صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389

    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!




    در سه مورد زیر چه باید کرد:
    1-اگر زن و شوهری هر کدام از مرجع تقلیدی تقلید کنند که با مرجع تقلید همسر خود متفاوت باشد در موارد اختلافی چه کار باید بکنند؟
    2-اگر مامومی از مرجع تقلیدی تقلید کند که با مرجع تقلید امام جماعت خود متفاوت باشد در موارد اختلافی چه کار باید بکند؟
    3-اگر چند شریک هر کدام مرجع تقلید متفاوتی داشته باشند در موارد اختلافی چه باید بکنند؟



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,518
    حضور
    175 روز 1 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315



    با نام و یاد دوست





    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!








    کارشناس بحث: استاد شفا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11220



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    در سه مورد زیر چه باید کرد:
    1-اگر زن و شوهری هر کدام از مرجع تقلیدی تقلید کنند که با مرجع تقلید همسر خود متفاوت باشد در موارد اختلافی چه کار باید بکنند؟
    2-اگر مامومی از مرجع تقلیدی تقلید کند که با مرجع تقلید امام جماعت خود متفاوت باشد در موارد اختلافی چه کار باید بکند؟
    3-اگر چند شریک هر کدام مرجع تقلید متفاوتی داشته باشند در موارد اختلافی چه باید بکنند؟

    سلام عليكم

    1- هر كه مطابق نظر مرجع خود عمل ميكند.

    2- اگر به صورتي امام جماعت عمل مي كند كه مطابق نظر مرجع تقليد ماموم نماز باطل است نمي تواند به ايشان اقتدا كند.
    3-در اين موارد اگر اختلاف شود وبا مصالحه تمام نشود يك حاكم حكم مي كند وهردو موظفند مطابق نظر او عمل كننداگر چه موافق يا مخالف نظر مرجع خودشان باشد.

    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی/سفر/حقوق
    نوشته
    1,370
    حضور
    27 روز 2 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    5756



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    هر كه مطابق نظر مرجع خود عمل ميكند.
    اگر جزو امور مشترک باشه که نمیشه هرکی به راه خود!
    امام سجاد (ع):
    خدایا
    اگر مرابه بهشت ببری پیامبرت شاد میشود واگر به جهنم ببری دشمنت(شیطان)شاد میشود و من بخدا قسم میدانم که تو شادی پیامبرت را بیش از شادی دشمنت دوست داری
    دعای ابو حمزه ثمالی

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    1- هر كه مطابق نظر مرجع خود عمل ميكند.
    1- عجیب است که در دو مورد بعدی منظور من را از موارد اختلافی متوجه شدید ولی در اینجا نه. مثلا در مورد اجازه شوهر برای کار خارج خانه و یا مسائل جماع بین دو حکم تزاحم برقرار باشدو معارض یکدیگر باشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    2- اگر به صورتي امام جماعت عمل مي كند كه مطابق نظر مرجع تقليد ماموم نماز باطل است نمي تواند به ايشان اقتدا كند.
    2- شما فقط یک حالت را گفتید و در مورد عکس آن حالت توضیحی ندادید و همچنین فقط وجه بطلان نماز را در نظر گرفتید و به موضوع اختلال در نظم نماز جماعت التفات نکردید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    در اين موارد اگر اختلاف شود وبا مصالحه تمام نشود يك حاكم حكم مي كند وهردو موظفند مطابق نظر او عمل كننداگر چه موافق يا مخالف نظر مرجع خودشان باشد.
    3- اگر منظورتان از حاکم قوه قضاییه است که باید بگویم در بسیاری موارد اصلا نمی صرفه و هزینه مالی و زمانی زیادی دارد و باعث عسر و حرج می شود و اصلا معلوم نیست به نتیجه برسد.این مورد فقط در مواردی که شراکت اقتصادی کلان باشدو باعث فوت وقت و کاری نشود اعتبار دارد. اگر منظورتان داور دیگری است که لازم است بگویم باید تخصص و اجتهاد فقهی داشته باشد یا خود مقلد باشد که در مورد اول کسی که واجد صلاحیت باشد کمیاب و کمتر در دسترس است و تلاش برای یافتن آن باعث عسر و حرج می شود و احتمال عدم توافق شرکا بر روی او وجود دارد و ضمنا
    موارد اختلافی مراجع ماشائالله زیاد است واگر قرار باشد برای هر اختلاف برویم پیش داور پس کی به کارمان برسیم.


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11220



    سلام علیکم

    این مطالب از کتاب عروة الوثقی:


    بحث تقلید :

    مسأله 31 جايز است،مجتهدى يا مقلّد او به مجتهد يا مقلّد ديگرى اقتداء كنند هر چند در مسائل ظنّيه كه متعلّق به نماز است با يكديگر مختلف باشند در صورتى كه آن چه محل خلاف است استعمال نكند. و در عمل متّحد باشند مثلًا اگر فتواى يك كدام به اجتهاد يا تقليد، وجوب سوره است و رأى ديگرى عدم وجوب آن؛ جايز است اول به دوم اقتداء كند در صورتى كه سوره را هر چند واجب نداند بخواند و هم چنين هر گاه يكى از آنها تكبير ركوع يا جلسه‌ى استراحت يا تسبيحات اربعه را در دو ركعت اخيره سه مرتبه واجب مى‌داند جايز است اقتداء كند به كسى كه آنها را واجب نمى‌داند و لكن مستحباً به جا مى‌آورد، بلكه جايز است اقتداء كردن در صورتى كه در عمل نيز مخالف باشند در غير آن چه تعلّق دارد به قرائت دو ركعت اول نماز كه امام تحمّل مى‌كند از مأموم به اين معنى كه هر كدام به مقتضاى رأى خود رفتار كنند. بلى، جايز نيست اقتداء كردن كسى كه چيزى را واجب بداند قطعاً به امامى كه آن را واجب نداند و آن را به جا نياورد در صورتى كه به جا نياوردن آن موجب اعاده‌ى نماز باشد زيرا كه در اين صورت مأموم، نماز امام را به سبب ترك آن چيز باطل مى‌داند به علم قطعى و اقتداء به نماز باطل، جايز نيست به خلاف صورتى كه در مسائل ظنّيه مخالف يكديگر باشند كه در اين صورت اقتداء جايز است هر چند در عمل نيز مخالفِ هَم باشند زيرا كه اعتقاد هر كدام از آنها حكم اللّٰه است در حق او و نمى‌رسد ديگرى را كه حكم به بطلان نماز او كند بلكه هر دو حكم شرعى هستند و اما در آن چه متعلّق به قرائت است كه امام تحمّل از مأموم مى‌كند و ضامن او است پس مشكل است زيرا كه ضامن به اعتقاد مضمون عنه از عهده‌ى ضمان او خارج نشده مثلًا اگر امام معتقد باشد كه سوره واجب نيست و ترك كند آن را، پس اقتداء كسى كه آن را واجب مى‌داند به او مشكل است و هم چنين است در صورتى كه قرائت امام به اعتقاد خودش صحيح و به اعتقاد مأموم باطل باشد به سبب ترك ادغام لازم يا مدّ لازم و امثال آن. بلى، ممكن است بگوئيم كه نماز او صحيح و اقتداء به او جايز است به شرط آن كه سوره را كه امام ترك كرده مأموم خودش بخواند يا آن كه كلمه را كه امام غلط گفته مأموم صحيح بگويد بلكه محتمل است كسى بگويد كه قرائت بر عهده‌ى امام است و كفايت مى‌كند كه به موجب اعتقاد خودش از عهده‌ى آن خارج شود ولى مشكل است و بايد احتياط به ترك اقتداء، نشود.


    وبحث نماز جماعت:



    مسألة 55: إذا كان البائع مقلّداً لمن يقول بصحّة المعاطاة مثلًا أو العقد بالفارسيّ، و المشتري مقلّداً لمن يقول بالبطلان، لا يصحّ (3) البيع (4) بالنسبة إلى البائع (5) أيضاً، لأنّه متقوّم بطرفين، فاللازم أن يكون صحيحاً من الطرفين. و كذا في كلّ عقد كان مذهب أحد الطرفين بطلانه، و مذهب الآخر صحّته.
    ترجمه: مسأله55 هر گاه بايع تقليد مى‌كند مجتهدى را كه قائل است به صحت معاطات، مثلًا با صيغه به فارسى و مشترى، مقلد كسى است كه قائل به بطلان است، پس اگر معامله ايشان به معاطات يا به صيغه‌ى فارسى واقع شده آن معامله باطل است، حتى نسبت به بايع نيز، به جهت آن كه معامله، متقوم به دو طرف است و لازم است كه صحيح باشد از طرفين. و هم چنين است حكم، در هر عقدى كه مذهب يكى از دو طرف بر بطلان آن است و مذهب ديگرى بر صحت آن.
    (3). مكارم الشيرازي: بل يصحّ بالنسبة إليه، و التقوّم بالطرفين لا يمنعه، لأنّه حاصل بنظره في مقام الظاهر‌
    (4). الگلپايگاني: بل يصحّ بالنسبة إليه، و التعليل عليل‌
    (5). الامام الخميني: لا يبعد صحّته بالنسبة إليه، و كذا سائر المعاملات مع تمشّي قصد المعاملة ممّن يرى بطلانها‌

    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    با سلام و خسته نباشید خدمت شما کارشناس محترم
    1-هنوز به مسئله زن و شوهر جواب ندادید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    3). مكارم الشيرازي: بل يصحّ بالنسبة إليه، و التقوّم بالطرفين لا يمنعه، لأنّه حاصل بنظره في مقام الظاهر‌
    (4). الگلپايگاني: بل يصحّ بالنسبة إليه، و التعليل عليل‌
    (5). الامام الخميني: لا يبعد صحّته بالنسبة إليه، و كذا سائر المعاملات مع تمشّي قصد المعاملة ممّن يرى بطلانها‌
    2- من می گویم مسئله اختلافی است آن وقت شما با اضافه کردن سه مرجع تقلید دیگر مسئله را پیچیده تر می کنید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    پس اگر معامله ايشان به معاطات يا به صيغه‌ى فارسى واقع شده آن معامله باطل است،
    3- یعنی به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنیم . معامله باطل است و اصلا نباید معامله کنیم!
    4- باز هم فقط یک حالت در زمینه اقتصادی یعنی خرید و فروش را در نظر گرفتید ود مورد بقیه حالات چیزی نگفتید.
    5-وسط امور روزمره مانند خرید و فروش که نمی توانیم داور تعیین کنیم.
    6-به نظر شما اگر مانند بعضی کشورهای اهل سنت شورای افتا داشتیم این مسائل اصلا موضوعیت داشت.


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    681
    حضور
    10 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    1830



    ابتدا که باید گفته شود مرجع تقلید فقط به خود فرد مربوط است یعنی نه زن ونه مرد حق دخالت در فتوای مرجع دیگری را ندارندو ما اعتقاد داریم هرجا کسی به نماز جماعت ایستاد شما هم به نماز جماعت بپیوندید حال ممکن است مرجع امام جماعت با شما فرق کند خب مگر مرجع ترز نماز خواندن را توضیح داده است وگفته است حتما شما باید اینگونه نماز بخوانید که شما میگویید موارد اختلافی جواب سوال سوم شما لطفا شما یک مثال برای اختلاف شرکا که به مرجع تقلید ربط دارد بیاورید تا جواب گفته شود

  16. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11220



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما کارشناس محترم
    1-هنوز به مسئله زن و شوهر جواب ندادید.

    2- من می گویم مسئله اختلافی است آن وقت شما با اضافه کردن سه مرجع تقلید دیگر مسئله را پیچیده تر می کنید.


    3- یعنی به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنیم . معامله باطل است و اصلا نباید معامله کنیم!
    4- باز هم فقط یک حالت در زمینه اقتصادی یعنی خرید و فروش را در نظر گرفتید ود مورد بقیه حالات چیزی نگفتید.
    5-وسط امور روزمره مانند خرید و فروش که نمی توانیم داور تعیین کنیم.
    6-به نظر شما اگر مانند بعضی کشورهای اهل سنت شورای افتا داشتیم این مسائل اصلا موضوعیت داشت.

    سلام عليكم

    1-ازدواج از جمله عقود است پس حكم آن مثل حكم عقد بيع، عقداجاره ،عقد مضاربه ،عقدمشاركت ،عقدنكاح،.... است ،حكم معامله وحكم ازدواج به جهت اينكه هر دو عقد است يكي مي باشد.
    2- شما يك سوال را مطرح كرديد مبني بر اينكه اگر اختلاف داشته باشند حكمش چيست؟ خدمتتان عرض شد اين مساله اختلافي است.

    3-اين نظر صاحب كتاب عروة الوثقي بود والا مرحوم امام وآيت الله مكارم و... فرمودند عقد نسبت به كسي كه مرجعش مي گويد صحيح است صحيح مي باشد.

    4-خريد وفروش به عنوان مثال است وبقيه عقود هم مثل آن مي باشد فلذا يك مورد را به عنوان نمونه مطرح كرديم.

    5- به هر حال در موارد اختلاف بايد نزد داور رفت ودر همه كارهاي روز مره كه اختلاف پيش نمي آيد.

    6 - در فقه شيعه فقيه متخصص در مقام افتاء همه نظرات را در نظر مي گيرد وفتوا مي دهد وشوراي افتاء تاثيري در نظر آن ندارد چون او به چيزي حكم مي كند كه بيني وبين الله حكم خداست رسيده وحكم مي كندونمي تواند آن را در مقام شورا عوض كند.



    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

    معمای فقهی: وقتی مقلدان گیج می شوند!

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    سلام مجدد

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    -ازدواج از جمله عقود است پس حكم آن مثل حكم عقد بيع، عقداجاره ،عقد مضاربه ،عقدمشاركت ،عقدنكاح،.... است ،حكم معامله وحكم ازدواج به جهت اينكه هر دو عقد است يكي مي باشد.
    ببخشید اگر درست متوجه شدم به من بگویید یعنی هنگام عقد کسی که مرجعش در اختلافات احکام جواز مسامحه داده از مرجع کسی که این اجازه را نداده تقلید کند. با این توصیف بفرمایید نفقه و طلاق و مسائل زناشویی و حضانت و امثالهم عقد هستند یا ضمن عقد محسوب می شوند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    اگر اختلاف داشته باشند حكمش چيست؟ خدمتتان عرض شد اين مساله اختلافي است.
    من هم می دانم مسئله اختلافی است می گویم برای رفع اختلاف چه باید کرد به ویژه وقتی که این اختلاف به مرحله تعارض و تزاحم دو حکم برسد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    اين نظر صاحب كتاب عروة الوثقي بود والا مرحوم امام وآيت الله مكارم و... فرمودند عقد نسبت به كسي كه مرجعش مي گويد صحيح است صحيح مي باشد.
    می توانم بپرسم این سه نقطه(مرحوم امام وآيت الله مكارم و... ) چند مرجع تقلید دیگر را شامل می شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    خريد وفروش به عنوان مثال است وبقيه عقود هم مثل آن مي باشد فلذا يك مورد را به عنوان نمونه مطرح كرديم.
    آیا ارث و ربا و امانت هم عقد محسوب می شوند؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    به هر حال در موارد اختلاف بايد نزد داور رفت ودر همه كارهاي روز مره كه اختلاف پيش نمي آيد.
    این فرمایشتان متین است البته همانطور که قبلا گفتم فقط در بعضی موارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    در فقه شيعه فقيه متخصص در مقام افتاء همه نظرات را در نظر مي گيرد وفتوا مي دهد وشوراي افتاء تاثيري در نظر آن ندارد چون او به چيزي حكم مي كند كه بيني وبين الله حكم خداست رسيده وحكم مي كندونمي تواند آن را در مقام شورا عوض كند.
    فقه شیعه از ابتدا به حالت کنونی نبوده است و تحولاتی را طی کرده است. یعنی به نظر شما نظر شخصی مراجع که بیم استبداد رای در آن هست از نظر شورای افتا که حاصل مشورت است برتر است."کانو من ایاتنا عجبا".موضوع شورای افتا چون یک بحث جداگانه می طلبد فعلا به همین مقدار قناعت می شود. ان شائ الله یک صفحه جداگانه مفصلا به شورای افتا اختصاص خواهم داد.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود