صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جواز و یا عدم جواز برگزاری دسته عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س) و ائمه معصومین علیهم السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622

    جواز و یا عدم جواز برگزاری دسته عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س) و ائمه معصومین علیهم السلام




    سلام.
    هرساله ما دسته عزاداری (سینه زنی سنتی) بمناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و همچنین شهادت امام صادق (ع) در خیابان به راه می اندازیم.
    دسته هیچگونه مزاحمتی برای مردم ندارد (از باب صدای ناهنجار و یا راهبندان قابل توجه و ...)،
    از گوشه و کنار (انسانهای مومن و مذهبی و ولایی) اینطور نقل میکنند مقام معظم رهبری، با برگزاری دسته عزاداری برای غیر از سید الشهدا، مخالف هستند. (احتمالا بجهت تحت الشعاع قرار دادن و تضعیف عزاداری محرم و یا هر دلیل دیگر)
    صحت یا صغم این مطلب را از کجا میتوان فهمید؟
    در قسمت استفتائات سایت leader.ir سئوال ارسال کردم، اما متأسفانه پاسخی به این قبیل سئوالات نمی دهند.
    پاسخگویی تلفنی هم بهمین صورت.

    از کجا می توان راجع به این موضوع (مخالفت مقام معظم رهبری با برگزاری دسته جات عزاداری در غیر محرم) مطمئن شد؟

    منابعی که من پیدا کردم:
    سئوال 9 لینک زیر:
    http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=24434
    که می گوید فی نفسه مانعی ندار


    نمونه ای از نقل قولها (در خصوص مخالفت مقام معظم رهبری):
    "وی ادامه داد: پیامک‌های خلافی را از قول مقام معظم رهبری می‌زنند که فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود، در حالی که ایشان چنین فرمایشی ندارند و اخیراً از ایشان در این باره سؤال شد که فرمودند: هر چند با تجمع‌ها در روز شهادت حضرت زهرا(س) مخالف نیستم، اما با برگزاری دسته‌های عزاداری مخالفم.مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان تصریح کرد: طرح روضه‌های حضرت زهرا(س) در خیابان شاید به مصلحت نباشد و گاهی به اختلافات مذهبی هم دامن بزند، اما متأسفانه در این موضوع سلیقه‌ای عمل می شود و برخی جلسات فرعی جای برخی جلسات اصلی را می‌گیرد.

    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    موفق و موید باشید.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    جواز و یا عدم جواز برگزاری دسته عزاداری برای شهادت حضرت زهرا (س) و ائمه معصومین علیهم السلام








    کارشناس بحث: استاد سجاد


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط AmirOmidvar نمایش پست ها
    سلام.
    هرساله ما دسته عزاداری (سینه زنی سنتی) بمناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و همچنین شهادت امام صادق (ع) در خیابان به راه می اندازیم.
    دسته هیچگونه مزاحمتی برای مردم ندارد (از باب صدای ناهنجار و یا راهبندان قابل توجه و ...)،
    از گوشه و کنار (انسانهای مومن و مذهبی و ولایی) اینطور نقل میکنند مقام معظم رهبری، با برگزاری دسته عزاداری برای غیر از سید الشهدا، مخالف هستند. (احتمالا بجهت تحت الشعاع قرار دادن و تضعیف عزاداری محرم و یا هر دلیل دیگر)
    صحت یا صغم این مطلب را از کجا میتوان فهمید؟
    در قسمت استفتائات سایت leader.ir سئوال ارسال کردم، اما متأسفانه پاسخی به این قبیل سئوالات نمی دهند.
    پاسخگویی تلفنی هم بهمین صورت.

    از کجا می توان راجع به این موضوع (مخالفت مقام معظم رهبری با برگزاری دسته جات عزاداری در غیر محرم) مطمئن شد؟

    منابعی که من پیدا کردم:
    سئوال 9 لینک زیر:
    http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=24434
    که می گوید فی نفسه مانعی ندار


    نمونه ای از نقل قولها (در خصوص مخالفت مقام معظم رهبری):
    "وی ادامه داد: پیامک‌های خلافی را از قول مقام معظم رهبری می‌زنند که فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود، در حالی که ایشان چنین فرمایشی ندارند و اخیراً از ایشان در این باره سؤال شد که فرمودند: هر چند با تجمع‌ها در روز شهادت حضرت زهرا(س) مخالف نیستم، اما با برگزاری دسته‌های عزاداری مخالفم.مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان تصریح کرد: طرح روضه‌های حضرت زهرا(س) در خیابان شاید به مصلحت نباشد و گاهی به اختلافات مذهبی هم دامن بزند، اما متأسفانه در این موضوع سلیقه‌ای عمل می شود و برخی جلسات فرعی جای برخی جلسات اصلی را می‌گیرد.
    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=....WgOrcKGm.dpuf


    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    موفق و موید باشید.
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    از نظر شخصی معظم له اطلاعی نداریم اما آنچه در مورد حکم شرعی این کار بیان شده یعنی " فی نفسه مانعی ندارد " ، صحیح است.

    در پناه حضرت حق باشید


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    سلام.
    ممنون، این رو که خودم لینک دادم و نوشتم، که فی نفسه اشکال ندارد. (ظاهرا این فقط از باب فقه است)

    سئوالم این بود که چطور میشه از این جریان مطمئن شد، راهی چیزی نداره که سئوال بکنم. گفتم تلفنی جوابی ندادن، برای سایت leader هم دو سه بار فرستادم، باز هم جوابی نیومد.
    البته سری آخر که فرستادم، هنوز مینویسه در حال بررسی!! اما سری های قبل نوشته بود "سئوال شما پاسخی ندارد!"

    موفق باشید.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط AmirOmidvar نمایش پست ها
    سلام.
    ممنون، این رو که خودم لینک دادم و نوشتم، که فی نفسه اشکال ندارد. (ظاهرا این فقط از باب فقه است)

    سئوالم این بود که چطور میشه از این جریان مطمئن شد، راهی چیزی نداره که سئوال بکنم. گفتم تلفنی جوابی ندادن، برای سایت leader هم دو سه بار فرستادم، باز هم جوابی نیومد.
    البته سری آخر که فرستادم، هنوز مینویسه در حال بررسی!! اما سری های قبل نوشته بود "سئوال شما پاسخی ندارد!"

    موفق باشید.
    با عرض سلام مجدد و احترام

    متأسفانه راهی برای اطلاع از مطلب شما نمی شناسیم ولی قطعا حکم شرعی شما همان است که عرض شد و عمل شما طبق آن مجزی است.

    همیشه سلامت و موفق باشید


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    نقل قول نوشته اصلی توسط sard نمایش پست ها
    بله ! شما درست میگی حضرت اقا با این کارها مخالف هستند زیرا عقیده دارند نباید مذهب شیعه را به مذهبی حزن الود و اندوهناک و سراسر افسرده به جهانیان معرفی کرد و حق هم دارند ... متاسفانه از عصر صفویه به بعد کم کم برای هر مناسبتی دهه ها و عزاداری های مختلف میگرفتند و برای همین است که امروزه مکتب اهل بیت علیهم السلام نزد مسلمین و دیگران مذهب گریه و زاری یاد میشود ... همین امسال حضرت ایت الله شبیری زنجانی مد ظله العالی از بزرگترین مراجع قم نیز با برگزاری دهه های فاطمیه مخالف بودند و گفتند نباید این قدر حزن و اندوه مذهب را فرابگیرد .... فقط دهه محرم به خاطر اون مصیبت عظمی گرچه ان هم سند شرعی ندارد ولی برگزاری دسته ها بلامانع است ولی برای دیگر مناسبت ها جز ان که مذهب اهل بیت را لکه دار کند چیزی نیست .... و الله اعلم
    با سلام.
    ممنون از نظرتون، سئوال من اینجا بود که چطور میشه از منبعی رسمی مطلع شد.
    چیزی که من پیدا کردم یک چیز بود، و آن هم همان حکم فقهی "فی نفسه مانعی ندارد" که لینک آن را هم دادم.

    در خصوص دین حزن و اندوه، قبول دارم که درست درک نمی شود، اندوه و حزن در مصائب اهل بیت (ع)، نشاط آور است، که کسی که در آن وارد نشده باشد، آن را درک نمیکند، و چون اکثریت وارد این قضیه نشده اند و این را درک نمی کنند، این مسئله چهره تشیع در جهان را خدشه دار می کند و دست آویزی برای وهابیت شده که تشیع همه اش اندوه و حزن است و کل سال مشغول گریه هستند و عموما افسردگی دارند و ... . و اینگونه به مخاطب خود القا می کنند.

    اما در خصوص شهادت امام صادق (ع)، چون بنیانگزار و رئیس مکتب تشیع هستند و بجهت فضا سازی های مسموم در دنیا علیه تشیع، شاید لازم باشم پررنگ تر برگزار شود.. آیت الله وحید خراسانی نیز نظرشان همین است و هر ساله در قم بهمین مناسبت دسته جات عزاداری راه می اندازند.
    در خصوص حضرت زهرا (س) هم بجهت تبلیغات مسموم وهابیت، که شهادت آن حضرت را زیر سئوال می برد، پررنگ برگزار شدن آن، شاید به مصلحت باشد، و عمده علما هم همین کار را انجام می دهند.

    اینها نظرات ما بود، اما بهرحال ما داعیه دار تبعیت از ولایت هستیم، و گوش به فرمان ایشان، و در اینگونه مسائل قطعا باید نظر ایشان انجام شود، از اینرو بود که این سئوال را مطرح کردم، میخواهم ببینم از منابع رسمی چطور میشود نظر ایشان را مطلع شد. همانطور که گفتم تنها چیزی که از منبع رسمی پیدا کردم این بود "فی نفسه مانعی ندارد"

    ممنون.
    موفق باشید.

  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط sard نمایش پست ها
    بله ! شما درست میگی حضرت اقا با این کارها مخالف هستند زیرا عقیده دارند نباید مذهب شیعه را به مذهبی حزن الود و اندوهناک و سراسر افسرده به جهانیان معرفی کرد و حق هم دارند ... متاسفانه از عصر صفویه به بعد کم کم برای هر مناسبتی دهه ها و عزاداری های مختلف میگرفتند و برای همین است که امروزه مکتب اهل بیت علیهم السلام نزد مسلمین و دیگران مذهب گریه و زاری یاد میشود ... همین امسال حضرت ایت الله شبیری زنجانی مد ظله العالی از بزرگترین مراجع قم نیز با برگزاری دهه های فاطمیه مخالف بودند و گفتند نباید این قدر حزن و اندوه مذهب را فرابگیرد .... فقط دهه محرم به خاطر اون مصیبت عظمی گرچه ان هم سند شرعی ندارد ولی برگزاری دسته ها بلامانع است ولی برای دیگر مناسبت ها جز ان که مذهب اهل بیت را لکه دار کند چیزی نیست .... و الله اعلم
    باسلام وتاسف از این که عزا داری برای اهلبیت ع را یک پدیده صفوی معرفی نموده اید .
    در این باره جای سخن بسیار است ولی به اختصار باید گفت :
    در راوایات بر عزاداری همه ائمه توصیه شده، ولی در باره عزاداری سالار شهیدان توصیه بیش تر شده است.
    عزاداری برای اهل بیت، به ویژه سید شهیدان حسین بن علی (ع) و یاران مظلومش از آثار و فواید اجتماعی ومعنوی فراوانی بهره مند است که به نمونه هایی از آن اشاره می شود :
    ا) محبت و دوستى:
    قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم(ص) و اهل‏بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده، دوستى لوازمى دارد. دوستدار صادق، کسى است که شرط دوستى را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکى از مهم‏ترین لوازم دوستى، همدردى و همدلى با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادى آنان است. (1) از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهل‏بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
    حضرت على(ع) مى‏فرماید: «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا، اولئک منّا و الینا؛(2) شیعه و پیروان ما در شادى و حزن ما شریکند. دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می کنند. آنان از ما هستند و بازگشت شان به سوی ما است.»
    امام صادق(ع) فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا؛(3) شیعیان ما پاره‏اى از وجود ما هستند. از زیادى گل ما آفریده شده‏اند؛ آن چه که ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را بدحال و خوشحال مى‏گرداند.»
    بر این اساس وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مى‏کند که در ایام عزادارى اهل‏بیت، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنى، با اشک، آه و ناله و زارى،، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده اظهار نماییم ؛ ‏طبق فرموده امام صادق(ع) : عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دورى جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، آن گاه به جامی از آب بسنده می کنند. (4) از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسى که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایتگر اندوه و ناراحتى است، آشکار می سازیم.
    در روایت دیگر امام رضا (ع) به ریان بن شبیب، که روز اول محرم به محضر حضرت شرفیاب شد، فرمود :
    « ان کنت باکیا لشیئ فابک علی الحسین فانه ذبح کما یذهب الکبش. . . ؛(5)
    اگر بر مصیبتی گریه می کنی، بر حسین بن علی گریه کن چون که آن بزرگوار را همانند گوسفند سر بریدند. همراه او هیجده تن از اهل بیت او -که در زمین همانندی نداشتند- به شهادت رسیدند. »
    سپس فرمود: «. . . فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا؛(6)اگر خوشحال می شوی از این که در درجات عالی بهشت با ما باشی، در حزن ما محزون و در شادی ما شاد باش. »
    ب) انسان‏سازى:
    از آن جا که در فرهنگ شیعى، عزادارى باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردى با آن عزیزان، یادآور فضایل، مناقب و آرمان‏هاى آنان است. بدین شکل، آدمى را به سمت الگوگیرى و الگوپذیرى از آنان سوق مى‏دهد.
    فردى که با معرفت در مجالس عزادارى، شرکت مى‏کند، شعور و شور و شناخت و عاطفه را درهم مى‏آمیزد. در پرتو آن، انگیزه‏اى قوى در او پدیدار می گردد. هنگام خروج از مراسم عزادارى مانند محبى مى‏شود که فعّال و شتابان به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.
    ج)جامعه‏ سازى:
    هنگامى که مجلس عزادارى، موجب انسان‏سازى گشت؛ تغییر درونى انسان به عرصه جامعه نیز کشیده مى‏شود. آدمى مى‏کوشد تا آرمان‏هاى اهل‏بیت(ع) را در جامعه حکم‏فرما کند.
    عزادارى بر اهل‏بیت با یک واسطه زمینه را براى حفظ آرمان‏هاى آنان و پیاده کردن آن ها فراهم مى‏سازد. به همین دلیل مى‏توان گفت: یکى از حکمت‏هاى عزادارى، ساختن جامعه براساس الگوى ارائه شده از سوى اسلام است.
    د) انتقال‏ دهنده فرهنگ شیعى به نسل بعد:
    کسى نمى‏تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکى، در مجالس عزادارى با فرهنگ اهل‏بیت آشنا مى‏شوند. عزادارى و مجالس تعزیه، یکى از عناصر و عوامل برجسته‏اى است تا آموزه‏هاى نظرى و عملى امامان راستین، به نسل‏هاى آینده منتقل شود. مراسم عزادارى، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه براى تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایى آنان با گفتار و کردار اهل‏بیت است.
    هـ) زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب:
    احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و تربیت کننده و پرورش دهندة روح حماسه و ایثار است. گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است. چنان که به اسارت رفتن خاندان امام باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد. در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست.
    گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا و ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان حضرت است. از این رو ائمه(ع) به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده ‏اند. برای گریه بر مصیبت‏های امام حسین(ع) ثواب‏ها و فضیلت‏های فراوان ذکر کرده و فرموده‏اند که چشم گریان بر کربلائیان، چشمه فیض خدا است، (10) زیرا اشک ریختن در عزای حسین(ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا است. اشک، دل را سیراب می‏کند، عطش روح را برطرف می‏سازد. نتیجه محبتی است که نسبت به اهل بیت حاصل می‏شود. نیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار است. قلبی که مهر حسین(ع) داشته باشد، به یاد مظلومیت و شهادت او می‏گرید.
    فضیلت‏ها و ثواب‏های زیادی که برای گریه بر امام حسین در روایات ذکر شده، در صورتی است که گناه و فسق و آلودگی انسان در حدی نباشد که مانع رسیدن فیض الهی گردد. اشکی که مبیّن پیوند عاطفی و رابطه مکتبی و اتصال روحی با راه و فکر و خطّ سیّد الشهدا است، حتماً زمینه ساز پرهیز از گناه می‏گردد.
    به تعبیر شهید مطهری «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح وی و موافقت با نشاط و حرکت او است». (11) آری چنین اشکی سزاوار آن همه ثواب است.
    گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است». (12)
    حضرت امام خمینی(رحمه الله) در جای دیگر می فرمایند:
    «زنده نگه داشتن عاشورا یک مسأله بسیار مهم سیاسی ـ عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داده است یک مسأله سیاسی است.... باید به این مظاهر، شعائر و اموری که در اسلام به آن سفارش شده فکر کنید که این ها یک مسأله سطحی نبوده است که می خواستند جمع بشوند و گریه کنند، خیر، ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشک ها سیل جریان می دهیم و سدهایی که در مقابل اسلام ایستاده است را خرد می کنیم.»(13)
    گرچه در واقع امام حسین (ع) پیروز شد، ولی ظلم و جنایات غیر قابل تصوری، نسبت به اهل بیت (ع) انجام شد. همانندش تاکنون واقع نشده و در آینده نیز واقع نخواهد شد. پیروزی امام حسین (ع)، مرهون عزاداری ها و زنده نگهداشتن عاشورا و محرم و پاسداشتن این مراسم باشکوه است. حفظ و تقویت و زنده نگهداشتن عاشورا، در واقع موجب حفظ اسلام و مکتب تربیتی و هدف امام حسین (ع) است.
    اهدافی که ذکر شد، در هر زمانی جریان دارد. برپائی همایش اثر عزاداری را ندارد، چون عزاداری بسیار فراگیر و گسترده است و از تمام اقشار به صورت خودجوش در آن مشارکت می کنند، ولی همایش چنین نیست.

    پی نوشت ها:
    1. شهید مرتضی مطهری، شهید(ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) نشر صدرا، 1387 ش، ص 117- 118.
    2. نهج البلاغه، موسسه امیر المومنین، قم، 1370 ش، نامه 23.
    3. ری شهری، میزان‏الحکمه، موسسه حدیث، قم، 1378 ش، ج 2، ص 236.
    4. محمد محمدی ری شهری، المحبه فى الکتاب و السنه، موسسه حدیث قم، 1378 ش، ص 169- 170 و 181 - 182.
    5. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، دار الاحیا التراث العربی، بیروت، 1403 ق، ج44، ص 287.
    6. همان، ج65، ص 24.
    7. شیخ عباس قمی، سفینةالبحار، موسسه انتشارات فاطمه معصومه، قم، ج3، ص497، ماده عشر.
    8. صدوق، امالی، جامعه مدرسین، قم، ص 112، مجلس27، حدیث5.
    9. همان، ص 113.
    10. بحارالأنوار، ج 44، ص286.
    11. مرتضی مطهری، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ص 124.
    12. امام خمینی، صحیفه نور، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، 1360 ش، ج 8، ص70.
    13. امام خمینی، صحیفه نور، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، تهران، ج 13، ص 156.

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتاسف از این که عزا داری برای اهلبیت ع را یک پدیده صفوی معرفی نموده اید .
    سلام.
    فکر نمیکنم منظور این دوست عزیزمون این برداشتی باشه که شما کردید.
    منظور تقارن تاریخی بوده...
    چیزی که من متوجه می شوم این است که عزاداری اهل بیت (ع)، از سوی کسانی که خارج از این دایره هستند، درست درک نمی شود و آن را افسردگی و اندوه دائمی و ... میدانند و اینطور تبلیغ می کنند که دین تشیع همه اش گریه و زاری است.
    در حالی که عزاداری برای اهل بیت (ع)، فوائد بسیار دارد که شما هم به درستی به آنها اشاره فرمودید. و علاوه بر نکات شما نشاط معنوی، و رشد و ... و حتی نشاط جسمی را برای انسان به همراه دارد. و این از اعجاز عزاداری اهل بیت (ع) است.
    زیرا گریه برای غیر اهل بیت (ع)، افسرده کننده، خسته کننده، کسل کننده و ... است، اما در خصوص عزاداری اهل بیت (ع) این مسئله کاملا معکوس است و این جای شگفتی دارد، در عزاداری اهل بیت (ع) شما گریه می کنید ولی خسته نمی شوید، افسرده نمی شوید، کسل نمی شوید، برعکس نشاط پیدا می کنید... که همانطور که گفته شد کسانی که وارد این دایره نشده باشند آن را درک نمیکنند. حق هم دارند!! چون شگفت آور است و طبیعی نیست و عجیب است و دور از ذهن آنان.

    بهرحال، اینکه در عزاداری بجهت همان مسئله خدشه دار شدن چهره تشیع، نباید افراط شود، جای تأمل دارد.

    در خصوص شهادت امام صادق(ع) که بنده توضیح دادم، بجهت همین مسئله تبلیغات وهابیت است، که تشیع را صفویه درست کرده و ...

    چیزی که هست، این مسئله است که ما با علم ناقص و دید ناقص خودمان تفکر می کنیم، قطعا مقام معظم رهبری، با دید وسیع تری که نسبت به ما دارند و با علم بسیار بیشتر، نظرشان نافذ است و لازم الاجرا و تبعیت از ایشان برما فرض و واجب است... از این رو پیگیر این هستم که منبعی رسمی جهت مطلع شدن از نظر ایشان پیدا کنم و ان شاء الله به همان عمل کنیم.
    ویرایش توسط لوح دل : ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ در ساعت ۱۲:۳۸

  16. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط AmirOmidvar نمایش پست ها
    سلام.
    فکر نمیکنم منظور این دوست عزیزمون این برداشتی باشه که شما کردید.
    منظور تقارن تاریخی بوده...
    چیزی که من متوجه می شوم این است که عزاداری اهل بیت (ع)، از سوی کسانی که خارج از این دایره هستند، درست درک نمی شود و آن را افسردگی و اندوه دائمی و ... میدانند و اینطور تبلیغ می کنند که دین تشیع همه اش گریه و زاری است.
    در حالی که عزاداری برای اهل بیت (ع)، فوائد بسیار دارد که شما هم به درستی به آنها اشاره فرمودید. و علاوه بر نکات شما نشاط معنوی، و رشد و ... و حتی نشاط جسمی را برای انسان به همراه دارد. و این از اعجاز عزاداری اهل بیت (ع) است.
    زیرا گریه برای غیر اهل بیت (ع)، افسرده کننده، خسته کننده، کسل کننده و ... است، اما در خصوص عزاداری اهل بیت (ع) این مسئله کاملا معکوس است و این جای شگفتی دارد، در عزاداری اهل بیت (ع) شما گریه می کنید ولی خسته نمی شوید، افسرده نمی شوید، کسل نمی شوید، برعکس نشاط پیدا می کنید... که همانطور که گفته شد کسانی که وارد این دایره نشده باشند آن را درک نمیکنند. حق هم دارند!! چون شگفت آور است و طبیعی نیست و عجیب است و دور از ذهن آنان.

    بهرحال، اینکه در عزاداری بجهت همان مسئله خدشه دار شدن چهره تشیع، نباید افراط شود، جای تأمل دارد.

    در خصوص شهادت امام صادق(ع) که بنده توضیح دادم، بجهت همین مسئله تبلیغات وهابیت است، که تشیع را صفویه درست کرده و ...

    چیزی که هست، این مسئله است که ما با علم ناقص و دید ناقص خودمان تفکر می کنیم، قطعا مقام معظم رهبری، با دید وسیع تری که نسبت به ما دارند و با علم بسیار بیشتر، نظرشان نافذ است و لازم الاجرا و تبعیت از ایشان برما فرض و واجب است... از این رو پیگیر این هستم که منبعی رسمی جهت مطلع شدن از نظر ایشان پیدا کنم و ان شاء الله به همان عمل کنیم.
    باسلام .
    عبارت آن دوست عزیز تان این است :

    (متاسفانه از عصر صفویه به بعد کم کم برای هر مناسبتی دهه ها و عزاداری های مختلف میگرفتند و برای همین است که امروزه مکتب اهل بیت علیهم السلام نزد مسلمین و دیگران مذهب گریه و زاری یاد میشود
    .... فقط دهه محرم به خاطر اون مصیبت عظمی
    گرچه ان هم سند شرعی ندارد بلامانع است ولی برای دیگر مناسبت ها جز ان که مذهب اهل بیت را لکه دار کند چیزی نیست
    )
    از این عبارت ایشان شما چه بر داشتی دارید ؟؟

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    یا صاحب الزمان الغوث و الامان
    نوشته
    272
    حضور
    9 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    622



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام .
    عبارت آن دوست عزیز تان این است :

    (متاسفانه از عصر صفویه به بعد کم کم برای هر مناسبتی دهه ها و عزاداری های مختلف میگرفتند و برای همین است که امروزه مکتب اهل بیت علیهم السلام نزد مسلمین و دیگران مذهب گریه و زاری یاد میشود
    .... فقط دهه محرم به خاطر اون مصیبت عظمی
    گرچه ان هم سند شرعی ندارد بلامانع است ولی برای دیگر مناسبت ها جز ان که مذهب اهل بیت را لکه دار کند چیزی نیست
    )
    از این عبارت ایشان شما چه بر داشتی دارید ؟؟
    سلام مجدد.
    جمله ای که قرمز فرمودید را بنده قبلا به آن توجه نکرده بودم.
    بهرحال ان شا الله منظورشان چیز دیگری بوده و دچار اشتباه در بیان و ادبیات شدند.
    غفلت چیز خوبی نیست. اما تغافل گاها بسیار راه گشاست.
    گاهی باید تغافل کرد، به پستی که بنده بعد از پست ایشان زدم دقت بفرمایید. من سعی کردم غیر مستقیم ادبیات ایشان را اصلاح کنم،... اما بهرحال دقت بالای شما، بنده را به صراحت کشاند.
    واضح است که جمله بیان شده در خصوص نبودن سند شرعی برای عزاداری سید الشهدا (ع)، حرف بی تحقیق و چرندیست. هنینطور قضیه صفویه. اولین بشری که برای سیدالشهدا عزادار شد حضرت آدم بوده و...
    موفق باشید.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود