صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ارتباط با خداوند لزوما نیازمند علم است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    76
    حضور
    3 روز 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    180

    آیا ارتباط با خداوند لزوما نیازمند علم است؟




    سلام،
    در جلسه دوم "خدا چگونه انسان را هدایت میکند" حاج آقا پناهیان به موردی اشاره کردند که سوال مهمی برای بنده به وجود اومد:
    ایشون گفتند که فردی بوده چندین سال از خداوند حاجتش رو می خواسته ولی موفق نشده، یه شب که خیلی خسته بوده گفته خدایا تو که حاجات ما رو بر آورده نمیکنی حداقل هدایتمون کن بفهمیم باید چی کار کنیم؟ میگه این رو که گفت اتفاقا حاجتش برآورده شد.
    و بسیاری از مثال های دیگه. مثلا تاثیر وضعی گناهان که به هیچ وجه پاک نمیشه.
    مثل غیبت که پیامبر اکرم ص فرموده اند:
    "
    هر کس زن یا مردى را غیبت کند، تا چهل روز نماز و روزه‏اش پذیرفته نمى‏شود.
    "

    خب فردی که به این حدیث آگاه نباشه و غیبت هم بکنه طبیعتا تا 40 روز نمازش و روزه اش قبول نمیشه و چه بسا از خداوند توی این نمازها و روزه ها حاجاتی رو هم خواسته باشه، و وقتی میبینه حاجاتش برآورده نمیشه ایمانش ضعیفتر میشه.
    بعضی وقت ها هم دقیقا چنین مشکلی پیش می آد برای خودمون که کلی عبادت میکنیم و زحمت میکشیم و سختی میکشیم ولی میبینم هیچ کاری از پیش نمیره، مدت ها بعد به صورت اتفاقی سخنرانی، حدیثی چیزی میبینیم که میفهمیم مشکل کار ما اینجا بوده.

    خب اون فرد بی سواد و دورافتاده روستایی که هیچ اطلاعاتی از این چیزها نداره چطوری ایمانش روز به روز قوی تر بشه؟
    یا بالفرض به شخصه خودم که علوم حوزوی ندارم چه کنم؟
    سوال من این هستش که آیا ارتباط با خدا نیازمند علم هستش؟ خب اینجوری که اینها میگن باید روابط و علت و معلول خیلی از چیزهای دیگه که توی علوم حوزوی هستش بررسی میشه تا خیلی چیزها فهمیده بشه.
    این طور که من می بینم ارتباط با خدا کلی اصول و قواعد داره که اگه رعایت نشه کلی خطا و نا امیدی ممکنه به وجود بیاره. چون بنده خودم با شنیدن هر سخنرانی و مطالعه هر کتاب مذهبی کلی اطلاعات جدید به دست می آرم که بینشم رو بیشتر میکنه ولی خب این سوال پیش می آد، فردی که اصلا از این اصول و قواعد و علوم کوچکترین اطلاعاتی نداره چی؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست





    آیا ارتباط با خداوند لزوما نیازمند علم است؟








    کارشناس بحث: استاد صفا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    با سلام و عرض ادب
    در پاسخ به این موضوع توجه به چند امر ضروری است؛
    الف) اسلام تاکید فراوانی بر علم آموزی در همه حیطه های مخصوصا در حیطه مباحث معرفت دینی دارد. چنانچه پیامبر(ص) فرمود:« طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه»، میزان الحکمه، باب العلم ،ج5، ص2065،ح13682
    ب) عدم علم آموزی خصوصا در زمینه مباحث معرفتی موجب عدم استفاده و احیانا اشتباهات فراوان در مقام عمل می شود . این حالت اگر از روی اختیار صورت گیرد مورد پذیرش نیست و در برخی مواقع موجب عقاب اخروی می باشد. چنانچه امام صادق(ع) فرمودند:« العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق و لایزیده سرعه السیر الا بعدا» میزان الحکمه، ج5، ص2092، ح13980
    ج) ارتباط ویژگی بین میزان ثواب و آثار وضعی یک عمل و معرفت دینی دارد بطوری که با افزایش معرفت یک انسان بهره او از ثواب اعمال نیز بیشر می شود و بالعکس. چنانچه حضرت(ص) فرمودند:« وزن حبر العلماء بدم الشهداء فرجح علیه»؛ میزان الحکمه، ج5،ص2067،ح13703
    نتیجه این سه امر این است که هر مکلفی باید برنامه منظمی برای ارتقاء سطح معلومات دینی خود داشته باشد.
    د) اما باید از عدالت الهی نیز غافل نبود.
    عنصر دیگری که در سعادت انسان موثر است عدل الهی است. بازخواست یا اعطاء نعمت اخروی خداوند براساس عدل است . بدین معنی که مجموعه امکانات یک فرد برای رشد و تعالی و میزان کوشش او هر دو در تعیین سرنوشت اخروی او موثر است.
    از این رو مثلا کشاورزی که فرصت وسیعتری برای کسب علوم دینی ندارد با کسی که تمام زمان خود را به کسب علوم دینی اختصاص داده برابر نیست. از این کشاورز عملی متناسب با معرفتی که فرصت کسب آنرا داشته می طلبند. از این رو در برخی روایات از همنشینان پیامبران در بهشت نام برده شده است. افرادی که چه بسا یک قصاب هستند.
    عدالت خدا ایجاب می کند ارزش عمل قصابی که به وظایف خود عمل می کند و از همه امکانات موجود خود برای سعادت استفاده می کند با عمل یک پیامبر الهی که به وظیفه خود عمل نموده یکسان باشد.(قضیه حضرت موسی(ع) و قصاب)
    و) عنصر پایانی، برکت داشتن عمل به آنچه که می دانیم هست. ائمه(ع) فرمودند هرکس به چیزی که می داند عمل کند ، خدا آن چرا که نمی داند به او می آموزد. چنانچه رسول اکرم(ص) فرمود:«مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ».بحار الانوار» ج‌ 68، ص‌ 363

    موفق باشید.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    76
    حضور
    3 روز 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    180



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها
    و) عنصر پایانی، برکت داشتن عمل به آنچه که می دانیم هست. ائمه(ع) فرمودند هرکس به چیزی که می داند عمل کند ، خدا آن چرا که نمی داند به او می آموزد. چنانچه رسول اکرم(ص) فرمود:«مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ».بحار الانوار» ج‌ 68، ص‌ 363
    حدیث بسیار امیدوار کننده ای بود، بسیار زیبا!

    ممنونم بابت توضیحات خوبی که فرمودید، ولی بهتر بود ترجمه فارسی احادیث رو هم می گذاشتید تا نیازی به سرچ در اینترنت نباشه!

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,573
    حضور
    38 روز 9 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4385



    نقل قول نوشته اصلی توسط programmer1 نمایش پست ها
    سلام،
    در جلسه دوم "خدا چگونه انسان را هدایت میکند" حاج آقا پناهیان به موردی اشاره کردند که سوال مهمی برای بنده به وجود اومد:
    ایشون گفتند که فردی بوده چندین سال از خداوند حاجتش رو می خواسته ولی موفق نشده، یه شب که خیلی خسته بوده گفته خدایا تو که حاجات ما رو بر آورده نمیکنی حداقل هدایتمون کن بفهمیم باید چی کار کنیم؟ میگه این رو که گفت اتفاقا حاجتش برآورده شد.
    و بسیاری از مثال های دیگه. مثلا تاثیر وضعی گناهان که به هیچ وجه پاک نمیشه.
    مثل غیبت که پیامبر اکرم ص فرموده اند:
    "
    هر کس زن یا مردى را غیبت کند، تا چهل روز نماز و روزه‏اش پذیرفته نمى‏شود.
    "

    خب فردی که به این حدیث آگاه نباشه و غیبت هم بکنه طبیعتا تا 40 روز نمازش و روزه اش قبول نمیشه و چه بسا از خداوند توی این نمازها و روزه ها حاجاتی رو هم خواسته باشه، و وقتی میبینه حاجاتش برآورده نمیشه ایمانش ضعیفتر میشه.
    بعضی وقت ها هم دقیقا چنین مشکلی پیش می آد برای خودمون که کلی عبادت میکنیم و زحمت میکشیم و سختی میکشیم ولی میبینم هیچ کاری از پیش نمیره، مدت ها بعد به صورت اتفاقی سخنرانی، حدیثی چیزی میبینیم که میفهمیم مشکل کار ما اینجا بوده.

    خب اون فرد بی سواد و دورافتاده روستایی که هیچ اطلاعاتی از این چیزها نداره چطوری ایمانش روز به روز قوی تر بشه؟
    یا بالفرض به شخصه خودم که علوم حوزوی ندارم چه کنم؟
    سوال من این هستش که آیا ارتباط با خدا نیازمند علم هستش؟ خب اینجوری که اینها میگن باید روابط و علت و معلول خیلی از چیزهای دیگه که توی علوم حوزوی هستش بررسی میشه تا خیلی چیزها فهمیده بشه.
    این طور که من می بینم ارتباط با خدا کلی اصول و قواعد داره که اگه رعایت نشه کلی خطا و نا امیدی ممکنه به وجود بیاره. چون بنده خودم با شنیدن هر سخنرانی و مطالعه هر کتاب مذهبی کلی اطلاعات جدید به دست می آرم که بینشم رو بیشتر میکنه ولی خب این سوال پیش می آد، فردی که اصلا از این اصول و قواعد و علوم کوچکترین اطلاعاتی نداره چی؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    سلام
    ارتباط با خدای متعال چیزی جز فعلیت کمالات وجودی انسان نیست که یکی از ابعاد مهم و اساسی آن علم و معرفت است
    علم و معرفت در شناخت وظایف عملی و شناخت خود و جهان و خدای متعال و ارتباط آنها با یکدیگر بسیار اساسی است و این قسم دوم از معرفت ، ابزاری هم نیست بلکه خودش هدف است
    لذا علم در تحقق ارتباط با خدای متعال نقش اساسی دارد هرچند عمل هم جای خودش را دارد
    اما در بحث ارتکاب گناهان بدون اطلاع و آگاهی مطمئنا تاثیر این نوع گناهان کمتر است همچنانکه در روایت است که در قیامت چهل گناه از جاهل می بخشند قبل از اینکه یک گناه از عالم ببخشند و منظور از عالم اینجا دانای به مساله است نه عالم اصطلاحی
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط programmer1 نمایش پست ها
    حدیث بسیار امیدوار کننده ای بود، بسیار زیبا!

    ممنونم بابت توضیحات خوبی که فرمودید، ولی بهتر بود ترجمه فارسی احادیث رو هم می گذاشتید تا نیازی به سرچ در اینترنت نباشه!

    سلام و عرض ادب

    پیامبر(ص) فرمود:«طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه»، میزان الحکمه، باب العلم ،ج5، ص2065،ح13682
    ترجمه: یادگیری دانش بر هر مرد وزن مسلمانی واجب است.
    امام صادق(ع) فرمودند:«العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق و لایزیده سرعه السیر الا بعدا» میزان الحکمه، ج5، ص2092، ح13980
    ترجمه: کسی که بدون آگاهی کافی کاری انجام می دهد ، مثل کسی است که بدون آگاهی در مسیری قدم بر می دارد. زیاد کردن سرعت برای این فرد فقط باعث دوری از هدف می شود
    حضرت(ص) فرمودند:«وزن حبر العلماء بدم الشهداء فرجح علیه»؛ میزان الحکمه، ج5،ص2067،ح13703
    ترجمه: (روز قیامت) جوهر قلم علماء با خون شهداء مقایسه می شود و جوهر قلم علماء بر خون شهداء برتر دانسته می شود.
    رسول اکرم(ص) فرمود:«مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ».بحار الانوار» ج‌ 68، ص‌ 363
    ترجمه: هرکس به آنچه که می داند عمل کند، خداوند از دانش آنچه که نمی داند او را بهره مند می سازد( علم آنچه را نمی داند به او می آموزد)


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    127
    حضور
    10 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    183

    علم و معرفت در راستای ارتباط با خدا




    حاضر

    سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار
    علم فقط فرا گرفتن مشتي اصطلاحات نيست. در روايات آمده كه « العلم نور يقذفه الله في قلب من يشاء» علم نوري است كه خداوند در قلب هر كسي كه بخواهد مي اندازد.
    حقيقت علم نور است و راهگشا. اگر فرا گرفتن چيزي، در انسان نور ايجاد كرد و راه را به او نشان داد، علم است و الا ظلمت خواهد بود. انساني كه علم داشت مانند كسي است كه در شب تاريك، چراغي در دست دارد. اين فرد، راه را واضح و روشن مي بيند و به مقصد نزديك مي گردد.
    امام علي (عليه السلام) مي فرمايد: علم امام عقل است و عقل تابع اوست.(ميزان الحكمة 13683).
    همه انسان ها داراي عقل هستند اما اگر علم سودمند نباشد عقل،‌ تشخيص دهنده مصلحت خود نيست بلكه بايد علم،‌ روشنگري نمايد تا عقل از او تبعيت كرده و حركت كند و به قرب خداوند برسد.
    اگر علمي،‌ شناخت و معرفت ما را نسبت به خالق هستي و شئونات و صفات او بالا برد، علم است.وگرنه خيري در آن نيست. يك اعرابي از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم پرسيد: يا رسول الله رأس علم چيست؟ پيامبر فرمود:شناخت خداوند.آن هم شناخت حقيقي. بعد پرسيد:« شناخت خداوند.آن هم شناخت حقيقي.» چيست؟ پيامبر فرمود:اين كه بداني او بدون مثل و بدون شبيه و بدون شريك است و اين كه او واحد ، احد،‌ ظاهر،‌ باطن، اول،‌ آخر، بدون همتا و بدون نظير است. اين حق معرفت اوست. (ميزان الحكمة، باب علم)
    با اين تفاسيري كه از علم شد معلوم گشت كه اصل علم كه همان معرفت خداي سبحان است خود بخود مايه كمال و تقرب است.
    آيا رشته هاي دانشگاهي هم مي تواند باعث تقرب باشد؟
    ممكن است كسي علوم حوزوي را هم نخوانده باشد اما داراي اين علم (شناخت حقيقي خداوند) گردد. مرحوم شيخ رجبعلي، يك خياط بود اما در اين راه گوي سبقت را از بسياري ربوده بود.ممكن است فردي مهندس، دكتر و يا ... باشد اما از همان علم خود در جهت كمال بهره ببرد بدين ترتيب كه با آگاهي يافتن از اسرار هستي،‌ معرفتش نسبت به حضرت حق بيشتر گردد. يك پزشك وقتي عجايب خلقت انسان را مي بيند و از طرفي عجز و ناتواني انسان ها را در درمان بسياري بيماري ها مشاهده مي كند،‌ بايد بانگ بر‌آورده و به بزرگي خدا اعتراف كند و الله اكبر بگويد. شخصي ممکن است از علم شيمي آن چنان خدا را بشناسد که از مطالعه کتاب هاي ديني نشناسد. از آن جا كه علوم تجربي محض،‌ ما را تجربي بار مي آورد و ممكن است از خداوند دور شويم بايد در كنار اين علوم،‌ مطا لعاتي در مورد خداشناسي و تفكر در اين امور را ضميمه كار خود نماييم.
    پس آن چه مهم است شناخت کيمياي هستي و مركز آفرينش است. بعضي از علوم و رشته ها- مانند الهيات- مستقيم درباره اين موضوع بحث مي کنند و ساير علوم تجربي به صورت غير مستقيم قدرت و خالقيت خداوند را آموزش مي دهند.
    در نگاه كلى قرآن، هر علمى كه انسان را به دنياپرستى سوق دهد و به چنگال ماديات بسپرد و هدف نهايى او را تنها وصول به ماديات قرار دهد، چيزى جز ضلالت و گمراهى نيست پس علوم غيردينى نيز مى‏تواند نقش‏آفرين بوده و موجبات سعادت آدمى را فراهم كند.
    اين در صورتى است كه هدف تلقى نشود، بلكه وسيله پيشرفت و رسيدن به كمال باشد. از طرف ديگر علوم دينى نيز اگر طالب آن قصد رسيدن به دنيا را داشته باشد، موجب بدبختى انسان مى‏شود.
    علوم مختلف دانشگاهي مثل گياه پزشكي، زيست شناسي و... از دو جهت نافع اند، يکي اينکه راهي هستند براي معرفت آفاقي خداوند و ديگر اينکه بشر براي ادامه حيات خود به آن ها نياز دارد. اين دو دليل باعث شده است که تحصيل اين علوم از نظر ديني براي عده اي كه از عهده آن بر مي آيند واجب و لازم باشد و بعنوان يك وظيفه شرعي تلقي مي شود، علاوه بر آنكه انسان با نيت خدايي همه امور را مي تواند به عبادت تبديل كند حتي راه رفتن و آب خوردن را.
    بنابراين دروس دانشگاهي که در جهت حل مشکلات علمي و عملي افراد و جامعه قرار دارند، نه تنها علم لاينفع نيست بلکه علومي هستند که در خدمت به جامعه و مردم است و کساني که به قصد کمک به مردم و کسب رضايت خداوند و خدمت رساني به افراد جامعه، به تحصيل آن علوم مي پردازند، عمل آن ها نه تنها پسنديده، بلکه در برخي موارد واجب مي شود.
    چند نكته مهم در مورد علم و اثرات کمال آفرين آن:
    1- کمال انسان در علم و عمل است. براي رسيدن به کمال بايد با دو بال علم و عمل پرواز كرد. علم بدون عمل و تقوا، انسان را زمين مي زند همان گونه كه پرنده با يك بال به زمين مي خورد. علم بدون عمل همان علمي است كه امام خميني (قدس سره) فرمود:‌ العلم هو الحجاب الاكبر. البته عمل بدون علم نيز راه به جايي نمي برد و باعث گمراهي انسان مي شود.
    2- علم،‌ بينش و معرفت مي آورد، معرفت نيز يقين را ازدياد مي بخشد و ثمره يقين اخلاص است. اخلاص با كمال رابطه مستقيم داشته بلكه اخلاص عين كمال است.
    3- خداوند در قرآن مي فرمايد:
    «قل هل يستوى الذين يعلمون والذين لايعلمون...» (زمر: 39/ 89) [اى پيامبر!] بگو: آيا كسى كه عالم است با كسى كه نمى‏داند برابر است؟ از اين آيه معلوم مي گردد كه عالم و غير عالم در كمال و تقرب نيز با هم برابر نيستند.
    4- طلب علم بر هر مسلماني واجب است و فرا گرفتن علم در صورتي که با انگيزه الهي همراه باشد, به خودي خود كمال زا است، ولي چون کمال انسان صرفا در سايه علم به سرانجام نمي رسد، از جهتي مي توان گفت: علم وسيله است نه هدف؛ علم زمينه و انگيزه عمل و رفتار را در انسان ايجاد مي کند و اين دو با هم كمال انسان را تامين مي کنند و و دنيا و آخرت او را آباد مى‏سازند.
    5- عالمي که به علمش عمل مي کند؛ از عابدي که علم ندارد؛ بسيار برتر است تا آن جا كه فرموده اند
    «عالم ينتفع بعلمه افضل من عباده سبعين الف عابد»؛ عالمي که علمش مورد استفاده قرار گيرد از هفتاد هزار عابد برتر است. (ميزان الحكمة، ح13418)
    زيرا علم، ديد انسان را وسعت مي بخشد و بر روي تمام حركات انسان اثر مي گذارد. از طريق معرفت است که تمام حركات و سكنات انسان، خدايي مي شود و .... .پيامبر فرمود: قسم به خداوندي که جان محمد (ص) در دست او است يک عالم بر شيطان سخت تر و دشوارتر از هزار عابد است چون عابد براي خود کار مي کند(و تنها خود را حفظ مي کند) ولي عالم علاوه بر خود براي ديگران نيز کار مي کند (ديگران را نيز نجات داده و هدايت مي کند).( ميزان الحكمة ح13431 )
    6- خشوع و خشيت که کمال عملي انسان است, ثمره علم و آگاهي است.
    «انما يخشي الله من عباده العلماء» (فاطر: 35/ 28) از بندگان خدا تنها دانايانند كه از او مي خشيت دارند
    نتیجه این که علم در ارتقاء معرفت و تقرب انسان تأثیر دارد و اگر با عمل همراه باشد، موجب تقرب بیشتر انسان شده و دعاهای انسان نیز (اگر خدا بخواهد) به اجابت می رسد.
    موفق باشید.



    ویرایش توسط حاضر : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ در ساعت ۰۹:۱۸

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    علامه مطهری در تبیین حدیث شریفه« طلب العلم فریضه علی کل مسلم» فرموده اند:
    « معنی اش روشن است باید تعلیم گرفت و این منحصر به معارف دینی یست، بلکه هر چیز که اجرای دین موقوف به ان باشد نیز واجب است» در جایی دیگر فرموده اند:« یک سلسله واجب های کفایی داریم یعنی واجب هایی که باید بر اساس تقسیم کار صورت بگیرد..... نظیر اینکه پزشک لازم است پس پزشکی واجب کفایی است....»تعلیم و تربیت اسلامی، استاد مطهری،صص14-15


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    سلام علیکم.


    تو نگو ما را به آن شه راه نیست..... با کریمان کارها دشوار نیست

    هیچ ترتیبی و آدابی مجوی، هرچه میخواهد دل تنگت بگوی.


    اینجا (موضوع تاپیک) یکی از جاهایی است که ارزش توسل به معصومین و اهل بیت (ع) درک می شود.


    موفق باشید.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    با سلام و عرض ادب
    امر واجب چه عینی باشد چه کفایی وقتی با قصد قربت و اخلاص صورت گیرد زمینه رشد انسان را فراهم می نماید ار سوی دیگر چنانچه اشاره شده بود یکی از راههای خداشناسی مطالعه آفاق است و کسب علوم تجربی یکی از بهترین راه های مطالعه آفاق جهت خداشناسی است. هر چه میزان اطلاع انسان بیشتر باشد معرفت او بالاتر و نزدیکی او به خدا بیشتر است. لذا حضرت بشکل مطلق فرمود:« طلب العلم فریضه علی المسلم» و این یادگیری مختص به علوم دینی نیست. یعنی نزدیکی به خداوند بوسیله علوم دیگر نیز حاصل می شود .


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود