جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بخشش گناهان از نگاه فلسفه و علم نفس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره بخشش گناهان از نگاه فلسفه و علم نفس




    سلام
    اينكه در بعضي دعاها آمده كه خداوند مي تواند از مجازات گناهان چشم پوشي كند چگونه با اين مطلب كه عذاب گناه از عواقب خود عمل است قابل جمع است؟
    اگر عذاب خود عمل است چگونه گريزي از آن است؟ و چگونه مي تواند به اذن خداوند خنثي شود
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۶:۲۵

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست





    بخشش گناهان از نگاه فلسفه و علم نفس








    کارشناس بحث: استاد سمیع

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ در ساعت ۲۱:۲۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام
    اينكه در بعضي دعاها آمده كه خداوند مي تواند از مجازات گناهان چشم پوشي كند چگونه با اين مطلب كه عذاب گناه از عواقب خود عمل است قابل جمع است؟
    اگر عذاب خود عمل است چگونه گريزي از آن است؟ و چگونه مي تواند به اذن خداوند خنثي شود
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    وجود عواملی مانند توبه و انابه و استغفار، باعث آن رخداد می گردد. در واقع آن عوامل سبب برطرف شدن آن عذاب ها می شود
    .

  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید وجود عواملی مانند توبه و انابه و استغفار، باعث آن رخداد می گردد. در واقع آن عوامل سبب برطرف شدن آن عذاب ها می شود .
    سلام بنده منظورم بخشش گناهان بعد از مرگ است كه چگونه وقتي مجازات تكويني عمل است با عفو خداوند منتفي ميشود در قرآن هم داريم كه خداوند فرموده كه همه گناهان را ميبخشد به غير از شرك را كه آيت الله جوادي در ذيل اين آيه گفته اند كه منظور بعد از مرگ است نه در زمان حيات چراكه در زمان حيات شرك هم در صورت توبه قابل بخشش است
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ در ساعت ۱۹:۱۲

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام بنده منظورم بخشش گناهان بعد از مرگ است كه چگونه وقتي مجازات تكويني عمل است با عفو خداوند منتفي ميشود در قرآن هم داريم كه خداوند فرموده كه همه گناهان را ميبخشد به غير از شرك را كه آيت الله جوادي در ذيل اين آيه گفته اند كه منظور بعد از مرگ است نه در زمان حيات چراكه در زمان حيات شرك هم در صورت توبه قابل بخشش است

    باسمه تعالی

    در آنجا هم عاملی به نام شفاعت، کارگر می افتد و عذاب را برطرف می کند


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    در آنجا هم عاملی به نام شفاعت، کارگر می افتد و عذاب را برطرف می کند
    باتشكر
    متاسفانه شما به سوال من توجه نميكنيد
    بنده خودم ميدانم در قيامت شفاعت وجود دارد

  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    باتشكر
    متاسفانه شما به سوال من توجه نميكنيد
    بنده خودم ميدانم در قيامت شفاعت وجود دارد
    باسمه تعالی
    کاربر محترم
    اتفاقا با توجه کامل جواب سوال شما را عرض کردم
    معنای تکوینی اعمال این نیست که با عامل دیگری از بین نرود. به عنوان مثال ، خاصیت تکوینی آتش، ایجاد حرارات است . اما عامل دیگری به نام آب می تواند این اثر تکوینی را از بین ببرد. شفاعت هم در فردای قیامت نقش همان آب را دارد در مواجه با اثر تکوینی گناهان.

    و یا معنای تکوینی این نیست که آن عامل در ایفای اثر مستقل باشد . در واقع بر اساس توحید افعالی ما معتقدیم که اشیا در ایجاد اثرات تکوینی خود مستقل نیستند . اگر اتش ایجاد حرارت می کند، در ایفای این اثر، مستقل نیست بلکه باذن الله است. لذا در جریان سوزاندن حضرت ابراهیم علیه السلام، خداوند این اثر را از او گرفت
    و یا خاصیت تکوینی چاقو بریدن است. ولی چاقو در بریدن مستقل نیست بلکه به اذن الله است . لذا در جریان ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام این خاصیت از آن گرفته شد.
    در فردای قیامت مجازات ها اگر چه اثر تکوینی اعمال ماست ولی آن اعمال در ایفای آن آثار مستقل نیستند . بلکه باذن الله می باشند . لذا اگر انسان مستعد باشد و تمام پل ها را خراب نکرده باشد عاملی به نام شفاعت به اذن الهی مانع از کارگر افتادن مجازات ها خواهد شد.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۶/۱۵ در ساعت ۲۲:۳۲

  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    کاربر محترم
    اتفاقا با توجه کامل جواب سوال شما را عرض کردم
    معنای تکوینی اعمال این نیست که با عامل دیگری از بین نرود. به عنوان مثال ، خاصیت تکوینی آتش، ایجاد حرارات است . اما عامل دیگری به نام آب می تواند این اثر تکوینی را از بین ببرد. شفاعت هم در فردای قیامت نقش همان آب را دارد در مواجه با اثر تکوینی گناهان.

    و یا معنای تکوینی این نیست که آن عامل در ایفای اثر مستقل باشد . در واقع بر اساس توحید افعالی ما معتقدیم که اشیا در ایجاد اثرات تکوینی خود مستقل نیستند . اگر اتش ایجاد حرارت می کند، در ایفای این اثر، مستقل نیست بلکه باذن الله است. لذا در جریان سوزاندن حضرت ابراهیم علیه السلام، خداوند این اثر را از او گرفت
    و یا خاصیت تکوینی چاقو بریدن است. ولی چاقو در بریدن مستقل نیست بلکه به اذن الله است . لذا در جریان ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام این خاصیت از آن گرفته شد.
    در فردای قیامت مجازات ها اگر چه اثر تکوینی اعمال ماست ولی آن اعمال در ایفای آن آثار مستقل نیستند . بلکه باذن الله می باشند . لذا اگر انسان مستعد باشد و تمام پل ها را خراب نکرده باشد عاملی به نام شفاعت به اذن الهی مانع از کارگر افتادن مجازات ها خواهد شد.
    ممنون
    اين فرمايش شما آيا در درس هاي معرفت نفس و فلسفه اسلامي تشريح شده؟ يا خير
    راهنمايي بفرماييد

  15. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    ممنون
    اين فرمايش شما آيا در درس هاي معرفت نفس و فلسفه اسلامي تشريح شده؟ يا خير
    راهنمايي بفرماييد
    باسمه تعالی
    در مباحث فلسفی در الهیات بالمعنی الاخص، جایی که از توحید افعالی در کنار توحید ذاتی و صفاتی بحث می شود


  16. صلوات ها 2


  17. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    جمع‌بندی




    سؤال:
    وقتی خداوند می‌تواند از مجازات گناهان چشم‌پوشى كند، چه گونه با اين مطلب كه عذاب گناه از عواقب خود عمل است، قابل جمع است؟

    پاسخ:
    معنای تکوینی اعمال این نیست که با عامل دیگری از بین نرود. به عنوان مثال، خاصیت تکوینی آتش، ایجاد حرارات است. اما عامل دیگری به نام آب می تواند این اثر تکوینی را از بین ببرد. شفاعت هم در فردای قیامت نقش همان آب را دارد در مواجه با اثر تکوینی گناهان.
    و یا معنای تکوینی این نیست که آن عامل در ایفای اثر مستقل باشد. در واقع بر اساس توحید افعالی ما معتقدیم که اشیا در ایجاد اثرات تکوینی خود مستقل نیستند. اگر اتش ایجاد حرارت می کند، در ایفای این اثر، مستقل نیست بلکه باذن الله است. لذا در جریان سوزاندن حضرت ابراهیم علیه السلام، خداوند این اثر را از او گرفت
    و یا خاصیت تکوینی چاقو بریدن است. ولی چاقو در بریدن مستقل نیست؛ بلکه به اذن الله است. به همین دلیل، در جریان ذبح حضرت اسماعیل (علیه السلام)، این خاصیت از آن گرفته شد.
    در فردای قیامت مجازات ها اگر چه اثر تکوینی اعمال ماست ولی آن اعمال در ایفای آن آثار مستقل نیستند . بلکه باذن الله می باشند. لذا اگر انسان مستعد باشد و تمام پل ها را خراب نکرده باشد عاملی به نام شفاعت به اذن الهی مانع از کارگر افتادن مجازات ها خواهد شد.


    ویرایش توسط حاضر : ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۲:۱۰ دلیل: ویرایش مدیر جمع‌بندی‌ها

  18. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود