جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی صحیح بودن کامل کتاب «منتقى الجمان في الاحاديث الصحاح و الحسان»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980

    بررسی صحیح بودن کامل کتاب «منتقى الجمان في الاحاديث الصحاح و الحسان»




    سلام یک سوال کوتاه..

    آیا فقها و علمای حدیث و رجال اعتقاد دارند که کتاب :منتفی الجمان في الاحاديث الصحاح والحسان مال شهید ثانی تمام روایات صحیح و حسن هستند یعنی اینکه مثلا حقیر یا کس دیگری بروند سراغ کتاب و مثل صحیح بخاری با این کتاب عمل کنند؟؟

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    بررسی صحیح بودن کامل کتاب «منتقى الجمان في الاحاديث الصحاح و الحسان»







    کارشناس بحث: استاد تذکره
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ در ساعت ۰۶:۳۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075



    موضوع این کتاب شریف فقه ونصوص آن است. در این کتاب روش مؤلف (شیخ ابومنصور حسن فرزند شهید ثانی)
    استدلال به احادیثی است که راویان آن مورد طعن علمای رجال واقع نشده اند.
    احادیث بر سه گونه است:



    1. صحیح اعلائی:و آن احادیثی است که تمام افراد سلسله سند، کسانی هستند که بیش از یک تن از علمای آن ها را موثق شمرده اند.
    2. صحیح مشهوری: و آن عبارت از احادیثی است که در سلسله سند آن یک فرد یا بیشتر از یک فرد مورد توثیق عدل واحد است.
    3. حسن:و آن روایاتی است که در سلسله سند آن یک تن یا بیشتر مورد توثیق نگشته و تضعیف هم نشده است و فقهای عظام اخبارش را پذیرفته اند.

    مؤلف در هر باب اخبار این سه گروه را به ترتیب ابتدا صحیح اعلائی، بعد صحیح مشهوری، و سپس حسن را آورده است وبدان احتجاج نموده است.
    کتاب دارای مقدمه مفصلی دردوازده فصل که مربوط به علم درایةالحدیث است و دارای مطالبی ارزنده است که هیچ مجتهدی از آن بی نیاز نیست.
    و نیز مؤلف در تمام کتاب رعایت امانت کرده و تمامی نسخه بدل ها را ذکر صحیح آن را از سقیم تشخیص داده و صواب آن را اختیار کرده است و احیاناً برای صحت اختیار خود ادله ای اقامه فرموده است.


    مؤلف مفاهیم الفاظ مشکل را همه جا بیان نموده و در فهم مراد سخت دقت به خرج داده و در ضبط کلمات کوشش فراوان مبذول داشته است؛ درهر کجا که اختلاف نظری میان فقهای عظام بوده، ذکر کرده و خود نظریه ای اظهار داشته که بعداً مورد قبول فقها و دانشمندان گشته و ارباب تألیف و تصنیف او را آورده و تصدیق می کنند.
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۱:۱۶

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    763
    حضور
    21 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2075

    جمع‌بندی




    سؤال:
    آیا فقهاء علماء حدیث و رجال اعتقاد دارند که احادیث کتاب «منتقی الجمان فی الأحاديث الصحاح و الحسان» نگاشته «شهید ثانی» روایات صحیح و حسن هستند؟

    پاسخ:
    موضوع این کتاب شریف فقه و نصوص آن است. روش مؤلف (شیخ ابومنصور حسن فرزند شهید ثانی) در این کتاب استدلال به احادیثی است که راویان آن مورد طعن علماء رجال واقع نشده‌اند.
    احادیث بر سه گونه است:
    1. صحیح اعلائی: و آن احادیثی است که تمام افراد سلسله سند، کسانی هستند که بیش از یک تن از علماء آن‌ها را موثق شمرده‌اند.
    2. صحیح مشهوری: و آن عبارت از احادیثی است که در سلسله سند آن یک فرد یا بیشتر از یک فرد مورد توثیق عدل واحد است.
    3. حسن: و آن روایاتی است که در سلسله سند آن یک تن یا بیش‌تر مورد توثیق نگشته و تضعیف هم نشده است و فقهاء عظام اخبارش را پذیرفته‌اند.
    مؤلف در هر باب اخبار این سه گروه را به ترتیب ابتدا صحیح اعلائی، بعد صحیح مشهوری و سپس حسن را آورده است و بدان احتجاج نموده است.
    کتاب دارای مقدمه مفصلی در 12 فصل که مربوط به علم درایة الحدیث است و دارای مطالبی ارزنده است که هیچ مجتهدی از آن بی‌نیاز نیست.
    و نیز مؤلف در تمام کتاب رعایت امانت کرده و تمامی نسخه بدل‌ها را ذکر صحیح آن را از سقیم تشخیص داده و صواب آن را اختیار کرده است و احیاناً برای صحت اختیار خود ادله ای اقامه فرموده است.
    مؤلف مفاهیم الفاظ مشکل را همه جا بیان نموده و در فهم مراد سخت دقت به خرج داده و در ضبط کلمات کوشش فراوان مبذول داشته است؛ در هر کجا که اختلاف نظری میان فقهاء عظام بوده، ذکر کرده و خود نظریه‌ای اظهار داشته که بعداً مورد قبول فقها و دانشمندان گشته و ارباب تألیف و تصنیف او را آورده و تصدیق می‌کنند.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۷:۵۸ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود