جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    798
    حضور
    30 روز 13 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2612

    اشاره زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد؟!




    با سلام و عرض ادب

    ببخشید تو قران نوشته زمین رو بندگان صالح به ارث خواهند برد ولی خیلی از ادمهای صالح و پاک مثل امامان پیامبران و شهیدان که در قید حیاط نیستند پس این چطور ارث بردنی هست ؟؟

    در ضمن اگه قراره بندگان صالح به بهشت بروند پس دیگه نیازی به زمین نیست !! وقتی بهشت هست زمین چرا؟ اونم ارث !! شاید منظورشون همون تناسخ هست ؟!؟!؟!

    معنی این ایه چیه دقیقا ؟؟؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۷/۱۴ در ساعت ۱۸:۳۹
    الهی :
    مرا از غیر خودت , سخت ناامید گردان

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58288



    با نام و یاد دوست





    زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد؟!








    کارشناس بحث: استاد تذکره


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    756
    حضور
    21 روز 18 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2071



    قال الله فی القران الحکیم :
    وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ اْلأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ(سوره انبیاء آیه 105)؛
    چند ترجمه مترجمان را برای شما بیان می کنیم :

    • ترجمه فولادوند
      و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.


    • ترجمه مجتبوی
      و هر آينه در زبور- كتاب داوود- پس از ذكر- تورات، يا پس از ياد اين امت در زبور- نوشتيم كه زمين را بندگان نيك و شايسته من به ميراث مى‏برند.


    • ترجمه مشکینی
      و حقّا كه ما در هر كتاب آسمانى پس از لوح محفوظ، و در زبور (داود) پس از ذكر (تورات موسى) و در قرآن پس از آن كتاب‏ها، نوشتيم و مقرّر كرديم كه همانا (ملكيت و حاكميت و استفاده تام از بركات) اين زمين را بندگان صالح و شايسته من به ارث خواهند برد (از دست غاصبان و ائمّه جور به امامان عدل و خلفاى آنها منتقل خواهد شد)


    • ترجمه بهرام پور
      و همانا در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد




    كلمه «ارض» وقتى به صورت مطلق و بدون قرینه مى آید، همه كره زمین را در بر مى گیرد و مراد از «وراثتِ زمین» این است كه سلطه بر منافع و استفاده از آنها از دیگران، به بندگان صالح منتقل شده و بركات زندگى نصیب ایشان و مختصّ آنان خواهد شد.

    «وراثت زمین» طبق آیه شریفه به انسان هایى خواهد رسید كه داراى دو صفت بسیار مهم باشند:
    1. «عبد خدا» بوده و هیچ استقلالى براى خود قائل نیستند. همه وجودشان را براى خدا قرار داده اند و مُهر عبودیت بر پیشانى شان مى درخشد. اینان به مرز ایمان و توحید واقعى رسیده اند و همه چیز را در شعاع وجود او و براى او و به سوى او مى بینند.

    2. «صالح» و شایسته بوده و لیاقت بهره بردارى را دارا هستند.
    بسیاری بر این باورند كه تفسیر آیه، مربوط به حضرت مهدى(علیه السلام) است زیرا:

    1. قیام جهانى حضرت مهدى(علیه السلام) یكى از امور مسلّم در معارف اسلامى است.
    2. بیان خداوند در آیه، به صورت وعده است; یعنى، وعده داده كه زمین در اختیار بندگان صالح قرار مى گیرد. «كَتَبَ» در اصطلاح از امرى حتمى و قطعى حكایت دارد. در مفردات راغب، آمده است: از حكم امضا شده واز اثبات، به كتابت تعبیر مى شود شىء ابتدا به ذهن مى آید و مورد خواست انسان قرار مى گیرد، سپس به گفت و گو مى گذارد و پس از تصویب و پذیرفتن، براى عملى شدن ثبت و مكتوب مى شود.

    3. كلمه «ارض» در آیه، سراسر كره زمین را شامل مى شود و این فقط در زمان ظهور امام زمان(عج) تحقّق خواهد یافت.
    4. «ارث بردن»، یعنى اینكه وارث در نحوه استفاده از مال و همه منافع آن، اختیار كامل داشته باشد و چنین استفاده اى از منافع زمین، تنها در زمان ظهور براى «بندگان صالح » فراهم است.

    با نگاهى كوتاه به زندگى و آرمان هاى انسان ها از آغاز تاكنون و آیه فوق و روایات مختلف در این زمینه به پاسخ سوالتتان حتما رسیدید.
    و به روشنى در مى یابیم كه یكى از بزرگ ترین آرزوها و خواسته هاى همه پیامبران و اولیا و انسان هاى طالب حق و آزاد اندیش، بر پایى جامعه توحیدى و حكومتى بر پایه فرمان هاى آسمانى و عدالت گستر الهى در همین زمین است تا در پناه آن با دستیابى عادلانه و صحیح بر منافع و منابع موجود، انسان ها به سعادت ممكن و بالندگى و رشد روزافزون و كسب درجات كمال در خور شأن خویش برسند.
    روشن است كه این امید و آرزو زمانى محقق مى گردد كه حاكمى عادل، كاردان و توانا، در رأس آن قرار گیرد و خود را موظّف به انجام فرمان هاى الهى بداند.

    پس خلاصه :
    1- ارث توسط حضرت مهدی و کسانی که دارای دو وصف عبدیت و شایسته باشند می رسد و رجعت در این زمان هم که از روایات دیگر استفاده می شود زنده شدن آدم های خوب من جمله خوبان و شهدا و برخی معصومان را بهمراه دارد و حکومت جهانی برای اینها درست می شود.
    2-بیان خداوند در آیه، به صورت وعده است; یعنى، وعده داده كه زمین در اختیار بندگان صالح قرار مى گیرد. «كَتَبَ» در اصطلاح از امرى حتمى و قطعى حكایت دارد.
    3- این مساله مرتبط به تناسخ نیست

    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۵:۴۸

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    798
    حضور
    30 روز 13 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2612



    مگه زمان ظهور حضرت مهدی قراره مرده ها هم زنده بشوند ؟!!!!!!!!!!

    من شنیده بودن تو قیامت و حشر قراره مرده ها زنده بشن

    اگه تو زمان حضرت مهدی زنده بشن که هیچ .... جالب و عجیبه !!!

    ولی اگه تو زمان حضرت مهدی فقط افراد اون زمان باشن پس تکلیف به ارث بردن بقیه صالحینی که مردند چی میشه؟!

    تازه فکرشو بگن .. اگه همهی پیامبرا هم زنده بشن که دیگه هیچ ظلم و ظالمی نمیمونه که صالحین همگی پیروز میشن
    الهی :
    مرا از غیر خودت , سخت ناامید گردان

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    756
    حضور
    21 روز 18 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2071



    پرسشگر گرامی پس بد نیست اطلاعات بسیار مختصری در موضوع رجعت به شما داده شود که چنین چیزی محقق الوقوع خواهد بود :
    رجعت عبارت است از: بازگشت گروهی از مؤمنان محض به دنیا، و کافران محض پس از مردن و قبل از قیامت، در حکومت حضرت مهدی (عج) و روشن است که انبیا و ائمه علیهم السلام به عنوان اشرف مؤمنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود . (1)

    دانشمند معاصر شیعی، علامه مظفر در این باره می گوید:

    «عقیده شیعه در رجعت، بر اساس پیروی از اهل بیت علیهم السلام چنین است: خداوند عده ای از کسانی را که در گذشته از دنیا رفته اند، به همان اندام و صورتی که داشته اند، زنده کرده و به دنیا برمی گرداند . به برخی از آنان عزت می دهد وپاره ای را ذلیل و خوار خواهد کرد و حقوق حق پرستان را از باطل پرستان می گیرد و داد ستم دیدگان را از ستم گران می ستاند و این جریان یکی از رویدادهایی است که پس از قیام مهدی آل محمد به وجود می آید . کسانی که پس از مردن به این جهان باز می گردند یا از ایمان بالا برخوردارند یا افرادی در نهایت درجه فساد و آن گاه دوباره می میرند» . (2)
    آیا کسانی که در زمان رجعت زنده می شوند، مکلف به تکالیف شرعی هستند؟

    در این موضوع روایات به دو دسته تقسیم می شود; بخشی می گوید تنها هدف از رجعت، مشاهده دولت مهدی (عج) و لذت بردن ازدیدن حکومت جهانی عدل است; ولی در روایات فراوانی نیز گفته شده که ایشان جهت یاری حضرت مهدی (عج) و حاکمیت پس از ایشان، رجعت می کنند و بدیهی است که در این صورت تکلیفی برای آنها وجود خواهد داشت و در مقابل انجام آن تکالیف دارای پاداش خواهند بود .

    در روایات حکمت هایی برای رجعت ذکر شده که عبارتند از:
    1 . لذت بردن منتظران راستین دولت حق از برپایی حکومت جهانی .

    2 . رنج و عذاب بردن کافران و منافقان از دیدن آن دولت .

    پی نوشت:
    1 . ر . ک: شیخ مفید، اوائل المقالات فی المذاهب والمختارات، ج 4، ص 77; سیدمرتضی، جوابات المسائل التبانیات، ج 1، ص 125; الحراالعاملی، الایقاظ من الرجعة، ص 29 .

    2 . محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ترجمه علیرضا مسجدجامعی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص 294 .




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شهدا
    نوشته
    60
    حضور
    2 روز 8 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    285



    منظور از این آیه این است که صالحان در اخر الزمان یعنی قبل از قیامت در روی زمین زنگی می کنند
    وصالحان رجعت می کنند یعنی دوباره زنده می شوند
    در ضمن در تفسیر این ایه نکات جالی هست اگر دسترسی به تفسیر دارید پیشنهاد می کنم حتما بخونید
    به امید ظهور آقا و تحقق این جهان آرمانی
    یامهدی (عج)

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    7
    حضور
    2 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    13



    تشکر از sadena بخاطر پاسخ دقیقشون

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    قال الله فی القران الحکیم :
    وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ اْلأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ(سوره انبیاء آیه 105)؛
    سلام و عرض ادب

    جناب تذکره یک سوال:

    در آیه شریفه: وقالوالحمدلله الذی صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبوء من الجنه حیث نشاء

    بهشتیان وقتی وارد بهشت میشوند میگویند حمد خدایی را که به وعده خود عمل کرد و ما را وارث زمین کرد.

    در کجای قرآن کریم خداوند از بهشت بنام ارض یاد فرموده است؟
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    756
    حضور
    21 روز 18 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2071

    جمع‌بندی




    سؤال:
    معنای آیه‌ای که می‌فرماید: زمین را بندگان صالح به ارث خواهند برد، چیست؟ در حالی که بیش‌تر انسان‌های صالح و پاک، در قید حیات نیستند؟ آیا منظور، تناسخ است؟

    پاسخ:
    قال الله (تبارک و تعالی): «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ اْلأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ» (1)؛ و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.
    كلمه «ارض» وقتى به صورت مطلق و بدون قرینه مى‌آید، همه كره زمین را در بر مى‌گیرد و مراد از «وراثتِ زمین»، این است كه سلطه بر منافع و استفاده از آن‌ها از دیگران، به بندگان صالح منتقل شده و بركات زندگى نصیب ایشان و مختصّ آنان خواهد شد.
    «وراثت زمین» طبق آیه شریفه به انسان‌هایى خواهد رسید كه داراى دو صفت بسیار مهم باشند:
    1. «عبد خدا» بوده و هیچ استقلالى براى خود قائل نیستند. همه وجودشان را براى خدا قرار داده اند و مُهر عبودیت بر پیشانى آنان مى‌درخشد. اینان به مرز ایمان و توحید واقعى رسیده‌اند و همه چیز را در شعاع وجود او و براى او و به سوى او مى‌بینند.
    2. «صالح» و شایسته بوده و لیاقت بهره‌بردارى را دارا هستند.
    بسیاری بر این باورند كه تفسیر آیه، مربوط به حضرت مهدى (عجل الله تعالی فی فرجه) است زیرا:
    1. قیام جهانى حضرت مهدى (عجل الله تعالی فی فرجه) یكى از امور مسلّم در معارف اسلامى است.
    2. بیان خداوند در آیه، به صورت وعده است. یعنى، وعده داده كه زمین در اختیار بندگان صالح قرار مى گیرد. «كَتَبَ» در اصطلاح، از امرى حتمى و قطعى حكایت دارد. در مفردات راغب، آمده است: از حكم امضاء شده و از اثبات، به كتابت تعبیر مى‌شود. شىء ابتدا به ذهن مى‌آید و مورد خواست انسان قرار مى‌گیرد، سپس به گفت و گو مى‌گذارد و پس از تصویب و پذیرفتن، براى عملى شدن ثبت و مكتوب مى‌شود.
    3. كلمه «ارض» در آیه، سراسر كره زمین را شامل مى‌شود و این فقط در زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فی فرجه) تحقّق خواهد یافت.
    4. «ارث بردن»، یعنى این كه وارث در نحوه استفاده از مال و همه منافع آن، اختیار كامل داشته باشد و چنین استفاده‌اى از منافع زمین، تنها در زمان ظهور براى «بندگان صالح » فراهم است.
    با نگاهى كوتاه به زندگى و آرمان‌هاى انسان‌ها از آغاز تاكنون و آیه فوق و روایات مختلف در این زمینه به پاسخ سؤال خودتان حتما رسیدید.
    و به روشنى در مى‌یابیم كه یكى از بزرگ‌ترین آرزوها و خواسته‌هاى همه پیامبران و اولیاء و انسان‌هاى طالب حق و آزاداندیش، برپایى جامعه توحیدى و حكومتى بر پایه فرمان‌هاى آسمانى و عدالت‌گستر الهى در همین زمین است تا در پناه آن، با دستیابى عادلانه و صحیح بر منافع و منابع موجود، انسان‌ها به سعادت ممكن و بالندگى و رشد روزافزون و كسب درجات كمال در خور شأن خویش برسند.
    روشن است كه این امید و آرزو زمانى محقق مى‌گردد كه حاكمى عادل، كاردان و توانا، در رأس آن، قرار گیرد و خود را موظّف به انجام فرمان‌هاى الهى بداند.


    پس خلاصه :
    1. ارث توسط حضرت مهدی (عجل الله تعالی فی فرجه) و کسانی که دارای دو وصف عبدیت و شایسته باشند، می‌رسد و رجعت در این زمان هم که از روایات دیگر استفاده می‌شود زنده شدن آدم‌های خوب، از جمله خوبان و شهدا و برخی معصومان را به همراه دارد و حکومت جهانی برای این‌ها درست می‌شود.
    2. بیان خداوند در آیه، به صورت وعده است. یعنى، وعده داده كه زمین در اختیار بندگان صالح قرار مى‌گیرد. «كَتَبَ» در اصطلاح، از امرى حتمى و قطعى حكایت دارد.
    3. این مسأله، مرتبط با تناسخ نیست.


    منبع:

    1. انبیاء: 21/ 105.

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۴/۰۸ در ساعت ۰۴:۰۰ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  19. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۱۳, ۰۳:۴۱ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود