صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معرفت نفس براي چه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره معرفت نفس براي چه؟




    سلام
    اگر كسي نخواهد به قرب الهي برسد و همين دنيا را بخواهد و به جهنم هم نرود چه كار بايد كند؟
    آيا حتما بايد خودمان و خدا را بشناسيم
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ در ساعت ۱۴:۳۱

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    معرفت نفس براي چه؟








    کارشناس بحث: استاد اویس


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی
    در پاسخ به سوال حضرتعالی توجه شما را به سه نکته مهم جلب می کنم:

    اول اینکه هدف از خلقت عوالم امکانی، رساندن انسان به کمال فضیلت و غایت سعادات است و بالاترين سعادت وی رسيدن به قرب خداوند است و این هدف با شکوفایى هماهنگ استعدادهای انسانی و پاسخ مناسب وی به نیازهاى روحى و جسمى‏ اش، محقق مى‏ شود. خداوند در قرآن می‌فرماید« و ما خَلقَتُ الجِنَّ و الانسانَ اِلّا لِیَعبُدون» ، یعنی جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند (سوره ذاریات آیه 56)

    دوم این که مجموعه عوالم خلقت براساس نظم و چینش دقیقی آفریده شده است که تغییر و تصرف و دگرگونی در قواعد و نظم به هم پیوسته آن ممکن نیست. یعنی هر خلقی بنابر میل و اراده خود قادر به تغییر قواعد و قوانین حاکم بر آن نبوده و نمی تواند تغییری در نظام عقلانی عالم ایجاد کند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماوَاتٍ طِبَاقاً مَا تَرَى‏ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى‏ مِن فُطُور » (سوره ملک آیه 3)؛ «(همان) كسى كه هفت آسمان را طبقه‏ بندى شده آفريد. هيچ تفاوتى تناقض‌گونه در آفرينش (خداى) گسترده ‏مهر نمى بينى. پس ديده را برگردان؛ آيا هيچ شكافى مى ‏بينى؟!«.

    سوم این که اگر خداوند بر اساس اوصاف کریمانه خویش مهمترین ارکان نظام عالم را نیل آدمی به سعادات و کمالات قرار داده است از روی تفضل و عنایت و محبت وی بر خلقت آدمیان بوده و از این حیث اراده عطایای خاصه و نعمتهای تامه را برای ایشان نموده است. لذا این قانون حاکم بر جهانیان نه تنها ظلم و اجباری از جانب خداوند بر انسانها نیست بلکه جلوه ای از نهایت مهر و محبت الهی به بندگان خویش می باشد.

    با توجه به نکات گفته شده باید بگویم اگر چه هر انسانی بر اساس اختیار خویش در انتخاب مسیر زندگی خود حق انتخاب دارد و می تواند قرب الهی را به عنوان هدف و غایت زندگی خود برنگزیند ولی این به آن معنا نیست که بر اساس اختیار خود قادر به انجام هر کاری بوده و بتواند نظم و قوانین موجود بر خلقت اشیا و نفس خودش را برهم بزند و مثلا بخواهد هوی پرستی کند و به جهنم نیز نرود.

    نکته اخر اینکه نیل به غایات و سعادات انسانی در گرو انجام آداب و شرایطی است که از جمله مهمترین آنها خودشناسی و خودسازی است و بدون این دو چشمه کمالات ناب انسانی به جوش و خروش در نمی آید.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ در ساعت ۲۱:۱۳


  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    انتهای صراط
    نوشته
    48
    حضور
    7 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    183



    سلام
    دنیا مظهر جهنم است، یعنی باطن دنیا جهنم است و کسی که دنیا طلب است، درواقع جهنم را می طلبد.
    إِلَهِي‏ كَفَى‏ بِي‏ عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّاً أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِب‏


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    سلام ممنون
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    با توجه به نکات گفته شده باید بگویم اگر چه هر انسانی بر اساس اختیار خویش در انتخاب مسیر زندگی خود حق انتخاب دارد و می تواند قرب الهی را به عنوان هدف و غایت زندگی خود برنگزیند ولی این به آن معنا نیست که بر اساس اختیار خود قادر به انجام هر کاری بوده و بتواند نظم و قوانین موجود بر خلقت اشیا و نفس خودش را برهم بزند و مثلا بخواهد هوی پرستی کند و به جهنم نیز نرود.
    سوال من دقيقا همينه كسي كه قرب الهي رو نمي فهمه چرا بايد محكوم به جهنم باشه
    مگه سعادت زوري هم داريم، يه كسي بالاتر از سعادت حسي رو نميفهمه و دوستم نداره كه بفهمه بايد بره جهنم؟!

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صراط11 نمایش پست ها
    دنیا مظهر جهنم است، یعنی باطن دنیا جهنم است و کسی که دنیا طلب است، درواقع جهنم را می طلبد.
    سلام
    با شما موافق نيستم
    بهشت هركسي اونچيزيه كه ميخواد
    بله براي كسي كه مزه قرب الهي رو چشيده شايد دنيا جهنمه

  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    حضرت علی علیه السلام درباره ی دنیا می فرمایند:

    «مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْها أَعْمَتْهُ»


    (آن کس که با چشم بصیرت به آن بنگرد [و آن را وسیله بینائى قرار دهد] دنیا به او آگاهى مى بخشد، و آن کس که به خود آن نگاه کند، دنیا او را نابینا خواهد کرد).


    در حقیقت، تفاوت میان دنیاى مذموم و ممدوح، همان چیزى است که از «إِلَیْها» و«بِها» استفاده مى شود که: اوّلى هدف را مى رساند و دومى وسیله را.


    «نهج البلاغه»، خطبه 82


  14. صلوات ها 11


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سوال من دقيقا همينه كسي كه قرب الهي رو نمي فهمه چرا بايد محكوم به جهنم باشه
    مگه سعادت زوري هم داريم، يه كسي بالاتر از سعادت حسي رو نميفهمه و دوستم نداره كه بفهمه بايد بره جهنم؟!
    پاسخ شما را با ذکر مثالی تقدیم می نمایم:

    کور ناشنوای گم کرده راهی را در بیابان در نظر بگیرید که نفسش به شماره افتاده و از فرط خستگی زانوی تسلیم به زمین نهاده آماده تقدیم جان بی مایه اش به ملک الموت گردیده منتهی چون کور است حتی از گمگشتگی خویش در بیابان پر آسیب بی خبر بوده و چون کر است از زوزه گرگان کمین کرده در بیابان راحت بوده وچون دچار آلزایمر است حتی از گرسنگی خویش غافل بوده و می پندارد تقدیر برناکامی دائمی و مرگ ناگهانی است و با این پندار خود را مهیای سفر ابدی کرده است.

    در همین هنگام جوان کریمی از طایفه جوانمردان از ره رسیده و دست رد به سینه ملک الموت آماده به خدمت زده، به رسم ادب و مروت، دست
    ان گم کرده را گرفته و عزم همراهی او را تا قصر مجلل خویش نموده است اما آن شخص چون می پندارد این جوان قصد جانش دارد از همراهی او سرباز زده و فحش و ناسازا روانه اش میدارد.

    زبان تلخ آن کور لنگ ناشنوا از کرامت و محبت سرشار جوان کریم نکاسته او را به همراهی و امداد لنگ فحاش انگیزه مندتر ساخته به هزار ناز و نوازش دست او گرفته و در هر قدمی او را به کاخی که غایت آمال رهروان است بیشمار وعده می دهد. اما چه سود که از این هزار وعده گلعزار حتی یکی را گوش ناشنوای لنگ پر مدعای ناشنیده و جز بر ناسپاسی اش نیفزوده است.

    هنگامی نیز که بر در قصر عشق آباد جوان کریم برامدند کور کر ناسپاس از بیم سرابانه خویش تصمیم به فرار می گیرد و جوان کریم برای آنکه وی بی نصیب از بزم شاهانه ای که مهیا نموده نشود دست نالایقش را محکم فشرده نگهش می دارد تا فرار نکند و این چنین است که کور کر نادان با صد فغان و ناله احزان قدم به حرم می نهد.

    آنچه فرد کور و کر نالان، از رویت و سماع آن محروم است و آن را شکنجه گاه می پندارد باغی است مملو از درختان میوه دلگشا و بلبلان و طوطیان در شاخه هایش نغمه سرا و عطر رایحه گلهای جان افزا و چشمه هایی زلال از آب خوش گوار که نعمت در آن بر وفور است و خیل لشگران دست به سینه آماده به خدمت که به فرمان صاحبخانه تا مرز فنا جان نثار آسایش مهمان تازه رسیده اند و این خود شخص صاحبخانه است که دائما به نوازش و مرهم نهادن به زخمهای راه مهمان دست به کار است و خلق عظیمی را به خدمت او گماشته است.

    حال آیا به راستی سزاوار است که مهمان صرفا بخاطر آن عیوبی که در بدن خویش است و از وقوف بر حقیقت ماجرا بی نصیب است هر دم بنای ناشکری و ناسپاسی و فحاشی به صاحبخانه را نهاده و از لطف و کرم و عنایت بیشماری که صاحبخانه بر وی رواداشته به راحتی بگذرد و نعمتی را که شاملش شده را در هر حال حق مسلم خود پنداشته و از اندک توقعی که صاحبخانه نسبت به او دارد سرباز زند و بنای مخالفت و نافرمانی بگذارد؟؟!!




  16. صلوات ها 12


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    حال آیا به راستی سزاوار است که مهمان صرفا بخاطر آن عیوبی که در بدن خویش است و از وقوف بر حقیقت ماجرا بی نصیب است هر دم بنای ناشکری و ناسپاسی و فحاشی به صاحبخانه را نهاده و از لطف و کرم و عنایت بیشماری که صاحبخانه بر وی رواداشته به راحتی بگذرد و نعمتی را که شاملش شده را در هر حال حق مسلم خود پنداشته و از اندک توقعی که صاحبخانه نسبت به او دارد سرباز زند و بنای مخالفت و نافرمانی بگذارد؟؟!!
    فرمايش شما درست
    اما خود بهتر ميدانيد كه هر كسي خواسته اش از زندگي و سعادت به اندازه فهمشه
    مگه خود خداوند نفرموده كه اكثر انسانها نميفهمند؟ خب اينا بايد به جهنم برن؟

    يكي استعدادشو داره يكي نداره اگه قرار باشه من نوعي برسم به اونجايي كه حضرت علي(ع) رسيده كه خُب اين بي عدالتيه چون ايشان استعاددشو داشتن بنده نداشتم
    اون وقت بنده نوعي چند صد هزار سال بايد تو جهنم باشم تا بالاخره بفهمم كه قرب الهي خوبه..

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام
    اگر كسي نخواهد به قرب الهي برسد و همين دنيا را بخواهد و به جهنم هم نرود چه كار بايد كند؟
    آيا حتما بايد خودمان و خدا را بشناسيم
    سلام علیکم و رحمه الله
    خوبی داداش من؟
    کسی که دنیا را از راه درستش بخواد خود به خود هم به قرب الهی میرسه و هم جهنم نمیره یعنی میره تو بهشت!
    توضیح : دنیا خواستن یعنی چی؟(منظورم از راه درستشه)
    یعنی به مادیات رسیدن:خونه,ماشین,ویلا,همسر خوب,پست و مقام بالا,.......خوب مگر اینها در اسلام نهی شده اند یا گناه دارد؟ خیر, بلکه ثواب هم دارد !
    انسان باید از راه حلال سعی و تلاشش را بکنه تا به اینها برسه .
    در حد اقل هم باید واجبات را انجام بده که نه وقت زیادی میگیره و نه انرژی زیادی میخواهد (در حداقل عرض کردم برای کسی که دنبال کمالات معنوی نیست)
    اما مسئله این است که دنیا چون ماری خوش خطو خال است که اگر روی آن شناخت نداشته باشی از زهر کاری اون از پای درمیای و در منجلاب فرو میری و حتی به همون آرامش و خوشبختی دنیایی هم نمیرسی.
    مهم این نیست که حساب بانکی شما چند رقمی باشه مهم اینه که اول آرامش خاطر و احساس خوشبختی را داشته باشی و بعدش ثروت برای شما اهمیت پیدا می کنه.
    خیلیها هستند که دنبال دنیا هستند ولی چون ذات دنیا را نمی شناسند با وجود اینکه ظاهرا همه چیز دارند و بی نیازند ولی مثل سگ زندگی می کنند نه در خانه آرامش دارند و نه در جامعه و نه در سر کار.
    لذا مثل هر ورزش کاری برای اینکه بتونیم بر حریفمون پیروز بشیم باید رقیبمون را خوب بشناسیم و تاکتیکها و شگردهای اون را و بدلهایش را بلد باشیم.
    اگر مکانیسم ایجاد ومبارزه با صفات دنیایی مثل حرص,طمع,خساست,دروغ,غیبت,سخن چینی و .....و همچنین کمالاتی چون :شجاعت,توکل,صبر,آرامش,.....را بلد نباشیم نمیتونیم به کمالات دنیایی هم برسیم و هم دنیا راازدست داده ایم و هم آخرت و رضای الهی را.

    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود