جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر خدا شخصی را در یک محیط بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آورده، پس چرا آن شخص را عقاب می کند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    127
    حضور
    10 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    183

    اگر خدا شخصی را در یک محیط بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آورده، پس چرا آن شخص را عقاب می کند؟




    حاضر
    گاهی مواقع، برخی ها سؤال می کنند که تقصیر شخصی که در یک محیط و جامعه و خانواده بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آمده است چیست؟ خدا خواسته که در این محیط به دنیا بیاید. بنابراین عقاب و مؤاخذه چنین شخصی دور از عدالت است. پس خداوند ظالم است و تبعیض قائل شده است؛ زیرا برخی از اشخاص را در محیط با دیانت یا دیانت بالا به دنیا آورده و آنان گوی سبقت را از دیگران می ربایند و دیگران عقب می مانند. پس خدا عدالت را رعایت نکرده است.


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,550
    حضور
    175 روز 11 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    اگر خدا شخصی را در یک محیط بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آورده، پس چرا آن شخص را عقاب می کند؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,048
    حضور
    57 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4564



    نقل قول نوشته اصلی توسط حاضر نمایش پست ها
    گاهی مواقع، برخی ها سؤال می کنند که تقصیر شخصی که در یک محیط و جامعه و خانواده بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آمده است چیست؟ خدا خواسته که در این محیط به دنیا بیاید. بنابراین عقاب و مؤاخذه چنین شخصی دور از عدالت است. پس خداوند ظالم است و تبعیض قائل شده است؛ زیرا برخی از اشخاص را در محیط با دیانت یا دیانت بالا به دنیا آورده و آنان گوی سبقت را از دیگران می ربایند و دیگران عقب می مانند. پس خدا عدالت را رعایت نکرده است.
    با سلام و تشکر از سوال شما
    ببینید سه عامل در سعادت انسان نقش دارند:
    1- قوای درونی، یعنی عقل و اختیار
    2- قوای بیرونی: کتاب آسمانی و شریعت الهی
    3- نیروهای کمکی سوق دهنده به سمت سعادت و هدایت مانند جامعه مذهبی و خانواده متدین

    دارا بودن قوای درونی، یعنی عقل و اختیار برای حسابرسی انسان کفایت می کند، و خداوند می تواند با آنها انسان را مواخذه کند، چون عقل انسان توانایی تشخیص بسیاری از بدی ها و خوبی ها را دارد، مانند زشتی دزدی کردن، خیانت کردن، کشتن و آزار دیگران، و خوبی عدالت، احسان در برابر احسان و غیره. مثلا هر دزدی، خودش یقین به زشت بودن دزدی دارد، و قدرت بر انجام، یا ترک آن را نیز دارد.
    لذا امام صادق(ع) در مورد عقل می‌فرمایند:
    « مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏» (الکافی، کلینی، ج1، ص11)
    (عقل) چیزیست که با (هدایتگری) آن خداوند رحمن پرستیده می‌شود، . به واسطه آن بهشت به دست می‌آید.


    پس اگر انسانی در شرایطی فاقد این دو نیروی درونی باشد، مثلا دیوانه باشد، یا حقیقتا با تهدید و اجبار گناهی را مرتکب شده باشد، خداوند اصلا در آن خصوص از وی مواخذه و حسابرسی نخواهد کرد، چون شرط درونی تکلیف را ندارد.

    در مرحله بعد خداوند برای تقویت عقل و اراده خیر، و افزایش آگاهی انسان‌ها، کتاب آسمانی و شریعت را توسط انبیاء برای مردم فرستاده است، که باز، خود این ارسال انبیاء و کتاب آسمانی برای هر کسی اسباب اتمام حجت است، همان‌طور که خداوند می‌فرماید:
    «رُّسُلًا مُّبَشرِّينَ وَ مُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلىَ اللَّهِ حُجَّةُ بَعْدَ الرُّسُل‏» (نساء-165)
    پيامبرانى (فرستادیم) كه بشارت‏دهنده و بيم‏ دهنده بودند، تا بعد از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند، (و بر همه اتمام حجت شود).


    نهایتا عدم پیروی از کتاب آسمانی هم، بدون ملاک، و به طور مطلق اسباب عذاب نیست، پس اگر واقعا به دست کسی نرسیده باشد و انسانی از آن آگاه نشده باشد، باز هم مواخذه ای نخواهد داشت.

    اما همان‌طور که فرمودید موارد دیگری هم هست که در سعادت انسان نقش دارند مانند: خانواده خوب، جامعه مذهبی، معلمان و اساتید خوب، و دسته ای از خصائص مسائل ژنتیکی و وراثتی، که این موارد نقش یک نیروی کمکی را ایفا می‌کنند، والا نه بر عقل انسان می افزایند و نه به انسان اختیار می‌دهند، بلکه فقط او را ترغیب می کنند که در مسیر سعادت گام بردارد، پس این موارد قوای اصلی محسوب نمی‌شوند که در تکلیف انسان شرط باشند، بلکه در سعادت انسان، به وی کمک خواهند کرد.
    اما خداوند نسبت به این امور کمکی حسابرسی ویژه ای خواهد داشت، یعنی با کسانی که از این نیروهای کمکی برخوردار بوده اند و کسانی که برخوردار نبوده اند یکسان معامله نخواهد نمود. بدیهی است که ظلم و بی عدالتی در جایی است که از دو دسته انسان ها با امکانات مختلف، به یک اندازه توقع داشته باشیم، اما خداوند با هر دو دسته، نسبت به شرایط اجتماعی و خانوادگی هر کدام معامله خواهد نمود.
    خداوند برای اعطاء ثواب به بندگانش در قیامت ملاک هایی دارد، و آنها را متناسب با آنچه به آنها عطا نموده امتحان می‌کند، و در قیامت پاداش و جزا خواهد داد:
    «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ في‏ ما آتاكُم‏» (مائده-48)
    اگر خدا مى‏خواست همه شما را امت واحدى قرار مى‏داد، ولى مى‏خواهد شما را در آنچه به شما داده امتحان كند.

    پس تمامی امکاناتی که موجب سخت شدن یا آسان شدن مسیر سعادت می‌گردد در محاسبه الهی نقش دارند، همان‌طور که پیامبر(ص) می فرمایند:
    «افضل الاعمال احمزها»(بحار الانوار، علامه مجلسی، ج67، ص191)
    برترین اعمال دشوارترین آنهاست.

    لذا کسی که در خانواده ای مذهبی، به دنیا آمده و انسان متدینی شده است، هرگز اجر و ثوابش برابر با فرزندی نیست که خود را از منجلاب خانواده ای فاسد بیرون کشیده است، و همچنین عذاب شخصی که در خانواده متدین بزرگ شده و مسیر انحراف را پیموده است بیشتر از آن شخصی است که در خانواده ای فاسد، بزرگ شده و مسیر سعادت را نپیموده است. این یک ملاک کلی هست، خانمی که در ایران با حمایت خانواده و دوستان حجابش را حفظ می کند با زنی که در فرانسه یا ترکیه برای حفظ حجابش خانه نشین شده است، یکسان نخواهد بود.

    پس خداوند فقط بابت آنچه که داده است مواخذه می کند، اگر عقل داده، فقط به اندازه انچه که عقل انسان درک می کند، اگر شریعت هم به دست او رسیده باشد، به اندازه عقل و شریعت، و در مورد عوامل دیگر هم، همچنین، بابت سختی رشد در جامعه بی دینی، در صورت عمل نیک در چنین جامعه و خانواده ای، ثواب مضاعف می‌دهد و در صورت مخالفت از شدت عذاب می‌کاهد، و به همان مجازات بابت مخالفت عقل و شریعت اکتفا می‌کند.

    موفق باشید.

    اگر خدا شخصی را در یک محیط بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آورده، پس چرا آن شخص را عقاب می کند؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4379



    نقل قول نوشته اصلی توسط حاضر نمایش پست ها
    حاضر
    گاهی مواقع، برخی ها سؤال می کنند که تقصیر شخصی که در یک محیط و جامعه و خانواده بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آمده است چیست؟ خدا خواسته که در این محیط به دنیا بیاید. بنابراین عقاب و مؤاخذه چنین شخصی دور از عدالت است. پس خداوند ظالم است و تبعیض قائل شده است؛ زیرا برخی از اشخاص را در محیط با دیانت یا دیانت بالا به دنیا آورده و آنان گوی سبقت را از دیگران می ربایند و دیگران عقب می مانند. پس خدا عدالت را رعایت نکرده است.
    سلام
    خداوند دو حجت دارد
    یکی پیامبر و یکی عقل
    و هردو معتبرند در مترتب ساختن پاداش بر عمل فرد هرچند پاداش عین عمل است در مرتبه ای بالاتر
    لذا در صورتی که فرداز نبی و عقل بی بهره باشد عقاب از او برداشته میشود همچنانکه پاداشی ندارد اما مادام که به یکی دسترسی داشته ترتب عذاب و پاداش بر عمل قابل اشکال نیست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    رشد وجود داره ...

    فکر کنید بچه لاک پشت هر جا سر از تخم در بیاره به سمت دریا حرکت میکنه
    حرکت به سمت زندگی و رشد و بقا یه امر غریزی بوده که در وجود همه موجودات وجود داره

    منتهی انسان علاوه بر این غریزه یه امتیازی داره که بهش عقل و اختیار داده
    اگر این امتیاز رو با سرپیچی از امر خداوند یا غریزه از دست بده
    به اجبار یا اشتباه از مسیر خارج میشه و به زحمت بی فایده میفته ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا ، اهل بيت ، مطالعه به خصوص دين و فلسفه
    نوشته
    322
    حضور
    10 روز 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1538



    قبول ندارم حرف شروع كننده تاپيك رو من تو خانواده بي دين بزرگ شدم ولي خودم علاقه به دين پيدا كردم خدا هرگز ناعادلانه نعمت ها رو نميده با اين وضعيت رسانه ها كمتر كسي از دين حق خبر نداره مگر اينكه وسط بيابون باشه كه اونم خدا در حد اطلاعات و اگاهي دينيش ازش انتظار داره

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    810
    حضور
    33 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    1
    گالری
    55
    صلوات
    3874



    به نام خدا
    سلام

    در عصر انفجار اطلاعات انسان به راحتي با مكاتب و اديان مختلف آشنا مي شود.
    در كشوري مثل ايران با وجود آموزش و پرورش،رسانه هاي اسلامي و تبليغ دين با ابزار گوناگون مثل تلويزيون،نت،كتب درسي مدارس و دانشگاه و... حجت بر افراد تمام است.
    در اين شرايط اسلام بر وي عرضه شده و او ،خود از پذيرش آن سر باز زده است.

    ومن الله توفيق

    شهر خالیست زعشاق بود کز طرفی***مردی از خویش برون آید و کاری بکند

    کو کریمی که ز بزم طربش غمزده ای***جرعه ای درکشد و دفع خماری بکند

    یا وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب***بود آیا که فلک زین دو سه کاری بکند

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شهدا
    نوشته
    60
    حضور
    2 روز 8 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    285



    با سلام
    شما مطمئن باشید خدا عادله
    اگر خدا شرایط تحقیق در مورد دین را برای شخصی بدهد او هم تحقیق نکند وبه این صورت بی دین باشد عقاب می شود
    اگر کسی شرایط تحقیق نداشته باشد اما شرایط اخلاقی یا همان دینی که دارد عمل کند رستگار است
    یامهدی(عج)
    هیچ داری از دل مهدی خبر؟گریه های هر شبش را تا سحر؟
    او که ارباب تمام عالم است ،من بمیرم سر به زانوی غم است*
    شیعیان مهدی غریب و بی کس است ،جان مولا معصیت دیگر بس است*
    شیعیان بس نیست غفلت هایمان ؟غربت و تنهایی مولایمان؟
    ما عبد و عبید دنیا گشته ایم،غافل از مهدی زهرا گشته ایم

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,048
    حضور
    57 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4564



    جمع بندی
    __________________________________

    موضوع: عدالت خدا

    سوال:
    آیا عذاب کردن کسی که در جامعه و خانواده ی بی دین متولد شده و پرورش یافته، و ثواب دادن به شخصی که در خانواده و جامعه ی خوب به دنیا آمده و خوب تربیت شده، با عدالت خداوند سازگار است؟

    پاسخ:
    ببینید سه عامل در سعادت انسان نقش دارند:
    1- قوای درونی، یعنی عقل و اختیار
    2- قوای بیرونی: کتاب آسمانی و شریعت الهی
    3- نیروهای کمکی سوق دهنده به سمت سعادت و هدایت مانند جامعه مذهبی و خانواده متدین

    و خداوند فقط بابت آنچه که به انسان داده است حسابرسی و مواخذه می کند، پس:

    1- اگرشخصی از نعمت عقل محروم باشد، یا اختیار از او گرفته شود، و به ارتکاب گناهی اجبار شود هیچگونه حسابرسی و مواخذه ای نخواهد داشت.
    2- اگر شخص عقل دارد، اما تعالیم آسمانی به او نرسیده باشد، خداوند فقط به اندازه آنچه که عقل انسان درک می کند، با او محاسبه خواهد کرد، رفتارهایی مانند دزدی و قتل و جنایت و... که عقل زشتی و قبح آنها را درک می‌کند.
    3- اگر شریعت هم به دست این انسان عاقل رسیده باشد، خداوند به اندازه عقل و شریعت، از او حساب خواهد کشید و ثواب و جزا خواهد داد.
    4- اگر شخص علاوه بر عقل و شریعت، از ابزارها و وسائطی چون خانواده خوب و جامعه متدین هم برخوردار بوده است، باید متناسب با توقعی که با این همه امکانات از او می رود پاسخ گو باشد.

    توضیح این که:
    برای حسابرسی اولیه خداوند، عقل مکلف کفایت می کند، چرا که عقل توانایی تشخیص بسیاری از امور خوب و بد را دارد:
    امام صادق(ع) در مورد عقل می‌فرمایند:
    «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏» (1)
    (عقل) چیزیست که با (هدایتگری) آن خداوند رحمن پرستیده می‌شود، . به واسطه آن بهشت به دست می‌آید.

    و کتاب آسمانی هم که به این عقل ضمیمه شود، حجت بر انسان ها تمام می‌شود:
    «رُّسُلًا مُّبَشرِّينَ وَ مُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلىَ اللَّهِ حُجَّةُ بَعْدَ الرُّسُل‏» (2)
    پيامبرانى (فرستادیم) كه بشارت‏دهنده و بيم‏ دهنده بودند، تا بعد از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند، (و بر همه اتمام حجت شود).
    اما طبیعی است که انسان ها برای رشد از شرایط یکسانی برخوردار نیستند، خانواده و جامعه و شرایط دیگر در ایجاد انگیزه برای پیمودن مسیر خیر وشر جایگاه ویژه ای دارند.
    اما عدالت خداوند در صورتی زیر سوال می‌رود که بخواهد با همه انسان ها با شرایط مختلفشان، یکسان محاسبه کرده و یکسان ثواب و جزاء بدهد، در حالی که چنین نیست؛ خداوند متناسب با آنچه که به انسان داده است از او توقع دارد و متناسب با همان محاسبه خواهد کرد:
    «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ في‏ ما آتاكُم‏» (3)
    اگر خدا مى‏خواست همه شما را امت واحدى قرار مى‏داد، ولى مى‏خواهد شما را در آنچه به شما داده امتحان كند.
    پس تمامی امکاناتی که موجب سخت شدن یا آسان شدن مسیر سعادت می‌گردد در محاسبه الهی نقش دارند، همان‌طور که پیامبر(ص) می فرمایند:
    «افضل الاعمال احمزها»(4)
    برترین اعمال دشوارترین آنهاست.

    بنابراین کسی که در خانواده ای مذهبی، به دنیا آمده و انسان متدینی شده است، هرگز اجر و ثوابش برابر با فرزندی نیست که خود را از منجلاب خانواده ای فاسد بیرون کشیده است، و همچنین عذاب شخصی که در خانواده متدین بزرگ شده و مسیر انحراف را پیموده است بیشتر از آن شخصی است که در خانواده ای فاسد، بزرگ شده و مسیر سعادت را نپیموده است. این یک ملاک کلی هست، خانمی که در ایران با حمایت خانواده و دوستان حجابش را حفظ می کند با زنی که در فرانسه یا ترکیه برای حفظ حجابش خانه نشین شده است، یکسان نخواهد بود.
    ___________________________________
    1) الکافی، کلینی، ج1، ص11.
    2) نساء-165.
    3) مائده-48.
    4) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج67، ص191.

    اگر خدا شخصی را در یک محیط بی دیانت یا کم دیانت به دنیا آورده، پس چرا آن شخص را عقاب می کند؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  19. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود