جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراد از "بذر خوبی کاشتن" و "تخم بدی افشاندن" در کلام نورانی حضرت امام علی النقی علیه السلام

  1. #1
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565

    اشاره مراد از "بذر خوبی کاشتن" و "تخم بدی افشاندن" در کلام نورانی حضرت امام علی النقی علیه السلام




    السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    حضرت امام هادی النقی علیه السلام فرمودند:
    مَن يَزرَع خَيرا يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّا يَحصُد نَدامَةً ؛
    هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى درود .
    منبع:
    بحارالانوار/ج78/ص373

    1- منظور از "بذر خوبی کاشتن" چیست؟ و چگونه موجب شادی می شود؟(آیا منظور امام همان امربه معروف ونهی ازمنکر است؟)
    2- منظور از تخم بدی افشاندن چیست؟ و چگونه موجب پشیمانی می شود؟ منظور، پشیمانی دنیاست یا آخرت؟(آیا به معنی نهی از معروف و امر به منکر است؟)

    ممنون از پاسخ شما
    سلامت و سربلند باشید...
    اجرتان با امام هادی النقی علیه السلام
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۴:۰۹
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58311



    با نام و یاد دوست





    مراد از "بذر خوبی کاشتن" و "تخم بدی افشاندن" در کلام نورانی حضرت امام علی النقی علیه السلام








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    لسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    حضرت امام هادی النقی علیه السلام فرمودند:
    مَن يَزرَع خَيرا يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّا يَحصُد نَدامَةً ؛
    هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى درود .
    منبع:
    بحارالانوار/ج78/ص373

    1- منظور از "بذر خوبی کاشتن" چیست؟ و چگونه موجب شادی می شود؟(آیا منظور امام همان امربه معروف ونهی ازمنکر است؟)
    2- منظور از تخم بدی افشاندن چیست؟ و چگونه موجب پشیمانی می شود؟ منظور، پشیمانی دنیاست یا آخرت؟(آیا به معنی نهی از معروف و امر به منکر است؟)
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    علیکم السلام ورحمه الله وبرکاته وتحیته
    دوست گرامی اصل روایت را خدمتتان عرض کنم که روایت در کتاب کافی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده با این مضمون:« 19- عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد اللّه، عن ابن فضّال، عمّن ذكره عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: إنّكم في آجال مقبوضة و أيّام معدودة، الموت يأتي بغتة، من‏ يزرع‏ خيرا يحصد غبطة و من يزرع شرا يحصد ندامة و لكلّ زارع ما زرع و لا يسبق البطي‏ء منكم حظّه و لا يدرك حريص ما لم يقدّر له، من اعطى خيرا فاللّه أعطاه و من وقي شرّا فاللّه وقاه.»
    و همین روایت از رسول خدا صلى الله عليه و آله در کتاب نهج الفصاحة، ص776 روایت3060 این گونه آمده است:« من يزرع خيرا يحصد زعبة و من يزرع شرّا يحصد ندامة؛هر كه نيكى كارد سود برد و هر كه بدى كارد پشيمانى درود.» ( پاينده، ابو القاسم، نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، 1جلد، دنياى دانش - تهران، چاپ: چهارم، 1382ش.)
    ولی در کتاب بحار الانوار، ج75، ص373 باب مواعظ ابی محمد العسکری و کتبه الی اصحابه این گونه وارد شده است:« وَ قَالَ ع إِنَّكُمْ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَ أَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ وَ الْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً مَنْ يَزْرَعْ خَيْراً يَحْصُدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّاً يَحْصُدْ نَدَامَةً لِكُلِّ زَارِعٍ مَا زَرَعَ- لَا يُسْبَقُ بَطِي‏ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاهُ.»
    اما شرح این روایت از کتاب:« شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏10 ؛ ص190» :
    (من يزرع خيرا يحصد غبطة- الخ) الغبطة النعمة و السرور و الكلام تمثيل، او يزرع استعارة تبعية بمعنى يعمل و الحصاد ترشيح و التنكير فى غبطة و ندامة للتعظيم و لما كان المانع من الخير غالبا هو طلب الدنيا زجر «ع» عن الوغول فيه بأنه عبث عند العقلاء لان البطي‏ء المقصر فيه لا يفوته رزقه المقدر له و الحريص المنهمك فيه لا يدرك ما لم يقدر له و بالجملة المقدر لكل أحد يأتيه أراد أو لم يرد و هذا كلام صحيح لا ريب فيه و لا ينافيه وجدان الحريص زيادة لان تلك الزيادة ليست من قوته المفتقر هو إليه فى البقاء بل هو لغيره و الحساب عليه ثم أشار بقوله (من أعطى خيرا) الى ان العبد ينبغى أن لا يتكل على قوته فى طلب الخير و دفع الشر بل عليه تفويض اموره الى اللّه فى جميع الاحوال لا حول و لا قوة الا باللّه.(مازندرانى، محمد صالح بن احمد، شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، 12جلد، المكتبة الإسلامية - تهران، چاپ: اول، 1382 ق.)

    مراد از "بذر خوبی کاشتن" و "تخم بدی افشاندن" در کلام نورانی حضرت امام علی النقی علیه السلام

  7. صلوات


  8. #4
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    علیکم السلام ورحمه الله وبرکاته وتحیته
    دوست گرامی اصل روایت را خدمتتان عرض کنم که روایت در کتاب کافی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده با این مضمون:« 19- عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد اللّه، عن ابن فضّال، عمّن ذكره عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: إنّكم في آجال مقبوضة و أيّام معدودة، الموت يأتي بغتة، من‏ يزرع‏ خيرا يحصد غبطة و من يزرع شرا يحصد ندامة و لكلّ زارع ما زرع و لا يسبق البطي‏ء منكم حظّه و لا يدرك حريص ما لم يقدّر له، من اعطى خيرا فاللّه أعطاه و من وقي شرّا فاللّه وقاه.»
    و همین روایت از رسول خدا صلى الله عليه و آله در کتاب نهج الفصاحة، ص776 روایت3060 این گونه آمده است:« من يزرع خيرا يحصد زعبة و من يزرع شرّا يحصد ندامة؛هر كه نيكى كارد سود برد و هر كه بدى كارد پشيمانى درود.» ( پاينده، ابو القاسم، نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، 1جلد، دنياى دانش - تهران، چاپ: چهارم، 1382ش.)
    ولی در کتاب بحار الانوار، ج75، ص373 باب مواعظ ابی محمد العسکری و کتبه الی اصحابه این گونه وارد شده است:« وَ قَالَ ع إِنَّكُمْ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَ أَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ وَ الْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً مَنْ يَزْرَعْ خَيْراً يَحْصُدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّاً يَحْصُدْ نَدَامَةً لِكُلِّ زَارِعٍ مَا زَرَعَ- لَا يُسْبَقُ بَطِي‏ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاهُ.»
    اما شرح این روایت از کتاب:« شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏10 ؛ ص190» :
    (من يزرع خيرا يحصد غبطة- الخ) الغبطة النعمة و السرور و الكلام تمثيل، او يزرع استعارة تبعية بمعنى يعمل و الحصاد ترشيح و التنكير فى غبطة و ندامة للتعظيم و لما كان المانع من الخير غالبا هو طلب الدنيا زجر «ع» عن الوغول فيه بأنه عبث عند العقلاء لان البطي‏ء المقصر فيه لا يفوته رزقه المقدر له و الحريص المنهمك فيه لا يدرك ما لم يقدر له و بالجملة المقدر لكل أحد يأتيه أراد أو لم يرد و هذا كلام صحيح لا ريب فيه و لا ينافيه وجدان الحريص زيادة لان تلك الزيادة ليست من قوته المفتقر هو إليه فى البقاء بل هو لغيره و الحساب عليه ثم أشار بقوله (من أعطى خيرا) الى ان العبد ينبغى أن لا يتكل على قوته فى طلب الخير و دفع الشر بل عليه تفويض اموره الى اللّه فى جميع الاحوال لا حول و لا قوة الا باللّه.(مازندرانى، محمد صالح بن احمد، شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، 12جلد، المكتبة الإسلامية - تهران، چاپ: اول، 1382 ق.)
    سلام
    خیلی ممنون که اصل روایت را از منابع مختلف، نقل فرمودید.
    اما اگر جواب من را هم بدهید بیشتر ممنونتان خواهم شد
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    - منظور از "بذر خوبی کاشتن" چیست؟ و چگونه موجب شادی می شود؟(آیا منظور امام همان امربه معروف ونهی ازمنکر است؟)
    2- منظور از تخم بدی افشاندن چیست؟ و چگونه موجب پشیمانی می شود؟ منظور، پشیمانی دنیاست یا آخرت؟(آیا به معنی نهی از معروف و امر به منکر است؟)
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب خدمت شما
    شرح روایت را ازکتاب «
    شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏10 ؛ ص190» خدمتتان ارسال کردم.
    مَن يَزرَع خَيرا يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّا يَحصُد نَدامَةً ؛
    هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى درود .
    ظاهرا روایت هر کار خیری را در نظر دارد(که یکی از مصادیق آن هم امر به معروف می باشد) که هر کس خوبی بکارد سرور و خوشی درو می کند، وهر کس شر وبدی بکارد پشیمانی درو می کند ( که یکی از مصادیق بدی هم انجام منکر است) پس روایت مطلق است وهمه خوبی ها وبدی ها را در بر می گیرد.


    مراد از "بذر خوبی کاشتن" و "تخم بدی افشاندن" در کلام نورانی حضرت امام علی النقی علیه السلام

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    پست جمع بندی موضوع

    پرسش:
    السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    حضرت امام هادی النقی علیه السلام فرمودند:« مَن يَزرَع خَيرا يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّا يَحصُد نَدامَةً؛ هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى درود .»( بحارالانوار/ج78/ص373)
    1- منظور از "بذر خوبی کاشتن" چیست؟ و چگونه موجب شادی می شود؟(آیا منظور امام همان امربه معروف ونهی ازمنکر است؟)
    2- منظور از تخم بدی افشاندن چیست؟ و چگونه موجب پشیمانی می شود؟ منظور، پشیمانی دنیاست یا آخرت؟(آیا به معنی نهی از معروف و امر به منکر است؟)
    ممنون از پاسخ شما، سلامت و سربلند باشید...
    اجرتان با امام هادی النقی علیه السلام

    پاسخ:
    علیکم السلام ورحمه الله وبرکاته وتحیته
    پرسشگر گرامی اصل روایت در کتاب کافی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده با این مضمون:« عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّكُمْ فِي آجَالٍ مَقْبُوضَةٍ «1» وَ أَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ وَ الْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً مَنْ يَزْرَعْ خَيْراً يَحْصُدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّاً يَحْصُدْ نَدَامَةً وَ لِكُلِّ زَارِعٍ مَا زَرَعَ وَ لَا يَسْبِقُ الْبَطِي‏ءَ مِنْكُمْ حَظُّهُ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاهُ.»(1)
    و همین روایت از رسول خدا صلى الله عليه و آله در کتاب « نهج الفصاحة» این گونه آمده است:« من يزرع خيرا يحصد زعبة و من يزرع شرّا يحصد ندامة؛هر كه نيكى كارد سود برد و هر كه بدى كارد پشيمانى درود.» ( 2)
    ولی در کتاب «بحار الانوار» این گونه وارد شده است:« وَ قَالَ ع إِنَّكُمْ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَ أَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ وَ الْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً مَنْ يَزْرَعْ خَيْراً يَحْصُدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّاً يَحْصُدْ نَدَامَةً لِكُلِّ زَارِعٍ مَا زَرَعَ- لَا يُسْبَقُ بَطِي‏ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاهُ.»(3)
    شرح روایت
    (من يزرع خيرا يحصد غبطة- الخ) الغبطة النعمة و السرور و الكلام تمثيل، او يزرع استعارة تبعية بمعنى يعمل و الحصاد ترشيح و التنكير فى غبطة و ندامة للتعظيم و لما كان المانع من الخير غالبا هو طلب الدنيا زجر «ع» عن الوغول فيه بأنه عبث عند العقلاء لان البطي‏ء المقصر فيه لا يفوته رزقه المقدر له و الحريص المنهمك فيه لا يدرك ما لم يقدر له و بالجملة المقدر لكل أحد يأتيه أراد أو لم يرد و هذا كلام صحيح لا ريب فيه و لا ينافيه وجدان الحريص زيادة لان تلك الزيادة ليست من قوته المفتقر هو إليه فى البقاء بل هو لغيره و الحساب عليه ثم أشار بقوله (من أعطى خيرا) الى ان العبد ينبغى أن لا يتكل على قوته فى طلب الخير و دفع الشر بل عليه تفويض اموره الى اللّه فى جميع الاحوال لا حول و لا قوة الا باللّه.
    ظاهرا روایت هر کار خیری را در نظر دارد(که یکی از مصادیق آن هم امر به معروف می باشد) که هر کس خوبی بکارد سرور و خوشی درو می کند، وهر کس شر وبدی بکارد پشیمانی درو می کند ( که یکی از مصادیق بدی هم انجام منکر است) پس روایت مطلق است وهمه خوبی ها وبدی ها را در بر می گیرد.

    پی نوشت:
    1) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 458.
    2) نهج الفصاحة، ص776 روایت3060.
    3) بحار الانوار، ج75، ص373 ، باب مواعظ ابی محمد العسکری و کتبه الی اصحابه.
    4) شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏10 ؛ ص190.
    مراد از "بذر خوبی کاشتن" و "تخم بدی افشاندن" در کلام نورانی حضرت امام علی النقی علیه السلام

  12. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۷, ۱۰:۱۱ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود