صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حماء مسنون

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    اشاره حماء مسنون




    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ

    «الحجر/26»

    وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ

    «الحجر/28»

    قَالَ لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ

    «الحجر/33»

    سلام

    در این ایات سوره مبارکه الحجر خداوند اشاره میفرماید که انسان را از صلصال و حماء مسنون افریده این لغات چه معنی میدهد ؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۲۱
    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    حماء مسنون








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    «صلصال» در لغت به معنای گِل خشکیده آمده است. (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏6، ص 270)

    گِل خشكى است كه صدا می دهد، زيرا "صلصل" در اصل صدا كردن است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 515؛ قاموس قرآن، ج ‏4، ص 146)

    «صلصال» آن گل خالص آميخته به خاک است كه چون بخشكد (وقت دست زدن) صدا می دهد و چون آن را بپزند فخّار گويند. (الصحاح، جوهری، ج 5، ص 1745، واژه صلل)

    در نهج البلاغه آمده: «وَ أَصْلَدَهَا حَتَّى صَلْصَلَتْ» يعنى او را محكم كرد تا خشك شد و یا به عبارتی خشكاندن را ادامه داد تا سخت شد. (نهج البلاغه، خطبه اول، صفات خلقت آدم)

    «حمإ» در لغت به معنای گِل سیاه، گِل سیاه بد بو (لجن سیاه بد بو)،گِل مایل به سیاهی و گِلی که به سیاهی تغییر کرده، آمده است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 515؛ مجمع البحرين، ج ‏1، ص 107؛ المفردات في غريب القرآن، ص: 259؛ قاموس قرآن، ج ‏2، ص 171)

    «مسنون» به معنای ریخته شده، متغیَر، خالص و هموار شدن، آمیخته یا مصوّر آمده است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 515؛ قاموس قرآن، ج ‏3، ص 343؛ المفردات في غريب القرآن، ص 429؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏5، ص 240)

    در نهج البلاغه آمده: «سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ»؛ آب بر آن افزود تا گلى خالص و آماده شد. (نهج البلاغه، خطبه اول، صفات خلقت آدم)

    حماء مسنون

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    در نهج البلاغه در باره آفرینش آدم عليه السلام این گونه آمده است:


    «ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ اَلْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَ لاَطَهَا بِالْبَلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ وَ وُصُولٍ وَ أَعْضَاءٍ وَ فُصُولٍ أَجْمَدَهَا حَتَّى اِسْتَمْسَكَتْ وَ أَصْلَدَهَا حَتَّى صَلْصَلَتْ لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ وَ أَمَدٍ مَعْلُومٍ ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً...»

    سپس خداوند بزرگ، خاكى از قسمت هاى گوناگون زمين، از قسمتهاى سخت و نرم، شور و شيرين، گرد آورد، آب بر آن افزود تا گلى خالص و آماده شد، و با افزودن رطوبت، چسبناک گرديد، كه از آن، اندامى شايسته، و عضوهايى جدا و به يكديگر پيوسته آفريد، آن را خشكانيد تا محكم شد، خشكاندن را ادامه داد تا سخت شد، و تا زمانى معين، و سرانجامى مشخص، اندام انسان كامل گرديد، آنگاه از روحى كه آفريد در آن دميد تا به صورت انسانى زنده درآمد. (نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبه 1)

    حماء مسنون

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    هُوَ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُیوخًا وَمِنْكُمْ مَنْ یتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ«غافر/67»
    او همان کسی است که شما را از خاکی آفرید سپس از نطفه‏ای آنگاه از علقه‏ای و بعد شما را [به صورت] کودکی برمی‏آورد تا به کمال قوت خود برسید و تا سالمند شوید و از میان شما کسی است که مرگ پیش‏رس می‏یابد و تا [بالاخره] به مدتی که مقرر است برسید و امید که در اندیشه فرو روید

    سلام

    در این این ایه و همچنین ایه 5 سوره مبارکه حج خداوند اشاره میفرماید که انسان را از خاک و سپس نطفه افریده بنظر میرسد که خلائی بزرگ در بین خاک و نطفه وجود دارد ایا فکر نمیکنید صلصال که خاک مخلوط یا لجن است و حماء که سیاهی یادر واقع گرمی است و همچنین مسنون که از سنت ریشه گرفته و نظم و روش یا رویه را میرساند این خلع را پر میکند ؟
    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۷:۵۲
    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    ... خداوند اشاره میفرماید که انسان را از خاک و سپس نطفه افریده بنظر میرسد که خلعی بزرگ در بین خاک و نطفه وجود دارد ایا فکر نمیکنید صلصال که خاک مخلوط ایا لجن است و حماء که سیاهی یادر واقع گرمی است و همچنین مسنون که از سنت ریشه گرفته و نظم و روش یا رویه را میرساند این خلع را پر میکند ؟

    با سلام و درود

    لطفا در باره اصل این خلع، و هدف، اهمیت و کیفیت آن، توضیح بیش تری بفرمایید تا منظورتان روشن تر فهم شود.

    حماء مسنون

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود

    لطفا در باره اصل این خلع، و هدف، اهمیت و کیفیت آن، توضیح بیش تری بفرمایید تا منظورتان روشن تر فهم شود.
    سلام

    خاک یک عنصر بسیار ساده است و نطفه یک پدیده بسیار پیچیده یعنی خاک را در همه جا حتی روی سایر کرات میتوان یافت ولی نطفه به یک پدید اورنده بسیار باهوش و محیط مناسب نیاز دارد یعنی انسان امروز با اینهمه علم و فناوری که در اختیار دارد هنوز قادر نشده انرا ایجاد یا خلق نماید .

    وقتی خداوند میفرماید ما انسان را از خاک افریدیم یعنی از هیچ نیست بلکه عنصر اولیه خاک را دارد و این خاک برای رسیدن به نطفه راهی را طی نموده است که جای ان در بین خاک و نطفه خالیست .
    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۷:۵۳
    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    هُوَ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُیوخًا وَمِنْكُمْ مَنْ یتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ«غافر/67»
    او همان کسی است که شما را از خاکی آفرید سپس از نطفه‏ای آنگاه از علقه‏ای و بعد شما را [به صورت] کودکی برمی‏آورد تا به کمال قوت خود برسید و تا سالمند شوید و از میان شما کسی است که مرگ پیش‏رس می‏یابد و تا [بالاخره] به مدتی که مقرر است برسید و امید که در اندیشه فرو روید

    سلام

    در این این ایه و همچنین ایه 5 سوره مبارکه حج خداوند اشاره میفرماید که انسان را از خاک و سپس نطفه افریده بنظر میرسد که خلائی بزرگ در بین خاک و نطفه وجود دارد ایا فکر نمیکنید صلصال که خاک مخلوط یا لجن است و حماء که سیاهی یادر واقع گرمی است و همچنین مسنون که از سنت ریشه گرفته و نظم و روش یا رویه را میرساند این خلع را پر میکند ؟

    با سلام و درود

    این که چه مدت و چه زمان در این بین، فاصله بوده، روشن نیست ولی لزوما به معنای فاصله زیاد نیست و می تواند ناظر به همان فاصله های کوتاه باشد، مانند فاصله زمانی که بین نطفه و علقه و مضغه و ... آمده است، (حج، 5).

    لذا مانعى ندارد كه اشاره به فاصله‏ هايى باشد كه در ميان مراحل آفرينش آدم از خاک و سپس گل خشک و سپس دميدن روح الهى وجود داشته است.

    از طرفی در خصوص این فاصله و نیز مدت زمان و کیفیت مرحله «صلصال»، «حمإ» و «مسنون» در قرآن و روایات توضیحی نیامده است تا بتوان آن را به قرآن و شارع نسبت داد و در این زمینه با اطمینان سخن گفت.

    حماء مسنون

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود

    این که چه مدت و چه زمان در این بین، فاصله بوده، روشن نیست ولی لزوما به معنای فاصله زیاد نیست و می تواند ناظر به همان فاصله های کوتاه باشد، مانند فاصله زمانی که بین نطفه و علقه و مضغه و ... آمده است، (حج، 5).

    لذا مانعى ندارد كه اشاره به فاصله‏ هايى باشد كه در ميان مراحل آفرينش آدم از خاک و سپس گل خشک و سپس دميدن روح الهى وجود داشته است.

    از طرفی در خصوص این فاصله و نیز مدت زمان و کیفیت مرحله «صلصال»، «حمإ» و «مسنون» در قرآن و روایات توضیحی نیامده است تا بتوان آن را به قرآن و شارع نسبت داد و در این زمینه با اطمینان سخن گفت.
    سلام

    البته منظور بنده از فاصله زیاد فاصله زمانی نیست بلکه فاصله بعدی است یعنی یکی مشخص میکند که انسان منشاء خاکی دارد و ازهیچ به وجود نیامده و دیگری منشاء علمی دارد که نشان میدهد که خالق برای خلقت این موجود چه میزان علمی عمل نموده یعنی در حالی که به نوعی تکامل را نشان میدهد ولی تسلیم وجود بدون خالق نمیشود .

    ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِی دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ«فصلت/11»
    سپس آهنگ [آفرینش] آسمان کرد و آن بخاری بود پس به آن و به زمین فرمود خواه یا ناخواه بیایید آن دو گفتند فرمان‏پذیر آمدیم

    اگر به این ایه دقت شود طوع از تکامل تدریجی میگوید ولی کره از تکامل متکی بر خالق است یعنی اسمان و زمین بدون اتکاء بر خدا اینگونه به وجود نیامده اند یعنی ممکن است بگوئیم خاک تدریجاً ممکن است به اشکال مختلف در بیاید ولی نطفه بدون خالق هرگز ممکن نیست به وجود امده باشد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    سلام

    البته منظور بنده از فاصله زیاد فاصله زمانی نیست بلکه فاصله بعدی است یعنی یکی مشخص میکند که انسان منشاء خاکی دارد و ازهیچ به وجود نیامده و دیگری منشاء علمی دارد که نشان میدهد که خالق برای خلقت این موجود چه میزان علمی عمل نموده یعنی در حالی که به نوعی تکامل را نشان میدهد ولی تسلیم وجود بدون خالق نمیشود .

    ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِی دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ«فصلت/11»
    سپس آهنگ [آفرینش] آسمان کرد و آن بخاری بود پس به آن و به زمین فرمود خواه یا ناخواه بیایید آن دو گفتند فرمان‏پذیر آمدیم

    اگر به این ایه دقت شود طوع از تکامل تدریجی میگوید ولی کره از تکامل متکی بر خالق است یعنی اسمان و زمین بدون اتکاء بر خدا اینگونه به وجود نیامده اند یعنی ممکن است بگوئیم خاک تدریجاً ممکن است به اشکال مختلف در بیاید ولی نطفه بدون خالق هرگز ممکن نیست به وجود امده باشد .


    با سلام و درود

    باید توجه داشت که علم توانسته اعجاب خلقت انسان از نطفه را تاحدودی اطلاع رسانی کرده و به ما بفهماند، ولی این منافات با اعجاب خلقت از خاک نیست و چه بسا شگفتی خلقت از خاک، بیش از خلقت از نطفه باشد.

    به بیان دیگر اگر علم بر روی خلقت از خاک، بیش تر تمرکز می کرد، چه بسا اعجاب آن برای ما بیش تر روشن شده بود.

    در هر حال، این موارد بیش از این که پشتوانه قرآنی یا روایی داشته باشد، برداشت های ذوقی است که البته می توان آن ها را به صورت احتمال مطرح نمود و منافاتی هم با آیات قرآن نداشته باشد.

    امیدوارم منظورتان را درست متوجه شده باشم.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۷:۲۹
    حماء مسنون

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۷/۲۲, ۲۰:۵۷ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود