صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم احادیث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    پاسخ مفهوم احادیث




    پيامبر خدا(ص ) : هر چيزى زكاتى داردو زكات بدنها روزه است.

    مفهومش چیست؟
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    جهت اول : مفهوم زكات و صدقه


    "زكات" در لغت به معناي "نماء - زيادتي" و "پاكي" آمده است، ديگر معاني هم به اين دو معني برمي گردد. "زاء و كاف و حرف عله - يا - از حروف اصلي اين كلمه اند كه بر نماء و زيادتي دلالت مي‎كند، به معناي پاك شدن هم گفته شده است . بعضي گفته اند: زكات مال را به اين مناسبت زكات مي‎گويند كه در آن اميد به افزايش مال است، يعني زيادتي و نمو مال . برخي نيز گفته اند: زكات را از اين رو زكات مي‎گويند كه باعث پاكي مال (و قرب صاحب آن به خدا مي‎باشد.) دليل بر اين مطلب آيه شريفه "خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزكيهم بها(1) از اموال آنان صدقه بگير تا به وسيله آن آنان را پاك ساخته و پرورش دهي" مي‎باشد. پس اصل در همه آنچه كه بيان شد به اين دو معني يعني "زيادتي" و "پاك شدن"(2) برمي گردد." كتاب معجم مقاييس اللغة در لغت "زكي" مي‎نويسد: [1] توبه (9)103/
    [2] معجم مقاييس اللغة 17/3


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    راغب در مفردات مي‎گويد: "اصل زكات همان زيادتي است كه از بركت خداوند - متعال - حاصل مي‎گردد; گفته مي‎شود: "زكا الزرع يزكو" يعني در زراعت زيادتي و بركت پديد آمد."(1) در نهج البلاغه نيز جمله اي آمده كه از واژه "زكاء" نمو استفاده مي‎شود بدين مضمون : "المال تنقصه النفقة و العلم يزكو علي الانفاق (2) مال با هزينه كردن كم آيد و دانش با پراكنده شدن بيفزايد". از نمونه آياتي كه لفظ "زكات" در آنها ظهور در "پاك شدن" دارد اين آيات است : "ذلكم ازكي لكم و اطهر(3) عمل به دستورات الهي براي زدودن آلودگي شما مفيدتر است ." و آيه : "فلينظر ايها ازكي طعاما(4) پس بايد بنگرد كدامين نفر غذاي بهتري دارند." و آيه : "قد افلح من زكاها(5) هر كه نفس خود را پاك كرد رستگار شد." و آيه : "فلا تزكوا انفسكم هو اعلن بمن اتقي"(6)(7) به معناي نسبت دادن مي‎آيد. خودستائي نكنيد كه او پرهيزگاران را بهتر مي‎شناسد." تزكيه از باب تفعيل زكات اصطلاحي در فقه ممكن است از يكي از اين دو معني گرفته شده باشد; [1] مفردات راغب 218/
    [2] نهج البلاغه فيض 1155/، لح 496/، حكمت 147
    [3] بقره (2) 232/
    [4] كهف (18) 19/
    [5] الشمس (91) 9/
    [6] النجم (53) 32/
    [7] يعني هنگامي كه "زكي" ثلاثي مجرد به باب تفعيل برده شود و عين الفعل آن مشدد گردد "زكي، يزكي، تزكية" مي‎شود. بر اين پايه آيه شريفه "فلا تزكوا انفسكم" معني آن اين مي‎شود كه پاكي را بر خود مبنديد، خودستايي نكنيد. (مقرر)


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    زيرا به سبب پرداخت زكات هم مال زيادت و بركت پيدا مي‎كند و هم موجب پاك شدن مال و صاحب مال مي‎گردد، ولكن آنچه با سخن خداوند - متعال - در آيه شريفه "خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزكيهم بها"(1) و لذا چون مقصود از زكات دادن پاك شدن صاحب مال است در مقام اداء آن قصد قربت شرط گرديده، و اين خود از امتيازات اقتصاد اسلامي است كه به واجبات مالي رنگ عبادت و قرب به سوي حق تعالي داده شده است . و اين نكته اي است شايان توجه . اما در اصطلاح فقها: "زكات اندازه و مقدار مشخصي از مال است كه اخراج آن از مال با شرايط ويژه خود خواسته شده است ." يا "زكات يك حق مالي است كه در وجوب آن نصاب (2) مخصوص معتبر گرديده است ." يا "زكات صدقه اي است كه اصالتا متعلق به نصاب مخصوصي است ." و تعريفهاي ديگري از اين قبيل كه براي آن گفته شده است

    [1] توبه (9) 103
    [2] "نصاب" اندازه اي از مال را گويند كه شارع آن را به عنوان علامت و معياري نصب كرده كه هر وقت مال به آن مقدار رسيد زكات در آن واجب مي‎شود. (مقرر)
    تناسب دارد معناي دوم يعني پاك شدن است .

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    مطلب




    نهایت عدل
    امام علی (علیه ‌السلام):
    غایَةُ الْعَدْلِ أنْ یَعْدِلَ الْمَرْءُ في نَفْسِهِ.
    نهایت عدالت آن است که آدمی با خودش به عدالت رفتار کند.
    Behaving fairly towards oneself is the highest point of Justice.
    غررالحکم و دررالکلم، ح 6368
    انسان چگونه می تواند با خودش به عدالت رفتار کند؟

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    77
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    352



    نقل قول نوشته اصلی توسط habibeh نمایش پست ها
    نهایت عدل

    امام علی (علیه ‌السلام):
    غایَةُ الْعَدْلِ أنْ یَعْدِلَ الْمَرْءُ في نَفْسِهِ.
    نهایت عدالت آن است که آدمی با خودش به عدالت رفتار کند.



    behaving fairly towards oneself is the highest point of justice.


    غررالحکم و دررالکلم، ح 6368


    انسان چگونه می تواند با خودش به عدالت رفتار کند؟
    با سلام
    درفرهنگ دینی نقطه مقابل عدالت ظلم معرفی شده است. اگر مصداقها ونمونه هایی که برای ظلم به نفس معرفی شده (مثل گناه و ...) که همگی به نوعی تجاوز از حدود می باشند، کنارگذاشته شود و انسان در زندگی از حدود شرعی و عرفی خود خارج نشود ،رعایت عدالت را در حق خودش داشته .
    پس در نتیجه اگر انسان حدود شرعی وعرفی خود را بشناسد و تعدی وتجاوز نسبت به آن حدود نداشته باشد ، قطعا عدالت را در حق خودش رعایت کرده است.
    التماس دعا


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621





    النظافه من الایمان

    مفهوم دقیق این حدیث چیست؟ و چگونه می توان آن را در جامعه اسلامی کاربردی کرد؟



    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    امام حسن مجتبی(ع):
    حسن السوال نصف العلم
    مفهوم این حدیث چیست؟
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۸/۰۹/۱۰ در ساعت ۱۵:۳۷
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها

    النظافه من الایمان

    مفهوم دقیق این حدیث چیست؟ و چگونه می توان آن را در جامعه اسلامی کاربردی کرد؟

    ساختار دين اسلام بر اساس پاكيزگي و بهداشت بنا نهاده شده است. شايد رايج‌ترين حديث پيامبر اعظم (ص) در اين زمينه، حديث «النظافة من الإيمان» باشد. پيامبر اسلام تأكيد فراواني بر اين امر داشت تا آن‌جا كه فرمود:

    بُني الإسلام علي النظافة؛

    خداوند، اسلام را بر پايه پاكيزگي بنا نهاده است.

    جامعه پيشرفته اسلامي، جامعه‌اي است كه در آن امور بهداشتي به گونه فراگير و گسترده نهادينه شده است. مواردي چون بهداشت فردي ـ دهان، دندان، پوست، صورت و مو ـ پاكيزگي محيط زيست، بهداشت فضا، برخورداري از هواي سالم، رعايت مسايل جنسي و... در آموزه‌هاي اسلامي به فراواني به چشم مي‌خورد. بدين ترتيب، مسائلي كه در حال حاضر از جمله شاخص‌هاي سلامتي و توسعه است، در آموزه‌هاي اوليه اسلام به‌عنوان اصولي ترديد‌ناپذير و اساسي بيان شده است.

    اسلام، زندگي آكنده از درد و رنج، خستگي، اندوه و بيماري را نمي‌پسندد و حتي طولاني شدن هرگونه بيماري به‌ويژه بيماري‌هاي درمان‌ناپذير را از بزرگ‌ترين بلاها مي‌داند. امام علي (ع) مي‌فرمايد:

    همانا در بيماري، پاداشي نيست. از بزرگ‌ترين بلاها، بيماري پيوسته است.

    پيامبر اعظم (ص) مي‌فرمايد:

    در نظر ما، عافيت، سلامتي و تن‌درستي، دوست داشتني‌تر است.

    براي شكل‌گيري جامعه‌اي شاداب و تن‌درست، به دولت‌مردان و مردمان سفارش شده است به اين امور توجه كنند:

    ـ وجود پزشكان ماهر و متخصص به ميزان نياز؛

    ـ تربيت و آموزش دانش‌جويان پزشكي؛

    ـ برخورد انساني با بيماران نيازمند؛

    ـ برنامه‌ريزي براي توزيع درآمد و امكانات با هدف ايجاد توان درمان مناسب براي همه مردم؛

    ـ بالا بردن سطح آگاهي‌هاي عمومي پزشكي و بهداشتي مردم؛

    ـ انجام جراحي‌هاي مناسب و اهداي اعضاي سالم مردگان؛

    ـ امتياز قوانين اختصاصي درمان به پزشكان.

    ـ راه‌هاي افزايش عمر طولاني و پرهيز از عوامل زيان‌بار براي انسان.

    امام سجاد(ع) مي‌فرمايد:

    إذا قام القائم، أذهب الله عن كلّ مؤمن العاهة و ردّ إليه قوّته؛

    زماني كه قائم قيام كند، خداوند، بيماري را از هر مؤمني مي‌برد و نيرويش را به او برمي‌گرداند.

    در اين موارد ـ پوشاك، بهداشت، مسكن ـ برنامه امام زمان(عج) همان برنامه پيامبر اسلام است:

    المهديّ يقفوا أثري، لا يُخطئ؛

    مهدي روش من را دنبال مي‌كند و هرگز از روش من بيرون نمي‌رود.

    و در جاي ديگر مي‌فرمايد:

    ثمّ يكون في آخر اُمّتي خليفـة يَحثي المال حَثْياً، لا يعدُّه عدّاً و ذلك حين يضرب الإسلام بِجِرانه؛

    در پايان روزگار امت من، خليفه‌اي مي‌آيد كه چون سيل بخشش مي‌كند و آن را نمي‌شمارد و آن هنگامي است كه اسلام با تمام جنبه‌هايش اجرا مي‌شود.


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    سلام ، در باره این حدیث توضیح بدید....

    امام صادق (ع): «المؤمن اعظم حرمة من الكعبه».

    مؤمن حرمت و احترامش از كعبه هم بالاتر است

    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۴:۱۴
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود