صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در قرآن صحبتی از عذاب قبر نشده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951

    اشاره در قرآن صحبتی از عذاب قبر نشده است؟




    سلام

    در قرآن صحبتی از عذاب قبر نشده است و گفته شده انسان در روز قیامت از خواب بیدار می شود ؟

    لطفا توضیح دهید چرا شیعه همچین ادعایی دارد ؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست





    در قرآن صحبتی از عذاب قبر نشده است؟








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    پاسخ به قلم یکی از نویسندگان اهل سنت




    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    سلام
    در قرآن صحبتی از عذاب قبر نشده است و گفته شده انسان در روز قیامت از خواب بیدار می شود ؟
    لطفا توضیح دهید چرا شیعه همچین ادعایی دارد ؟
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    این تنها ادعای شیعه نیست؛ علمای اهل سنت هم در نوشتارهایشان این باور را مطرح کرده اند. بنده برای پاسخ، نوشتار زیر را از یکی از سایت های اهل سنت نقل می کنم که هم عذاب قبر را اثبات می کند و هم اینکه علمای اهل سنت به عذاب قبر باور دارند (البته سایت منبع را به دلایلی ذکر نمی کنم).

    دلايل اثبات عذاب قبر از قرآن (به قلم یکی از نویسندگان اهل سنت)

    بعضي از منكران عذاب قبر چنين می پندارند كه دربارة عذاب قبر در قرآن هيچ بحثي وارد نشده است و بر احاديث نيز نمی توان اعتماد كرد؛ لذا نتيجه مي گيرند كه عذاب قبر حقيقت ندارد. در پاسخ بايد گفت: به فرض صحّت ادعايشان كه در قرآن آية صريحي دربارة عذاب قبر نيامده باشد، بازهم اين ادعا، دليلي منطقي براي انكار اين مسئله نيست؛ زيرا بسياري از احكام اسلامي در قرآن به صورت كلّي آمده اند و جزئياتشان را حضرت رسول ـ صلّي الله عليه وسلّم ـ تشريح و تشريع كرده است، مانند ركعت هاي نماز، مقادير زكات اموال، شيوة اداي حج و ... . پس در چنين مواردي اگر احاديث آن حضرت را نپذيريم و به آنها اعتماد نكنيم، به سخن چه كسي مي توانيم اعتماد كنيم و چه راهي را مي توانيم برگزينيم؟ آيا غير از اين است كه قرآن بازيچه انديشه هاي كژروان و برداشت هاي نادرست هركس و ناكس قرار خواهد گرفت و هركس مثلاً به دلخواه خود نماز مي خواند و مطابق فهم ناقص خود مناسک حج را انجام مي دهد. در ضمن چنين تصوّري در واقع ايراد وارد كردن به خود قرآن است؛ زيرا در آيات متعدّدي از قرآن، دستور به پيروي و اطاعت از حضرت رسول ـ صلّي الله عليه وسلّم ـ داده شده است و نپذيرفتن فرمايشات ايشان تنها به بهانه اين كه از طريق صحيح به ما نرسيده اند، در واقع كارشكني در اجراي فرمان خداوند است. البته به تصريح دانشمندان قرآن پژوه و مفسران متبحّر، آيه هاي زيادي در قرآن مجيد هست كه بر حقيقت عذاب قبر دلالت دارد و ما در اينجا به ذكر بعضي از آنها مي پردازيم:

    آية اوّل: خداوند عزّوجلّ دربارة فرعون و فرعونيان آورده است: «النّار يعرضون عليها غُدوّاً و عشيّاً و يوم تقوم الساعة أدخلوا آل فرعون أشدّ العذاب»[غافر:46]؛ آتش است كه [در عالم برزخ] به*هنگام صبح و شام بر آن عرضه مي*شوند، و روزي* كه قيامت بر پا شود [گوييم:] فرعونيان را به سخت ترين عذاب در آوريد.

    اين آيه به اتّفاق مفسران و محدّثان، دربارة عالم برزخ و عذاب قبر است؛ زيرا نخست عرضه شدن آنها بر آتش در صبحگاهان و شامگاهان ذكر گرديده، سپس از عذاب دردناك قيامت سخن به ميان آمده است كه دو عذاب جداگانه اند. امام بخاري نيز از اين آيه بر اثبات عذاب قبر استدلال كرده و در باب «الميّت يعرض عليه بالغداة و العشيّ» حديثي از عبدالله بن عمر ـ رضي الله عنهما ـ روايت كرده است كه رسول الله ـ صلّي الله عليه وسلّم ـ فرمود: «هرگاه كسي از شما بميرد، صبحگاهان و شامگاهان جايگاهش (در بهشت يا دوزخ) به او عرضه مي شود و او آن را مشاهده مي كند.» امام قرطبي گفته است: جمهور علما بر اين باوراند كه اين عرضه شدن، در عالم برزخ صورت مي گيرد كه دليلي است بر اثبات عذاب قبر. (فتح الباري: 3/380)

    آية دوّم: «و لو تري إذ الظالمون في غمرات الموت و الملائكة باسطوا أيديهم أخرجوا أنفسكم، أليوم تجزون عذاب الهون بما كنتم تقولون علي الله غيرالحقّ و كنتم عن آياته تستكبرون»[انعام: 93]؛ و [شگفت زده شوي] چون بنگري وقتي كه ستمكاران در شدايد و سكرات مرگ باشند و فرشتگان دستان خود را گشاده و دراز كرده اند [و آنان را مي زنند و مي گويند:] جان هايتان را بيرون آوريد. امروز به [سزاي] آنچه به ناحق بر خداوند مي گفتيد و [به سزاي آنكه] از آياتش سركشي مي كرديد، به عذاب خواركننده كيفر داده مي شويد.

    امام بخاري از اين آيه نيز بر اثبات عذاب قبر استدلال كرده است، و علامه ابن حجر در فتح الباري شيوة استدلال را اين گونه ذكر كرده كه حضرت ابن عباس دربارة اين آيه گفته است: اين حالت هنگام مرگ پيش مي آيد و «بسط ید» به معناي زدن است و آية ديگر قرآن «فكيف إذا توفّتهم الملائكة يضربون وجوههم و أدبارهم» دليل بر اين مطلب است؛ يعني فرشتگان پس از گرفتن جانشان آنان را شكنجه مي دهند و مي زنند که مراد همان عذاب قبر است.(عثماني، أحكام القرآن: 4/84)

    آية سوّم: «سنعذّبهم مرّتين ثم يردّون إلي عذاب غليظ»[توبه: 101]؛ دوبار آنان را عذاب خواهيم كرد، آنگاه به عذابي بزرگ بازگردانده مي شوند.

    امام بخاري از اين آيه نيز بر اثبات عذاب قبر استدلال كرده و ابن حجر از حسن بصري نقل كرده است كه وي گفت: مراد از«سنعذّبهم مرّتين»، عذاب در دنيا و در قبر است، و پس از اين دو عذاب به عذاب بزرگ دوزخ گرفتار مي شوند. (فتح الباري: 3/18)

    آية چهارم: «يثبّت الله الذين آمنوا بالقول الثّابت في الحيوة الدنيا و في الآخرة»[ابراهيم:27]؛ خداوند مؤمنان را در زندگاني دنيا و در آخرت به سخن استوار، پايدار مي دارد.

    امام بخاري در صحيح بخاري از حضرت براء بن عازب روايت كرده است كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه وسلّم ـ فرمود: هنگامي كه مؤمن در قبرش گذاشته می شود، آنگاه گواهي می دهد كه هيچ معبودي سزاوار پرستش نيست جز خداوند و اينكه محمّد رسول خداست. پس مراد آية «يثبّت الله الذين آمنوا ...» همين است و دربارة احوال انسان در قبر نازل شده است.

    دربارة عذاب قبر آيه هاي بسيار ديگري نيز وجود دارد كه علما از آن بر اثبات عذاب قبر استدلال كرده اند، چنانكه امام قرطبي در كتاب «التذكرة في أحوال الموتي و أمور الآخرة»، علامه ابن قيّم در كتاب «الروح» و علامه سيوطي در «شرح الصدور في أحوال الموتي و القبور» اين آيات را ذكر كرده اند.

    کتابنامه:
    1. ابن القيّم الجوزيه، شمس الدين ابوعبدالله؛ الروح؛ بيروت: دارالكتب العلميه، 1395.
    2. عسقلاني، حافظ احمد بن علي بن حجر؛ فتح الباري؛ قاهره: دارالحديث، 1424هـ./2004م.
    3. دهلوي، شاه عبدالعزيز؛ فتاواي عزيزي.
    4. سيوطي، جلال الدين؛ شرح الصدور بشرح حال الموتي و القبور؛ دمشق: دار ابن كثير، 1420.
    5. عثماني، محمّد شفيع؛ أحكام القرآن جلد 4؛ كراچي: ادارة القرآن و العلوم الاسلاميه، 1413.
    6. عثماني، محمّد تقي، تكملة فتح الملهم؛ كراچي: مكتبة دارالعلوم كراچي، 1416.
    7. غزالي، ابوحامد محمّد بن محمّد؛ إحياء علوم الدين؛ بيروت: دارالكتاب العربي، 1425.
    8. قرطبي، شمس الدين محمّد بن احمد؛ التذكرة في أحوال الموتي و أمور الآخرة؛ دمشق: دار ابن كثير، 1419.
    9. لديانوي، محمّد يوسف؛ آپ كي مسائل اور اُنكا حل؛ كراچي: مكتبة لديانوي.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۸:۱۱

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    نظر علمای امامیه درباره آیات مورد استناد در نوشتار قبلی




    نوشتار بالا، متن خوبی داشت و به قلم یکی از برادران اهل سنت بود و دیدگاه علمای اهل سنت را بیان کرده بود و بنده هم آن را نقل کردم، اما مناسب است که در این پست، حاصل نظر دو نفر از مفسران امامیه درباره آیات مورد استناد در نوشتار پست قبلی، هم ذکر شود تا مخاطبین عزیز با دیدگاه مفسران امامیه درباره آیات مورد اشاره، به طور اجمال آشنا شوند. برای طولانی نشدن متن، تنها نتیجه نظرات را عرض می کنم؛ برای توضیح و تفصیل مطالب، می توانید به کتاب های پی نوشت مراجعه فرمایید. نظرات را به ترتیب آیات ذکر شده در نوشتار قبلی، درج می کنم؛ توجه فرمایید:


    نظر استاد مکارم شیرازی و علامه طباطبایی درباره آیات مورد استناد در نوشتار پست قبلی

    آیه 1:

    النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (غافر/46)
    عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏شوند و روزى كه قيامت برپا شود (مى‏فرمايد:) «آل فرعون را در سخت‏ترين عذابها وارد كنيد!»
    استاد مکارم می نویسد:
    این آیه به خوبى دلالت دارد كه عذاب اول عذاب برزخى است كه بعد از اين دنيا و قبل از قيام قيامت است و كيفيت آن عرضه و نزديكى به آتش دوزخ است، عرضه‏ اى كه هم روح و جان را به لرزه در مى‏ آورد و هم جسم را تحت تاثير قرار مى‏ دهد. (1)

    علامه طباطبايى هم اين آيه را دال بر عذاب برزخى دانسته است. (2)

    آیه 2:

    وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ قالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَ لَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْ‏ءٌ وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الظَّالِمُونَ في‏ غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَيْديهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آياتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (انعام/93)
    چه كسى ستمكارتر است از كسى كه دروغى به خدا ببندد، يا بگويد: «بر من، وحى فرستاده شده»، در حالى كه به او وحى نشده است، و كسى كه بگويد: «من نيز همانند آنچه خدا نازل كرده است، نازل مى‏ كنم»؟! و اگر ببينى هنگامى كه (اين) ظالمان در شدايد مرگ فرو رفته‏ اند، و فرشتگان دست ها را گشوده، به آنان مى‏گويند: «جان خود را خارج سازيد! امروز در برابر دروغ هايى كه به خدا بستيد و نسبت به آيات او تكبّر ورزيديد، مجازات خواركننده‏ اى خواهيد ديد»! (به حال آنها تأسف خواهى خورد)

    استاد مکارم می نویسد:
    از اين آيه استفاده مى‏ شود كه مجازات اينگونه از گناهكاران از همان لحظه جان دادن و مرگ آغاز مى‏ گردد. (3)

    علامه طباطبايى هم مراد از اين آيه را عذاب برزخى دانسته است و اینکه آن ستمكاران از روز مرگ و بعد از آن در برزخ، در عذاب خواهند بود.(4)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۸:۱۱

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    ادامه پست قبلی...




    آیه 3:

    وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظيمٍ (توبه/101)
    و از (ميان) اعراب باديه‏نشين كه اطراف شما هستند، جمعى منافقند و از اهل مدينه (نيز)، گروهى سخت به نفاق پاى بندند. تو آنها را نمى‏ شناسى، ولى ما آنها را مى شناسيم. بزودى آنها را دو بار مجازات مى‏ كنيم (: مجازاتى با رسوايى در دنيا، و مجازاتى به هنگام مرگ) سپس به سوى مجازات بزرگى (در قيامت) فرستاده مى‏ شوند

    استاد مکارم می نویسد:
    در اينكه عذاب عظيم اشاره به مجازات‏ هاى روز قيامت است شكى نيست، ولى در اينكه، آن دو عذاب ديگر چه نوع عذابى است، در ميان مفسران گفتگو است، و احتمالات متعددى پيرامون آن داده‏ اند ولى بيشتر چنين به نظر مى‏ رسد كه يكى از اين دو عذاب همان مجازات اجتماعى آنها به خاطر رسوايي شان و كشف اسرار دروني شان مى‏ باشد كه به دنبال آن تمام حيثيت اجتماعى خود را از دست مى‏ دهند، و شاهد آن را در آيات گذشته خوانديم، و در بعضى از احاديث نيز آمده كه وقتى كار اين گروه به مراحل خطرناک مى‏ رسيد پيامبر آنها را با نام و نشان معرفى مى‏ كرد، و حتى از مسجد بيرون مى‏ ساخت، و مجازات دوم آنان همان است كه در آيه 50 سوره انفال اشاره شده، آنجا كه مي فرمايد: وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ ... (هر گاه كافران را به نگامى كه فرشتگان مرگ جان آنها را مى‏ گيرند ببينى كه چگونه به صورت و پشت آنها مى‏ كوبند و مجازات مى‏ كنند، به حال آنها تاسف خواهى خورد). اين احتمال نيز وجود دارد كه مجازات دوم اشاره به ناراحتي هاى درونى و شكنجه‏ هاى روانى بوده باشد كه بر اثر پيروزى همه جانبه مسلمانان، دامن اين گروه را گرفت. (5)

    علامه طباطبایی گفته: اقوالی که مفسران در ذیل آیه مطرح کرده اند بدون دلیل است اما اگر به ناچار باید یکی از آنها را برگزینیم، این قول ترجیح دارد که مراد آیه از دو عذاب، قتل و مانند آن در دنیا، و عذاب قبر بعد از دنیا، می باشد. (6)

    آیه 4:

    يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ ما يَشاءُ (ابرهیم/27)
    خداوند كسانى را كه ايمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار مى‏ دارد هم در اين جهان، و هم در سراى ديگر! و ستمگران را گمراه مى‏ سازد، (و لطف خود را از آنها بر مى‏ گيرد) خداوند هر كار را بخواهد (و مصلحت بداند) انجام مى ‏دهد.

    استاد مکارم با ذکر این عنوان که «آيا منظور از آخرت در آيه اخير، قبر است؟»، می نویسد:
    در روايات متعددى مى‏ خوانيم كه خداوند انسان را به هنگام ورود در قبرش در برابر سؤالاتى كه فرشتگان از هويت او مى‏ كنند، بر خط ايمان ثابت نگاه مى‏ دارد و اين است معنى" يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ". در بعضى از اين روايات صريحا كلمه "قبر" آمده است، در حالى كه در بعضى ديگر از روايات چنين مى‏ خوانيم كه شيطان به هنگام مرگ به سراغ افراد با ايمان مى‏ آيد و از چپ و راست براى گمراهى او، به وسوسه مى‏ پردازد اما خداوند اجازه به او نمى‏ دهد كه مؤمن را گمراه كند و اين است معنى يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا ...". قال الصادق عليه السلام ان الشيطان لياتى الرجل‏ من اوليائنا عند موته عن يمينه و عن شماله ليضله عما هو عليه، فيابى اللَّه عز و جل له ذلك قول اللَّه عز و جل يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ. اكثر مفسران- طبق نقل مفسر بزرگ طبرسى در مجمع البيان- همين تفسير را پذيرفته‏ اند. (7)

    پی نوشت
    ------------------------
    1- تفسير نمونه، ج‏20، ص: 115
    2- الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص: 335
    3- تفسير نمونه، ج‏5، ص: 350
    4- الميزان في تفسير القرآن، ج‏7، ص: 284
    5- تفسير نمونه، ج‏8، ص: 113
    6- الميزان في تفسير القرآن، ج‏9، ص: 376
    7- تفسير نمونه، ج‏10، ص: 338
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۸:۰۷

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    این آیه شاید منظور عذاب دنیا و آخرت است
    سنعذّبهم مرّتين ثم يردّون إلي عذاب غليظ»[توبه: 101]

    عذاب دنیا و بعد عذاب روز قیامت و بعد عذاب جهنم

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    این آیه شاید منظور عذاب دنیا و آخرت است
    سنعذّبهم مرّتين ثم يردّون إلي عذاب غليظ»[توبه: 101]

    عذاب دنیا و بعد عذاب روز قیامت و بعد عذاب جهنم
    النّار يعرضون عليها غُدوّاً و عشيّاً و يوم تقوم الساعة أدخلوا آل فرعون أشدّ العذاب»[غافر:46]

    سلام

    اگر به این ایه بیشتر توجه شود موضوع حل میشود چون در قیامت ، بهشت و دوزخ زمین مسطح میگردد و صبح و شامی نداریم چون خورسیدی نیست پس منظور عالم برزخ است که هنوز خورشید و زمین کروی وجود دارد .

    مُتَّكِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا یرَوْنَ فِیهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِیرًا«الإنسان/13»
    در آن [بهشت] بر تختها[ی خویش] تکیه زنند در آنجا نه آفتابی بینند و نه سرمایی


    وَیوْمَ نُسَیرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا«الکهف/47»
    و [یاد کن] روزی را که کوهها را به حرکت درمی‏آوریم و زمین را آشکار [و صاف] می‏بینی و آنان را گرد می‏آوریم و هیچ یک را فرو گذار نمی‏کنیم
    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    شنا ، مطالعه ، گردش در کوه و روستا
    نوشته
    167
    حضور
    2 روز 21 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    627



    به نام خدا
    با سلام
    به نظرم با توجه به تفاسیری که دیدم و تفکری که در آیات کردم عالم برزخ احتمالا همان عالم قبر است
    ظاهرا علامه طباطبایی میفرمایند عالم برزخ در همین زمین جریان دارد
    و احتمالا یکی از بهترین آیاتی که به عذاب قبر اشاره می کند این است :
    حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون ، لعلی اعمل صالحا فیما ترکت کلا انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون
    سوره مومنون آیه 99 و 100
    ترجمه ( زمانی که مرگ کسی از گنهکاران فرا میرسد میگوید خدایا مرا بازگردان ، شاید در برابر آنچه کوتاهی کردم عمل صالحی انجام دهم ، چنین نیست ! این تنها سخنی است که میگوید ، در پی مرگشان برزخی ( عذاب قبری ) است تا روزی که برانگیخته میشوند

    ویرایش توسط tamahdi69 : ۱۳۹۳/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۶:۱۸

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    النّار يعرضون عليها غُدوّاً و عشيّاً و يوم تقوم الساعة أدخلوا آل فرعون أشدّ العذاب»[غافر:46]

    سلام

    اگر به این ایه بیشتر توجه شود موضوع حل میشود چون در قیامت ، بهشت و دوزخ زمین مسطح میگردد و صبح و شامی نداریم چون خورسیدی نیست پس منظور عالم برزخ است که هنوز خورشید و زمین کروی وجود دارد .

    مُتَّكِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا یرَوْنَ فِیهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِیرًا«الإنسان/13»
    در آن [بهشت] بر تختها[ی خویش] تکیه زنند در آنجا نه آفتابی بینند و نه سرمایی


    وَیوْمَ نُسَیرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا«الکهف/47»
    و [یاد کن] روزی را که کوهها را به حرکت درمی‏آوریم و زمین را آشکار [و صاف] می‏بینی و آنان را گرد می‏آوریم و هیچ یک را فرو گذار نمی‏کنیم
    ولی خدا در قرآن صبح و شام در بهشت سخن گفته است

  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    ولی خدا در قرآن صبح و شام در بهشت سخن گفته است
    سلام

    لطف کنید ایاتش را بیاورید ؟
    خدایا مرا آن ده که آن به

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۱۹:۱۷ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود