صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بدعت در احکام مهریه؛ آری یا خیر؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733

    بدعت در احکام مهریه؛ آری یا خیر؟




    سلام علیکم
    آیا شرایط "عندالمطالبه" و "عندالإستطاعه" برای مهریه بدعتهایی هستند که توسط شیعیان وارد شده است؟
    اگر اینطور نیست لطفاً به طور کلی فلسفه و نحوه ایجاد این احکام در رابطه با مهریه رو بیان بفرمایید.


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست





    بدعت در احکام مهریه؛ آری یا خیر؟








    کارشناس بحث: استاد شعیب


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    موضوع نکاح در فقه شيعه و در اعصار گوناگون مورد توجه دقيق و کارشناسانه فقهاي عظيم‌الشأن قرار گرفته و ضمن به رسميت شناخته شدن حقوق زوجين و شرايط ضمن عقد، نفقه، مهريه و ... تمام زواياي زندگي زن و شوهر به لحاظ حقوقي بررسي شده و نهايت دقت در تضمين بهترين و عالي‌ترين حقوق و منافع مادي و معنوي آنان به عمل آمده است، به طوري که اجراي توصيه‌هاي آن، آرامش و آسايش خانواده و زندگي بي‌دغدغه آنان را به همراه دارد و زمينه تربيت اولاد صالح در چنين فضايي فراهم ‌مي‌شود.

    با وجود اين که مهريه از ديدگاه اسلام سقف معيني ندارد و منوط به توافق 2 رکن اصلي عقد نکاح؛ يعني زوج و زوجه است؛ اما با دقت در منابع فقهي و نظرات فقهاي شيعه درمي‌يابيم که بزرگان دين ما به جهت آسان شدن امر ازدواج، مردم را به تعيين مهريه کم تشويق نموده‌اند؛ اما نه آن اندازه اندک که موجب انحلال زندگي زوجين شود؛ بلکه يک مهريه معقول و منطقي که هم تضمين‌کننده استقلال مالي زنان بوده و هم مشکلات و تبعات مهريه سنگين را نداشته باشد.

    در قرآن کريم (سوره نساء، آيه 32) و روايات معصومان (ع) مالکيت و استقلال مالي زنان همانند مردان محترم شمرده شده است. ماده 118 قانون مدني ايران نيز به تبعيت از فقه شيعه اشعار داشته است: "زن مستقلاً مي‌تواند در دارايي خود هر تصرفي را که مي‌خواهد بکند." ‌
    ‌براساس مواد ديگر قانون مدني، زن هم مانند مرد از اهليت تمتع برخوردار است و مي‌تواند مالک مال شود.
    ‌در حقوق ايران غير از ارث، 2 منبع مالي براي زن پيش‌بيني شده است که عبارتند از: مهر و نفقه.
    مهريه مالي است که به هنگام عقد نکاح مرد به زن مي‌دهد. به محض انعقاد عقد، زن مالک مهر مي‌شود و مي‌تواند هرگونه تصرفي در آن بنمايد. در سال‌هاي اخير به منظور جلوگيري از تعيين مهريه‌هاي نجومي و سنگين، دست‌اندرکاران امر با تعيين سقف مالي براي مهريه و وضع ماليات بر آن و نيز صدور بخشنامه‌اي مبني بر اضافه شدن 2 بند "عندالاستطاعه" و "عندالمطالبه" به شروط ضمن عقد در سند ازدواج تلاش کرده‌اند از افزايش بي‌رويه مهريه جلوگيري نمايند؛ اما اين تلاش‌ها مانع دستيابي زنان به حق مسلم و استقلال مالي‌شان مي‌شود و از طرفي، به عنوان يک راه‌حل معقول و منطقي نمي‌تواند مطرح باشد.

    اسلام يک راه‌حل معقول و در عين حال عملي را درخصوص تعديل مهريه ارائه نموده و به صورت جدي آن را مورد تأکيد قرار داده است؛ راه‌حلي فرهنگي و معتقد است بايد در اين خصوص فرهنگ‌سازي شود.

    شروط ضمن عقد مشتمل بر 4 حکم است:
    اول: در نکاح مي‌توان هر امري را که جايز است، شرط کرد. شرط جايز داراي شروطي است که 4 مورد آن از اهميت بيشتري برخوردارند:
    1-خلاف شرع (کتاب و سنت) نباشد.
    2-مخالف مقتضاي عقد نباشد.
    3-مقدور باشد.
    4-معقول باشد.
    دوم: اگر شرط جايزي در عقد نکاح شرط شد، به مقتضاي اصل "المؤمنين عند شروطهم" واجب‌الوفا و واجب‌العمل است.
    سوم: در باب نکاح، شرط فقط جنبه تکليفي دارد، نه وضعي؛ يعني حاکم شرع مي‌تواند الزام کند که به شرط عمل شود.
    چهارم: اگر شرط به صفات زوجين برگردد و از آن تخلف شود، حق فسخ براي مشروط‌له ثابت است.

    در اجراي دستورالعمل بهمن ماه 1385 سازمان ثبت مبني بر قيد عبارت عندالاستطاعه بودن زوج در نحوه پرداخت مهريه و امضاي زوجين در زمان اجراي عقد، 2 شرط به شرايط دوازده‌گانه چاپي در دفترچه‌هاي نکاحيه اضافه شده است.

    گرچه افزوده شدن اين 2 بند با هدف کاهش ميزان ورود افراد به زندان و مقابله با تعيين مهريه‌هاي سنگين و نجومي و واقعي کردن ميزان مهريه انجام گرفته است؛ اما توجه به اين نکته ضرورت دارد که اولاً، افزايش اين بندها در شروط ضمن عقد سند نکاحيه به صورت بخشنامه بوده است و نه قانون. ثانياً، زوجين به صورت اختياري و در صورت توافق مي‌توانند آنها را امضا کنند. ثالثاً، در بخشنامه‌به سردفتران توصيه اکيد شده که هر دو بند را به زوجين کاملاً تفهيم نمايند.
    ازاين‌رو خانواده‌ها و بانوان نبايد به هيچ وجه نگران آن باشند که اين مسئله موجب تضييع حقوقشان مي‌شود.

    ادامه دارد...


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    ادامه...توضیح بیشتر:
    مهريه از لحاظ زمان پرداخت بر سه قسم است: 1. مهر حالّ (معجل): مهري که به طور کامل و فوري دريافت مي‌شود. 2. مهر مؤجل ( مدت‌دار): مهري است که زوج ظرف مدت معيني بايد پرداخت نمايد.

    3. بخشي از مهريه حالّ و بخشي ديگر مؤجل قرار داده شود.


    زن حق دارد تمام مهر را حالّ قرار داده و از همسرش مطالبه نمايد، که در اين صورت زوجه شرعاً و قانوناً حق مطالبه مهريه پس از عقد را دارد و زوج ملزم به پرداخت مهريه است. همچنين زوجه مي‌تواند قبل از دريافت مهر به طور کامل از تمکين يا تسليم در برابر زوج و رابطه‌ي زناشويي خودداري نمايد و تمکين نکند[خميني، سيد روح اللَّه موسوي، تحرير الوسيلة، ج‏2 ص 299 ؛ محقق حلّي، شرائع الإسلام ج‏2 ص 269]. در ماده 1085 قانون مدني آمده است: «زن تا مهريه به او تسليم نشده از ايفاي وظايفي که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند مشروط به اين که مهر او حال باشد و اين امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.» البته اگر زن قبل از گرفتن مهريه به اختيار خود وظايف خاص زناشويي را انجام دهد و از شوهر تمکين کند، بنا بر ديدگاه مشهور فقها ديگر نمي‌تواند ادامه‌ي انجام تکاليف خود را مشروط به دريافت مهريه قرار دهد زيرا در اين صورت اصطلاحاً «ناشزه» شده و حق دريافت نفقه نخواهد داشت[نجفي، محمد حسن، جواهر الکلام ج‏31ص 44].

    در صورتي که مهر مؤجل باشد، زوجه با تأجيل مهريه حق امتناع را از خويش ساقط نموده و نمي‌تواند از تمکين خودداري کند[جواهر ج‏31ص 118].
    صاحب جواهر در اين‌باره فرموده است: وجوب تمکين قبل از حالّ شدن مهريه بوده است لذا تمکين مقدم بر مهريه مي‌باشد[جواهر ج‏31ص44].


    در نحوه استفاده زن از مهريه، تاکنون عنوان « عندالمطالبه» مطرح بوده است، اما اخيراً دو عنوان « عندالمطالبه» و « عند‌الاستطاعه» در سند ازدواج قرار داده شده که زوجين با توافق خود يکي از آنها را انتخاب مي‌کنند.

    در تعريف عندالمطالبه و عندالاستطاعه بودن مهريه گفته شده است: عندالمطالبه به اين معني است که به محض امضاي عقدنامه، زن اگر بخواهد مي‌تواند با مراجعه به محاکم و دادگاه‌هاي خانواده يا مراجعه به اجراي ثبت از مرد مهر يا قسمتي از آن را مطالبه کند. اما عندالاستطاعه بودن به اين معني است که زن زماني مي‌تواند مهريه خودش را مطالبه کند و مرد را ملزم به پرداخت آن کند که استطاعت پرداخت مهريه را به عهده زوج ببيند يعني مرد توان پرداخت داشته باشد، اگر توان پرداخت نداشته باشد زن اين حق را نخواهد داشت.

    همچنین، برابر ماده 1119 همان قانون، طرفین عقد نكاح می‌توانند هر شرطی كه مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بگنجاند، مانند آنكه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترك انفاق نماید یا علیه حیات زن سوء قصد كند یا سوء رفتاری نماید كه زندگانی آنها با یكدیگر غیرقابل تحمل شود. طلاق جایز می شود.

    عقد ازدواج مانند سایر عقود است همانطور که در عقد بیع می توانی جنسی را به دیگری به مبلغ معین بفروشی و قید کنی که پولش را عند الاستطاعه (یعنی هر وقت قدرت داشتی)بدهی در عقد ازدواج هم می تواند این قید را در متن عقد بیآورد که هرگاه قدرت بر پرداخت مهریه داشت پرداخت نماید . البته در کلمات فقها در مورد مهریه که عند الاستطاعه باشد کمتر یافت می شود فقط از بین مراجع فعلی در کلمات و عباراتی که از ایشان نقل شده آیت الله تبریزی و آیت الله سبحانی فرموده اند اشکالی ندارد.

    از آیت الله تبریزی سوال شده است:
    اگر مهريۀ زنى به اين شرط باشد كه در صورت توانايى مالى، آيا اين صحيح است؟ چنانچه صحيح باشد، زن مى‌تواند در حال نادارى تقاضا كند؟

    باسمه تعالى:چنانچه مهر در ذمه قرار داده شود و شرط كند كه عند الاستطاعه بپردازد، صحيح است، و زن نمى‌تواند در صورت عدم الاستطاعه مطالبه كند، حتى در شب زفاف، و الله العالم.(آیت الله تبریزی رساله احكام بانوان ، س446.)



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    کارشناس محترم

    روشن است که پیامبر و امامان ازدواج کرده اند. لطفا از کتابهای حدیث خودتان و یا اگر امکان دارد از کتابهای حدیث اهل سنتها و بدعتهای اموی احادیثی را بیاورید که در آنها به عندالمطالبه بودن مهریه ازواج این بزرگواران اشاره شده باشد.

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۱:۳۹

  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    روشن است که پیامبر و امامان ازدواج کرده اند. لطفا از کتابهای حدیث خودتان و یا اگر امکان دارد از کتابهای حدیث اهل سنتها و بدعتهای اموی احادیثی را بیاورید که در آنها به عندالمطالبه بودن مهریه ازواج این بزرگواران اشاره شده باشد.
    با سلام

    ازدواج یکی از عقودی است که که در اسلام مشروع و دارای شرایطی است .
    وقتی گفته می شود که ازدواج عقد است و از عقود اسلامی است یعنی بین زوج و زوجه یک صیغه خوانده می شود که زن در قبال گرفتن مهریه بضع خود را تملیک مرد می کند در این قرارداد که دو طرف اختیارا آن را انشاء و قبول می کنند و عقد خوانده می شود هر نوع شرط ی که ریشه عقلایی داشته باشد و مخالف دین نباشد می تواند گذاشته شود و دو طرف ملزم به رعایت آن هستند قرآن می فرماید:" المومنون عند شروطهم" یا " اوفوا بالعقود" و هر شرطی که گذاشتند از جمله این که این مهر را الان باید بدهد یا بعدا بدهد یا هر موقع که داشت بدهد یا به شرط این ازدواج می کند که مرد زن دیگری نگیرد یا به شرط این ازدواج می کند که هفته ای یک روز به پارک برود یا.... هر شرط دیگری که غیر شرعی نباشد اشکالی نخواهد داشت و لازم الوفاء است.

    البته مهریه چون حق زن است به صرف ازدواج مالک آن می شود و بر گردن شوهر است مالی است که از زن در دست شوهر است و هر وقت که بخواهد می تواند آن را از مرد بگیرد پس اصل مهریه در عقد عند المطالبه است و گفتن و نگفتن آن چیزی را عوض نمی کند اما اگر مرد شرط کرد که این مهریه را من به زن تملیک می کنم اما وقتی به او می دهم که داشته باشم می شود عند الاستطاعه که این هم از عقود شرعی و شرط شرعی است که درست و صحیح است.

    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ در ساعت ۰۹:۰۹

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    جناب شعیب
    اکثریت احکام اسلام فعلی یا بدعت است و یا با بدعتها آمیخته شده است. عندالمطالبه و عندالاستطاعه بدعت است. سوال شد که مهریه زوج و یا ازواج کدام امام یا پیامبر عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بوده است که جنابعالی با پاسخ ندادن به این سوال می پذیرید که مهریه ازواج این بزرگواران نقدی بوده است.

    چند ماه پیش در شبکه قران یک نفر روحانی مسن و لاغری صحبت می کرد که متاسفانه بنده نام ایشان را از یاد برده ام. ایشان فرمودند که مهریه باید به صورت نقدی و پیش از وصلت پرداخت شود و ازدواج امام علی با بانو فاطمه را مثال زدند. امام علی سپر خود را به همین منظور می فروشند و اهمیت سپر با توجه به وضعیت مسلمین در آن برهه بر کسی پوشیده نیست.

    دقت کنید که با اجرا نشدن این حکم چه بلاهایی که بر سر خانواده ها نمی آید مثلا دختری پس از عقد با مهریه 500 سکه طلا به شوهرش می گوید که اگر مهریه ام را تدهی به خانه تو نمی آیم و یا زنها از شوهرانشان اطاعت نمی کنند و در نتیجه بازار طلاق داغ است و غیره.


  14. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    اکثریت احکام اسلام فعلی یا بدعت است و یا با بدعتها آمیخته شده است. عندالمطالبه و عندالاستطاعه بدعت است.
    با سلام
    نفرمایید این گونه که شما می گویید نیست این احکام فعلی در رساله ها حاصل سالها زحمت یک مجتهد است که از ادله روایی و کتاب خدا و اجماعات و ... اخذ شده است و همچین داوری یک قضاوت نا عادلانه و از روی ناآگاهی به بحث های اجتهادی است.
    انشا الله در ادامه این حرفم را بهتر خواهید فهمید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    سوال شد که مهریه زوج و یا ازواج کدام امام یا پیامبر عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بوده است که جنابعالی با پاسخ ندادن به این سوال می پذیرید که مهریه ازواج این بزرگواران نقدی بوده است.
    این که مهریه حضرت علی نقدی بوده دلیل بر بطلان عند المطالبه و عند الاستطاعه نیست. بهترین نوع مهریه این است که فرد هنگام عروسی آن را به عروس بپردازد ولی این به این معنا نیست که بقیه انحاء مهریه مشکل دار باشد چرا که قرآن به تاخیر انداختن مهریه را تا هنگام طلاق را نیز درست می داند :
    وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إَلاَّ أَن یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکَاحِ وَأَن تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلاَ تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (سوره بقره، آیه: 237)
    ترجمه : و اگر زنان را پیش از آن که با آنان تماس بگیرید ( و جماع نمایید ) طلاق دادید ، در حالی که مهریّه ای برای آنان تعیین نموده اید ، ( لازم است ) نصف آنچه را که تعیین کرده اید ( به آنان بدهید ) مگر این که آنان ( حق خود را ) ببخشند و یا (شوهر) همان کسی که عقد ازدواج در دست او است ، (تمام مهریه را به داده و به زن) ببخشد ، و اگر شما ( مردان ) گذشت کنید ( ودر این صورت نیز تمام مهریّه را به زنان بپردازید ) به پرهیزگاری نزدیکتر است ، و گذشت و نیکوکاری را در میان خود فراموش نکنید . بیگمان الله به آنچه انجام می دهید کاملا بینا است .

    از آیات متعدده قرآن که بگذریم روایاتی در این بحث داریم که مهریه عند المطالبه را می رساند که از آن به شروط تعبیر می آورد.
    در این باره به حدیث زیر توجه فرمایید:
    عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَحَقُّ الشُّرُوطِ أَنْ تُوفُوا بِهِ مَا اسْتَحْلَلْتُمْ بِهِ الْفُرُوجَ.
    از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: حق دار ترین شروطی که باید به آنها وفا شده و کاملا پرداخت شود شرطهائی است که با آن شرمگاهای (زنان) را برایتان حلال نموده اید.(یعنی شروط زمان ازدواج از قبیل مهریه و دیگر شروط شرعی و مجاز).
    (صحیح بخاری حدیث شماره : 2520)

    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    چند ماه پیش در شبکه قران یک نفر روحانی مسن و لاغری صحبت می کرد که متاسفانه بنده نام ایشان را از یاد برده ام. ایشان فرمودند که مهریه باید به صورت نقدی و پیش از وصلت پرداخت شود و ازدواج امام علی با بانو فاطمه را مثال زدند. امام علی سپر خود را به همین منظور می فروشند و اهمیت سپر با توجه به وضعیت مسلمین در آن برهه بر کسی پوشیده نیست.
    اگر منظورتان از وصلت زمان عقد است که این درست نیست اما اگر منظور زمان عروسی است که این همان چیزی است که فقه امروز هم بدان تاکید دارد.
    علت این که وصلت به معنای عقد درست نیست این است که قرآن مهریه قبل از عروسی را نصف می داند شما چطور می گویید که تمام آن را حضرت قبل ازر عقد دادند.
    حال اگر همین مقدار مهریه را عروس طلب نکرد برای مرد لزومی در پرداختش نیست و این همان عند المطالبه ای است که ما می گوییم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط موحد نمایش پست ها
    دقت کنید که با اجرا نشدن این حکم چه بلاهایی که بر سر خانواده ها نمی آید مثلا دختری پس از عقد با مهریه 500 سکه طلا به شوهرش می گوید که اگر مهریه ام را تدهی به خانه تو نمی آیم و یا زنها از شوهرانشان اطاعت نمی کنند و در نتیجه بازار طلاق داغ است و غیره.
    همانگونه که عرض شد اصلا عند المطالبه همین است که گفته شد یعنی این که دختر به محظ این که عقد کرد و برای تمکین شرط پرداخت کند یعنی آقا داماد با این شرط عند المطالبه باید بداند همین که دارد خطبه می خواند بدهکار دختر خانم است و اگر کسی ندهد زنش می تواند تمکین نکند.
    این که عده ای گرفتار می شوند و کارشان به طلاق کشیده می شود از جهلشان به موضوع مهریه عند المطالبه است.


  15. صلوات ها 3


  16. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    الله
    نوشته
    284
    حضور
    2 روز 2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    315



    جناب شعیب

    مهریه باید پیش از شب زفاف تمام و کمال پرداخت شود. هیچ حدیث و یا سندی وجود ندارد که امامان و پیامبر مهریه ازواج خود را به صورت عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه تعیین کرده باشند و اگر اینگونه نیست لطفا حدیث و یا سندی در بطلان آن بیاورید.

    یکی از عوامل گریزان شدن جوانان از ازدواج همین بدعت است. مثلا می آیند برای دختر مهریه هزار عدد سکه قرار می دهند در حالی که ارزش ریالی کل ثروت پدر دختر تنها 200 عدد سکه است و معلوم هم نیست که آیا جوانی که این مقدار مهریه را تقبل کرده می تواند تا آخر عمر این همه ثروت جمع کند. بهانه ای هم که معمولا مطرح می شود مهریه دختران فامیل و همسایه ها و آشنایان همتراز است.

    تصور کنید که مردی درای سه فرزند بمیرد و کل ما ترک او نصف مهریه همسر هم نباشد که در این صورت به فرزندان اصلا ارثی نمی رسد. شاید بگویید که تا حال چنین نشده است که درست است ولی سازی که الان زده می شود صدایش بعدها در خواهد آمد.


  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    شنا ، مطالعه ، گردش در کوه و روستا
    نوشته
    167
    حضور
    2 روز 21 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    627



    به نام خدا
    با سلام
    به نظرم مهریه باید کم و معقول باشد چرا که حضرت آیه الله مکارم شیرازی فرمودند مهریه های بالای بیست میلیون فاقد اعتبار هست چرا که معلوم است جوان نمیتواند بپردازد
    بهتره مهریه پایین و طبق توانایی هر جوانی نسبت به وسع مالی او باشد تا موقع عقد پرداخت شود و اینطور زندگی شیرین تر میشود
    در ضمن مهریه بالا باعث کینه میشود و تبعات بدی در زندگی میگذارد .
    و یک درد و دل : در دفاتر ثبت ازدواج بدون اینکه دختر شرط کند داماد را مجبور به امضای شرایطی میکنند که صحیح نیست ... بی خیال ...


  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود