نشئه ی برزخ اشاره نموده از جمله: "حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (مؤمنون/99-100) تا چون يكى از آنان- آن كافران- را مرگ فرا رسد گويد: پروردگارا، مرا بازگردانيد، شايد در آنچه واگذاشته ‏ام كار نيك و شايسته كنم. نه چنين است، اين سخنى است كه او گوينده آن است، و فرارويشان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند."

    بی شک، حیات برزخی برتر از حیات مادی و دنیوی است؛ بطوری که انسان، لذت و سرور و یا رنج و الم و اندوه را با شدّت و قدرت بیشتری ادراک می‏کند، در آن نشئه، یا از یک زندگی سعادت آمیز و سرشار از انواع لذائذ و نعمات برخوردار است و یا به یک زندگانی شقاوت آمیز و آمیخته با انواع دردها و رنجها و غمهای جانکاه فرو می‏رود. روح انسان پس از جدایی از بدن در قالبی شبیه قالب دنیوی قرار می‏گیرد که به آن «بدن مثالی» یا «بدن برزخی» گفته می‏شود. این قالب با قالب مادی انسان تفاوتهایی دارد. برای اثبات و آشنایی با حیات برزخی روایاتی نقل می‏شود:

    - در کتاب اصول کافی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که یکی از یاران حضرت گفت:برخی عقیده دارند که ارواح مومنین در چینه‏ دان پرندگان سبز رنگی در اطراف عرش قرار می‏گیرند. امام علیه السلام فرمود: «لا، المومن اکرم علی اللّه من أن یجعل روحه فی حوصله طیر و لکن فی ابدان کابدانهم» خیر، چنین نیست. مومن نزد خدا گرامی ‏تر از آن است که روحش را در چینه‏ دان پرنده‏ای قرار دهد.

    - در حدیث دیگری مفید از یونس بن ضبیان از امام صادق نقل کرده است که در پایان آن آمده است: ...فإذا قبضه اللّه الیه صیر تلک الروح إلی الجنّه فی صورة کصورته فیاکلون و یشربون فاذا قدم علیهم القادم عرفهم بتلک الصور التی کانت فی الدنیا. امام فرمود: هنگامی که خداوند آن روح را قبض می‏کند، او را در بهشت درصورتی همانند صورت خود قرار می‏دهد؛ پس در آنها می‏خورند و می‏ آشامند و هرگاه کسی بر آنها وارد شود با همان صورتهایی که در دنیا داشتند شناخته می‏شوند.

    - در حدیث دیگری آمده است که ابراهیم بن اسحاق گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: ارواح مومنین کجا هستند؟ فقال: «ارواح المومنین فی حجرات فی الجنة، یأکلون من طعامها و یشربون من شرابها، و یتزاورون فیها ویقولون: ربّنا أقم لنا الساعة لتنجز لنا ما وعدتنا» امام(ع) فرمود: ارواح مومنین دراتاقهایی در بهشت ساکن می‏شوند. از طعام آن می‏خورند و از نوشیدنی آن می‏نوشند. همدیگر را در آنجا زیارت می‏کنند و می‏گویند: پروردگارا! قیامت رابرای ما برپای دار تا آنچه به ما وعده فرموده‏ ای تحقق یابد. راوی می‏گوید:پرسیدم: ارواح کفار کجا هستند؟ فقال: «فی حجرات النار، یأکلون من طعام ها ویشربون من شرابها و یتزاورون فیها و یقولون: ربّنا لا تقم لنا الساعة لتنجز لنا ما وعدتنا» امام علیه السلام فرمود: کفار در اتاقهایی از آتش جای داده می‏شوند. ازطعام جهنم می‏خورند و از نوشیدنیهای آن می‏آشامند. همدیگر را در آنجا می بینند و می‏گویند: پروردگارا قیامت را برای ما برپای مدار تا آنچه به ما وعده داده‏ ای تحقق یابد. روایات در این مورد زیاد است و از این چند روایت، حقیقت و کیفیت زندگی برزخی آشکار می‏شود.

    در خصوص داستان مردن و زنده شدن عزیر (ع) هم گفتنی است: این حکایت قرآنی، همچون حکایت کشتن و زنده شدن پرندگان توسط ابراهیم (ع) و حکایت خواب مرگ گونه ی اصحاب کهف، برای اثبات حقیقت معاد و کیفیت حشر و نشر در قیامت ذکر شده فلذا بر اساس این نمونه های قرآنی، نمی توان واقعیت حیات برزخی و یا جسمانی - روحانی بودن معاد را نفی کرد.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست معاد روحانی در قرآن نیامده است!!

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4380



    سلام
    معاد چیزی جز بازگشت به بعد مجرد نیست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    معاد چیزی جز بازگشت به بعد مجرد نیست
    سلام

    اما اين سخن برخلاف آيات صريح قرآن است..مانند داستان زنده كردن پرندگان

  18. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    بی شک، حیات برزخی برتر از حیات مادی و دنیوی است؛ بطوری که انسان، لذت و سرور و یا رنج و الم و اندوه را با شدّت و قدرت بیشتری ادراک می‏کند،
    سلام
    1-اين سخن پشتوانه روايي معتبر ندارد
    2- در قرآن هرچه شرح و تفصيل در مورد نعمت هاي بعد از مرگ آمده مربوط به بعد از قيامت است نه برزخ
    3- اگر معاد جسماني نيست پس حيات مجدد بعد از برزخ چه معنايي دارد؟

صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۷/۲۳, ۰۰:۴۸ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود