جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پیامبر خاتم اسوه حسنه اسوه تمامی پیامبران ما قبل از خود نیز می باشند ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    5
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8

    آیا پیامبر خاتم اسوه حسنه اسوه تمامی پیامبران ما قبل از خود نیز می باشند ؟




    سلام علیکم
    با آرزوی توفیق و سلامت برای همه عزیزان
    با توجه به آیه 21 سوره احزاب که می فرماید : لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه .....
    و با توجه به اینکه حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صل الله و علیه و آله واسطه جمیع فیض به تمامی عوالم هستند و همه از جمله تمامی پیامبران ریزه خوار این سفره هستند . آیا میشود اینطور نتیجه گیری کرد که حضرتشان علاوه بر اینکه اسوه حسنه تمامی انسانها بعد از خود میباشندبلکه حتی اسوه تمامی پیامبران ما قبل از خود نیز می باشند ؟
    با تشکر

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۱۳:۰۴

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 15 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    آیا پیامبر خاتم اسوه حسنه  اسوه تمامی پیامبران ما قبل از خود نیز می باشند ؟








    کارشناس بحث: استاد تذکره


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075



    تفسير مترقى ‏ترين الگو براى عصرها و نسل‏ها :
    در آيات پيش از
    آیه 21 سوره احزاب از گروه‏ هاى گوناگونى، چون سست‏ ايمان ها، نفاق گرايان، سردمداران كفر و بيداد، بازدارندگان از جهاد و كارشكنان در امور دفاع و نقش تخريبى رنگارنگ آنان در پيكار «خندق» سخن رفت؛ اينك به ترسيم نقش پرشكوه پيامبر و عملكرد ايمان آوردگان راستين پرداخته و در نخستين آيه مورد بحث به منظور انگيزش مردم توحيدگرا به جهاد و شكيبايى مى‏ فرمايد:
    لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
    به يقين براى شما در زندگى پيامبر خدا و در الگوگيرى از او سرمشق نيكو و نمونه شايسته‏اى است؛
    واژه «اُسوه»، از «اتساء» مى ‏باشد، درست همان‏ گونه كه واژه «قدوه» از «اقتداء» آمده است. اين واژه اسم است كه در جاى مصدر قرار گرفته، و در اصل به مفهوم حالتى است كه انسان به هنگام الگوگيرى و پيروى از ديگرى به خود مى ‏گيريد؛ با اين بيان منظور اين است كه: براى شما بندگان خدا در الگو گرفتن از پيامبر، اگر به او اقتدا مى‏ كرديد و او را در يارى حق و عدالت و شكيبايى در راه خدا سرمشق قرار مى‏ داديد پيروى شايسته و نيكويى است.
    شما به او بنگريد كه چگونه دامان همت بر كمر زده و آستين شجاعت و شهامت بالا كشيده، و در جهاد وتلاش شكيبايى و پايدارى پيشه ساخته است!
    به او بنگريد كه چگونه بر شكستن دندان هايش در پيكار «اُحُد»، و شكافته شدن پيشانى ‏اش شكيبايى ورزيد و پشت به دشمن خيره‏ سر و اصلاح ستيز نكرد؛ به او بنگريد كه چگونه بر شهادت عموى ارجمندش «حمزه» پايدارى ورزيد و با شكيبايب بر همه رنج ها و فشارها و مصيبت‏ ها دوشا دوش شما و پيشتر از همه شما با جان و تن با شما مواسات نمود. آيا به‏ راستى شما ايمان آوردگان بسان او فداكارى و مواسات پيشه ساختيد و دگر دوستى و مردم خواهى را راه و رسم خود قرار داديد؟!
    لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
    اين جمله در حقيقت بدل از «لكم» مى‏ باشد و اين الگوگيرى و سرمشق نيكو و سرفراز را ويژه كسانى مى ‏سازد كه به اين سه ويژگى آراسته‏ اند:
    1 - براى آن كسى كه به راستى به خدا اميد مى ‏بندد وبه او ايمان دارد،
    2 - و براى آن كسى كه به روز بازپسين اميد مى ‏دارد و در فرارسيدن آن ترديد ندارد،
    3 - و آن كسى كه خداى يكتا و بى ‏همتا را بسيار ياد مى ‏كند.

    به طور کلی تمامی رفتارها و سکنات پیامبر برای همه انسانها الگو می باشد فارغ از نوع مذهب و اعتقادات آنها. رفتار و اعمال رسول اکرم بر مبنای انسانیت و ویژگی های فطری و خداخواهانه انسانها. و به نوعی کامل ترین و متعالی ترین الگوی عملی است.
    البته با توجه به این که در برخی کتب آسمانی بشارت به نام پیامبر اسلام داده شده است می شود به صورت کلی اسوه و الگو برای همه آن پیامبران باشد و چون اسوه بودن در این آیه قرآن کریم هم مطلق و عام است شامل همه پیامبران می شود
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۲۰:۵۰

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    5
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    ممنون از پاسخگوییتان
    سوالی اینجا مطرح می شود و آن اینکه چگونه رفتار ، کردار ، شیوه (سنت) شخصی میتواند اسوه باشد برای کسی یا مردمی که او را درک نکرده اند و نمیشناسند و یا اخبار رفتار ایشان به آنها نرسیده باشد ؟
    آیا غیر از این است که کسی را میتوان اسوه قرار داد که خود آن شخص و اعمالی که از او سرزده ملموس و یا در دسترس باشد ؟ و مطمینا گذشتگان از پیامبر اکرم صلوات الله علیه به سنت ایشان آگاهی نداشته اند
    با تشکر فراوان

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075



    اگر به حرف بنده توجه کرده باشید جواب خودتون مشخص میشه که عرض کرده بودم :
    ((با توجه به این که در برخی کتب آسمانی بشارت به نام پیامبر اسلام داده شده است می شود به صورت کلی اسوه و الگو برای همه آن پیامبران باشد و چون اسوه بودن در این آیه قرآن کریم هم مطلق و عام است شامل همه پیامبران می شود)) بصورت کلی میشه اسوه شد البته با فرض ذیل :
    بله به صورت جزیی این اسوه بودن صادق نیست اما از جهت کلی که همه پیامبران دارای شخصیت و مجد و عظمت مشترکی هستند و با توجه به این در کتب برخی پیامبران به حضور ایشان در آخر الزمان اشاره شده و نامی از ایشان در اون کتب آسمانی آمده است و پیامبران در سنت و سیره شبیه هم هستند می شود به آینده امیدوار طبق فرموده پیامبر موجود عمل کرد.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075

    جمع‌بندی




    سؤال:
    آیا پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه تمامی پیامبران پیش از خود نیز است؟

    پاسخ:
    تفسير مترقى‌‏ترين الگو براى عصرها و نسل‏‌ها:
    در آيات پيش از آیه 21 سوره احزاب از گروه‏‌هاى گوناگونى، چون سست‏‌ايمان‌ها، نفاق‌گرايان، سردمداران كفر و بيداد، بازدارندگان از جهاد و كارشكنان در امور دفاع و نقش تخريبى رنگارنگ آنان در پيكار «خندق» سخن رفت؛ اينک به ترسيم نقش پرشكوه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و عملكرد ايمان‌آوردگان راستين پرداخته و در نخستين آيه مورد بحث به منظور انگيزش مردم توحيدگرا به جهاد و شكيبايى مى‏‌فرمايد: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ به يقين، براى شما در زندگى پيامبر خدا و در الگوگيرى از او سرمشق نيكو و نمونه شايسته‌‏اى است.
    واژه «اُسوه»، از «اتساء» است، درست همان‏ گونه كه واژه «قدوه» از «اقتداء» آمده است. اين واژه، اسم است كه در جاى مصدر قرار گرفته، و در اصل، به مفهوم حالتى است كه انسان به هنگام الگوگيرى و پيروى از ديگرى، به خود مى‌گيريد؛ با اين بيان، منظور، اين است كه: براى شما بندگان خدا در الگو گرفتن از پيامبر، اگر به او اقتدا مى‏‌كرديد و او را در يارى حق و عدالت و شكيبايى در راه خدا سرمشق قرار مى‏‌داديد، پيروى شايسته و نيكويى است.
    شما به او بنگريد كه چگونه دامان همت بر كمر زده و آستين شجاعت و شهامت بالا كشيده و در جهاد و تلاش، شكيبايى و پايدارى پيشه ساخته است!
    به او بنگريد كه چگونه بر شكستن دندان‌هايش در پيكار «اُحُد»، و شكافته شدن پيشانى‌‏اش شكيبايى ورزيد و پشت به دشمن خيره‏‌سر و اصلاح‌ستيز نكرد؛ به او بنگريد كه چگونه بر شهادت عموى ارجمندش «حمزه» پايدارى ورزيد و با شكيبايی بر همه رنج‌ها و فشارها و مصيبت‏‌ها دوشا دوش شما و پيشتر از همه شما با جان و تن با شما مواسات نمود. آيا به‏ راستى، شما ايمان‌آوردگان، بسان او فداكارى و مواسات پيشه ساختيد و دگردوستى و مردم‌خواهى را راه و رسم خود قرار داديد؟!

    «لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا»
    اين جمله در حقيقت بدل از «لكم» است و اين الگوگيرى و سرمشق نيكو و سرفراز را ويژه كسانى مى‌سازد كه به اين سه ويژگى، آراسته‏ هستند:
    1. براى آن كسى كه به راستى، به خدا اميد مى‌‏بندد و به او ايمان دارد.
    2. و براى آن كسى كه به روز بازپسين اميد مى‌دارد و در فرارسيدن آن ترديد ندارد.
    3. و آن كسى كه خداى يكتا و بى‌‌همتا را بسيار ياد مى‌‏كند.

    به طور کلی، تمامی رفتارها و سکنات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای همه انسان‌ها الگو است، فارغ از نوع مذهب و اعتقادات آن‌ها. رفتار و اعمال رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، بر مبنای انسانیت و ویژگی‌های فطری و خداخواهانه انسان‌ها. و به نوعی، کامل‌ترین و متعالی‌ترین الگوی عملی است.
    البته با توجه به این که در برخی کتاب‌های آسمانی، بشارت به نام پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) داده شده است، می‌شود به صورت کلی، اسوه و الگو برای همه آن پیامبران باشد و چون اسوه بودن در این آیه قرآن کریم هم مطلق و عام است، شامل همه پیامبران می‌شود
    همه پیامبران دارای شخصیت و عظمت مشترکی هستند و با توجه به این که در کتاب‌های برخی از پیامبران، به حضور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در آخر الزمان اشاره شده و نامی از او در آن کتاب‌های آسمانی آمده است و پیامبران در سنت و سیره، شبیه هم هستند، می‌شود به آینده امیدوار و طبق فرموده پیامبر موجود عمل کرد.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۴/۰۸ در ساعت ۰۴:۱۸ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود