صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا نبوت؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561

    مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا نبوت؟




    سلام رفقا

    سوال این است

    که مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا مقام نبوت؟؟؟

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام و یاد دوست





    مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا نبوت؟








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,509
    حضور
    33 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما دلایل برتری مقام امامت بر نبوت و رسالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY نمایش پست ها
    سلام رفقا

    سوال این است:

    که مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا مقام نبوت؟؟؟
    سلام و تشکر از روحیه پرسشگری شما

    در پاسخ به سؤال شما گفتنی است:

    اولاً؛ نبوت و امامت دو منصب الهي اند كه از جانب خداوند به افراد برگزيده و شايسته اعطا مي شود تا واسطه ي فيض الهي به سوي مردم و هدايت آنان به كمال و سعادت باشند و نبي و امام به واسطه ي اين دو منصب الهي، داراي وظايف خاص و مقام و منزلت ويژه اي مي شوند.

    ثانیاً؛ نبوّت، اخذ وحى است و رسالت بيان تبليغ آن. در حالى كه امامت و زعامت و سرپرستى همه جانبه جامعه در پرتو اصول و تعاليم الهى مى باشد، به ديگر سخن: قلمرو كار انبيا و رسل، از آن نظر كه حامل نبوّت و رسالت مى باشند، فقط تبيين و تذكر است ولى آنگاه كه به مقام امامت منصوب شدند، وظيفه خطيرترى را برعهده مى گيرند و آن تربيت انسان هاى جاهل و تأمين كليه نيازهاى بشر در تمام قسمت ها است. و بعبارة اخری، هدايت پيامبران و رسولان، جز ارايه طريق چيز ديگري نيست در حالى كه هدايت امام به صورت ايصال به مطلوب است; يعنى امام از نظر تأثير باطنى و نفوذ روحاني اى كه اثر وجوديش در قلب انسان مى تابد، آنان را هدايت مى كند. (1)

    ثالثاً؛ بنا بر آن چه از آيات و روايات استفاده مي شود، مقام امامت برتر و بالاتر از مقام نبوت است. پاره اي از دلايل آن عبارت اند از:

    1. در آيه اي كه در شأن حضرت ابراهيم نازل شده آمده: «وَ إِذِ ابْتَلي إِبْراهِـيمَ رَبُّهُ بِكَلِمات فَأَتَـمَّـهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِـي)؛(2) به خاطر بياوريد هنگامي را كه خداوند ابراهيم را با وسايل گوناگوني آزمود و او به خوبي از عهده‌ي آن ها بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.» روشن است كه اين مقام در اواخر عمر حضرت ابراهيم به او داده شده است؛ يعني زماني كه آن حضرت داراي مقام نبوت و رسالت بود. حال اگر مقام امامت برتر از نبوت نباشد، مزيّت و برتري براي او نبود و اين وعده ي الهي چيزي بر مقام او نمي افزود.(3)

    2. از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمودند: «خداوند ابراهيم را بنده ي خاص خود قرار داد پيش از آن كه پيامبرش كند و او را به عنوان نبي انتخاب كرد پيش از آن كه او را رسول خود قرار دهد و او را رسول قرار داد، پيش از آن كه خليل خود قرار دهد و او را خليل خود قرار داد، پيش از آن كه امام قرار دهد. هنگامي كه همه ي اين مقامات در او جمع شد، به او فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم»(4). بنا بر اين، آخرين سير تكاملي آن حضرت، امامت بوده كه خداوند بعد از نبوت و رسالت به آن حضرت اعطا فرمود.

    نتیجه ای که حاصل می شود اینکه؛ امامت، عهد و پیمان الهی است. چنین مقامی از همه کس بر نمی‌آید، حتی بعضی پیامبران به این مقام نرسیدند. امامت باطن نبوت و رسالت و مقامی بس ارجمند است که والاتر از پیامبری و نبوت است. اینکه پیامبر(ص) برترین خلق خدا است، برای آن است که هم دارای مقام نبوت و رسالت بود و هم امامت، در حالی که امیرمؤمنان(ع) تنها دارای مقام امامت است. از این رو برتری مقام امامت، به معنای برتری امامان(ع) بر آن حضرت(ص) نیست.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __________
    1. آيت الله سبحاني ، منشور جاويد، ج5، ص262 ـ 263 و 241.
    2. بقره، آیه 124.
    3. تفسير كبير، ج 10، ص 116.
    4. ر.ك: اثبات الهداة، ج 1، ص 501؛ و ينابيع المودة، ص 495ـ494.

    بنام حضرت دوست مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا نبوت؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    ولی در قران در بحثی مربوط به شفاعت کار به انجا میکشد
    که پیامبران بر شفاعت امامان نظارت میکنند(البته اگر اشتباه نفهمیده باشم) خوب این نشان دهنده این است که پیامبر از امام بالاتر است که

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,509
    حضور
    33 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY نمایش پست ها
    ولی در قران در بحثی مربوط به شفاعت کار به انجا میکشد
    که پیامبران بر شفاعت امامان نظارت میکنند(البته اگر اشتباه نفهمیده باشم) خوب این نشان دهنده این است که پیامبر از امام بالاتر است که
    سلام و تشکر

    اگر لطف بفرمایید آدرس آیه مورد نظر را بفرمایید تا مطلب مورد دقت و بحث قرار گیرد. تشکر


    بنام حضرت دوست مقام امامت نزد خدا بالاتر است یا نبوت؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    سلام و تشکر

    اگر لطف بفرمایید آدرس آیه مورد نظر را بفرمایید تا مطلب مورد دقت و بحث قرار گیرد. تشکر

    امام باقر چه کسانی را مردان اعرافی می نامد؟؟؟

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217



    بنام خداوند متعال
    با سلام

    امامت آخرين مرحله سير تکاملي است پيامبران در مقام نبوت و رسالت تنها فرمان حق را دريافت مي کند و به مردم ابلاغ مي کند اما در مرحله امامت اين برنامه ها را به اجرا در مي آورد. خواه از طريق تشکيل حکومت يا غير آن باشد، امامت علاوه بر بيان ابلاغ رسالت در حقيقت مجري احکام شريعت هم هستند مرحله تحقق بخشيدن به تمام برنامه هاي الهي است. قبل ازهر چيز براي روشن تر شدن اين سئوال بايد جايگاه «امامت» در «نبوت» را بررسي کرد. به طوري که از اشارات موجود در آيات و تعبيرات مختلفي که در احاديث وارد شده برمي آيد کساني که از طرف خدا ماموريتي دارند داراي مقامات مختلفي بوده اند. 1- مقام نبوت: يعني دريافت وحي از خداوند بنابراين «نبي» کسي است که وحي بر او نازل مي شود و آنچه را که بوسيله وحي دريافت مي دارد چنانچه مردم از او بخواهند در اختيار آنها مي گذارد. 2- مقام رسالت: يعني مقام ابلاغ وحي و تبليغ و نشر احکام خداوند و تربيت نفوس از طريق تعليم و آگاهي بخشيدن ، بنابراين رسول کسي است که موظف است در حوزة ماموريتي خود به تلاش و کوشش برخيزد و از هر وسيله اي براي دعوت مردم به سوي خدا و ابلاغ فرمان او اکتفا کند و براي يک انقلاب فرهنگي و فکري و عقيدتي تلاش نمايد. 3- 3- مقام امامت: يعني رهبري و پيشوايي خلق ، در واقع امام کسي است که با تشکيل يک حکومتي الهي و مرتبي آوردن قدرتهاي لازم سعي مي کند احکام خدا را عملاً اجرا و پيمان کند، و اگر هم نتواند رسماً تشکيل حکومتي دهد تا آنجا که توان دارد در اجراي احکام مي کوشد. به عبارت ديگر وظيفه امام اجراي دستورات الهي است در حاليکه وظيفه رسول ابلاغ اين دستورات مي باشد و به تعبير ديگر رسول «ارائه طريق» مي کند ولي امام «ايصال به مطلوب» مي نمايد. ناگفته پيداست بسیاری از پيامبران مانند پيامبر اسلام (صلي ا... عليه و آله) هر سه مقام را داشتند هم دريافتي وحي مي کردند، هم تبليغ فرمانهاي الهي و در تشکيل حکومتي و اجراي احکام تلاش مي کردند و هم از طريق باطني به ترتيب نفوس مي پرداختند. خداوند متعال در آيه 124 سوره مبارکه بقره مي فرمايد: «و اذا ابتلي ابراهيم ربه بکلمات» اين آيه از مهمترين فرازهاي زندگاني حضرت ابراهيم (عليه السلام) يعني آزمايشهاي بزرگ او پيروزيش در صحنه آزمايش ها سخن مي گويد، آزمايش هايي که مقام و عظمت شخصيت حضرت ابراهيم (عليه السلام) را کاملاً مشخص ساختن و ارزش وجود او آشکار کرد. هنگامي که از عمده اين آزمايش ها برآمد خدا مي بايست به او جايزه بدهد «فرمود: من تو را امام و رهبر و پيشواي مردم قرار دادم. (قال اني جاعلک للناس اماما) و منظور از کلمات در اين آيه: مواردي بود که ابراهيم به وسيله آنها مورد آزمايش قرار گرفتن: که عبارتند از: 1- بردن فرزند به قربانگاه براي قرباني به اذن خدا 2- بردن و گذاشتن زن و فرزند در سرزمين بي آب و علف 3- قيام در برابر بت پرستان بابل و شکستن بت ها 4- مهاجرت از سرزمين بت پرستان و پشت پا زدن به زندگي خود. هر يک از آن آزمايشها بسيار سنگين بود اما او با قدرت و نيروي ايمان از عهده همه آنها برآمد و اثبات کرد که شايستگي مقام «امامت» را دارد. از آيه فوق چنين استفاده مي شود که مقام امامتي که به ابراهيم بعد از پيروزي در همه اين آزمونها بخشيده شد فوق مقام نبوت و رسالت بود. امامت عبارتست از تحقق بخشيدن برنامه هاي ديني اعم از حکومتي به معني وسيع کلمه و اجراي حدود و احکام خدا و اجراي عدالت اجتماعي و همچنين تربيت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» و اين مقام از مقام رسالت و نبوت بالاتر است زيرا «رسالت» و «نبوت» تنها اخبار از سوي خدا و ابلاغ فرمان او و بشارت وانذار است اما در مورد امامت همه اينها وجود دارد به اضافه «اجراي احکام» و «تربيت» نفوس از نظر ظاهر و باطن (البته روشن روشن است که بسياري از پيامبران داراي مقام امامت نيز بوده اند. در واقع نقش امام در حيات معنوي انسان مانند خورشيدي است که با اشعه زندگي بخش خود گياهان را پرورش مي‌دهد، و به موجودات زنده جان و حيات مي بخشد. و هدايت امام به معني ارائه طريق نيست زيرا حضرت ابراهيم پيش از اين مقام نبوت رسالت و هدايت به معني ارائه طريق را داشته است و مقام امامت پس از امتحانات مشکل و پيمودن مراحل يقين و شجاعت و استقامتي به ابراهيم بخشيده شده غير از مقام هدايت به معني بشارت و ابلاغ و انذار مي باشد. پس هدايت که در مفهوم امامت قرار دارد چيزي جز «ايصال به مطلوب» و «تحقق بخشيدن روح » و پيمان کردن برنامه هاي تربيتي در نفوس آماده نيست. بنابراين مقام امامت مقامي است بالاتر از اين ها و حتي برتر از نبوت و رسالت و اين همان مقامي است که حضرت ابراهيم (عليه السلام) پس از امتحان شايستگي از طرف خداوند دريافت داشت. شايد سئوال شود لازمه تفسير فوق اين است که هر امام بايد نخست نبي رسول باشد، بعد به مقام امامت برسد. در صورتي که جانشينان معصوم پيامبر اسلام (صلي ا... عليه و آله) چنين نبوده اند؟ در پاسخ مي گوييم لزومي ندارد که حتماً شخص امام قبلاً به مقام نبوت و رسالت برسد بلکه اگر کسي قبل او باشد که مقام نبوت و رسالت و امامت در او جمع گردد (مانند پيامبر اسلام) جانشين او مي تواند برنامه امامتي را تداوم بخشد و اين در صورتي است که نياز به رسالت جديدي نباشد مانند پيامبر اسلام که خاتم پيامبران است. به تعبير ديگر اگر مرحله گرفتن وحي الهي و ابلاغ تمام احکام، انجام يافته و تنها مرحله اجرا باقي مانده است جانشين پيامبر مي‌تواند خط اجرايي پيامبر را ادامه دهد، و نيازي به اين نيت که خود او نبي يا رسول باشد.
    ________
    1- تفسير نمونه
    جلد يک
    2- امامتي از ديدگاه تشيع
    اثر علامه محقق محمد حسين مظفر
    به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي

    ویرایش توسط محمدی : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۰:۰۲ دلیل: اصلاح نوشتار
    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدی نمایش پست ها
    بنام خداوند متعال
    با سلام

    امامت آخرين مرحله سير تکاملي است پيامبران در مقام نبوت و رسالت تنها فرمان حق را دريافت مي کند و به مردم ابلاغ مي کند اما در مرحله امامت اين برنامه ها را به اجرا در مي آورد. خواه از طريق تشکيل حکومت يا غير آن باشد، امامت علاوه بر بيان ابلاغ رسالت در حقيقت مجري احکام شريعت هم هستند مرحله تحقق بخشيدن به تمام برنامه هاي الهي است. قبل ازهر چيز براي روشن تر شدن اين سئوال بايد جايگاه «امامت» در «نبوت» را بررسي کرد. به طوري که از اشارات موجود در آيات و تعبيرات مختلفي که در احاديث وارد شده برمي آيد کساني که از طرف خدا ماموريتي دارند داراي مقامات مختلفي بوده اند. 1- مقام نبوت: يعني دريافت وحي از خداوند بنابراين «نبي» کسي است که وحي بر او نازل مي شود و آنچه را که بوسيله وحي دريافت مي دارد چنانچه مردم از او بخواهند در اختيار آنها مي گذارد. 2- مقام رسالت: يعني مقام ابلاغ وحي و تبليغ و نشر احکام خداوند و تربيت نفوس از طريق تعليم و آگاهي بخشيدن ، بنابراين رسول کسي است که موظف است در حوزة ماموريتي خود به تلاش و کوشش برخيزد و از هر وسيله اي براي دعوت مردم به سوي خدا و ابلاغ فرمان او اکتفا کند و براي يک انقلاب فرهنگي و فکري و عقيدتي تلاش نمايد. 3- 3- مقام امامت: يعني رهبري و پيشوايي خلق ، در واقع امام کسي است که با تشکيل يک حکومتي الهي و مرتبي آوردن قدرتهاي لازم سعي مي کند احکام خدا را عملاً اجرا و پيمان کند، و اگر هم نتواند رسماً تشکيل حکومتي دهد تا آنجا که توان دارد در اجراي احکام مي کوشد. به عبارت ديگر وظيفه امام اجراي دستورات الهي است در حاليکه وظيفه رسول ابلاغ اين دستورات مي باشد و به تعبير ديگر رسول «ارائه طريق» مي کند ولي امام «ايصال به مطلوب» مي نمايد. ناگفته پيداست بسیاري از پيامبران مانند پيامبر اسلام (صلي ا... عليه و آله) هر سه مقام را داشتند هم دريافتي وحي مي کردند، هم تبليغ فرمانهاي الهي و در تشکيل حکومتي و اجراي احکام تلاش مي کردند و هم از طريق باطني به ترتيب نفوس مي پرداختند. خداوند متعال در آيه 124 سوره مبارکه بقره مي فرمايد: «و اذا ابتلي ابراهيم ربه بکلمات» اين آيه از مهمترين فرازهاي زندگاني حضرت ابراهيم (عليه السلام) يعني آزمايشهاي بزرگ او پيروزيش در صحنه آزمايش ها سخن مي گويد، آزمايش هايي که مقام و عظمت شخصيت حضرت ابراهيم (عليه السلام) را کاملاً مشخص ساختن و ارزش وجود او آشکار کرد. هنگامي که از عمده اين آزمايش ها برآمد خدا مي بايست به او جايزه بدهد «فرمود: من تو را امام و رهبر و پيشواي مردم قرار دادم. (قال اني جاعلک للناس اماما) و منظور از کلمات در اين آيه: مواردي بود که ابراهيم به وسيله آنها مورد آزمايش قرار گرفتن: که عبارتند از: 1- بردن فرزند به قربانگاه براي قرباني به اذن خدا 2- بردن و گذاشتن زن و فرزند در سرزمين بي آب و علف 3- قيام در برابر بت پرستان بابل و شکستن بت ها 4- مهاجرت از سرزمين بت پرستان و پشت پا زدن به زندگي خود. هر يک از آن آزمايشها بسيار سنگين بود اما او با قدرت و نيروي ايمان از عهده همه آنها برآمد و اثبات کرد که شايستگي مقام «امامت» را دارد. از آيه فوق چنين استفاده مي شود که مقام امامتي که به ابراهيم بعد از پيروزي در همه اين آزمونها بخشيده شد فوق مقام نبوت و رسالت بود. امامت عبارتست از تحقق بخشيدن برنامه هاي ديني اعم از حکومتي به معني وسيع کلمه و اجراي حدود و احکام خدا و اجراي عدالت اجتماعي و همچنين تربيت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» و اين مقام از مقام رسالت و نبوت بالاتر است زيرا «رسالت» و «نبوت» تنها اخبار از سوي خدا و ابلاغ فرمان او و بشارت وانذار است اما در مورد امامت همه اينها وجود دارد به اضافه «اجراي احکام» و «تربيت» نفوس از نظر ظاهر و باطن (البته روشن روشن است که بسياري از پيامبران داراي مقام امامت نيز بوده اند. در واقع نقش امام در حيات معنوي انسان مانند خورشيدي است که با اشعه زندگي بخش خود گياهان را پرورش مي‌دهد، و به موجودات زنده جان و حيات مي بخشد. و هدايت امام به معني ارائه طريق نيست زيرا حضرت ابراهيم پيش از اين مقام نبوت رسالت و هدايت به معني ارائه طريق را داشته است و مقام امامت پس از امتحانات مشکل و پيمودن مراحل يقين و شجاعت و استقامتي به ابراهيم بخشيده شده غير از مقام هدايت به معني بشارت و ابلاغ و انذار مي باشد.
    ________
    1- تفسير نمونه
    جلد يک
    2- امامتي از ديدگاه تشيع
    اثر علامه محقق محمد حسين مظفر
    به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
    خوب یک بحثی اینجا بوجود میاید
    مقام امامت اگر بالاتر باشد و توفیقی بوده که خداوند به حضرت ابراهیم داده
    پس چطور پیامبر که از خدا پایینتر است خودش امام را انتخاب کرده و مقامی به این مهمی را خداوند خود نداده ؟؟؟
    من به عنوان یک بچه شیعه شکی به داستان غدیر و انتصاب حضرت علی ندارم و بحث ایه قران هم در باره غدیر خم
    اما بعد از حضرت علی امامان توسط امام انتخاب شدند و این بار دیگر خداوند نقش قبلی از خدا دیده نمیشود.
    ویرایش توسط پابوس زوار اربعین : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۰:۱۲ دلیل: قرار نیست که همه چیو به شماها بگم ک

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    تبلیغ دین
    نوشته
    381
    حضور
    13 روز 10 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    3
    گالری
    27
    صلوات
    1486



    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY نمایش پست ها
    بعد از حضرت علی امامان توسط امام انتخاب شدند و این بار دیگر خداوند نقش قبلی از خدا دیده نمیشود.
    سلام علیکم
    با توجه به احادیثی که ائمه (علیهم السلام) توسط پیامبر به اسم معرفی شده اند وحضرت بارها فرمودند این امر به دست خدای متعال است.شما به چه دلیل می فرمایید امامان توسط امام مشخص شده اند نه خدا؟؟

    یک نمونه از روایات:
    مجاهد از ابن عباس نقل می کند که فردی یهودی بهنام نعثل نزد رسول خدا آمد وگفت:یامحمد میخوهم ازتو درموردچیزهایی بپرسم که مدتی است ذهن مرا مشغول کرده است،اگر از آنهاجواب دهی به تو ایمان خواهم آورد.حضرتفرمود:بپرس ای اباعماره.گفت:یامحمدصف لی ربّک؟...قال...اخبرنی ان وصیک من هو؟مامننبيِ الاوله وصی وأنّ نبیناموسی بن عمران اوصی یوشع بن نون،گفت:به من بگو که وصیتو کیست؟چون هیچ پیامبری نیست مگر اینکه جانشینی دارد و پیامبر ما موسی بن عمرانیوشع بن نون را جانشین خود قرار داد.رسولخدا (ص)فرمودند:
    که جانشین من علی بن ابی طالب است وبعد از او دونوه ام حسن وحسین هستند که بعد ازآنها نه امام دیگر است که از نسل حسینهستند.یهودی گفت:آنها را نام ببر؟حضرت فرمود:بعداز حسین فرزندش علی است،بعد از علیفرزندش محمد،بعد از محمد فرزندش جعفر،بعد از جعفر فرزندش موسی،بعد از موسی فرزندشعلی،بعد از علی فرزندش محمد،بعد از محمدفرزندش علی،بعدازعلی فرزندش حسن،وبعد ازحسن فرزندش حجت(الهی)محمد مهدی است. واینها(اوصیاءمن) که دوازده تا هستند.
    (
    حموینی،فرائدالسمطین ،ج 2،ب 31،ص 134،ح 431؛قندوزی،ینابیعالمودة،با � 76،ص441)

    ابن حبان که از علماي بزرگ اهل سنت است، در کتاب الثقات، ج1، ص89 مي گويد:
    وقتي رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در اطراف مکه مشغول تبليغ دين اسلام بود، قبيله بني عامره آمدند و عرض کردند که يا رسول الله! ما حاضريم به تو ايمان بياوريم، به شرطي که:
    أيكون لنا الامر من بعدك؟ فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم الامر إلى الله، يضعه حيث يشاء.
    خلافت و جانشيني بعد از تو به عهده ما باشد؟ رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: مسئله تعيين خليفه و امام به دست خداست و هر کس را که بخواهد امام و خليفه قرار مي دهد.

    سيره نبويه زيني دهلان، ج1، ص147 - حياة محمد، محمد هيکل، ص152


    ویرایش توسط احمدمنتظرالمهدی : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۰:۲۸ دلیل: تصحیح
    سایتی برای علاقه مندان به مباحث اصولی، فقهی و رجالی:

    www.mobahathah.ir








  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمدمنتظرالمهدی نمایش پست ها

    سلام علیکم
    با توجه به احادیثی که ائمه (علیهم السلام) توسط پیامبر به اسم معرفی شده اند وحضرت بارها فرمودند این امر به دست خدای متعال است.شما به چه دلیل می فرمایید امامان توسط امام مشخص شده اند نه خدا؟؟

    یک نمونه از روایات:
    مجاهد از ابن عباس نقل می کند که فردی یهودی بهنام نعثل نزد رسول خدا آمد وگفت:یامحمد میخوهم ازتو درموردچیزهایی بپرسم که مدتی است ذهن مرا مشغول کرده است،اگر از آنهاجواب دهی به تو ایمان خواهم آورد.حضرتفرمود:بپرس ای اباعماره.گفت:یامحمدصف لی ربّک؟...قال...اخبرنی ان وصیک من هو؟مامننبيِ الاوله وصی وأنّ نبیناموسی بن عمران اوصی یوشع بن نون،گفت:به من بگو که وصیتو کیست؟چون هیچ پیامبری نیست مگر اینکه جانشینی دارد و پیامبر ما موسی بن عمرانیوشع بن نون را جانشین خود قرار داد.رسولخدا (ص)فرمودند:
    که جانشین من علی بن ابی طالب است وبعد از او دونوه ام حسن وحسین هستند که بعد ازآنها نه امام دیگر است که از نسل حسینهستند.یهودی گفت:آنها را نام ببر؟حضرت فرمود:بعداز حسین فرزندش علی است،بعد از علیفرزندش محمد،بعد از محمد فرزندش جعفر،بعد از جعفر فرزندش موسی،بعد از موسی فرزندشعلی،بعد از علی فرزندش محمد،بعد از محمدفرزندش علی،بعدازعلی فرزندش حسن،وبعد ازحسن فرزندش حجت(الهی)محمد مهدی است. واینها(اوصیاءمن) که دوازده تا هستند.
    (
    حموینی،فرائدالسمطین ،ج 2،ب 31،ص 134،ح 431؛قندوزی،ینابیعالمودة،با � 76،ص441)

    ابن حبان که از علماي بزرگ اهل سنت است، در کتاب الثقات، ج1، ص89 مي گويد:
    وقتي رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در اطراف مکه مشغول تبليغ دين اسلام بود، قبيله بني عامره آمدند و عرض کردند که يا رسول الله! ما حاضريم به تو ايمان بياوريم، به شرطي که:
    أيكون لنا الامر من بعدك؟ فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم الامر إلى الله، يضعه حيث يشاء.
    خلافت و جانشيني بعد از تو به عهده ما باشد؟ رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: مسئله تعيين خليفه و امام به دست خداست و هر کس را که بخواهد امام و خليفه قرار مي دهد.

    سيره نبويه زيني دهلان، ج1، ص147 - حياة محمد، محمد هيکل، ص152

    دوست عزیز این احادیت را که خوانده ام .
    اما اشاره من به این است که چرا خداوند همان نقشی که در مورد غدیر برای حضرت علی نشان دادند با توجه به اینکه میگوید امامت مقام بالاتری است نشان ندادند؟؟؟


    اگر قرار باشد اهمیت امام بسیار بالا باشد برای خدا که ان را در به حضرت ابراهیم داده باشد و همچنین به حضرت لوط (اگر اشتباه نکنم ایشان هم امامت گرفتند) انوقت باید خود خداوند برای مسیله اعطای امامت یک ورودی میکردند
    ویرایش توسط پابوس زوار اربعین : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۰:۵۱

  21. صلوات


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود