صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "خلق کردن" به چه معنا و مفهومی می باشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,533
    حضور
    220 روز 12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7882

    "خلق کردن" به چه معنا و مفهومی می باشد؟




    به نام خدا.

    با عرض سلام ، سوالی برای من به وجود اومده و اون هم این هست که "خلق کردن" یعنی چی؟ آیا یعنی وجود بخشیدن به چیزی از هیچ؟ مثلا وقتی میگیم خدا انسان رو خلق کرد ، یعنی یکهویی تو طبیعت آدم درست شد؟ یعنی ید قدرت الهی همین خاک سلیسی رو به یکباره تبدیل کرد به سلول بدن انسان؟ بدون هیچگونه پیش در آمدی؟

    نمیدونم میتونم منظورم رو برسونم یا نه ، اما منظورم این هست که ما در جهان یک چیزی میبینم به نام تدریج. مثلا یک ستاره یکهو ستاره نمیشه. اول توده های عظیم گاز هیدروژن یک جای فضا انباشته میشن ، کم کم تحت گرانش به هم فشرده میشن ، تا اینکه بالاخره در یک فشاری و دمایی شروع به هم جوشی میکنند و میشه ستاره.

    میخوام بدونم این "خلق کردن" انسان دقیقا یعنی چی؟ یعنی همون کاری که خدا با کوه برای قوم حضرت صالح (ع) کرد و شتر در آورد یا اینکه یعنی ایجاد تدریجی. ( یعنی اگر ممکن هست نفرمایید "این هم ممکنه!" جواب قطعی میخوام )

    پیشاپیش ممنونم.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58283



    با نام و یاد دوست





    "خلق کردن" به چه معنا و مفهومی می باشد؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,020
    حضور
    57 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4531



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    با عرض سلام ، سوالی برای من به وجود اومده و اون هم این هست که "خلق کردن" یعنی چی؟ آیا یعنی وجود بخشیدن به چیزی از هیچ؟ مثلا وقتی میگیم خدا انسان رو خلق کرد ، یعنی یکهویی تو طبیعت آدم درست شد؟ یعنی ید قدرت الهی همین خاک سلیسی رو به یکباره تبدیل کرد به سلول بدن انسان؟ بدون هیچگونه پیش در آمدی؟

    نمیدونم میتونم منظورم رو برسونم یا نه ، اما منظورم این هست که ما در جهان یک چیزی میبینم به نام تدریج. مثلا یک ستاره یکهو ستاره نمیشه. اول توده های عظیم گاز هیدروژن یک جای فضا انباشته میشن ، کم کم تحت گرانش به هم فشرده میشن ، تا اینکه بالاخره در یک فشاری و دمایی شروع به هم جوشی میکنند و میشه ستاره.

    میخوام بدونم این "خلق کردن" انسان دقیقا یعنی چی؟ یعنی همون کاری که خدا با کوه برای قوم حضرت صالح (ع) کرد و شتر در آورد یا اینکه یعنی ایجاد تدریجی. ( یعنی اگر ممکن هست نفرمایید "این هم ممکنه!" جواب قطعی میخوام )
    با سلام و تشکر از سوال شما

    اصل خلق، در لغت به معنى تقدير است، و به معنای ابتداع و نوآوری، هم به کار می‌رود(لسان العرب، ج10، ص85؛ مفردات، ج1، ص296) و در حقيقت خلق، ايجاد شئ، با قدر و تقديرى معيّن است (دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ص636)

    در باب آفرینش موجودات، دو نوع نسبت به خداوند داده می‌شود: «امر» و «خلق»
    هر وقت «امر» گفته مى‏شود، انتساب اشياء مستقیما به خدا مراد است، بدون دخالت عامل زمان و مكان، يا به عبارتى وجود دفعى اشياء است نه وجود تدريجى: (الرسائل التوحیدیة، علامه طباطبایی، ص165؛ مجموعه آثار شهيد مطهرى، ج‏4، ص 737)
    «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُون‏»(یس-82)
    فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به آن مى‏گويد: «موجود باش!»، آن نيز بى‏درنگ موجود مى‏شود.

    اما «خلق» هر وقت در قرآن استعمال می‌شود ناظر به ايجاد تدريجى اشياء دارد: (الرسائل التوحیدیة، علامه طباطبایی، ص165؛ مجموعه آثار شهيد مطهرى، ج‏4، ص 737)
    «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّام‏» (اعراف-54)
    به يقين پروردگار شما خداست كه آسمان‏ها و زمين را در شش روز آفريد.
    پس «خلق» ناظر به مخلوقات جسمانی و مادی و آثار آن می‌باشد که مقید به تدرج هستند، و «امر» ناظر به موجوداتی است که تدرج و تغیر در آنها راه ندارد، و در ورای این عالم خلقی، عالمی امری وجود دارد.(الرسائل التوحیدیة، ص165)
    البته در بین مخلوقات مادی نیز،مخلوقاتی هستند که از طریق اسباب طبیعی نبوده، و با تعبیر «کن» موجود می‌شود، مخلوق اینچنینی «کلمه» نامیده می‌شود، همانطور که خداوند «عیسی» را در برخی آیات(آل عمران-39 و 45) «کلمه» معرفی نموده است. (عقاید اسلام در قرآن، علامه عسکری، ترجمه محمد جواد کرمی، ج1، ص56)
    در هر صورت خلقت تدریجی، یا تخصیص اراده خداوند به برخی از اشیاء در زمان معین به خاطر حاصل شدن استعداد و ظرفیت آنها در آن زمان مشخص است، چرا که قبل از آن نسبت به پذیرش صورت جدید نقصان ذاتی داشته اند (اسرار الآیات، ملاصدرا، ص54) همانطور که امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند:
    أَبَى‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَبا» (الکافی، شیخ کلینی، ج1، ص183)
    خداوند ابا دارد از اینکه اشیاء را بدون سبب بیافریند، پس برای هر چیزی سببی قرار داد.

    با این اوصاف مفهوم خلقت تا حدودی روشن می‌شود، اما در مورد خلقت انسان باید گفت، انسان دو جنبه دارد، جنبه روحانی و مجرد، و جنبه جسمانی و مادی، که برای اولی «امر» به کار می‌برد، و برای دومی «خلق». (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏4، ص 737)

    آفرینش بُعد مادی انسان، همان «خلقت» است که به استثناء مواردی چون حضرت ادم(ع) و حضرت عیسی(ع)؛ تدریجا و با احتساب زمان و مکان شکل می‌گیرد:
    وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَنَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ * ثمُ‏َّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فىِ قَرَارٍ مَّكِينٍ * ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لحَمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخْالِقِين‏ (مومنون-12 الی14)
    و يقيناً ما انسان را از چكيده‏اى از گِل آفريديم * سپس آن را نطفه‏اى در قرارگاهى استوار قرار داديم * آن گاه آن نطفه را علقه گردانديم، پس آن علقه را به صورت پاره‏گوشتى درآورديم، پس آن پاره‏گوشت را استخوان‏هايى ساختيم و بر استخوان‏ها گوشت پوشانديم، سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم پس هميشه سودمند و بابركت است خدا كه نيكوترين آفرينندگان است.

    اما در مورد آفرینش بُعد روحانی انسان که اشاره فرموده:
    «نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى‏»(حجر-29)
    در او از روح خود دميدم‏.
    واژه «امر» را که نشان از دفعی بودن و خالی بودن از تدرج، زمان و مکان است، را به کار می‌برد:
    «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي‏»(اسراء-85)
    از تو درباره روح مى‏پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است‏.
    پس در هر صورت، همه موجودات، چه موجودات مجرد، و چه موجودات مادی، چه آفرینش به وصف تدریجی، و چه آفرینش دفعی، همه وابسته به افرینش و افاضه وجودی خداوند تبارک و تعالی هستند.

    با تشکر

    "خلق کردن" به چه معنا و مفهومی می باشد؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,533
    حضور
    220 روز 12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7882



    به نام خدا.

    ممنونم از پاسختون.

    خوب پس نمیشه گفت تئوری داروین با خلقت تناقض داره. درست فکر میکنم؟ چون خلق انسان یا دیگر موجودات ( جز در موارد استثناء که فرمودید ) شامل خلق هست نه امر.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,020
    حضور
    57 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4531



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    به نام خدا.

    ممنونم از پاسختون.

    خوب پس نمیشه گفت تئوری داروین با خلقت تناقض داره. درست فکر میکنم؟ چون خلق انسان یا دیگر موجودات ( جز در موارد استثناء که فرمودید ) شامل خلق هست نه امر.

    بله همانطور که فرمودید تئوری داروین بر فرض پذیرش و اثبات آن منافاتی با خالقیت الهی ندارد( کلام جدید با رویکرد اسلامی، دکتر خسروپناه، ص441)
    "خلق کردن" به چه معنا و مفهومی می باشد؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2463



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    خوب پس نمیشه گفت تئوری داروین با خلقت تناقض داره. درست فکر میکنم؟ چون خلق انسان یا دیگر موجودات ( جز در موارد استثناء که فرمودید ) شامل خلق هست نه امر.

    ستایشگر
    قسمتی که ابراد پیش میاد اول کاره
    حضرت آدم(علیه السلام) خلقاشون دفعی بوده دیگه اما تکامل میگه از میمون و البته فکر نکنم از نظر تکامل همه بشر از یک زن و مرد به وجود آمده باشند
    یا حق

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,533
    حضور
    220 روز 12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7882



    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    سلام

    قسمتی که ابراد پیش میاد اول کاره
    حضرت آدم(علیه السلام) خلقاشون دفعی بوده دیگه اما تکامل میگه از میمون و البته فکر نکنم از نظر تکامل همه بشر از یک زن و مرد به وجود آمده باشند
    یا حق
    به نام خدا.

    نه. تکامل نمیگه از میمون. البته تکامل کلمه ی درستی هم نیست. درستش فرگشت هست. فرگشت میگه انسان و میمون جد مشترک دارند نه اینکه میمون تکامل یافته میشه انسان!

    اما بنابر اونچه جناب مسلم فرمودند ، جسم انسان "خلق" شده و دفعتا ایجاد نشده. میشه اینجور فرض کرد که وقتی از لحاظ جسمی یک موجودی پیدا شد که در حد خلیفه الله شدن بود ( مثلا همین انسانی که ما هستیم ) خدا روح خودش رو اون دمیده. ( البته فکر کنم! ) اما جور در میاد و ناقض هم نیستند.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    به نام خدا.

    نه. تکامل نمیگه از میمون. البته تکامل کلمه ی درستی هم نیست. درستش فرگشت هست. فرگشت میگه انسان و میمون جد مشترک دارند نه اینکه میمون تکامل یافته میشه انسان!

    اما بنابر اونچه جناب مسلم فرمودند ، جسم انسان "خلق" شده و دفعتا ایجاد نشده. میشه اینجور فرض کرد که وقتی از لحاظ جسمی یک موجودی پیدا شد که در حد خلیفه الله شدن بود ( مثلا همین انسانی که ما هستیم ) خدا روح خودش رو اون دمیده. ( البته فکر کنم! ) اما جور در میاد و ناقض هم نیستند.

    ستایشگر
    سلام.
    راجع به جسم حضرت آدم (ع)، هم قضیه "امر" بوده. یعنی دفعتا درست شده.

    آدم و حوا، دفعتا درست شده اند، و ما بقی انسانها با اسباب خلق شده اند. (تولید مثل)

    لذا نظریه داروین (هرچند درست از آن اطلاع ندارم)، سازگاری با اعتقادات ما ندارد.
    آنچیزی که من از نظریه داروین میدانم این است که میگوید انسان در ابتدا میمون بوده... یا همانطور که شما می گویید جد مشترک دارند.

    لذا جمع این دو (اعتقاد اسلام و نظریه داروین) کمی سخت است.

    مثلا باید بگوییم اول خدا آدم و حوا را ایجاد کرده (دفعتا)، بعدها از نسل آدم (از یکی از نوادگان آدم) میمون هم شکل گرفته.. که کمی دور از ذهن است.


    موفق باشید.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    سلام و عرض ادب.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    فرگشت میگه انسان و میمون جد مشترک دارند نه اینکه میمون تکامل یافته میشه انسان!
    نقل قول نوشته اصلی توسط AmirOmidvar نمایش پست ها
    نظریه داروین (هرچند درست از آن اطلاع ندارم)، سازگاری با اعتقادات ما ندارد.
    آنچیزی که من از نظریه داروین میدانم این است که میگوید انسان در ابتدا میمون بوده... یا همانطور که شما می گویید جد مشترک دارند.
    لذا جمع این دو (اعتقاد اسلام و نظریه داروین) کمی سخت است.
    مثلا باید بگوییم اول خدا آدم و حوا را ایجاد کرده (دفعتا)، بعدها از نسل آدم (از یکی از نوادگان آدم) میمون هم شکل گرفته.. که کمی دور از ذهن است.
    صرفنظر از اینکه نظریه داروین در مورد فرگشت انسان تا چه اندازه اثبات شده، با توجه به نوع خلقت حضرت آدم و نیز عامیت موجود در آیات 12 تا 14 سوره مؤمنون، انسان هوشمند فعلی از نسل آدم(ع) نمیتواند ناشی از فرگشت باشد.

    اگر نظریه فرگشت داروین در مورد نوع انسان درست باشد، احتمالاً به نسلی قبل از آدم(ع) ختم شده و احتمالاً آن انسان هوشمند نسلش به نوعی منقرض شده.
    ولی ظاهراً شواهدی علمی از منقرض شدن نسل انسان هوشمند قبل از خلقت آدم(ع) وجود ندارد.

    ویرایش توسط استوار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۳:۵۳
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,533
    حضور
    220 روز 12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7882



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط AmirOmidvar نمایش پست ها
    سلام.
    راجع به جسم حضرت آدم (ع)، هم قضیه "امر" بوده. یعنی دفعتا درست شده.

    آدم و حوا، دفعتا درست شده اند، و ما بقی انسانها با اسباب خلق شده اند. (تولید مثل)

    لذا نظریه داروین (هرچند درست از آن اطلاع ندارم)، سازگاری با اعتقادات ما ندارد.
    آنچیزی که من از نظریه داروین میدانم این است که میگوید انسان در ابتدا میمون بوده... یا همانطور که شما می گویید جد مشترک دارند.

    لذا جمع این دو (اعتقاد اسلام و نظریه داروین) کمی سخت است.

    مثلا باید بگوییم اول خدا آدم و حوا را ایجاد کرده (دفعتا)، بعدها از نسل آدم (از یکی از نوادگان آدم) میمون هم شکل گرفته.. که کمی دور از ذهن است.


    موفق باشید.
    والا فکر نمیکنم اینطور باشه چون طبق مطالبی که در این لینک نوشته شده ، خلقت جسم حضرت آدم هم دفعتا رخ نداده و دارای مراحل بوده.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود