صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با توجه به آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم را برترین زنان عالم معرفى ‏مى ‏کند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947

    اشاره با توجه به آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم را برترین زنان عالم معرفى ‏مى ‏کند؟




    سلام

    با توجه به آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم را برترین زنان عالم معرفى ‏مى‏کند؟ چرا ما می گوییم حضرت فاطمه سلام علیها هست ؟



    وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمينَ

    و ( یاد کن ) آن گاه که فرشتگان گفتند: ای مریم ، همانا خدا تو را برگزید و پاکیزه گردانید و بر زنان جهانیان برتری بخشید.

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58280



    با نام و یاد دوست





    با توجه به آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم را برترین زنان عالم معرفى ‏مى ‏کند؟








    کارشناس بحث: استاد عمار


  4. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و ادب خدمت شما دوست عزیز
    خدمت شما بزرگوار عرض کنم مفسران به این پرسش شما دو پاسخ داده اند که عرض میکنم:
    1. مراد آيه شريفه، برترى حضرت مريم بر همه زنان جهان در عصر خودش است. اين پاسخ هم مشابه قرآنى دارد و هم دليل روايى:
    الف. در قرآن مجيد آمده است كه خداوند درباره بنى‏اسرائيل فرمود: «و انى فضّلتكم على العالمين». بقره (2)، آيه 47.
    در تفسير نمونه آمده است: «بديهى است منظور، برترى مؤمنان بنى‏اسرائيل بر مردم عصر خود بوده است».
    ب. در تفسير برهان روايتى از مفضل بن عمر نقل شده است كه مى‏گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: مرا خبر ده از قول پيامبر خدا(ص) درباره فاطمه كه فرمودند: «او سرور زنان جهانيان است». آيا او سرور زنان عصر خويش است؟ امام(ع) فرمودند: «مريم سرور زنان جهان در عصر خود بود، اما فاطمه(س) سرور همه زنان از آغاز تا پايان است».
    2. آيه شريفه قيد زمانى ندارد و مربوط به همه زمان‏ها است؛ ولى قيد موضوعى دارد و از همين رو منافاتى با سرورى حضرت زهرا(س) بر همه زنان عالم در كمالات عاليه و والاى انسانى ندارد.
    توضيح اينكه در قرآن مجيد، يك‏سرى از ويژگى‏ها و امتيازات براى حضرت مريم بيان شده است. اين ويژگى‏ها از اختصاصات حضرت مريم نيست و افراد ديگرى نيز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنين مقاماتى رسيده‏اند؛ اما آنچه ازاختصاصات حضرت مريم(س) است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتياز يافته است، چگونگى ولادت فرزند وى مى‏باشد.
    علامه طباطبايى(ره) در تفسير الميزان مى‏فرمايد: «[اين كلمه ]از خصايص وجودى حضرت مريم(س)، انگشت روى هيچ خصيصه‏اى به جز ولادت عجيب فرزندش نمى‏گذارد. اين است كه «اصطفاء» از هر جهت نيست؛ بلكه آن گونه فرزند آوردن مراد است».
    اما غير از كلمه «اصطفاء» كلمات ديگرى كه در آيات مربوط به آن حضرت آمده، از قبيل: «تطهير»، «تصديق به كلمات خدا و كتب او»، «قنوت» و «محدثه بودن» همه از امورى است كه اختصاص به آن حضرت ندارد.
    در تفسير «اطيب البيان» نيز امتياز خصوصى حضرت مريم(س) بر ديگر زنان، چگونگى زاييدن حضرت عيسى(ع) بيان شده و در سر بيان «واصطفيك على نساء العالمين» آمده است: «بيان اين جمله براى اين است كه ديگر زنى نتواند چنين دعوايى بكند و بهانه به دست بياورد». بنابراين اگر آيه داراى قيد زمانى نباشد، حضرت مريم(س) را فقط در چگونگى فرزند آوردن از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و اين نافى برترى حضرت زهرا(س) در كمالات عاليه انسانى نيست.
    با توجه به آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم را برترین زنان عالم معرفى ‏مى ‏کند؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  5. صلوات ها 4


  6. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    خب گفته شده در اون دنیا هم برترین هست و قرآن مربوط به زمان خاصی نیست

    قید موضوعی هم ندارد نمیشه گفت به خاطر ازدواج نکردن و بچه دار شدن برگزیده شده است

  7. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    5
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    خب گفته شده در اون دنیا هم برترین هست و قرآن مربوط به زمان خاصی نیست
    اتفاقا آیه قید زمانی رو به همراه داره و اون استفاده از صیغه ماضی است « اصطفاک» صیغه اول از باب

    افتعال در زمان ماضی است که به معنی ماضی نقلی یعنی از گذشته تا حال میباشد یعنی ای مریم خدا تو

    را از میان زنان گذشته تا حال برگزید .

    ولی در مورد اهلبیت و خصوصا حضرت زهرا میفرماید :


    ُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ‏ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا
    \
    با صیغه مضارع آورده . یعنی از حال تا آینده دائما خدا اهلبیت رو تطهیر کرده و میکند که حتما میدانید

    برگزیدگی مریم از زنان زمان خودش به علت تطهیر او بوده کما اینکه آیه اشاره دارد . خداوند اصطفا و

    برگزیدن مریم را به دلیل طهرک معرفی میکند . پس علت برگزیدن مریم تطهیر اوست که آن هم به صورت

    ماضی نقلی آمده و دلالت بر این دارد که محدود به زمان خودش است . ولی تطهیر اهلبیت دائمی است .

    اضافه بر اینکه تطهیر اهلبیت در آیه 33 احزاب به مفعول مطلق نوعی هم مزین شده که به معنی تطهیر از

    تمام جهات است که در مریم این نوع تطهیر را اشاره نکرده .



  8. صلوات ها 2


  9. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    86
    حضور
    3 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    210



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    با توجه به آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم را برترین زنان عالم معرفى ‏مى‏کند؟ چرا ما می گوییم حضرت فاطمه سلام علیها هست ؟
    حضرت مريم برترين زن در زمان خودش بوده است و نه همه ادوار تاريخ كما اينكه علماي اهل سنت نيز به اين موضوع اقرار دارند

    جامع البيان طبري. وقتي آقاي طبري اين آيه را مطرح مي‌كند، مي‌گويد:
    «وَ اصْطَفاكِ عَلي‏ نِساءِ الْعالَمين‏»، يعني اختارك علي نساء العالمين في زمانك.
    يعني خداوند تو را بر زنان جهان در عصر خودت برگزيد.
    جامع البيان لإبن جرير الطبري، ج 3، ص 357
    مرحوم علامه طباطبائي (ره) هم مي‌فرمايد:
    منظور از عالم، تمام إنس و جنّي است كه در يك عصر واقع شده‌اند.

    اما ايا حضرت زهرا س از حضرت مريم هم افضليت دارد و بر همه زنان عالم حتي زنان زمان حضرت مريم هم افضل است يا خير؟ جواب بله هست زيرا

    زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ يَا فَاطِمَةُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ فَتُحَدِّثُهُمْ وَ يُحَدِّثُونَهَا فَقَالَتْ لَهُمْ ذَاتَ لَيْلَةٍ أَ لَيْسَتِ الْمُفَضَّلَةُ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَقَالُوا إِنَّ مَرْيَمَ كَانَتْ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَكِ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِكِ وَ عَالَمِهَا وَ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين؛
    زيد بن على عليه السّلام، وى مى‏گويد: از حضرت ابا عبد اللَّه عليه السّلام شنيدم كه مى‏فرمودند:
    فاطمه سلام اللَّه عليها را به خاطر اين محدّثه ناميدند كه فرشتگان از آسمان فرود مى‏آمدند و آن حضرت را مى‏خواندند همان طورى كه مريم دختر عمران را صدا مى‏زدند، بارى فرشتگان مى‏گفتند: اى فاطمه خدا تو را برگزيد و پاكيزه‏ات نمود و بر تمام زنان عالم اختيارت كرد، اى فاطمه پروردگارت را بخوان و سجده‏اش نما و با ركوع‏كنندگان ركوع كن و بدين ترتيب حضرتش با آنها سخن مى‏گفت و آنها نيز با جنابش حديث و سخن مى‏گفتند، شبى فاطمه سلام اللَّه عليها به فرشتگان فرمود: مگر مريم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟
    فرشتگان عرضه داشتند: مريم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مريم قرار داده و بدين ترتيب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلين تا آخرين.

    ‏ علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص 595



  10. صلوات


  11. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    86
    حضور
    3 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    210



    برادر من حضرت مريم گرچه بر زنان زمان خود افضل هست و محبوب نزد خدا اما اين را بدانيد كه ايشان سايه حضرت زهرا س هم نمي شود وقتي پيغمبر كه خداوند در قران مي فرمايد انا ارسلناك الا رحمتت للعالمين پيغمبري كه خداوند او را رحمت بر همه جهانيان مي داند وقتي در مقابل حضرت صديقه طاهره قرار مي گيرد مي فرمايد فداها ابوها پدرت فداي تو شود، رحمت بر همه عالم مي خواهد خودش را فداي حضرت صديقه طاهره كند و خود همين نشان از افضليت حضرت است، وقتي كه حضرت صديقه طاهره غضبش غضب خدا باشد ديگر هيچ شك و شبهه اي بر افضليت ايشان بر حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها نيست مضاف بر اينكه در زمان حضرت مريم كه عالم مادي حضرت زهرا س شكل نگرفته بوده است كه شما بخواهيد بگويد بر حضرت زهرا س افضل است لذا اين مسئله به لحاظ كلامي هم ثابت نيست

    ویرایش توسط سيد عباس : ۱۳۹۳/۰۶/۱۹ در ساعت ۲۱:۱۸

  12. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    86
    حضور
    3 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    210



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    فاطمه شما سایه مریم هم نمی شود وسلام
    مبذولات حضرتعالي از منظر اهل سنت هم مشروعيت ندارد چه برسد شيعه

    آقاي آلوسي (متوفاي 1270 هجري) كه از استوانه‌هاي علمي أهل سنت است و فردي وهابي است، مي‌گويد:
    و الذي أميل إليه أن فاطمة البتول أفضل النساء المتقدمات و المتأخرات من حيث إنها بضعة رسول الله صلي الله عليه و سلم، بل و من حيثيات أخر أيضا ... و هذا سائغ علي القول بنبوة مريم أيضا، إذ البضعية من روح الوجود و سيد كل موجود لا أراها تقابل بشيء و أين الثريا من يد المتناول؟
    نظر من اين است كه فاطمه بتول أفضل از تمام زنان اولين و آخرين است از جهت اين‌كه او پاره تن رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم) است و از ساير جهات هم همين‌گونه است و ... حتي اگر ما قائل شويم كه حضرت مريم نبي بوده است [چون برخي از آقايان أهل سنت معتقدند كه حضرت مريم و آسيه (عليهما السلام) نبي بوده‌اند]، باز هم فاطمه أفضل از او است؛ زيرا پاره تن روح وجود عالم هستي و پاره تن سيد تمام موجودات است [يعني رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم)] و با هيچ چيزي قابل مقايسه نيست. چه زماني مي‌تواند اين دست‌هاي بشري به ستاره ثريا برسد؟
    روح المعاني للآلوسي، ج 3، ص 155

    هر وقت توانستيد ادعايتان را علمي ثابت كنيد ما در خدمت شما هستيم وگرنه احساسي حرف زدن از منظر عقلا جايگاهي ندارد


  13. صلوات ها 2


  14. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    86
    حضور
    3 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    210



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    مریم برترین زن دو عالم است وسلام
    برادر عزيزم شما همچين مي گويي مريم كه انگار دختر خاله خود را صدا مي كنيد، حضرت مريم

    ثانيا در اينكه حضرت مريم جزء زنان برتر هست هيچ شك و شبهه اي نيست بحث ما بر افضليت است كه گفتيم طبق مباني شيعه و سني حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا س از حضرت مريم افضل تر است

    كما اينكه روايت علل شرايع را خوانديم و همچنين اين هم منطق و مباني اهل سنت نسبت به حضرت صديقه طاهره مي باشد

    جناب آقاي آلوسي وهابي (متوفاي 1270 هجري) هم روايتي را از تاريخ مدينة دمشق إبن عساكر از إبن عباس نقل مي‌كند و مي‌گويد:
    أربع نسوة سادات عالمهن: مريم بنت عمران و آسية بنت مزاحم و خدجية بنت خويلد و فاطمة بنت محمد صلي الله عليه و سلم و أفضلهن عالما فاطمة.
    4 زن بودند كه سرور زنان عصر خويش بودند: مريم دختر عمران و آسية دختر مزاحم و خدجية دختر خويلد و فاطمة دختر محمد (صلي الله عليه و سلم) و برترين اينها فاطمه است.
    بعد هم مي‌گويد:
    و الذي أميل إليه أن فاطمة البتول أفضل النساء المتقدمات و المتأخرات من حيث إنها بضعة رسول الله صلي الله عليه و سلم، بل و من حيثيات أخر أيضا.
    نظر من اين است كه فاطمه بتول أفضل از تمام زنان اولين و آخرين است از جهت اين‌كه او پاره تن رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم) است و از ساير جهات هم همين‌گونه است.
    روح المعاني للآلوسي، ج 3، ص 155



    بزگوار به زور كه شما نمي توانيد عقيده خود را بر ديگران تحميل كنيد البته عقيده شما قابل احترام است اما در مقام علمي قابل استناد نيست
    ویرایش توسط سيد عباس : ۱۳۹۳/۰۶/۲۰ در ساعت ۱۵:۴۹

  15. صلوات ها 2


  16. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    86
    حضور
    3 روز 11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    210



    زماني كه حضرت زهرا س بدنيا امد ، حضرت مريم خادم ايشان بودند و خود اين نشان از افضليت حضرت صديقه طاهره بر حضرت مريم مي باشد

    عن المفضل بن عمر، قال: قلت لأبي عبد الله جعفر بن محمد (عليه السلام): كيف كانت ولادة فاطمة (عليها السلام)؟ قال: نعم، إن خديجة (رضوان الله عليها) لما تزوج بها رسول الله (صلي الله عليه و آله) هجرتها نسوة مكة، فكن لا يدخلن عليها، و لا يسلمن عليها، و لا يتركن امرأة تدخل عليها، فاستوحشت خديجة من ذلك ... ... فوجهت إلي نساء قريش و بني هاشم ليلين منها ما تلي النساء من النساء. فأرسلن إليها بأنك عصيتنا، و لم تقبلي قولنا، و تزوجت محمدا، يتيم أبي طالب، فقيرا لا مال له، فلسنا نجيئك، و لا نلي من أمرك، فاغتمت خديجة لذلك. فبينا هي في ذلك إذ دخل عليها أربع نسوة طوال كأنهن من نساء بني هاشم، ففزعت منهن، فقالت لها إحداهن: لا تحزني ـ يا خديجة ـ فإنا رسل ربك إليك، و نحن أخواتك، أنا سارة، و هذه آسية بنت مزاحم و هي رفيقتك في الجنة، و هذه مريم بنت عمران، و هذه صفوراء بنت شعيب، بعثنا الله إليك لنلي من أمرك ما تلي النساء من النساء.

    از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم كه ولادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) چگونه بوده است؟

    حضرت به صورت مفصل قضيه ازدواج حضرت خديجه (سلام الله عليها) را و عصبانيت زنان مكه را مطرح مي‌كند كه به خاطر ازدواج با رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) كه يك يتيمي بيشتر نبود، داراي مال و مكنتي نبود. با حضرت خديجه (سلام الله عليها) قهر كردند. حتي شب ولادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) كه درد زايمان بيشتر شد، سراغ زنان مكه و قريش فرستاد. همه گفتند كه چون شما برخلاف رأي ما، با يك يتيم ازدواج كرديد، ما از حضور خودمان در رابطه با ولادت فرزندت معذور هستيم ... ... حضرت خديجه (سلام الله عليها) خيلي ناراحت بود، تا اين‌كه مشاهده كرده زناني بلند قد را كه در كنارش هستند. اول ناراحت شد و سپس از آنها خواست كه خود را معرفي كنند. آنها هم خود را معرفي كردند: ساره و آسيه و مريم و صفورا بنت شعيب. گفتند كه خداوند ما را از بهشت فرستاده تا در اين ولادت، بجاي زنان قريش از تو پرستاري كنيم و در ولادت اين نوزاد مبارك مساعدت كنيم. با مساعدت آنها، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) قدم به گيتي نهاد و اولين لحظه به سخن درآمد:
    فنطقت فاطمة (عليها السلام) بشهادة أن لا إله إلا الله، و أن أبي رسول الله سيد الأنبياء، و أن بعلي سيد الأوصياء، و أن ولدي سيدا الأسباط.
    شهادت بر وحدانيت خداوند و رسالت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) و وصايت شوهر بزرگوارش امير المؤمنين (عليه السلام) و امامت فرزندان بزرگوارش داد.
    دلائل الامامة للطبري، ص77 تا ص79


  17. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود