جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدای شخصی و غیر شخصی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    127
    حضور
    10 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    183

    اشاره خدای شخصی و غیر شخصی




    منظور از خدای شخصی و غیر شخصی چیست؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ در ساعت ۲۲:۵۹

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    خدای شخصی و غیر شخصی








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    جمع بندی




    پرسش:
    خدای شخصی و غیر شخصی چیست و قائلان آن چه کسانی اند.؟

    پاسخ:
    خدای شخصی، به معنای موجودی است مقدس و دارای الوهیت که مشخص است و دارای صفاتی است شبیه انسان. خدای غیر شخصی نیز خدایی است که مشخص نیست و با کل طبیعت و جهان هستی یکسان است.
    به نظر می رسد، اگر منظور از خدای شخصی، خداوندی باشد که دارای صفات مشخص است و همانی است که در ادبیات قرآنی، حدیثی، کلامی و فلسفی (خصوصا فلسفه مشائی) مطرح است، تمام ادیان ابراهیمی معتقد به آن هستند. و خدای غیر شخصی که غالبا با همه خدایی و خدا انگاری طبیعت یکسان گرفته می شود، مورد تایید ادیان نیست.
    خدایی که ادیان ابراهیمی و خصوصا دین اسلام مطرح کرده است از صفات و ویژگی هایی برخوردار است که شبیه ویژگی های انسان است.

    این خدا قابل مخاطبه است و می توان با او سخن گفت و از او درخواست کرد و او را با ضمیر مخاطب مفرد مورد خطاب قرار داد:
    «ایاک نعبد و ایاک نستعین»؛ [بار الها] تنها تو را مى‏ پرستيم و تنها از تو يارى مى‏ جوييم.(1)
    میتوان از او درخواست هدایت کرد: «اهدنا الصراط المستقیم»؛ ما را به راه راست هدايت فرما.(2)
    او خدایی است که از خود، با ضمیر متکلم وحده یاد می کند: «أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيَّايَ‏ فَارْهَبُون‏»؛ پيمان مرا وفا كنيد تا به پيمانتان وفا كنم، و تنها از من بيم داريد.(3)
    و بالاخره او خدایی است که خود را با صفاتی مانند عالم، سمیع، بصیر، رحیم، غضب کننده و بخشنده معرفی می کند.

    البته در این میان باید به چند مسئله توجه کرد.
    نکته اول: دارا بودن این صفات به این معنا نیست که این صفات در خداوند به همان صورت و ویژگی هایی است که در موجودات ممکن و خصوصا انسان ها است، بلکه این صفات به صورت تنزیهی بر خداوند حمل می شود.(4)
    نکته دوم: نباید وحدت شخصی وجود عرفانی را با همه خدایی یکسان دانست. همه خدای مدعی است که تمام موجودات در عین این که وجود واقعی دارند، خدا نیز هستند. به عبارت دیگر، مثلا انسان موجودی است واقعی و با حفظ حیثیت انسانی اش، خدا نیز هست. به علاوه، خدایان متعدد و متکثری وجود دارند (به تعداد موجودات عالم) اما وحدت شخصی وجود، معتقد به یک خداست و سایر موجودات را یا وهمی و خیالی می داند و یا وجودشان را گرچه غیر واقعی نمی داند، اما نه این که وجودی در عرض وجود خدا داشته باشند.

    ـــــــــــــــ
    (1) حمد/ 5.
    (2) حمد/ 6.
    (3) بقره/ 40.
    (4) اموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، ج2، درس65.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ در ساعت ۰۷:۴۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  6. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود