صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 69 سوره عنکبوت می گوید: جاهل قاصر وجود ندارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378

    اشاره آیه 69 سوره عنکبوت می گوید: جاهل قاصر وجود ندارد؟




    ایا طبق ایه 69 سوره عنکبوت جاهل قاصر وجود ندارد?
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۰۴
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست





    آیه 69 سوره عنکبوت می گوید: جاهل قاصر وجود ندارد؟








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,065
    حضور
    36 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947

    .





    «وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَدِيَنهَّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين»
    [1] (و كسانى كه در اقامه دين ما مجاهده مى‏‌كنند ما به سوى راه‏‌هاى خود هدايت‌شان مى‌‏كنيم و خدا همواره با نيكوكاران است ).
    منظور از «سبل» در اينجا راه‌هاى مختلفى است كه به سوى خدا منتهى مى‌شود: راه جهاد با نفس، راه مبارزه با دشمنان، راه علم و دانش و فرهنگ، خلاصه جهاد در هر يک از اين راهها سبب هدايت به مسيرى است كه به خدا منتهى مى‌شود.
    اين وعده‏ اى است كه خداوند مؤكدا به همه مجاهدان راهش داده، و با انواع تأكيدات (لام تأكيد و نون تأكيد ثقيله) آن را مؤكد ساخته و پيروزى و ترقى و موفقيت را در گرو دو چيز شمرده، «جهاد» و «خلوص نيت».
    [2]

    مسیر جهت تقرب به درگاه خداوند باز است و هر کس در این راه قدم بردارد، مورد لطف و رحمت و عنایت الهی قرار می‌گیرد و خداوند راه‌های تقرب را به او نشان می‌دهد. اگر کسی از این تقرب باز ماند و در راه خدا تلاش و مجاهده نکند و کوتاهی کند، در حقیقت قصور کرده است.

    منابع و مآخذ:

    1. عنکبوت،آیه69.
    2. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، ج‏ 16، ص 349.

    ا

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۶:۳۱ دلیل: ویرایش ویراستار جم‌بندی‌ها
    آیه 69 سوره عنکبوت می گوید: جاهل قاصر وجود ندارد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام
    «وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَدِيَنهَّمْسُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين»[1](و كسانى كه در اقامه دين ما مجاهده مى‏كنند ما به سوى راه‏هاى خود هدايتشانمى‏كنيم و خدا همواره با نيكوكاران است ).
    منظور از" سبل" در اينجا راههاىمختلفى است كه به سوى خدا منتهى مى‏شود: راه جهاد با نفس، راه مبارزه با دشمنان، راهعلم و دانش و فرهنگ، خلاصه جهاد در هر يك از اين راهها سبب هدايت به مسيرى است كه بهخدا منتهى مى‏شود.
    اين وعده‏ اى است كه خداوند مؤكدا به همهمجاهدان راهش داده، و با انواع تاكيدات (لام تاكيد و نون تاكيد ثقيله) آن را مؤكد ساختهو پيروزى و ترقى و موفقيت را در گرو دو چيز شمرده،" جهاد" و" خلوص نيت".[2]
    مسیر جهت تقرب به درگاه خداوند باز است و هر کس در این راه قدم برداردمورد لطف و رحمت و عنایت الهی قرار می گیرد و خداوند راه های تقرب را به او نشانمی دهد. اگر کسی از این تقرب باز ماند و در راه خدا تلاش و مجاهده نکند و کوتاهیکند در حقیقت قصور کرده است.


    [1] - سوره عنکبوت،آیه69.

    [2] - ير نمونه، ج‏16، ص: 349.

    پس میشود گفت هرکس در دنیا دین و ایین غلطی را پیروی میکند طبق این ایه مقصر خود اوست وهیچ حجتی در قیامت ندارد?یعنی طبق اين ايه در حال حاضر هر كسي كه شيعه نيست به يقين جهنمي است و به هيچ کس نمیتوان گفت جاهل قاصر???!!و یا مصتضعف فکری وجود خارجی ندارد?!!
    حتی کسانی که حرف دین به انها نرسیده و یا ناب و خالص به انها نرسیده?همه مقصر خودشان اند??ایا این مسله با ایه98نسا در تضاد نیست?

    ویرایش توسط هارب : ۱۳۹۳/۰۶/۱۶ در ساعت ۲۰:۲۵
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,065
    حضور
    36 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    پس میشود گفت هرکس در دنیا دین و ایین غلطی را پیروی میکند طبق این ایه مقصر خود اوست وهیچ حجتی در قیامت ندارد?یعنی طبق اين ايه در حال حاضر هر كسي كه شيعه نيست به يقين جهنمي است و به هيچ کس نمیتوان گفت جاهل قاصر???!!و یا مصتضعف فکری وجود خارجی ندارد?!!
    حتی کسانی که حرف دین به انها نرسیده و یا ناب و خالص به انها نرسیده?همه مقصر خودشان اند??ایا این مسله با ایه98نسا در تضاد نیست?
    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    پس میشود گفت هرکس در دنیا دین و ایین غلطی را پیروی میکند طبق این ایه مقصر خود اوست وهیچ حجتی در قیامت ندارد?یعنی طبق اين ايه در حال حاضر هر كسي كه شيعه نيست به يقين جهنمي است و به هيچ کس نمیتوان گفت جاهل قاصر???!!و یا مصتضعف فکری وجود خارجی ندارد?!!
    حتی کسانی که حرف دین به انها نرسیده و یا ناب و خالص به انها نرسیده?همه مقصر خودشان اند??ایا این مسله با ایه98نسا در تضاد نیست?
    بسم الله الرحمن الرحیم

    هر فردی باید در حد توانش در مسیر تقرب و معرفت خداوند قدم بردارد، اگر انسانی شرایط تحقیق برای او فراهم باشد و تحقیق نکند و دنبال حق نباشد معذور نیست، اما کسانی که به هر دلیل امکان شناخت حق برایشان وجود ندارد و یا در تشخیص حق با وجود حق طلبی نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند یا تحقیق شان را به پایان برسانند نزد خداوند معذورند.

    إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً»[1](كسانى كه فرشتگان (قبض ارواح)، روح آنها را گرفتند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند، به آنها گفتند: «شما در چه حالى بوديد؟ (و چرا با اينكه مسلمان بوديد، در صفِ كفّار جاى داشتيد؟!)» گفتند: «ما در سرزمين خود، تحت فشار و مستضعف بوديم.» آنها [فرشتگان‏] گفتند: «مگر سرزمين خدا، پهناور نبود كه مهاجرت كنيد؟!» آنها (عذرى نداشتند، و) جايگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدى دارند. مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه براستى تحت فشار قرار گرفته‏ ا ند (و حقيقتاً مستضعفند)؛ نه چاره‏اى دارند، و نه راهى (براى نجات از آن محيط آلوده) مى‏ يابند.)

    هيچ انسانى فى نفسه بى نياز از عفو الهى نيست و مستضعف نيز به علت جهلى كه بدان دچار است و به جهت اينكه در صدد تحصيل سعادت بر نيامده است نيازمند عفو الهى است‏.[2]
    این دو آیه مربوط به افرادی می باشد که قدرت مهاجرت و رفتن از مکه به مدینه را ندارند.

    مردان و زنان و كودكانى كه هيچ راه چاره‏اى براى هجرت و هيچ طريقى براى نجات از آن محيط آلوده نمى‏يابند، از اين حكم مستثنى هستند، زيرا واقعا اين دسته معذورند و خداوند ممكن نيست تكليف ما لا يطاق كند.

    در ادامه خداوند می فرماید:« " ممكن است اينها مشمول عفو خداوند شوند و خداوند همواره بخشنده و آمرزنده بوده است".»[3]




    [1] - سوره نساء،آیه97-98.

    [2] - ترجمه تفسير الميزان، ج‏5، ص: 81

    [3] - سوره نساء،آیه99.




    آیه 69 سوره عنکبوت می گوید: جاهل قاصر وجود ندارد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    کسانی که به هر دلیل امکان شناخت حق برایشان وجود ندارد و یا در تشخیص حق با وجود حق طلبی نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند یا تحقیق شان را به پایان برسانند نزد خداوند معذورند.
    من احساس میکنم این بخش صحبتتون با پست قبلی در تضاد است.ممکنه توضیح بدین؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    مسیر جهت تقرب به درگاه خداوند باز است و هر کس در این راه قدم بردارد مورد لطف و رحمت و عنایت الهی قرار می گیرد و خداوند راه های تقرب را به او نشانمی دهد. اگر کسی از این تقرب باز ماند و در راه خدا تلاش و مجاهده نکند و کوتاه یکند در حقیقت قصور کرده است.

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    سلاممن احساس میکنم این بخش صحبتتون با پست قبلی در تضاد است.ممکنه توضیح بدین؟
    سلام.
    ببخشید وسط بحث وارد شدم.


    فکر میکنم مشکل اینجاست که شما معنای "جاهل" و معنای "مستضعف" را یکی می گیرید.

    مستضعف به این معنی است که دین به او اصلا نرسیده، در محیط آلوده بوده، امکان هجرت نداشته، و ...
    همچنین عقل ناقص داشتن و .. هم جزء مستضعف حساب می شود.

    خب، هرچند تشخیص این امر، از عهده بشر خارج است و فقط خدا میتواند تشخیص دهد که کسی واقعا مستضعف بوده یا نه، اما اگر کسی واقعا مستضعف باشد، مشمول همان آیه 98 نسا هستند. (البته هم عرفا و هم فیلسوفان اسلامی بر این باورند که حتی مستضعفان هم بالاخره یکجا دین و حق و ولایت به آنها عرضه خواهد شد مثلا در برزخ، یا در رجعت و سپس آنها قدرت انتخاب خواهند داشت و بعد از آن تکلیفشان مشخص می شود. )


    اما "جاهل" تعریف دیگری دارد. جاهل کسی است که عالم نیست.

    برای مثال عرض میکنم (البته مثال کوچک است باید آن را بسط دهید):
    مثلا من مسلمان هستم، و شیعه هستم، ولی قرائت نمازم ایراد دارد.. این جهل است و در واقع من جاهل هستم. اما این جهل پذیرفتی نیست.. چرا که کوشش در تصحیح قرائت خود نکرده ام..
    نمیتوانم عذر بیاورم که من نمیدانستم، وظیفه این است که تلاش کند تا از جهل در آید (و خدا نیز در این موارد اگر کسی تلاش کند قطعا راهنمایی میکند و فرجی حاصل می شود)
    یا نمیتوانم عذر بیاورم که فکر میکردم ولایت فقیه از اسلام نیست، چرا که میگویند چرا تحقیق نکردی و ...
    یا نمیتوانم عذر بیاورم که فکر میکردم مسیحیت حق است و اسلام باطل است.. چرا که میگویند چرا تحقیق نکردی آنهم در عصر اینترنت و ... مگر راجع به اسلام نشنیده بودی؟

    معنای جهاد هم همان "تلاش بسیار" می باشد.


    موفق باشید.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بهشت و جهنم رفتن ربطی شیعه ندارد ربط به تسلیم خدا بودن دارد

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,065
    حضور
    36 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    سلاممن احساس میکنم این بخش صحبتتون با پست قبلی در تضاد است.ممکنه توضیح بدین؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض بنده این است که همه انسانها در حد توان و امکان شان موظف شناخت وظایف دینی و معارف الهی هستند اگر کسی در این مسیر جانانه قدم بردارد خداوند راه های هدایت را به او نشان می دهد.

    افرادی که به هر دلیل (مثلا استضعاف) امکان تحقیق برایشان وجود نداشته باشد نزد خداوند معذور می باشند. ولی افرادی که بدون دلیل موجه از انجام این وظیفه کوتاهی کنند معذور نیستند.
    آیه 69 سوره عنکبوت می گوید: جاهل قاصر وجود ندارد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض بنده این است که همه انسانها در حد توان و امکان شان موظف شناخت وظایف دینی و معارف الهی هستند اگر کسی در این مسیر جانانه قدم بردارد خداوند راه های هدایت را به او نشان می دهد.

    افرادی که به هر دلیل (مثلا استضعاف) امکان تحقیق برایشان وجود نداشته باشد نزد خداوند معذور می باشند. ولی افرادی که بدون دلیل موجه از انجام این وظیفه کوتاهی کنند معذور نیستند.
    متوجه هستم!!ولی منظو رم اینه که خدا در قرانش وعده ای داده که طالبان حق و هدایت رو به مقصد میرسونه حالا ما میگیم عده ای هستند که طالبند ولی به هدایت نمیرسند و به قولی میشوند مستضعف فکری یا جاهل قاصر یا... هر اسمی که براشون میذارين.به هر حال ادعا میکنیم کسانی هستند که خدا در مودر انها به وعدش عمل نکرده!!!این ممکنه?!!?وعده ای با این صراحت که چند جای دیگه به شکلهای دیگه هم به نظرم دیده میشه توی قران

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود