صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد یک روایت در کتاب خصال

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    حضور
    22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    42

    اشاره سوال در مورد یک روایت در کتاب خصال




    با سلام و عرض خسته نباشید

    در کتاب الخصال، ص303 روایتی در فضیلت حضرت علی علیه السلام آمده که در سند آن سه راوی وجود دارند

    1 محمد بن عمر بن محمد بن سالم البراء: من الاکابر الاجلاء و هو فی اعلی درجات الحسن من اصحاب الحدیث (المفید من معجم رجال الحدیث، ص561) و همچنین شیخ طوسی بهش ترضی کرده

    2 الحسن بن عبدالله بن محمد بن العباس - پسر: اسمش تو هیچ کتاب رجالی نیومده اما طبق نقل کتاب مستدرکات علم رجال الحدیث شیخ علی نمازی شاهرودی، ج2، ص424
    = "روى الصدوق في الأمالي عن محمد بن عمر بن محمد الجعابي البغدادي عنه عن أبيه عن مولانا الرضا صلوات الله عليه .
    وفي العيون عنه عنه عن الرضا عليه السلام مائة حديث وفرقها في البحار بهذا السند .
    ولكن في كمال الدين عن محمد بن عمر عن الحسن بن عبد الله بن محمد بن علي التميمي عن أبيه عن الرضا عليه السلام حديث الثقلين وكلاهما صحيحان لما قال النجاشي في ترجمة أبيه عبد الله بن محمد بن علي بن العباس بن هارون التميمي الرازي له نسخة عن الرضا عليه. السام أخبرنا أبو الحسين محمد بن عثمان النصيبي قال حدثنا أبو بكر محمد ابن عمر حدثنا أبو محمد الحسن بن عبد الله بن محمد بن العباس عن أبيه عن الرضا عليه السلام .
    أقول : هذه النسخة هي التي رواها الصدوق في العيون فيما جاء عن الرضا عليه السلام من الاخبار المجموعة وهي مشتملة على مائة حديث رواها الجعابي عنه عن أبيه عنه عليه السلام"
    برداشت من از این متن اینه که از این راوی صد حدیث نقل شده و اسمش در سند دو روایت صحیح آمده

    3 عبدالله بن محمد بن العباس – پدر: جزء مشایخ نجاشی هست و نجاشی دربارش فقط می گه: له نسخة عن الرضا علیه السلام
    و امام خوئی هم در کتاب الحج، ج4، ص364 می گه
    = "الموجود في هذه الطبقة الذي يروى عن أبي الحسن عليه السلام الظاهر هو الرضا ع مردد بين رجلين مشهورين كل منهما ثقة. احدهما عبد الله بن محمد بن حصين الحضيني الاهوازي ثانيهما عبد الله بن محمد الحجال المزخرف فانهما من اصحاب الرضا ع المشهورين ولهما كتاب. نعم في طبقتهما عبد الله بن محمد الاهوازي الذي له مسائل من موسى بن جعفر عليه السلام وكذلك عبد الله بن محمد بن علي بن العباس الذي له نسخة عن الرضا ع وهما ممن لم يوثقا ولكنهما غير مشهورين ولا ينصرف عبد الله بن محمد اليهما بل لم توجد لهما رواية واحدة في الكتب الاربعة فكيف ينصرف عبد الله بن محمد اليهما بلا قرينة فالرواية معتبرة سندا ويتم ما ذكره المشهور من الحكم بالبطلان بمطلق الزيادة "

    لطفا بفرمایید
    الف) با این وجود، سند روایت چه حالتی پیدا می کنه ؟ آیا قابل اعتماد هست یا خیر؟
    ب) در کتاب طرائف المقال در مقابل اسم راوی سوم نوشته شده: "جش" | عبارت هایی مثل جش یا جخ یعنی چی؟
    ج) آیا هر راوی مجهولی، ضعیف و متروک هست و به روایت هاش نمی شه استناد کرد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۶:۵۳

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست





    سوال در مورد یک روایت در کتاب خصال








    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    مجهول لغوي آن است که نه حال راوي آن معلوم باشد و نه در کتب رجال نامي از او برده شده باشد، امّا مجهول اصطلاحي بدين معناست که اصحاب رجال حکم به جهالت راوي خاصي نمايند؛ مانند مجهول بودن اسماعيل بن قتيبه که از اصحاب امام رضا عليه السلام و بشير المستنير که از اصحاب امام باقر عليه السلام است. ميرداماد بر خلاف سيره رجاليان که راوي مجهول لغوي را نشانه ضعف سند روايت مي‌دانند، ۱ مي‌گويد: حديث ضعيف ـ که در تقابل با حديث صحيح، حسن، موثق و يا قوي است ـ تعريف خاصي را دارد و نمي‌توان به صرف مجهول بودن راوي،‌ حديث را ضعيف و آن را موجب طعن راوي دانست. مجهول بودن راوي، غير معلوم بودن حال وي از جهت جرح و تعديل است. بنا بر اين، اين گونه روايت را نه ضعيف و نه صحيح مي‌دانيم و مجوزّي براي تضعيف نخواهيم داشت. ۲ با تفحص در کتب رجالي، مانند رجال الطوسي، رجال ابن الغضائري، رجال النجاشي و الخلاصة علامّه در مي‌يابيم که ۱۱۴ راوي مجهول‌اند. اين در حالي است که مجهول در اصطلاح بر دو امر اطلاق مي‌‌گردد: الف. صفت براي حديث، و آن روايتي است که از راوي غيرموثق و غير ممدوح و غيرمجروح روايت شده باشد؛ مانند اين که مي‌گويند: «عن رجل»، «ممن حدَّثه» و... ۳ ب. صفت براي روايت‌کننده، و آن فردي است که ائمه رجال، حکم به مجهول بودن او داده‌اند ۴ و در کتب رجالي تصريحي بر عدالت و وثاقت و ضعف و يا جرح او نيامده است ۵ . از عبارات ميرداماد دانسته مي‌شود هر دو اطلاق در مجهول اصطلاحي مورد نظر است؛ بدين ترتيب که از جرح و تعديل روايت کننده خصوصيت روايت به دست مي‌آيد.

    1.شرح البداية، ص ۶۶.
    2.الرواشح السماوية، ص ۱۰۴ ـ۱۰۶.
    3.اصول الاخيار، ص ۱۰۲.
    4.الرواشح السماوية، ص ۲۶۰.
    5.مقياس الهداية، ج ۲، ص ۱۳۰.

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    کتب رجال شيعه و علامت اختصار هر يک

    رجال کشى، تأليف: شيخ کشى (33) محمد بن عمر بن عبد العزيز تلميذ عياشى (کش)
    رجال نجاشى، تأليف: شيخ نجاشى، احمد بن عباس متوفاى 450 (جش)
    فهرست شيخ، تأليف: شيخ طوسى (ست)
    رجال شيخ، تأليف: شيخ طوسى (34) (جخ)

    خلاصة الاقوال، تأليف: علامه حلى، حسن بن يوسف متوفاى 726 (صه)
    ايضاح الاشتباه، تأليف: علامه حلى (ضح)
    وجود نام اختصاری جش یا ست و... در جلوی نام یک راوی یعنی در این کتاب شرح حال او اینگونه آمده است.


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    به توضيح المقال و مشهور به الوجيزة ؛ الرجال الوسيط ، موسوم به تلخيص المقال ؛ الرجال الكبير ، موسوم به منهج المقال . كتاب حاضر ، الرجال الوسيط مؤلف است كه در آن ، اسامى رجال را به ترتيب حروف تهجّى گرد آورده و ويژگى هاى هر راوى را به طور مختصر بيان نموده است . استر آبادى ، تأليف اين كتاب را در دهم جمادى الثانى 988 به پايان رسانيده است . اردبيلى در كتابش جامع الرواة ، تمام مطالب اين كتاب را به همان عبارت و ترتيب ، درج نموده است . [ الذريعة : 4 / 420 و 25 / 73 ؛ التراث العربى : 2 / 124 ؛ مصفى المقال : 430 ] آغاز : الحمد للّه و كفى و سلام على عباده الذين اصطفى اما بعد فهذا كتاب تلخيص الاقوال فى تحقيق احوال الرجال قد اثبت فيه الاسماء على ترتيب الحروف المعجم ... باب الالف آدم ابو الحسين النخاس الكوفى ق و فى جش و صه ابن الحسين موثقا و فى جش ابن المتوكل ابو الحسين ايضا كما ياتى آدم بن اسحاق بن آدم بن عبداللّه بن سعد الاشعرى قمى ثقة صه ست جش له كتاب . انجام : الفائدة العاشرة قال العلامة فى صه لنا طرق متعددة ... و عنه على ما ذكره الى المشايخ رضى اللّه عنهم و جزاهم عن الاسلام و اهله خير الجزاء بمحمد و آله الطيبين الطاهرين .


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    حضور
    22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    42



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    بدين ترتيب که از جرح و تعديل روايت کننده خصوصيت روايت به دست مي‌آيد.
    سوال من هم اینه که اگه جرح یا تعدیل نداشت تکلیف چیه؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    الفائدة العاشرة قال العلامة فى صه لنا طرق متعددة ... و عنه على ما ذكره الى المشايخ رضى اللّه عنهم و جزاهم عن الاسلام و اهله خير الجزاء بمحمد و آله الطيبين الطاهرين
    این عبارت یعنی مشایخی که شیخ طوسی بر اون ها ترضی کرده، ثقه اند؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosein-110 نمایش پست ها
    با این وجود، سند روایت چه حالتی پیدا می کنه ؟ آیا قابل اعتماد هست یا خیر؟
    جواب این سوالمو ندادین!



    لطفا درباره معنی اصطلاحی عبارت "له نسخة عن الرضا" در علم رجال، و عبارت هایی که از کتاب مستدرکات علم رجال الحدیث و کتاب الحج آوردم هم کمی توضیح بدین
    ویرایش توسط hosein-110 : ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۹:۳۵

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    عوامل‌ مخلّ به‌ عدالت‌ راوی‌، در بحث‌ جرح‌ و تعدیل‌، بر دو نوع‌ است‌: نخست‌ عواملی‌ كه‌ با شخص‌ راوی‌ ارتباط‌ دارد، از جمله‌ نامشخص‌ بودن‌ راوی‌، ناشناخته‌ بودن‌ راوی‌ و مجهول‌الحال‌ بودن‌ او؛ دوم‌ عواملی‌ كه‌ با ویژگیهای‌ فردی‌ و اخلاقی‌ و اعتقادی‌ راوی‌ مرتبط‌ است‌، از جمله‌ كافر بودن‌ راوی‌، بالغ‌ نبودن‌ وی‌ و اموری‌ چون‌ جنون‌، بدعتگذاری‌، دروغگویی‌، فسق‌ و رفتار خلاف‌ . ضمناً اصطلاحات‌ موضوع‌، متروك‌، منكَر، مطروح‌، مُضَعَّف‌، و مجهول‌، از اقسام‌ حدیث‌ ضعیف‌ شمرده‌ می‌شوند كه‌ دلیل‌ ضعف‌ آنها عادل‌ نبودن‌ راوی‌ است‌ حال اگر جرح وتعدیلی صورت نپذیرفته درنزد تمامی رجالیون ازعدم علم به حال راوی است ودر زمره ی مجهول ،گرچه باید دید نزد رجالیون حتی جرح مجملی صورت پذیرفته است یا خیر.


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    جواب عدم جرح وتعدیل وتکلیف سند با پاسخ قبلی مشخص شد اما می خواستم محدوده اطلاعات حدیثی ودلیل علاقه مندی شما را بدونم.



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    اما عبارت الفائدة العاشرة قال العلامة فى صه لنا طرق متعددة ...
    الفائدة العاشرة

    عن موسى بن القاسم البجلى عن على بن جعفر قال رجل اتى اخى عليه السلام فقال له جعلت فداك من صاحب هذا الامر فقال اما انهم يفتتنون بعد موتى فيقولون هو القائم و ما القائم الا بعدى بسنين محمد بن الحسن البرانى قال حدثني أبو على قال حكى منصور عن الصادق محمد بن على الرضا عليه السلام ان الزيدية و الواقفة و النصاب عنده بمنزلة واحدة محمد بن الحسن البرانى قال حدثني الفارسي يعنى ابا على عن يعقوب بن يزيد عن ابن ابى عمير عمن حدثه قال سئلت محمد بن على الرضا عليه السلام عن هذه الاية وجوه يومئذ خاشعة عاملة ناصبة قال نزلت في النصاب و الزيدية و الواقفة من النصاب خلف بن حامد الكشي قال أخبرني الحسن بن طلحة المروزي عن يحيى بن المبارك قال كتبت إلى الرضا عليه السلام بمسايل فأجابني و ذكر في آخر الكتاب قول الله عز و جل مذبذبين بين ذلك لا الى هؤلاء و لا إلى هؤلاء فقال نزلت في الواقفة و وجدت الجواب كله بخطه ليس هم من المؤمنين و لا من المسلمين هم ممن كذب بآيات الله و نحن أشهر معلومات فلا جدال فينا و لا رفث و لا فسوق فينا أنصب لهم من العدواة يا يحيى ما استطعت و غير ذلك من الروايات لكثيره الفائدة العاشرة قال العلامة في ( صه ) لنا طرق متعددة إلى الشيخ السعيد ابى جعفر الطوسى رحمه الله . و كذا إلى الشيخ الصدوق ابى جعفر بن بابويه . و كذا إلى الشيخين ابى عمر و الكشي و أحمد بن العباس النجاشي و نحن نثبت منها ما يتفق وكلها صحيحة فالذي إلى الشيخ الطوسى رحمه الله فانا نروى جميع رواياته nو مصنفاته و إجازاته .عن والدى الشيخ يوسف بن على بن مطهر رحمه الله .
    عن الشيخ يحيى بن محمد بن يحيى بن الفرج السوراوي .
    برای میزان ارتباط با سوال خودتون وبرای مطالعه بیشتر باین آدرس مراجعه کنید.http://rasekhoon.net/article/print/6...D9%84%DB%8C-1/

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    43
    حضور
    22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    42



    1 شما چطور می فرمایید سند روایت ضعیفه در حالی که پدر و پسر از روات حدیث ثقلین هستند؟!

    2 آیا همه روایات ضعیف، متروک و کذب هستند؟

    3 نگفتید حال راوی که دربارش گفته شده له نسخة عن الرضا چیه؟

    4 لطفا ترجمه متنی که گذاشتید رو هم بنویسید


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود