صفحه 3 از 3 نخست 123
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

  1. #21

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    برنامه نویسی ، ایده پردازی ، خلاقیت و نوآوری
    نوشته
    2,274
    حضور
    349 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    128
    صلوات
    13518



    من حس میکنم خدا حکمتش لج و لجبازیه..
    .
    مثلا حکمتش اینه که من به آرزوهام نرسم..
    .
    از طرفی هم می دونم خدا اشتباه نمی کنه و حتما دلیلی واسه کارهاش داره..
    .
    به همین دلیل همیشه توی ذهن من این دو تا فکر روی رینگ با هم مبارزه میکنن..
    .
    گاهی این برنده میشه گاهی هم اون..

    سکوتم را به فریادی بدل کن
    تمام حرفهایم را غزل کن
    به مردانت بگو از نسل نورند
    بگو آزادگان از بند دورند.

  2. صلوات


  3. #22

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,418
    حضور
    31 روز 4 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3848



    نقل قول نوشته اصلی توسط بپاخیزیم نمایش پست ها
    چه تیتر قشنگی خدا را چگونه تصور میکنیم

    قرآن بخونیم دستمون میاد خدا چه جوریه . قرآن بخونیم خوب میتونیم خدا رو تصور کنیم
    سلام و تشکر

    بله حقیقتاً عنوان بحث بسیار قشنگ و کاربردی است. همانطور که فرمودید هر قدر ارتباط ما با قرآن بیشتر بشود و بیشتر چشم و قلب و دلمان را در مسیر انوار قرآن قرار دهیم البته تنها نه با خواندن قرآن بلکه با عمل به آن و کسب تقوا و فضایل اخلاقی، قلب نورانی تر می شود و زمین دل مان آماده دریافت انوار هدایت الهی ...

    وقتی چنین شد علاوه بر شناخت حصولی خداوند و شناخت از طریق آیات نورانی قرآن، بستر شناخت حضوری و قلبی هم برای انسان فراهم می شود. موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  4. صلوات ها 3


  5. #23

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,418
    حضور
    31 روز 4 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3848

    راهنما امکان شناخت خدا و اقتضاءات این شناخت




    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    وازه های قادر نامحدود و بی نهایت و جاودانه و کلا همه اوصافی که بخدا نسبت میدهیم مبهم هستن . از نظر شما میتوان تنها با دانستن معنای این کلمات خدا رو شناخت؟
    سلام مجدد

    اولاً: هنگامی كه انسان اوصافی همچون وجود، علم،‌ قدرت، حیات، و... را به خداوند نسبت می­دهد، به صورت بدیهی فهمی از آنها دارد و آنها را از همدیگر تمییز می­دهیم. لذا اگر كسی بگوید كه ما هیچ معنایی از این صفات نمی­ فهمیم، ‌بر خلاف بداهت، سخن گفته است.(1)

    ثانیاً: تفاوت خالق و مخلوق بدین معنا نیست كه هر صفتی كه درباره مخلوق، صدق می­كند درباره خالق صدق نكند بلكه تفاوت ایندو در وجوب و امكان، قدم و حدوث ذاتی، تناهی و لایتناهی، و در بالذات و بالغیر بودن است. بر این اساس خداوند و انسان هر دو عالمند و علم نیز چیزی جز آگاهی نیست ولی خداوند عالم بالوجوب است و انسان عالم بالامكان، علم او قدیمی است ولی علم انسان حادث، علم او مطلق است و به همه چیز علم دارد ولی علم انسان محدود. و تفاوت خالق و مخلوق در دیگر صفات، نیز چنین است.(2)

    ثالثاً: قرآن كریم از یك سو انسان را به تدبر و تامل در آیات خود فرمان می­دهد و از سوی دیگر آیات متعددی از قرآن به بیان اوصاف و اسمای الهی می­پزدازد. اگر بر طبق مبنای دیدگاه تعطیل، قائل باشیم که انسان از این اوصاف الهی نمی تواند به معنایی درخور حضرت باریتعالی برسد،‌ دیگر دستور به تدبر در این­گونه آیات وجهی نخواهد داشت؛ زیرا تدبر در مورد چیزی كه برای انسان ناشناخته است و یا شناخت آن ممکن نیست،‌ معنایی ندارد. بنابراین می­توان گفت كه روش قرآن در ذكر اوصاف الهی با نظریه تعطیل ناسازگار است و بر بطلان آن گواهی می­دهد.(3)

    با این وجود گفتیم که وقتی صفاتی را با حذف همه نقاط کاستی و ضعف و محدودیت به خدا نسبت می دهیم باز هم خدا را تسبیح کنیم که خداوند منزه است از انچه گفتیم یعنی بالاتر است شایسته تر است در وصف نمی گنجد. چنانکه در قرآن آمده: « سُبْحانَهُ وَ تَعالی‏ عَمَّا یصِفُون ‏» (4) « خدا منزه و برتر است از آنچه توصیف می‏كنند.» همچنین در روایتی از امام صادق (ع) در معنای صحیح "الله اکبر" آمده است که فرمود: معنای الله اکبر یعنی "الله اکبر من أن یوصف" یعنی خدا بزرگتر از آنست که در وصف بگنجد.(5) معمولاً مردم به اشتباه در معنای الله اکبر می گویند: (خدا از همه چیز بزرگتر است) حضرت در این روایت می فرمایند: مطابق این معنی، خدا را چیزی تصور کرده ای و سپس مقایسه با سایر چیزها نمودی و او را بزرگتر از ان چیزها تصور نموده ای. در حالیکه قرآن به صراحت می فرماید: "لیس کمثله شیء" هیچ چیزی همانند او نیست.(6)

    به هر حال حکایت انسان محدود در برابر عظمت و بزرگی و بی انتهایی و نامحدودی حضرت باریتعالی، در مَثَل، (گرچه این مثالها ناقص و نارساسات)، حکایت دستانِ محدود انسان، در برابر اقیانوس بیکران است، حضرت علامه طباطبایی (ره) در این خصوص به شعر معروف اشاره می کند که: "آب دریا را اگر نتوان کشید/هم بقدر تشنگی باید چشید".

    و اشاره کردیم که بنا به روایات معصومان (ع) و دلایل دیگری که در پست های قبلی بیان کردیم، خداوند انسان را از شناخت و معرفت خود محروم نکرده است. چنانکه در حدیثی از امام علی(ع) نقل نمودیم: « لم­ یطلع العقول علی تحدید صفته و لم‌یحجبها عن واجب معرفته » «خرد را بر چگونگی اوصاف خود آگاه نساخته (اما) آنها را از از مقدار لازم معرفت خویش محجوب نكرده است.»(7)

    پس انسان می تواند به لطف و عنایت و هدایت الهی و از راه های خاص آن که در ادامه خواهیم گفت به شناخت خداوند دست یابد اما نه شناخت تمام و کمال، بلکه هر کس بقدر سعه وجودی و تلاش و مجاهدتی که در این مسیر ارزشمند بکار گرفته است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __________
    1. انديشه اسلامي، همان،‌ ص86 .
    2. مطهري، ‌مرتضي، مجموعه آثار،‌ تهران، صدرا، چاپ پنجم، 1376، ج6، صي1033-1034.
    3. آموزش كلام اسلامي،‌ همان، 205-206.
    4. انعام/آیه 100.
    5. توحید صدوق، باب 45، معنای الله اکبر.
    6. شوری/ آیه 11.
    7. نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، خطبه 49.

    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  6. صلوات ها 4


  7. #24
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    علم و دانش, علوم دینی,تاریخ
    نوشته
    25
    حضور
    2 روز 13 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    48



    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    هر تصوری که از خداوند در ذهن داشته باشید مخلوق ذهن شماست و خالق شما نیست ... این مفاد یک حدیث از امام باقر علیه‌السلام است اگر درست خاطرم باشد، که البته بدیهی هم هست ...
    اما در اصل باید از خود بپرسید چرا دوست دارید که خداوند را تصور کنید؟ تصور برای این است که بشود موضوع مورد نظر را درک کرد ... درک خداوند راه بهتری دارد که نقصی را هم برای او لازم نداشته باشد، آن هم در کلام خدا به این صورت آمده است:
    سلام بر شما
    منظور بنده از تصور خدا شناخت اوصاف خدا بوده چون واژه تصور متناسب با هر موضوعی معانی متفاوتی به خود میگیرد.شناخت هر چیزی قهرا درک و تصور آن چیز رو بدنبال دارد.
    در هیچ ایه و حدیثی هم نداریم که شناخت خدا جایز نیست و لو این شناخت نقصی رو هم برای خدا داشته باشد.مولای متقیان ع) فرموده اول الدین معرفته
    این یعنی انسان مجاز به شناخت خدا هست!
    اری اگرچه راه بسوی درک حقیقت ذات خداوند ان طور که او خود رو میشناسد و شناختی به نحو اکمل و شایسته از ذات خدا برای انسان ممکن نیست اما شناخت از خدا در حد توان انسان از انسان گرفته نشده و قهرا این شناخت و درک به لحاظ ناقص بودن نقصی رو برای خدا خواهد داشت.



    نقل قول نوشته اصلی توسط owari نمایش پست ها
    بالاترین درک از خداوند زمانی است که حضور او احساس شود، درک حضور از طریق ذکر عملی و زبانی میسر می‌شود، کسی که به یاد خداوند باشد حضور او را احساس می‌کند، این حضور می‌تواند آنقدر پررنگ باشد که انسان در آن حالات وصل جز خدا را نبیند و نشنود ... طبیعی است که ذکر خداوند از طریق اسماء و صفات و معرفت الهی باشد ... یاد کردن آیات خداوند و نگریستن به آنها از دریچه‌ی عقل که چشن قلب است ... در واقع دقت کردن به هر نکته‌ی معرفتی یا دیدن هر نشانه‌ی خدا انسان را به یاد خدا می‌اندازد و اگر توفیق نصیبش شود حضور خداوند را احساس می‌کند ... همان حضوری که انسان وقتی درک کرد پایش را جمع می‌کند و با ادب می‌نشیند و وجودش پر از شعور می‌شود و از هیجان دنیا خالی می‌شود و ...
    خدا و اولیاء خدا و کارشناسان محترم بهتر می‌دانند
    اری درک حضور خداوند حسی است بسایر زیبا که در وصف نمیگنجد.ولی ایا همین درک حضور خدا که شما انرا بالاترین درک میدونین مخلوق روح انسان نیست؟

  8. صلوات ها 4


  9. #25

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,418
    حضور
    31 روز 4 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3848



    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    اری درک حضور خداوند حسی است بسایر زیبا که در وصف نمیگنجد.ولی ایا همین درک حضور خدا که شما انرا بالاترین درک میدونین مخلوق روح انسان نیست؟
    سلام و ادب

    شناخت بر دو قسم است: حصولی و حضوری

    شناخت حصولی را شناخت با واسطه می نامند. مانند اینکه با دیدن ساختمانی، ذهن ما به وجود بنا و سازنده آن گواهی می دهد و یا با دیدن یک نقاشی هنرمندانه، به وجود و قدرت و ظرافت نقاش، منتقل می شود و نظائر آن ... این قسم از شناخت ها گرچه محدود و گاهاً توأم با خطاست اما بی بهره از حقیقت نیست.

    چنانکه خدای سبحان، در قرآن راه شناخت خودش را به دو راه: سیر آفاقی و انفسی معرفی نموده است. " سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ..."(فصلت، 53) به زودى نشانه‏هاى خود را در افقها [ى گوناگون‏] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است.

    شناخت حصولی خداوند همان سیر آفاقی مورد نظر قرآن است. یعنی از طریق پدیده ها و اثرات عالم هستی پی به آفریننده و مؤثر حقیقی و صفات او ببریم. در این رابطه براهینی مورد اشاره فیلسوفان و متکلمان قرار گرفته که آیات قرآن نیز مؤید آن است. (برای این منظور رجوع کنید به منابع کلامی و اعتقادی)

    برهان نظم یکی از همان براهین فلسفی - تجربی است که وجود خالق و ناظمی توانا و دانا را به ما گوشزد می نماید. بدین صورت که با نگریستن در نظم و استواری موجود در عالم، پی وجود خالق و ناظم احد و واحد می بریم، با نگریستن در "اسرار و شگفتیها" و "زیبایی ها و ظرافت های" عالم خلقت، پی به علم و دانایی خدا و با نگریستن در عظمت و بزرگی و پیچیدگی های خلقت، پی به قدرت و جلالت او.

    پس درک حضور و صفات خدا از طریق شناخت حصولی و با واسطه، بنا به تأیید قرآن (سیر آفاقی) مورد تأیید بوده و به قدر خود، بهره مند از حقیقت است و نیز در بالا بردن سطح معرفت و کمال انسانی مؤثر می باشد.

    موفق باشید ...


    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  10. صلوات ها 2


  11. #26

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    201
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    701



    مولا علی علیه السلام میفرمایند :در شگفتم از ان کس که افرینش پدیده ها را می نگرد .و مرگ را از یاد برده است.و در شگفتم از ان کس که مردگان را میبیند .و مرگ را از یاد برده است. ودر شگفتم از ان کس که پیدایش دو باره را انکار می کند. در حالی که پیدایش اغازین را مینگرد.ودر شگفتم از ان کس که پیدایش دو باره را انکار میکند. و در شگفتم از ان کس که خانه نا بود شدنی را اباد میکند. اما جایگاه همیشگی را از یاد برده است.

  12. صلوات


  13. #27

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    201
    حضور
    5 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    701

    دین و شناخت خدا از سخنان مولا علی علیه السلام .




    سر اغاز دین خداشناسی است. و کمال شناخت خدا باور داشتن او و کمال باورداشتن خدا .شهادت به یگانگی اوست. و کمال توحید اخلاص و کمال اخلاص خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است. زیرا هر صفتی نشان میدهد که غیر از موصوف .وهر موصوفی گواهی میدهد .که غیر از صفت است. پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعریف کند. او را به چیزی نزدیک کرده. و با نزدیک کردن خدا به چیزی.دو خدا مطرح شده. وبا طرح شدن دو خدا .اجزایی برای او تصور نموده. و با تصور اجزا برای خدا او را نشناخته است. و کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره میکند. و هر کس به سوی خدا اشاره کند. او را محدود کرده . به شمارش اورد. و ان کس که بگوید"خدا در چیست"؟ او را در چیز دیگری پنداشته است. و کسی که بپرسد :خدا بر روی چه چیزی قرار دارد؟به تحقیق جایی را خالی از او در نظر گرفته است. در صورتی که خدا همواره بوده و از چیزی به وجود نیامده است.با همه چیز هست .نه اینکه همنشین انان باشد. وبا همه چیز فرق دارد. نه اینکه از انان جدا و بیگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست.بدون حرکت و ابزار و وسیله . بیناست حتی در ان هنگام که پدیده ای وجود نداشت. یگانه و تنهاست. زیرا کسی نبوده تا با او انس گیرد. ویا از فقدانش وحشت کند.
    یا حق.

  14. صلوات


  15. #28

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,418
    حضور
    31 روز 4 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3848

    راهنما جمع بندی




    سوال:
    میدانیم که شناخت کامل خدا برای هیچ انسانی ممکن نیست.و همچنین خدا شبیه هیچ مخلوقی نیست.اساس در دین اسلام ما چه تصوری میتوانیم از خدا داشته باشیم؟

    پاسخ:
    بنام خدا

    سلام و ادب

    این مبحث، متوجه دو بخش از مباحث خداشناسی است: اولاً امکان شناخت (ذات و صفات) خدا ؛ ثانیاً راههای شناخت خدا
    نکاتی در جمعبندی بحث، حائز اهمیت است:

    نکته اول) مقصود از ذات خداوند، گاهی باطن و کنه ذات است که در این صورت باید گفته شود: باطن و کنه ذات خداوند بر همه پوشیده است و فردی جز خود خداوند از آن خبر ندارد، به بیان امام باقر (علیه السلام) هر آنچه انسان می‌اندیشد مخلوق انسان و به خود او بر می‌گردد. (1) اما گاهی منظور از ذات خداوند اصل وجود و واقعیت داشتن خداوند است که در مباحث اثبات اصل وجود خدا و مبحث صفات خداوند مطرح می‌شود، در این صورت مفهوم ذات خداوند نزد همگان روشن و مکشوف است.

    نکته دوم) از طرفی مشخصاً درک اوصاف الهي درکي مبهم است؛ او موجودي است بي‌نهايت؛ آيا ما بي‌نهايت را مي‌توانيم تصور کنيم؟ با اين‌که بي‌نهايت است، حتي دو جزء هم ندارد. هر يک از اين صفات را با برهان اثبات مي‌کنيم؛ اما نمي‌توانيم در ذهنمان تصوري از آن‌ها داشته باشيم. اما آنچه که از راه معقولات ثاني درک مي‌شود، به خاطر قدرتي است که خداي متعال به عقل انسان داده است که يک مفهومي را مي‌سازد که مي‌تواند مصداقش موجود نامحدود باشد. اين عنايت خاصي است که خداي متعال به عقل انسان کرده که مي‌تواند چنين مفاهيمي را بسازد و به اين نحو، به وجود حقيقي خدا اشاره کند، بدون اين‌که کنه آن را بتواند نشان دهد.

    بنابر این، شناخت کنه ذات خداوند و احاطه کامل علمی به تمام ابعادی وجودی خداوند امکان ندارد؛ اما شناخت ذات از طریق شناخت وجهی از وجوه ذات که در قالب شناخت اسماء و صفات خداوند خواهد بود، ممکن است.

    نکته سوم) در باب امکان شناخت صفات خدا سه نظریه مشهور مطرح است:


    1. نظریه اهل تعطیل: بر طبق این دیدگاه، عقل انسان راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد.
    2. نظریه اهل تشبیه: این گروه معتقدند كه تفاوت اساسی بین اوصاف خدا و اوصاف مخلوقات نیست و آن دسته از صفاتی كه هم بر خدا و هم بر مخلوقات او مانند انسان،‌ اطلاق می­گردند.
    3. نظریه اثبات بدون تشبیه: این دیدگاه بر نفی مسلك تعطیل و تشبیه استوار بوده و راه سومی را ارائه می­دهد كه با فضای كلی آیات و روایات سازگاری بیشتری دارد.


    نکته چهارم) در باب دلایل امکان پذیری شناخت خداوند گفتیم:

    اولاً: در برخی روایات، دیدگاه سوم (اثبات بدون تشبیه) مورد تصریح و تآیید قرار گرفته است.

    ثانیاً: آیات بسیاری دستور به تعقل و تفکر در اوصاف خدا و شناخت خداوند داده است و اگر شناخت خداوند برای بشر ممکن و میسور نبود خداوند حکیم که مبرا از هر کار بیهوده ای است چنین دستوری در آیات نورانی اش نمی فرمود.

    ثالثاً: بر اساس آیات الهی فلسفه خلقت انسان عبادت خدا بیان شده(2) و خداوند انسان را به عبادت خودش امر فرموده(3) از طرفی می دانیم لازمه عبادت حضرت احدیت، شناخت و معرفت نسبت باریتعالی است. اگر شناخت و معرفت به خدای سبحان ممکن نباشد چه حقیقتی باید مورد پرستش قرار گیرد؟.

    رابعاً: هنگامی كه انسان اوصافی همچون وجود، علم،‌ قدرت، حیات، و... را به خداوند نسبت می­دهد، به صورت بدیهی فهمی از آنها دارد و آنها را از همدیگر تمییز می­دهیم. لذا اگر كسی بگوید كه ما هیچ معنایی از این صفات نمی­ فهمیم، ‌بر خلاف بداهت، سخن گفته است. (4)

    خامساً: تفاوت خالق و مخلوق بدین معنا نیست كه هر صفتی كه درباره مخلوق، صدق می­كند درباره خالق صدق نكند بلكه تفاوت ایندو در وجوب و امكان، قدم و حدوث ذاتی، تناهی و لایتناهی، و در بالذات و بالغیر بودن است. بر این اساس خداوند و انسان هر دو عالمند و علم نیز چیزی جز آگاهی نیست ولی خداوند عالم بالوجوب است و انسان عالم بالامكان، علم او قدیمی است ولی علم انسان حادث، علم او مطلق است و به همه چیز علم دارد ولی علم انسان محدود. و تفاوت خالق و مخلوق در دیگر صفات، نیز چنین است.(5)

    با این وجود گفتیم که وقتی صفاتی را با حذف همه نقاط کاستی و ضعف و محدودیت به خدا نسبت می دهیم باز هم خدا را تسبیح کنیم که خداوند منزه است از انچه گفتیم یعنی بالاتر است شایسته تر است در وصف نمی گنجد. چنانکه در قرآن آمده: « سُبْحانَهُ وَ تَعالی‏ عَمَّا یصِفُون ‏» (6) « خدا منزه و برتر است از آنچه توصیف می‏كنند.»

    بنابر این، انسان می تواند به لطف و عنایت و هدایت الهی و از راه های خاص آن به شناخت خداوند دست یابد اما نه شناخت تمام و کمال، بلکه هر کس بقدر سعه وجودی و تلاش و مجاهدتی که در این مسیر ارزشمند بکار گرفته است. بعبارتی اثبات وجود خدا و معرفت به اسماء و صفات الهی از راههایی که در قرآن بعنوان "سیر آفاقی و انفسی" گفته شده و یا توسط راههایی که حکما و متکلمان بر شمرده اند (1. راه عقل 2. راه فطرت 3. آیات و روایات 4. کشف و شهود) قابل شناخت است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __

    1. بحار الانوار، ج 66، ص 293.
    2. و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون، ذاریات، 56.
    3. .... أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ ...؛ نحل، 36 ؛ و آیات دیگر.
    4. انديشه اسلامي، همان،‌ ص86 .
    5. مطهري، ‌مرتضي، مجموعه آثار،‌ تهران، صدرا، چاپ پنجم، 1376، ج6، صي1033-1034.
    6. انعام/آیه 100.



    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۲
    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  16. صلوات


صفحه 3 از 3 نخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود