صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکم شرعی غسل جمعه در نزد فقها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117

    حکم شرعی غسل جمعه در نزد فقها




    بسمه تعالی سلام علیکم برادران و دوستان گرامی پرسشی دارم و از همه دوستان خواستار تحقیق درباره آن هستم میخواستم بدانم چرا با وجود بیش از 20 روایت از امام علی -امام باقر-امام صادق-امام کاظم و امام رضا صلوات الله علیهم در کتب اربعه شیعه(مانند فروع کافی شیخ کلینی-من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق) و کتبی دیگر مانند علل الشرایع شیخ صدوق مبنی بر وجوب و فرض غسل جمعه بر مرد و زن و آزاد وبنده و واجب دانستن آن از سوی فقها و علمایی چون شیخ کلینی- شیخ صدوق و شیخ مفید چرا فتوای مشهور فقها استحباب آن است؟؟؟؟!!!! و حال آنکه در این روایات که اکثرا صحیح السند هم هستند صراحتا از واژه هایی چون فرض-وجوب و... استفاده شده؟؟؟!!! آیا این تحمیل نظر شخصی بر احادیث و معصومین و سنت قطعیه آنها نیست؟؟؟!! با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    حکم شرعی غسل جمعه در نزد فقها








    کارشناسان بحث: استاد شفا

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۲:۳۰

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    بسمه تعالی سلام علیکم برادران و دوستان گرامی پرسشی دارم و از همه دوستان خواستار تحقیق درباره آن هستم میخواستم بدانم چرا با وجود بیش از 20 روایت از امام علی -امام باقر-امام صادق-امام کاظم و امام رضا صلوات الله علیهم در کتب اربعه شیعه(مانند فروع کافی شیخ کلینی-من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق) و کتبی دیگر مانند علل الشرایع شیخ صدوق مبنی بر وجوب و فرض غسل جمعه بر مرد و زن و آزاد وبنده و واجب دانستن آن از سوی فقها و علمایی چون شیخ کلینی- شیخ صدوق و شیخ مفید چرا فتوای مشهور فقها استحباب آن است؟؟؟؟!!!! و حال آنکه در این روایات که اکثرا صحیح السند هم هستند صراحتا از واژه هایی چون فرض-وجوب و... استفاده شده؟؟؟!!! آیا این تحمیل نظر شخصی بر احادیث و معصومین و سنت قطعیه آنها نیست؟؟؟!! با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین
    سلام عليكم

    غسل جمعه از جمله غسلهاي مستحب مي باشد كه بسيار بر استحباب آن تاكيد شده است.
    اين گونه مباحث را شما ايد در كتب مفصل فقهي بايد جويا شويد ،مثل كتاب جواهر الكلام و......

    مراد از وجوب در ورايات كه اشاره شد،به جهت قرائني كه در آنها وجود داردحمل بر استحباب موكد مي شود.


    وهر سه بزرگواري كه به آن اشاره (شيخ مفيد،صدوق وكليني ) حكم به استحباب غسل جمعه كرده اند.(1)





    پي نوشت:

    1-جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌5، ص: 3




    حکم شرعی غسل جمعه در نزد فقها

    حکم شرعی غسل جمعه در نزد فقها

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    [quote=شفا;578350]سلام عليكم

    غسل جمعه از جمله غسلهاي مستحب مي باشد كه بسيار بر استحباب آن تاكيد شده است.
    اين گونه مباحث را شما ايد در كتب مفصل فقهي بايد جويا شويد ،مثل كتاب جواهر الكلام و......

    مراد از وجوب در ورايات كه اشاره شد،به جهت قرائني كه در آنها وجود داردحمل بر استحباب موكد مي شود.


    وهر سه بزرگواري كه به آن اشاره (شيخ مفيد،صدوق وكليني ) حكم به استحباب غسل جمعه كرده اند.(1)





    پي نوشت:

    1-جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌5، ص: 3

    بسمه تعالی سلام علیکم برادر گرامی با تشکر از پاسخی که مبذول داشتید چند سوال و مطلب را عرض میکنم سوال اول چرا در فقه شیعه و جواب هایی که شما دوستان میدهید دائما به جواهر الکلام استناد میشود و حال آنکه کتب فقهی بسیار بهتر و علمی تر از آن وجود دارد چگونه به کتابی که نویسنده آن در مبحث اندازه کر در آب مطالب ناپسندی را به ائمه معصومین نسبت میدهد که حتی اعتراض شاگرد خودش یعنی شیخ انصاری را هم به همراه دارد و سپس خودش در همان کتاب میگوید که اشتباه کردم اینقدر گسترده و عمیق پرداخته شده و نظر او که از معاصرین است بر نظر بسیاری از قدما فقها و حتی فقها زمان غیبت صغری و اندکی پس از آن برتری داده میشود؟؟؟؟!!! سوال دوم میشود آن قرائنی که سبب میشود که نص صریح کلمه فرض و وجب و... تبدیل به استحباب شود و حکم و نظر شخصی بعضی بر نظر معصوم که کاملا واضح است و هر کسی که کمی با عربی آشنا باشد معنای آن سخن را متوجه میشود برای بنده و دوستان گرامی بیان کنید سوال سوم اینکه شما که فرمودید هر سه بزرگوار حکم به استحباب کردند لطفا آدرس دقیق فتوای هر سه بزرگوار را با متن عربی و ترجمه فارسی آن قرار دهید تا بنده و عزیزان خواننده نیز این مطلب را دریابیم اما مطالب بنده ابتدا چند روایت را در باب غسل جمعه می آورم:
    علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ؛ ج‏1 ؛ ص899
    باب دويست و سوّم سرّ وجوب غسل روز جمعه‏
    حديث (1) پدرم رحمة اللَّه عليه از سعد بن عبد اللَّه از ابراهيم بن هاشم از على بن معبد، از حسين بن خالد صيرفى نقل كرده كه وى گفت: از حضرت ابو الحسن اوّل عليه السّلام پرسيدم: چگونه غسل جمعه واجب گرديده؟
    حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى نماز فريضه را با نماز نافله تمام و كامل گردانيده و روزه واجب را با روزه نافله و وضوء فريضه را با غسل روز جمعه تكميل و تمام فرموده، بنا بر اين نقصى كه ناشى از سهو يا تقصير يا فراموشى حادث شده باشد بدين ترتيب كامل مى‏گردد.
    حديث (2) محمّد بن حسن رضى اللَّه عنه از محمّد بن يحيى عطّار، از محمّد بن احمد، از ابراهيم بن اسحاق، از عبد اللَّه بن حماد انصارى از صباح مزنى، از حارث، از اصبغ بن نباته، وى مى‏گويد: هر گاه امير المؤمنين عليه السّلام كسى را مى‏خواستند توبيخ كنند به او مى‏فرمودند: تو از كسى كه تارك غسل جمعه است ناتوان‏تر هستى، كسى كه در روز جمعه غسل كند تا جمعه ديگر با طهارت است.
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - ذهنى تهرانى، محمد جواد، علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، 2جلد، انتشارات مؤمنين - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1380ش.
    علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ؛ ج‏1 ؛ ص901
    باب دويست و چهارم سرّ اين كه به زنان اجازه داده‏اند در سفر غسل جمعه را ترك كنند
    حديث (1) پدرم رحمة اللَّه عليه از محمّد بن يحيى عطّار، از محمّد بن احمد بن يحيى به طور مرفوع نقل كرده كه فرمود: غسل جمعه بر مردان و زنان، در سفر و حضر واجب است منتهى به خاطر كمبود آب در سفر، به زنان اجازه داده‏اند كه آن را ترك نمايند.
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - ذهنى تهرانى، محمد جواد، علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، 2جلد، انتشارات مؤمنين - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1380ش.
    گزيده كافى ؛ ج‏2 ؛ ص324
    (1222) 3- ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: غسل جمعه، در وطن بر مردان و زنان واجب است و در سفر فقط بر مردان واجب است.
    ________________________________________
    كلينى، محمد بن يعقوب - بهبودى، محمد باقر، گزيده كافى، 3جلد، مركز انتشارات علمى و فرهنگى - تهران، چاپ: اول، 1363 ش.
    من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج‏1 ؛ ص109
    176- سماعه بن مهران از امام صادق عليه السّلام سؤال كرد: در مورد غسل جمعه، پس آن حضرت فرمود: در سفر و در حضر واجب است جز اينكه در سفر بعلّت كمبود آب براى زنان رخصت داده شده‏
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
    من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج‏1 ؛ ص146
    227- حسن بن موسى بن جعفر عليهما السّلام از مادر خود و مادر احمد بن موسى عليه السّلام روايت كرد كه آن دو گفتند: در بيابان همراه موسى بن جعفر عليه السّلام بوديم و ميخواستيم به بغداد برويم، آن حضرت در روز پنجشنبه بما فرمود: همين امروز براى فردا- كه روز جمعه است- غسل كنيد كه فردا بجايى خواهيم رسيد كه آب كم است. همسران آن حضرت گويند: ما روز پنجشنبه براى جمعه غسل كرديم.
    من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، ج‏1، ص: 147
    و غسل روز جمعه طريقه و سنّت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله است كه واجب فرموده و ميتوان آن را از [هنگام‏] دميدن فجر روز جمعه تا نزديك ظهر آن را انجام دهند، و بهترين موقع آن وقتى است كه نزديك به سر آمدن فرصت باشد و كسى كه غسل جمعه را فراموش كرد يا بسببى از او فوت شد بايد بعد از عصر يا روز شنبه غسل كند.
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
    من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج‏1 ؛ ص153
    242- ابو بصير از امام صادق عليه السّلام سؤال كرد: راجع به مردى كه غسل جمعه را از روى فراموشى يا عمدا ترك كند حكم او چيست؟ آن حضرت فرمود: اگر از روى فراموشكارى بوده نمازش تمام است و اگر قصد و عمد داشته بايد از خدا طلب عفو و بخشش كند و ديگر ترك نكند.
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
    من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج‏2 ؛ ص80
    1219- امام باقر عليه السّلام به زرارة بن أعين فرمود: همانا خداوند عزّ و جلّ از هر جمعه تا جمعه ديگر سى و پنج ركعت نماز بر مردمان واجب گردانيده است و از ميان اين نمازها تنها يك نماز است كه خداوند عزّ و جلّ فرض گردانيده كه بجماعت برگزار شود و آن نماز جمعه است و از نه گروه آن را ساقط ساخته كه عبارتند از: طفل صغير، شخص سالخورده، مجنون، مسافر، بنده، زن، مريض، كور و نابينا، و كسى كه در دو فرسخى از محلّ اقامه نماز جمعه سكونت داشته باشد. و قراءت را در نماز جمعه بلند بايد خواند و غسل جمعه در نماز جمعه واجب است و نيز در نماز جمعه دو قنوت بر عهده امام است يكى پيش از ركوع در ركعت اوّل و ديگرى پس از ركوع در ركعت دوّم.
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
    لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏1 ؛ ص565
    و سؤال كرد سماعه از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه از غسل جمعه پس حضرت فرمودند كه واجبست غسل جمعه در سفر و حضر ليكن رخصت داده‏اند زنان را در سفر كه غسل نكنند چون در سفر آب كم مى‏باشد. و در نسخه كلينى كه نزد بنده است‏ و لقلّة الماء است يعنى در سفر و در قلت آب هر دو زنان مرخصند.
    و محتمل است كه متعلق به همه باشد يعنى در كمى آب همه كس مرخصند و ليكن نسخه تهذيب موافق متن است، و هم چنين نسخه علل بعد از آن حضرت صلوات اللَّه عليه فرمودند كه غسل جنابت واجبست، و غسل حيض واجبست، و غسل استحاضه واجبست‏
    ________________________________________
    مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، 8جلد، مؤسسه اسماعيليان - قم، چاپ: يوم، 1414 ق.
    لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏2 ؛ ص5
    و در دو حديث صحيح وارد است از آن حضرت صلوات اللَّه عليه كه غسل روز جمعه بر مردان و زنان لازمست در حضر و بر مردان لازمست در
    لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏2، ص: 6
    سفر و بر زنان لازم نيست در سفر و عبارت مصنف مضمون حديث موثق سماعه است كه گذشت و ظاهرش آنست كه صدوق غسل جمعه را واجب مى‏داند چنانكه در امالى تصريح به آن كرده و حديث صحيح زراره كه در نماز جمعه مذكور خواهد شد با احاديث بسيار از حسن و موثق و قوى بلفظ وجوب وارد شده.
    ________________________________________
    مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، 8جلد، مؤسسه اسماعيليان - قم، چاپ: يوم، 1414 ق.
    الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏2 ؛ ص403
    12- جابر بن يزيد جعفى گويد: از امام باقر (ع) شنيدم كه مى‏فرمود براى زن در سفر، غسل جمعه نيست ولى در شهر خود نبايد آن را ترك كند
    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - جعفرى، يعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسيم كوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.
    گزيده كافى ؛ ج‏2 ؛ ص52
    (683) 1- از ابو الحسن الرضا (ع) پرسيدم: غسل جمعه واجب است؟
    ابو الحسن گفت: بر هر مرد و زن: برده و آزاده، غسل جمعه واجب است.
    (684) 2- از ابو الحسن الرضا (ع) پرسيدم: ... (مانند حديث قبلى است).
    (685) 3- ابو عبد الله صادق (ع) گفت: غسل جمعه، در وطن، بر مردان و زنان واجب است و در سفر، فقط بر مردان واجب است و بر زنان واجب نيست.
    (686) 4- از ابو الحسن كاظم (ع) پرسيدم: از چه رو غسل جمعه واجب‏
    گزيده كافى، ج‏2، ص: 53
    است؟ ابو الحسن گفت: خداوند تبارك و تعالى، نماز فريضه را با نماز نافله؛ و روزه فريضه را با روزه نافله؛ و وضوى فريضه را با غسل جمعه ترميم كرد تا اگر سهو و خطائى در فرائض صورت بگيرد، جبران شود.
    ________________________________________
    كلينى، محمد بن يعقوب - بهبودى، محمد باقر، گزيده كافى، 3جلد، مركز انتشارات علمى و فرهنگى - تهران، چاپ: اول، 1363 ش.

    (منبع نرم افزار جامع الاحادیث 3/5) روایات کاملا مشخص است و وجوب غسل جمعه کاملا در احادیث واضح است و نظر شیخ صدوق مبنی بر وجوب غسل جمعه که از 3کتاب ایشان نقل شد و همچنین پدر شیخ صدوق نیز غسل جمعه را واجب میداند و از طرفی شیخ کلینی در کتاب فروع کافی یک باب به این نام(وجوب غسل جمعه) نگاشته است حال قضاوت با برادران و خواهران گرامی منتظر پاسخ شما هستم با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    سلام
    بنده قصد مباحثه طلبه ای ندارم. اما چیزهایی که از نوشته های شما متوجه میشوم را بیان میکنم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى نماز فريضه را با نماز نافله تمام و كامل گردانيده و روزه واجب را با روزه نافله و وضوء فريضه را با غسل روز جمعه تكميل و تمام فرموده، بنا بر اين نقصى كه ناشى از سهو يا تقصير يا فراموشى حادث شده باشد بدين ترتيب كامل مى‏گردد.
    اینکه در این روایت وضوء فریضه با غسل جمعه تمام دانسته شده نمیتواند دلیلی بر واجب بودن اون باشد. اگر اینطور است پس باید نماز نافله را نیز واجب بدانیم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    242- ابو بصير از امام صادق عليه السّلام سؤال كرد: راجع به مردى كه غسل جمعه را از روى فراموشى يا عمدا ترك كند حكم او چيست؟ آن حضرت فرمود: اگر از روى فراموشكارى بوده نمازش تمام است و اگر قصد و عمد داشته بايد از خدا طلب عفو و بخشش كند و ديگر ترك نكند.
    معمولاْ برای ترک اعمال واجب حکم به باطل بودن عمل انجام شده داده میشه اما اینجا نماز صحیح شمرده شده. همونطور که در روایات مشابه دیگه هم همینطور هست.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی.ا نمایش پست ها
    سلام
    بنده قصد مباحثه طلبه ای ندارم. اما چیزهایی که از نوشته های شما متوجه میشوم را بیان میکنم.

    اینکه در این روایت وضوء فریضه با غسل جمعه تمام دانسته شده نمیتواند دلیلی بر واجب بودن اون باشد. اگر اینطور است پس باید نماز نافله را نیز واجب بدانیم.

    معمولاْ برای ترک اعمال واجب حکم به باطل بودن عمل انجام شده داده میشه اما اینجا نماز صحیح شمرده شده. همونطور که در روایات مشابه دیگه هم همینطور هست.
    بسمه تعالی برادر گرامی سلام علیکم از اینکه مبحث بنده را مطالعه فرمودید و نظر خود را ارائه کردید متشکرم دوست عزیز در رابطه با حدیث اول که فرمودید بیشتر مقصودم اهمیت غسل جمعه بود نه اینکه از این روایت وجوب آن را استدلال کنم درباره روایت دوم هم اولا در کجای روایت آمده که اگر عمدا ترک کند نمازش صحیح است؟؟ثانیا شما فرمودید معمولا پس این مطلب همیشگی نیست و در همه جا صدق نمی کند از طرف دیگر مگر برای ترک عمدی مستحب باید طلب استغفار و بخشش از خداوند متعال کرد که حضرت خطاب به ابابصیر فرمود طلب بخشش کند؟؟؟؟!!مگر ترک مستحب آن هم یک مستحب گناه است و کاری حرام انجام شده؟؟؟ در انتها هم حضرت فرمود که دیگر ترک نکند یعنی عملا ترک غسل جمعه حتی یک بار دیگر (بر حسب روایت)نادرست است و جایز نیست برادر گرامی در احادیثی که بنده نقل کردم اکثرا با لفظ وجوب درباره غسل جمعه سخن گفته شده و روایات دیگری هم بود که بنده نیاوردم که فکر میکنم برای دریافتن حکم صحیح این مسئله کافی باشد اگر بدون پیش فرض و نظر شخصی به این احادیث شریف بنگریم بنده هم چنان منتظر پاسخ سوالات و مطالب ادعایی کارشناس محترم بحث هستم با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    اولا در کجای روایت آمده که اگر عمدا ترک کند نمازش صحیح است؟؟
    از آنجا که حضرت نفرمودند باید نماز را اعاده کند. اگر نماز باطل بود قطعاْ به نحوی این مطلب را می رساندند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    ثانیا شما فرمودید معمولا پس این مطلب همیشگی نیست و در همه جا صدق نمی کند
    این که گفتم معمولاْ از روی مطالعه انواع فتاوا بود. تا اونجایی که من میدونم وقتی عمل واجبی که مقدمه واجب دیگری هست ترک بشه اصل عمل هم باطل هست. مثل وضو. اما غسل جمعه ظاهراْ چنین حکمی رو نداره.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    از طرف دیگر مگر برای ترک عمدی مستحب باید طلب استغفار و بخشش از خداوند متعال کرد که حضرت خطاب به ابابصیر فرمود طلب بخشش کند؟؟؟؟!!مگر ترک مستحب آن هم یک مستحب گناه است و کاری حرام انجام شده؟؟؟
    به نظر بنده صرف طلب بخشش و استغفار کردن برای ترک یک عمل نمیتونه وجوب اون رو ثابت کنه. حرف شما مثل اینه که یکی بپرسه من نماز بی وضو خوندم و حکمش این باشه اگه سهواْ بوده نماز صحیحه و اگه عمداْ بوده طلب بخشش و استغفار کن ولی نماز صحیح هست!


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی.ا نمایش پست ها
    سلام

    از آنجا که حضرت نفرمودند باید نماز را اعاده کند. اگر نماز باطل بود قطعاْ به نحوی این مطلب را می رساندند.

    این که گفتم معمولاْ از روی مطالعه انواع فتاوا بود. تا اونجایی که من میدونم وقتی عمل واجبی که مقدمه واجب دیگری هست ترک بشه اصل عمل هم باطل هست. مثل وضو. اما غسل جمعه ظاهراْ چنین حکمی رو نداره.

    به نظر بنده صرف طلب بخشش و استغفار کردن برای ترک یک عمل نمیتونه وجوب اون رو ثابت کنه. حرف شما مثل اینه که یکی بپرسه من نماز بی وضو خوندم و حکمش این باشه اگه سهواْ بوده نماز صحیحه و اگه عمداْ بوده طلب بخشش و استغفار کن ولی نماز صحیح هست!
    بسمه تعالی برادر گرامی سلام علیکم دوست عزیز شما به مطلب بنده و روایت توجه نکردید اصلا مطلب ربطی به نماز ندارد بلکه حدیث درباره این است که اگر عمدا غسل را ترک استغفار کند و دیگر تکرار نکند در بخش ترک عمدی غسل در روایت اصلا بحث نماز و قبولی و رد آن نیست مطلب بنده هم در کامنت قبلی درباره همین بود که اصلا حضرت ارتباطی و مطلبی درباره ورود اشکال به نماز در صورت ترک عمدی غسل جمعه وارد نکردند بلکه درباره عدم ترک آن و طلب بخشش و استغفار مطالبی فرمودند پس اساسا اشکال شما وارد نیست در مطلب دوم هم نوشته شما این بود که ((معمولاْ برای ترک اعمال واجب حکم به باطل بودن عمل انجام شده داده میشه )) اصلا بحثی از مقدمه واجب و ارتباط آن با واجب نبود و مطلب بنده با برداشت از همین نوشته بود نه نوشته ای که شما اکنون نوشتید و منظور دقیق خود را به طور صحیح توضیح دادید اما حتی با این توضیح هم اشکال شما وارد نیست چون غسل جمعه که مقدمه واجبی دیگر نیست که در صورت اشتباه در آن واجب اصلی صدمه ببیند مانند بسیاری از واجبات دیگر که خود واجب هستند و مقدمه واجب نیستند غسل جمعه هم همینطور است در مطلب سوم هم شما باز دقت کافی نکردید برادر گرامی حضرت فرمودند که آن شخص استغفار و طلب بخشش کند و دیگر غسل را ترک نکند اصلا چه ارتباطی با انجام وضو ونماز دارد؟؟؟!!! در حدیث دقت کنید اولا حضرت به ابا بصیر گفته اند که به آن شخص بگوید(حال هر کس باشد) که استغفار و طلب بخشش کند چرا؟ مگر آن شخص چه کار نادرستی کرده؟اگر ترک یک مستحب (به قول آقایان که غسل جمعه را مستحب میدانند) باعث شود که یک مسلمان استغفار و طلب بخشش از خدای متعال کند که ما باید بعد از توصیه به هر مستحبی در روایات یک حدیث یا توصیه به به استغفار در صورت ترک آن داشته باشیم در حالی که در احادیث بسیاری که برای ما از مستحبات نقل شده نه تنها چنین چیزی را نمیبینیم بلکه میبینیم که گاها در برخی موارد معصومین با گفتن ترک این کار جایز است و باکی نیست و... عملا چنین چیزی را به ما آموزش ندادند از طرفی با وجود عام البلوا بودن این مسئله(یعنی ترک عمدی برخی مستحبات)برای مسلمین ما حتی چند روایت هم در این باره که باید برای ترک مستحب استغفار کرد و سپس بگویند که دیگر ترک نکن در احادیث دیده نمیشود بخش دوم روایت حضرت امر میکند دقت کنید حضرت امر میکنند که دیگر (حتی یکبار) هم غسل جمعه را ترک نکن ما به عنوان یک انسان با سواد و شعور از این مطلب چه میفهمیم؟؟؟ آیا امر و نهی امام معصوم به صراحت برای ما به عنوان یک حکم شرعی کافی نیست؟؟؟؟!!! خواهش میکنم بدون پیش فرض و نظر خاصی به احادیث شریف بنگرید حال بر فرض محال که این روایت (که مشخص است دلیل بر وجوب دارد)اصلا قانع کننده نبود(فرض محال که محال نیست)با بیش از 10 روایت دیگر که صراحتا با لفظ واجب و لازم و... درباره غسل جمعه صحبت کرده چه میکنید؟؟؟؟!!! آیا این روایات با این صراحت کلام و لفظ برای وجوب غسل جمعه کافی نیست؟؟؟!! اگر نیست پس اهل بیت چگونه و با چه الفاظی به ما بفهمانند که این مطلب واجب است؟؟؟!! شما بفرمایید! با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین

  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    شما به مطلب بنده و روایت توجه نکردید اصلا مطلب ربطی به نماز ندارد بلکه حدیث درباره این است که اگر عمدا غسل را ترک استغفار کند و دیگر تکرار نکند در بخش ترک عمدی غسل در روایت اصلا بحث نماز و قبولی و رد آن نیست مطلب بنده هم در کامنت قبلی درباره همین بود که اصلا حضرت ارتباطی و مطلبی درباره ورود اشکال به نماز در صورت ترک عمدی غسل جمعه وارد نکردند بلکه درباره عدم ترک آن و طلب بخشش و استغفار مطالبی فرمودند پس اساسا اشکال شما وارد نیست
    در متن روایت آمده که:
    "اگر از روى فراموشكارى بوده نمازش تمام است و اگر قصد و عمد داشته بايد از خدا طلب عفو و بخشش كند و ديگر ترك نكند."
    این نشون میده حضرت در مورد صحیح یا باطل بودن نماز حکم داده اند.
    ما به غیر از غسل جمعه موارد دیگه ای هم داریم که در استحباب آنها بسیار تأکید شده و از ترک آنها نکوهش شدید به عمل اومده. مثل خود همین رفتن به نماز جمعه یا رفتن به مسجد و نماز جماعت. شما خود بیشتر واقف هستید که اگه کسی توانایی رفتن به مسجد رو داشته باشه و عمداْ به مسجد نره چقدر در روایات مورد نکوهش قرار گرفته. اما عمل حرامی انجام نداده. مگه اینکه شما این رو هم جزو موارد واجب به حساب بیارید. یا اصلاْ تعریف دیگه ای از اعمال واجب داشته باشید.
    در هر صورت بنده قصد بحث طلبه ای ندارم و بهتره مطلب رو با کارشناس محترم به نتیجه برسونید. اون چه که برای بنده حجته فتوای مراجع عظام هست و تکلیف بیشتری برای پی بردن به کنه این مطلب بر دوش خودم نمی بینم.


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی.ا نمایش پست ها
    سلام

    در متن روایت آمده که:
    "اگر از روى فراموشكارى بوده نمازش تمام است و اگر قصد و عمد داشته بايد از خدا طلب عفو و بخشش كند و ديگر ترك نكند."
    این نشون میده حضرت در مورد صحیح یا باطل بودن نماز حکم داده اند.
    ما به غیر از غسل جمعه موارد دیگه ای هم داریم که در استحباب آنها بسیار تأکید شده و از ترک آنها نکوهش شدید به عمل اومده. مثل خود همین رفتن به نماز جمعه یا رفتن به مسجد و نماز جماعت. شما خود بیشتر واقف هستید که اگه کسی توانایی رفتن به مسجد رو داشته باشه و عمداْ به مسجد نره چقدر در روایات مورد نکوهش قرار گرفته. اما عمل حرامی انجام نداده. مگه اینکه شما این رو هم جزو موارد واجب به حساب بیارید. یا اصلاْ تعریف دیگه ای از اعمال واجب داشته باشید.
    در هر صورت بنده قصد بحث طلبه ای ندارم و بهتره مطلب رو با کارشناس محترم به نتیجه برسونید. اون چه که برای بنده حجته فتوای مراجع عظام هست و تکلیف بیشتری برای پی بردن به کنه این مطلب بر دوش خودم نمی بینم.
    بسمه تعالی برادر عزیز سلام علیکم دوست گرامی باز هم دقت نکردید اول روایت حضرت فرمودند که اگر فراموش کرد نمازش تمام است اما در بخش دوم روایت فرمودند اگر قصد و عمد داشته باید استغفار کند و دیگر ترک نکند چه چیزی را ترک نکند غسل را یا نماز را؟؟؟!! خوب مسلم و معلوم است که حضرت غسل را میفرمایند چون سوال ابابصیر درباره غسل جمعه است نه نماز خواهش میکنم دقت فرمایید اصلا قضیه ربطی به نماز ندارد مسئله بر سر ترک سهوی یا عمدی غسل جمعه و احکام آن است نه نماز و غیره باز هم عرض میکنم که با بیش از 10 روایت دیگر که غسل جمعه را واجب میداند چه کنیم؟؟؟؟؟!!! آیت الله العظمی خویی(ره) که استاد مسلم فقه و استاد مراجع فعلی بودند در جواب به پرسش آیت الله العظمی صادقی تهرانی مبنی بر اینکه چرا با وجود این روایات و اینکه ما باید پیرو سنت قطعیه معصومین باشیم فقها رای به استحباب غسل جمعه میدهند فرمودند که ما گرفتار شهرت و اجماعیم!!!!!!!! بنگرید که فقیهی با این مقام علمی و فقهی جوابشان این است!!! یعنی دلیلی قانع کننده از قرآن و عترت مبنی بر استحباب غسل جمعه نیست!!!!! اما مطالب دیگری که فرمودید باعث تعجب بنده شد شما که دم از تقلید از مراجع میزنید نمیدانید که تمام فقها و مراجع نماز جمعه را واجب میدانند نه مستحب!!!!!!! تنها تفاوت بین فقها بر سر این است که نماز جمعه واجب عینی و تعیینی یا واجب تخییری(یعنی مخیر است یا نماز ظهر بخواند یا نماز جمعه) بنده از شما تعجب میکنم که حتی رساله و نظر مراجع خود را بدرستی نمیدانید از طرفی نماز جمعه واجب است بر حسب نص آیات 9 تا 11 سوره جمعه که خداوند به همه مومنین(با لفظ یا ایها الذین امنوا) خطاب میکند و امر میکند که نماز جمعه را برپادارند و همچنین حدود 200 روایت از معصومین نماز جمعه را واجب میداند درباره نماز جماعت هم نص آیه 43 بقره ما را امر به رکوع همراه رکوع کنندگان میکند(و اقیموا الصلوه و اتوا الزکوه وارکعوا مع الراکعین)) و ما میدانیم که جز نماز در هیچ جایی رکوع چه مستحب و چه واجب وجود ندارد (در حالی که ما سجده مستحب و حتی سجده واجب مانند سجده واجب قرآن در خارج از نماز داریم اما حتی یکجا رکوع نداریم) و این خود اشاره لطیفی است مبنی بر وجوب نماز به جماعت البته اگر شرایطش فراهم باشد و علاوه بر این آیه و آیه 43 سوره آل عمران که آنجا هم حضرت مریم را خداوند با تعبیر وارکعی مع الراکعین خطاب کرده است ما حدود 40 روایت از معصومین مبنی بر وجوب نماز به جماعت داریم از طرفی چرا خداوند باید امری مستحب(به گفته آقایان) را در یک آیه 3 بخشی بعد از دو واجب مهم بیاورد؟؟؟!!! بله تعریف بنده از واجب با تعریف شما متفاوت است! بنده امر قرآن و روایات بر چیزی را دلیل وجوب آن میدانم(البته با شرایطش) نه اینکه با وجود نص آیات شریفه و روایات معصومین بیاییم نظر شخصی خود را بر قرآن و اهل بیت تحمیل کنیم و حکم این دو ثقل عظیم را تغییر دهیم چرا که قرآن شریف میفرماید:و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون(مائده آیه 44) و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون (مائده آیه 45) و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون(مائده آیه 47) برای بنده حرف خدا و معصومین حجت است نه حرف برخی از علما!! این برای بار سوم است که عرض میکنم بنده منتظر شنیدن نظر و جواب کارشناس محترم درباره مسائل ادعایی خودشان و مطالب خودم هستم با تشکر والسلام علی عباد الله الصالحین

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود