صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وجود نذیر در بین هر قومی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره وجود نذیر در بین هر قومی




    سلام. قرآن می فرماید ان من امة الا خلا فیها نذیر. ولی در سوره یس در مورد باز اعراب جاهی می فرماید: لتنذر قوماً ما انذر آبائهم. آیا انذار نشدن پدران اعراب جاهلی با اینکه در بین هر قومی، نذیری باشد، سازگار است؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۰۸
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    وجود نذیر در بین هر قومی








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام


    «إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِير»[1]بر طبق آيه فوق تمام امتها داراى انذار كننده الهى يعنى پيامبر بوده‏ اند، هر چند بعضى آن را به معنى وسيعترى گرفته‏ اند كه شامل علما و دانشمندانى كه مردم را انذار مى‏ كنند نيز مى ‏شود، ولى اين معنى بر خلاف ظاهر آيه است.


    اما به هر حال معنى اين سخن آن نيست كه در هر شهر و ديار پيامبرى مبعوث شود، بلكه همين اندازه كه دعوت پيامبران و سخنان آنها به گوش جمعيتها برسد كافى است، چرا كه قرآن مى ‏گويد خَلا فِيها نَذِيرٌ (در آنها انذار كننده‏اى بود، و نمى‏گويد" منها" يعنى از ميان خود آنها).

    بنا بر اين آنچه در آيه فوق مى‏ خوانيم منافاتى با آيه 44 سوره سبا ندارد كه مى‏گويد: وَ ما أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ قَبْلَكَ مِنْ نَذِيرٍ:" ما قبل از تو هيچ انذاركننده‏ اى به سوى مشركان مكه نفرستاده بوديم" در اينجا منظور انذاركننده از ميان خود آنها است، در حالى كه در آيه قبل منظور وصول دعوت پيامبران به آنها است.[2]

    «لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آبائهم فهم غافلون‏»[3](تا قومى را بيم دهى كه پدرانشان انذار نشدند، از اين رو آنان غافلند).


    مراد از قوم اگر قريش و امثال آنها باشد در اينصورت منظور از «آباء» پدران نزديك آنهاست زيرا در پدران بعيد آنها حضرت اسماعيل ذبيح بود و نيز پيامبرانى امثال هود، صالح و شعيب بر عرب مبعوث شده بودند. و اگر منظور همه مردم معاصر آن حضرت باشد ... باز پدران نزديك منظور است زيرا آخرين پيامبر قبل از آن حضرت عيسى عليه السّلام است كه ميان آن دو، زمان فترت وجود دارد.
    [4]



    [1] - سوره فاطر،آیه24.

    [2] - آیت الله مکارم شیرازی،تفسير نمونه، ج‏18، ص: 239
    [3] - سوره یس،آیه6.

    [4] - سيد على اكبر قرشى، تفسير احسن الحديث، ج‏9، ص: 60.



    وجود نذیر در بین هر قومی
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام. به چه قریبنه ای، می گویید منظور این نبوده که در بین هر قومی از بین خودشان نذیری باشد؟ از کجا می دانید که در مورد آیه سوره یس، منظور این است که کسی از بین خودشان نبوده که انذارشان کند ولی در کل جهان کسی بوده است؟

    دلیل قرآنی بیاورید.
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    [quote=חסר משמעות;581955]سلام. به چه قریبنه ای، می گویید منظور این نبوده که در بین هر قومی از بین خودشان نذیری باشد؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قطعا انبیا و پیامبرانی وجود داشتند که مسول هدایت مردم زمان خودشان بودند، اما از مردم خود آن قوم نبودند. این مساله در مورد انبیا اولوا العزم که دامنه تبلیغ شان وسیع بود کاملا واضح است.

    علاوه بر این در مورد سایر انبیا هم این مساله وجود داشت. مثلا حضرت سلیمان(علیه السلام) پس از آنکه بلقیس نزد ایشان می اید و ایمان می آورد، هدایت مردم سرزمین بلقیس را بر عهده می گیرد در حالی که از آن قوم نبود«قَالَتْ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ ظَلَمْتُ نَفْسىِ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبّ‏ِ الْعَلَمِين» ((ملكه سبا) گفت: «پروردگارا! من به خود ستم كردم و (اينك) با سليمان براى خداوندى كه پروردگار عالميان است اسلام آوردم!»). سوره نمل،آیه44.

    وجود نذیر در بین هر قومی
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قطعا انبیا و پیامبرانی وجود داشتند که مسول هدایت مردم زمان خودشان بودند، اما از مردم خود آن قوم نبودند. این مساله در مورد انبیا اولوا العزم که دامنه تبلیغ شان وسیع بود کاملا واضح است.

    علاوه بر این در مورد سایر انبیا هم این مساله وجود داشت. مثلا حضرت سلیمان(علیه السلام) پس از آنکه بلقیس نزد ایشان می اید و ایمان می آورد، هدایت مردم سرزمین بلقیس را بر عهده می گیرد در حالی که از آن قوم نبود«قَالَتْ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ ظَلَمْتُ نَفْسىِ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبّ‏ِ الْعَلَمِين» ((ملكه سبا) گفت: «پروردگارا! من به خود ستم كردم و (اينك) با سليمان براى خداوندى كه پروردگار عالميان است اسلام آوردم!»). سوره نمل،آیه44.
    سلام. ببینید آیه می گوید پدرانشان انذار نشده اند! خب شما باید یک قرینه ای، یا دلیل موجهی داشته باشید تا عبارت "توسط کسی از قوم خودشان" را، در مقام تفسیر، به متن قرآن اضافه کنید. آیه به صورت مجرد از انذار نشدن پدران قوم سخن می گوید، و نه از اینکه نذیری از بین خودشان، در بینشان بوده یا نه.

    بعلاوه، چیزی که به ذهن خود من رسید، این تعبیر قرآن است:إنما تنذر من اتبع الذكر وخشي الرحمن بالغيب. آیا بر اساس این آیه نمی توان گفت که وجود نذیر یک بحث است و انذار شدن یک بحث دیگر و منظور از انذار، فقط محدود به این نیست که کسی آنها را به سوی حق دعوت کند؟

    אני אוהב את מוחמד

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947

    جمع‌بندی




    سؤال:
    قرآن می فرماید «إن من أمة إلا خلا فیها نذیر» ولی در سوره یس در مورد باز اعراب جاهی می‌فرماید: «لتنذر قوماً ما أنذر آبائهم» آیا انذار نشدن پدران اعراب جاهلی با این که در بین هر قومی، نذیری باشد، سازگار است؟

    پاسخ:

    شبیه آیه مورد اشاره شما که در سوره یس وجود دارد آیه دیگری در سوره فاطر داریم؛ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَريمٍ» [1] (جز اين نيست كه تو كسى را بيم توانى داد كه قرآن پندآموز را (پذيرفته و) پيروى كرده و از خداى رحمان (كه پنهان از حواس است) در نهان ترسيده باشد؛ پس او را به آمرزش (خدا) و پاداشى پرارزش و گرامى بشارت ده.)
    «إِنَّما تُنْذِرُ الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ مَنْ تَزَكَّى فَإِنَّما يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصير»
    [2] (جز اين نيست كه تو كسانى را انذار مى‏‌كنى كه از پروردگارشان در نهان بترسند و نماز را به پا دارند. و هر كس (در عقيده و اخلاق و عمل) پاكيزگى جويد جز اين نيست كه به سود خود پاكيزگى مى‏‌جويد؛ و بازگشت همه به سوى خداست.).
    در این آیات منظور این نیست که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تنها عده‌ای خاص از مردم را انذار می‌کرد، آن هم کسانی که در پنهان نسبت به خداوند ترس و مراقبت دارند؛ بلکه منظور این است که این افراد بودند که انذار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در آن‌ها موثر بود و چنین افرادی متذکر می‌شدند.
    اما دامنه مسؤولیت تبلیغی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بسیار وسیع بود و همه افرادی که پیام و سخن آن به آنها می رسید مشمول دعوت و انذار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بودند؛ «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ‏ بَلَغَ‏»
    [3] (اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آنها مى‏ رسد، بيم دهم (و از مخالفت فرمان خدا بترسانم).

    منابع و مآخذ:

    1. یس: 36/ 11.
    2. فاطر: 35/ 18.
    3. انعام: 6/ 19.


    والسلام علیکم و علینا و علی عبادالله الصالحین.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۴:۲۶ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها
    وجود نذیر در بین هر قومی
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4371



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. قرآن می فرماید ان من امة الا خلا فیها نذیر. ولی در سوره یس در مورد باز اعراب جاهی می فرماید: لتنذر قوماً ما انذر آبائهم. آیا انذار نشدن پدران اعراب جاهلی با اینکه در بین هر قومی، نذیری باشد، سازگار است؟
    سلام
    امه به معنای قوم نیست . موارد استعمال امت نشان می دهد که گستره امت بسیار بیشتر از قوم است بطوری که پیامبر اکرم ص با اینکه در مکه و حداکثر عربستان آن روز برانگیخته شد تمام افراد زمان وی و مابعدش جزء امت او هستند لذا حضرت را پیامبر آخر الزمان می نامند . این امت بودن به معنای هم زمانی پیامبر یا جانشین او با انسانهاست . به عبارت ساده تر این معنا از امت به معنای هم عصری است . پس معنای آیه این است که در هر عصری انذار کننده ای بوده است و این معنا مستلزم انذار بالفعل مستقیم همه اقوام نیست کما اینکه واقع هم نشده است و آیه سوره مبارکه یاسین بیانگر همین واقعیت است .
    یا علیم

    ویرایش توسط محی الدین : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ در ساعت ۰۶:۱۶
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    سلام. به بخش اصلی پرسش بنده پاسخ ندادید:
    «ببینید آیه می گوید پدرانشان انذار نشده اند! خب شما باید یک قرینه ای، یا دلیل موجهی داشته باشید تا عبارت "توسط کسی از قوم خودشان" را، در مقام تفسیر، به متن قرآن اضافه کنید. آیه به صورت مجرد از انذار نشدن پدران قوم سخن می گوید، و نه از اینکه نذیری از بین خودشان، در بینشان بوده یا نه.
    »
    אני אוהב את מוחמד

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4371



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. به بخش اصلی پرسش بنده پاسخ ندادید:
    «ببینید آیه می گوید پدرانشان انذار نشده اند! خب شما باید یک قرینه ای، یا دلیل موجهی داشته باشید تا عبارت "توسط کسی از قوم خودشان" را، در مقام تفسیر، به متن قرآن اضافه کنید. آیه به صورت مجرد از انذار نشدن پدران قوم سخن می گوید، و نه از اینکه نذیری از بین خودشان، در بینشان بوده یا نه.»
    سلام
    اگر سوال از بنده است پاسخ قبلی جوابگوی این سوال هست
    چون گفتیم منظور از وجود منذر در امت به معنای انذار بالفعل همه اقوام آن عصر و زمان توسط آن پیامبر نیست
    لذا ضمن اثبات وجود منذر در زمان آباء ممکن است در حوزه جغرافیایی دیگری بوده است و پیام او به ایشان نرسیده است
    یا علیم

    ویرایش توسط محی الدین : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ در ساعت ۰۶:۰۱
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود