صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی پیرامون حدیث نبوی(ص)،پیرامون ترحم بر سه شخص

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 10 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4349

    سوالاتی پیرامون حدیث نبوی(ص)،پیرامون ترحم بر سه شخص




    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا رسول الله(ص)

    السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)

    السلام علیک یا اهل بیت نبوه(ع)

    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

    __________________________________________________ __________


    با سلام و عرض ادب و احترام

    حدیثی رو شنیدم که نبی مکرم(ص) فرموده است :

    به سه نفر رحم کنید، عزیزی که ذلیل شده، ثروتمندی که فقیر شده است ، و عالمی که در میان جاهلان گمراه مانده است.

    سوال اصلی من در خصوص قسمت آخر این حدیث است که مشخصش کردم، اما این حدیث رو جستجویی داشتم که به دو کتاب حدیث برخورد کردم:

    اول این که این حدیث در کتاب کافی شیخ کلینی آمده است:

    131 - وبِهَذَا الإِسْنَادِ أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ ارْحَمُوا عَزِيزاً ذَلَّ وغَنِيّاً افْتَقَرَ وعَالِماً ضَاعَ فِي زَمَانِ جُهَّالٍ ( 2 )

    کلینی،الکافی(8 جلدی)،ناشر : دار الكتب الإسلامية ،تهران - ايران،چاپ : الرابعة،سال چاپ : تابستان 1362 ش،ج8،ص150.


    **********************


    دوم این که این حدیث در کتاب بحار الانوار هم آمده است:


    16 - وقال صلى الله عليه وآله : ارحموا عزيزا ذل وغنيا افتقر ، وعالما ضاع في زمان جهال .


    مجلسی،بحار الانوار(110جلدی)،ناشر : دار إحياء التراث العربي ، بيروت - لبنان،چاپ : الثالثة المصححة،سال چاپ : 1403 - 1983 م،ج74،ص140.



    اولین سوال خدمت کارشناس تاپیک:

    سند این حدیث رو بررسی کنید که صحیح است ، قابل اعتماد است یا نه؟+ ترجمه فارسی این حدیث رو اگر مشکل دارد اصلاح کنید.

    من خودم داخل نرم افزار درایه النور که سند کتاب کافی رو نگاه کردم نوشته بود موثق:

    سوالاتی پیرامون حدیث نبوی(ص)،پیرامون ترحم بر سه شخص


    علی ای حال باز شما سندش رو بررسی کنید.

    اگر اشتباه نکنم ، داخل کتاب مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول علامه مجلسی این حدیث تضعیف شده است:

    مجلسی،مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول(26 جلدی)، دار الكتب الاسلامية ،تهران،چاپ :الأولى،سال چاپ : 1410 - 1368 ش،ج25،ص369.

    علت این که حدیث رو علامه تضعیف کرده است چه می باشد؟

    از طرف دیگر در کتاب علامه مجلسی این حدیث آمده است؟ آیا این حدیث را با سندی دیگر نقل کرده اند؟

    --------------------------------------------------
    دومین سوال خدمت کارشناس تاپیک:

    2. دوستی فرمود که قسمت انتهایی حدیث یعنی:


    عَالِماً ضَاعَ فِي زَمَانِ جُهَّالٍ

    و عالمی که در میان جاهلان گمراه مانده است.


    به امام زمان(عج) انطباق دارد، و امام زمان(عج) عالمی است که باید در عصر غیبت هم از منبع علمش استفاده کرد.

    قسمت اول سوال :

    بفرمایید که آیا این قسمت از حدیث به امام زمان(عج) انطباق دارد؟ یا خیر؟

    قسمت دوم سوال :

    این که در دوران غیبت ما چه طور از منبع علم امام زمان(عج) بهره ببریم؟

    این قسمت از سوال شبهه ای از وهابیت نیز می باشد که شبهه طرح کرده است که امام زمان(عج) شیعیان زنده است و در دوران غیبت باید از آن بهره برد، چرا مراجع تقلید شیعه اختلاف دارند؟ مگر امام زمان(عج) وجود ندارد؟

    چنین شبهه ای رو وهابی ها مطرح کرده اند

    البته پاسخی که من شنیدم این است که دوستان فرمودند:

    کفران نعمت است که سبب شده است امام زمان(عج) غائب شود زیرا بشریت در خصوص سایر معصومین(ع) کفران نعمت کرده است و این آقایان وهابی با بقیه معصومین علیهم السلام چه رفتاری داشته اند که خداوند بخواهد اجازه دهد امام زمان (عج) حاضر شود.

    و این که واسطه فیض هستند و نگهدارنده زمین و این از آثار برکات وجود نازنین امام زمان(عج) هست که از پشت پرده غیبت هم مانع ورود عذاب می شوند.


    در این خصوص اگر کارشناس محترم پاسخ هایی مفصل عنایت بفرمایند تا محیط نت خالی از جواب نباشد.

    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ در ساعت ۲۱:۳۳

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    سوالاتی پیرامون حدیث نبوی(ص)،پیرامون ترحم بر سه شخص







    کارشناس بحث: استاد پیام



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: من براى سه نفر ترحم ميكنم و شايسته‏ هستند كه مورد ترحم واقع شوند: عزيزى كه ذليل شده باشد و عزت او از بين رفته باشد، ثروتمندى كه بعد از مال دارى نيازمند شده، و عالمى كه مورد استخفاف نادانان شده باشد.
    كتاب المواعظ-ترجمه عطاردى، متن، ص: 83


  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    گفت پيغمبر كه بر اين سه گروه رحم آريد ار ز سنگيد ار ز كوه‏

    آنكه او بعد از عزيزى خوار شد و آنكه بد با مال و بى‏دينار شد

    و آن سوم آن عالمى كاندر جهان مبتلا گردد ميان ابلهان‏

    ز آنكه از عزت به خوارى آمدن همچو قطع عضو باشد از بدن‏

    عضو گردد مرده كز تن وابريد نوبريده جنبه امانى مديد

    هر كه از جام الست او خورد پار هستش امسال آفت رنج حمار

    و آنكه چون سگ ز اصل كهرانى بود كى مر او را حرص سلطانى بود

    توبه او جويد كه كرده است او گناه آه او گويد كه گم كرده است راه‏

    مولانا جلال الدين محمد بن بهاء الدين مشهور به مولوى گلهاى جاويدان در بوستان ادب ايران از مهدى توحيدى‏پور صفحه 161- 160 هم ايشان در مثنوى ص 450 مى‏گويد:

    گفت پيغمبر كه رحم آريد بر حال من كان غنيا فافتقر



  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    در حکمت 172 و 438 حضرت علی (ع) می فرماید: مردم دشمن چیزی هستند که از آن ناآگاهند. در خطبه 34 حضرت از جمله وظایف امام را دانش آموختن به مردم می داند. از مجموع این مطالب در می بیابیم که امیرالمؤمنین(ع) آگاهی و دانش و خردورزی که مجموع آنها معرفت نسبت به حق است را بالاترین چیز می داند و افرادی که نسبت به این مسائل ناآگاه هستند را به شدت سرزنش می کند و آنها را از حیوان پست تر می داند. آگاهی و دانش بیش از هر چیزی قسمت عمده سخنان حضرت را در برگرفته است و ایشان بیش از هر چیزی چه برای شناخت خدا و جهان و شناخت خود بر آگاهی تأکید می فرماید.حال اندیشمندی که میان جهل امت گرفتار آید چه مصیبتی را تحمل خواهد نمود، بخصوص اگر او امام (ع)باشد که باید سر در چاه غربت فروبرد.


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    قرب الإسناد هَارُونُ عَنِ ابْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص ارْحَمُوا عَزِيزاً ذَلَّ وَ غَنِيّاً افْتَقَرَ وَ عَالِماً ضَاعَ فِي زَمَانِ جُهَّالٍ.
    بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏71 405 باب 29 من يستحق أن يرحم ..... ص : 405

  12. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    ترجمه عَالِماً ضَاعَ فِي زَمَانِ جُهَّالٍ بعبارت دقیق تر عالمی است که در میان جاهلان عمرش تلف می شود ومراجعه کننده ای ندارد تا از علم او استفاده نماید.


  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    امام زمان (عج) نمونه کامل واعلای عالمی است که محدودیت غیبت ودوری مردم از معارف دینی اورا به غربت وتنهایی کشانده است .بنابراین نمی توان گفت انحصار گرفتاری عالمی در میان جاهلان تنها برای ایشان است بلکه باید گفته شود ایشان مصداق بارز این غربت می باشند.


  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    هَارُونُ عَنِ ابْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص ارْحَمُوا عَزِيزاً ذَلَّ وَ غَنِيّاً افْتَقَرَ وَ عَالِماً ضَاعَ فِي زَمَانِ جُهَّالٍ.
    بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏71 405 باب 29 من يستحق أن يرحم ..... ص : 405
    (الكافي- 8: 150 رقم 131) عن الاثنين، عن أبي عبد اللَّه ع" أن النبي ص قال: ارحموا عزيزا ذل و غنيا افتقر و عالما ضاع في زمان جهال".
    این روایت با این دوسند ذکر شده است . اما چنانچه در مورد سند آن آمده موثق بوده ومرحوم علامه مجلسی (ره)سند دیگری را ذکر نمی فرمایند.


  17. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    انتظار ، واژه ای است که دل را به انقلاب وا می دارد ، که در برابر اهریمن ها و وسوسه های درونی به پا می خیزد و نشان می دهد انتظار ، واژه ای است پاک و مقدس و مدال و تاج و تختی بی مانند که فقط منتظر ، می تواند ازآن بهره ببرد .

  18. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود