صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ظرف وجودی و اندازه وجودی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158

    ظرف وجودی و اندازه وجودی




    بسم الله الرحمن الرحیم
    میگویند خداوند به اندازه ظرف وجودی اش فرد را خلق کرد.در حالی که خداوند از عدم موجودات را خلق کرد.پس اول ظرف وجودی را خلق کرده و بعضی را کوچک و بعضی را بزرگ آفرید.یعنی بعضی ظرفیت بیشتری دارند و بعضی ظرفیت کمتری.معیاری برای کوچکتر بودن و بزرگتر بودن نبوده و این عدل خدا را زیر سوال میبرد.

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    ظرف وجودی و اندازه وجودی








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    با سلام
    سوالی که مطرح شد، سه جنبه دارد.
    جنبه اول: ظرفیت انسانها تفاوت دارد یا نه؟
    جنبه دوم: این تفاوت در ظرفیت، قبل از خلقت بوده یا بعد از آن؟ و چرا اینها متفاوت است؟
    جنبه سوم: این تفاوت باعدالت خداوند سازگار است یا نه؟
    در مورد جنبه اول، پاسخ این است که بله انسانها دارای ظرفیت های متفاوتی هستند.
    منظور ما از ظرفیت، استعداد مادی و معنوی، و جسمی و روحی ای است که در انسانها نهاده شده است.(1) این استعدادها، به صورت تکوینی در درون انسان نهاده شده است، هرچند برخی از آنها قابل زیاد شدن یا کم شدن است، ولی اصل این استعدادها، امری است که خداوند آنرا در انسان قرار داده است.

    برخی از انسانها باهوشند و برخی بهره کمتری از هوش دارند.
    برخی از نظر جسمی توانمندند وبرخی ناتوان.
    قرآن کریم نیز به این اختلاف در ظرفیت و تفاوت در خلقت اشاره دارد.
    در مورد انسانها، اشاره به این تفاوت ظرفیت و استعداد دارد و میفرماید:
    «رفع بعضکم فوق بعض درجات»(2)



    ـــــــــــــــــــ
    1. تفسیر نمونه، ج6، ص69
    2.
    سوره انعام، آیه165


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    بخش دوم سوال شما، این بود که این تمایزها در چه زمانی به وجود می آید، بعد از تولد و در اثر کارها و اعمال اختیاری یا قبل از آن؟
    اگر قبل از تولد است، چه ملاکی داشته است و چرا خداوند چنین تفاوتی را برای انسانها ایجاد کرده است و انسانها را متفاوت خلق کرده است؟
    پاسخ این سوال این است که قطعا تفاوت در انسانها و استعدادی که به انسانها داده میشود، بی هدف و بی علت نیست.
    هر استعدادی که به انسان داده میشود و زمینه انجام کارهای خوب میشود یا در اثر وجودآن، مقام و منصبی الهی مانند نبوت و امامت به شخص داده میشود، در نتیجه اعمال اختیاری اوست. البته برخی از این ظرفیتهای روحی و انسانی، قبل از تولد به شخص داده میشود. مثلا پیامبر یا امامی که از کودکی به این مقام منصوب میشود، ظرفیت روحی ای که به او داده شده است، به واسطه کارها و اعمال نیکی است که در سالهای بعد با اعمال اختیاری خود انجام خواهد داد و خداوند به واسطه علم لایزال خود که زمان و مکان بردار نیست و محدود نیست، میداند که چه کسی شایستگی این مقام را دارد، شایستگی ای که در اثر انجام کارهای شایسته به دست آمده است.
    قرآن کریم به خوبی به این مسئله اشاره کرده است و بیان میکند که خداوند است که میداند چه کسی شایستگی آنرا دارد که عهده دار این منصب باشد:
    «الله اعلم حیث یچعل رسالته»(1)
    حال یا بعد از انجام آن اعمال این مقام را به دست آورده که اشکالی نیست.
    اما اگر قبل از رسیدن به سن بلوغ، به این مقام رسیده باشد، درست است که قبل از انجام اعمال اختیاری، این مقام به او داده شده است، اما باز هم علت اعطای این مقام، اعمال اختیاری ای است که این شخص در آینده انجام خواهد داد و خداوند با علم لایزال خودش از آنها خبر دارد.
    البته تا اینجا، مربوط به ظرفیت های روحی و کمالات معنوی بود.
    اما ظرفیتهایی که به منزله ابزاری برای انجام کارهای نیک و انتخاب بهتر است، در اینها هم تفاوت وجوددارد. چنانکه افراد در میزان توانایی و استعداد فکر کردن و تعقل کردن با یکدیگر متفاوتند یا در توانانی جسمی برای انجام کارها.
    این تفاوتها که خودشان نتیجه اعمال اختیاری انسان نیستند، کمال معنوی برای نفس حساب نمیشوند و صرفا ابزاری برای شناخت بهتر و سنجش کارهای خوب و بد است. اما تفاوت در همین امور نیز بی هدف و بی حکمت نیست و هرچه توانایی شخص در این زمینه بیشتر باشد، مسئولیت و تکلیفی که بر عهده او گذارده میشود، بیشتر است.
    چنانکه در آیه شریفه 165 سوره انعام خداوند هدف از این تفاوتها و وجه تمایز و برتری برخی بر دیگران را ابتلای افراد معرفی میکند(2):
    «وَ هُوَ الَّذي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ في‏ ما آتاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَريعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحيم‏»





    ـــــــــــــــــــــــــ
    1. سوره انعام، ایه 124
    2. تفسیر نمونه، ج6، ص68

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    با توضیحاتی که در دو بخش قبل ارائه شد، رابطه این تفاوتها با عدالت خداوند نیز مشخص میشود.
    گفتیم تفاوتهایی که نوعی مقام معنوی حساب میشود، همگی متوقف بر انجام اعمال اختیاری نیک و اعتقادات صحیح است. چه بعد از انجام اعمال به این مقامات رسیده شود و چه خداوند باعلم خود بداند که این شخص در آینده سوء استفاده ای از اختیار خود نمیکند و به واسطه عملکرد آینده اش، از ابتدا به او مقامی متناسب با آن ارائه کند. بنابراین این قسم از تفاوتها، خودش نوعی عدالت است.
    تفاوتهایی نیز که خودشان مقام معنوی حساب نمیشوند نیز منافاتی با عدالت ندارد، زیرا خود این تفاوتها، میزان سختی تکلیف فرد را مشخص میکند و هرچقدر توانایی او در شناخت و سنجش بیشتر باشد، مسئولیت او در انجام کارهای نیک بیشتر خواهد بود.
    نه داشتن این توانایی ها، مستلزم انجام کار خوب است و نه نداشتن انها ،مستلزم ترک کردن کارهای نیک.
    چه بسیار افراد مستعدی و پولداری که کار نیک انجام نمیدهند و چه بسیار افراد بی استعداد و فقیری که کارهای نیک زیادی انجام میدهند.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    ببخشید کارشناس محترم شما سوال مرا نفهمیدید.یکبار دیگر سوال رابخوانید.من گفتم تمام ظرفیت وجودی هر انسانی را هم خداوند تعیین کرده است چون انسان از عدم آفریده شده است.یعنی هیچ دلیلی ندارد که من پیامبر بشوم مگر زمانی که خداوند ظزفیتش را به من ندهد.
    در ضمن وقتی کسی هنوز خلق نشده و عدم است چگونه خداوند میتواند صلاح او را ببیند.خداوند با توجه به ‍‍‍خلقیاتی که برای او خلق کرده حکم میکند و صلاح او را بررسی میکند.

  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید مهدی ۰۱ نمایش پست ها
    .من گفتم تمام ظرفیت وجودی هر انسانی را هم خداوند تعیین کرده است چون انسان از عدم آفریده شده است.یعنی هیچ دلیلی ندارد که من پیامبر بشوم مگر زمانی که خداوند ظزفیتش را به من ندهد.
    باسلام
    ظرفیت وجودی اگر به معنای قابلیت هایی است که فرد بر اساس آنها توان رسیدن به یک سری کمالات را دارد، این درست است ولی برای همگان به یک صورت قرار داده میشود. تمام قابلیتهایی که برای رسیدن به کمال، انسان به ان نیاز دارد، از همان بدو تولد به صورت مشترک در انسان قرار داده شده است.
    اما اگر ظرفیت وجودی به معنای قالبهای اماده ای است که به صورت بالفعل از همان بد تولد همراه با فرد است، این درست نیست و انسانها با قالبهای از پیش تعیین شده کمال یا نقص به وجود نمی آیند بلکه این انسان است که با انجام کارهای خوب و بد، قابلیتهای خود را به فعلیت میرساند یا انها را دست نخورده باقی میگذارد.
    البته بحث نبوت و امامت از این بحث خارج است.
    نبوت و امامت، یک مقام و کمال نیست بلکه یک جایگاه است و چون این جایگاه یک سری قابلیتهای بالقوه و بالفعل نیاز دارد، هم یک سری امور بالقوه نیاز هست که در همان بدو افرینش به انها داده شود و هم یک سری امور بالفعل وجودی. هرچند این قابلیتها و قالبهای فعلی، بی جهت داده نمیشود بلکه به واسطه اعمالی که این شخص با اختیار خود انجام خواهد داد، این امور هم به او داده میشود.
    بنابراین، از انجا که نبوت و امامت، به خودی خود کمال نیست بلکه خودش نوعی ابتلای افراد است، پس لازم نیست که تمام انسانها قابلیت رسیدن به انرا داشته باشند.

    درمورد قالبهای فعلی نیز افرادی مانند پیامبران یا امامانی که در سنین طفولیت به این مقام برگزیده میشوند، استثنا هستند.
    در مورد این افراد، یک سری کمالات بالفعل قرار داده شده است که بتوانند چنین مقام و مسئولیتی را عهده دار بشوند. هرچند این کمالات بالفعل، بی هدف و بی جهت نیست، بلکه به جهت کارهایی است در این شخص در اینده انجام خواهد داد و خداوند به واسطه علم مطلقش، از انها اگاه است و کمال وجودی متناسب با آنرا به ان شخص میدهد.


    البته تمام ظرفیت وجودی از همان ابتدا به فعلیت نمیرسد، بلکه مقداری از ان، در طول زندگی یک فرد به فعلیت میرسد.
    در غیر این صورت، اگر قرار باشد، ظرفیت وجودی افراد مشخص باشد، پس شمر و یزید و صدام و جنایتکاران میتوانند به خداوند اعتراض کنند که خود تو ظرفیت وجودی ما را به این صورت خلق کرده و وقتی ظرفیت وجودی ما


    نقل قول نوشته اصلی توسط سید مهدی ۰۱ نمایش پست ها
    در ضمن وقتی کسی هنوز خلق نشده و عدم است چگونه خداوند میتواند صلاح او را ببیند.خداوند با توجه به ‍‍‍خلقیاتی که برای او خلق کرده حکم میکند و صلاح او را بررسی میکند.
    وقتی که، قبل از اینکه، بعد از اینکه اینها تماما مربوط به موجودات زمان مند است.
    اما موجودی که زمان مند نیست و مجرد تام است، زمان برایش معنا ندارد و همه چیز به صورت کامل نزد او حاضر است و او همه آنها در یک بستر وسیعی مشاهده میکند.
    او میداند که فلان موجود اگر به وجود بیاید تا اخر عمر خود چگونه رفتار خواهد کرد و بر اساس همان، ظرفیت وجودی او را نیز ایجاد میکند.


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,568
    حضور
    38 روز 8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید مهدی ۰۱ نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    میگویند خداوند به اندازه ظرف وجودی اش فرد را خلق کرد.در حالی که خداوند از عدم موجودات را خلق کرد.پس اول ظرف وجودی را خلق کرده و بعضی را کوچک و بعضی را بزرگ آفرید.یعنی بعضی ظرفیت بیشتری دارند و بعضی ظرفیت کمتری.معیاری برای کوچکتر بودن و بزرگتر بودن نبوده و این عدل خدا را زیر سوال میبرد.
    سلام
    خدای متعال موجودات را خلق کرد در حالیکه نبودند . این معنای خلق از عدم است نه اینکه عدم بتواند منشا و ماده خلقت باشد
    و اما خدای متعال واحدی را خلق فرمود که از آن واحد کثرات منشعب شدند لذا خلقت خدای متعال خلقت جمعی بوده است و هر چیزی به حسب جایگاهی که در تابلو خلقت دارد از استعداد یا توانایی برخوردار است
    منظور از ظرف وجودی هم اندازه کمی موجودات نیست بلکه سعه وجودی موجود در مظهریت اسماء و صفات الهی است به همین خاطر انسان که در نظام مادی بسیار کوچک است اعظم مخلوقات خالق است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 15 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    158



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    و اما خدای متعال واحدی را خلق فرمود که از آن واحد کثرات منشعب شدند لذا خلقت خدای متعال خلقت جمعی بوده است و هر چیزی به حسب جایگاهی که در تابلو خلقت دارد از استعداد یا توانایی برخوردار است
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    منظور از ظرف وجودی هم اندازه کمی موجودات نیست بلکه سعه وجودی موجود در مظهریت اسماء و صفات الهی است به همین خاطر انسان که در نظام مادی بسیار کوچک است اعظم مخلوقات خالق است
    قسمت اول که گفتید چه واحدی منظورتان است؟؟دوما هیچ جایگاهی در تابلو خلقت وجود نداشت وخدا آن جایگاه را به موجوات اعطا کرد.
    قسمت دوم هم هیچ ربطی به سوال ندارد و چیزی را اثباط یا نفی نمیکند.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود