صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    علم و دانش, علوم دینی,تاریخ
    نوشته
    25
    حضور
    2 روز 13 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    48

    اشاره خدا رو چگونه تصور می کنیم؟




    با عرض سلام خدمت برادران و خواهران دینی
    سوالی ذهن منو مشغول کرده
    میدانیم که شناخت کامل خدا برای هیچ انسانی ممکن نیست.و همچنین خدا شبیه هیچ مخلوقی نیست.اساس در دین اسلام ما چه تصوری میتوانیم از خدا داشته باشیم؟
    بعضی از افراد معتقدن که دین فقط از انسان خواسته که به وجود خدا ایمان داشته باشد و تصور خدا رو از انسان نهی کرده .دلیل این افراد این است که هرکس از خدا هر تصوری داشته باشد از او بتی در ذهنش ساخته و هرکس از خدا بت ساخته به خدا شریک قرار داده .بنا براین شناخت و توصیف خدا از قول این افراد مجاز نیست!چرا که هر شناختی و لو درست باعث شکل گیری یه تصوری از خدا در ذهن میشود در حالیکه خداوند از هر چه انسان از او تصور میکند بالاتر است.
    اگرم مجاز به شناخت خدا و تصور کردن او نیستیم پس چگونه میتوانیم خدا بشناسیم و با او آشنا بشویم؟پرستیدن موجودی که هیچ تصوری از او حق نداریم در ذهن داشته باشیم چگون ممکن هست؟!
    افرادی مانند پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع)
    که شناخت والایی از خدا داشته چگونه خدا رو تصور میکنن؟
    وقتی کلمه خدا رو مشنویم چگونه باید او رو تصور کنیم؟
    البته منظور تصور جسمانی نیست.هر چه شناخت انسان از خدا بیشتر باشد تصور او از خدا متفاوتر است ولی همچنان همان تصور هم عینه ذات و صفات او نیست.
    به هر حال یک فرد معتقد چه تصوری از خدا میتواند داشته باشد؟آیا اصلا مجاز هست به تصور خدا؟
    با تشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۳:۲۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    خدا رو چگونه تصور می کنیم؟







    کارشناس بحث: استاد مشکور
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۷:۱۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما امکان شناخت ذات خدا




    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت برادران و خواهران دینی
    سوالی ذهن منو مشغول کرده
    میدانیم که شناخت کامل خدا برای هیچ انسانی ممکن نیست.و همچنین خدا شبیه هیچ مخلوقی نیست.اساس در دین اسلام ما چه تصوری میتوانیم از خدا داشته باشیم؟
    بعضی از افراد معتقدن که دین فقط از انسان خواسته که به وجود خدا ایمان داشته باشد و تصور خدا رو از انسان نهی کرده .دلیل این افراد این است که هرکس از خدا هر تصوری داشته باشد از او بتی در ذهنش ساخته و هرکس از خدا بت ساخته به خدا شریک قرار داده .بنا براین شناخت و توصیف خدا از قول این افراد مجاز نیست!چرا که هر شناختی و لو درست باعث شکل گیری یه تصوری از خدا در ذهن میشود در حالیکه خداوند از هر چه انسان از او تصور میکند بالاتر است.
    اگرم مجاز به شناخت خدا و تصور کردن او نیستیم پس چگونه میتوانیم خدا بشناسیم و با او آشنا بشویم؟پرستیدن موجودی که هیچ تصوری از او حق نداریم در ذهن داشته باشیم چگون ممکن هست؟!
    افرادی مانند پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) که شناخت والایی از خدا داشته چگونه خدا رو تصور میکنن؟
    وقتی کلمه خدا رو مشنویم چگونه باید او رو تصور کنیم؟
    البته منظور تصور جسمانی نیست.هر چه شناخت انسان از خدا بیشتر باشد تصور او از خدا متفاوتر است ولی همچنان همان تصور هم عینه ذات و صفات او نیست.
    به هر حال یک فرد معتقد چه تصوری از خدا میتواند داشته باشد؟آیا اصلا مجاز هست به تصور خدا؟
    با تشکر
    سلام و ادب

    از روحیه پرسشگری شما در خصوص مهم ترین از مباحث خداشناسی سپاسگذاریم.

    تمام سؤال شما متوجه دو بخش از مباحث خداشناسی است: اولاً امکان شناخت (ذات و صفات) خدا ؛ ثانیاً راههای شناخت خدا که در ادامه و در طول چند پست تقدیم شما عزیز خواهد شد:

    الف. امکان شناخت ذات خدا
    مقصود از ذات خداوند، گاهی باطن و کنه ذات است که در این صورت باید گفته شود: باطن و کنه ذات خداوند بر همه پوشیده است و فردی جز خود خداوند از آن خبر ندارد، به بیان امام باقر (علیه السلام) هر آنچه انسان می‌اندیشد مخلوق انسان و به خود او بر می‌گردد. (1) اما گاهی منظور از ذات خداوند اصل وجود و واقعیت داشتن خداوند است که در مباحث اثبات اصل وجود خدا و مبحث صفات خداوند مطرح می‌شود، در این صورت مفهوم ذات خداوند نزد همگان روشن و مکشوف است.

    از طرفی مشخصاً درک اوصاف الهي درکي مبهم است؛ او موجودي است بي‌نهايت؛ آيا ما بي‌نهايت را مي‌توانيم تصور کنيم؟ با اين‌که بي‌نهايت است، حتي دو جزء هم ندارد. هر يک از اين صفات را با برهان اثبات مي‌کنيم؛ اما نمي‌توانيم در ذهنمان تصوري از آن‌ها داشته باشيم. خود وجود خدا عين علم، عين قدرت و عين حيات است. ذهن ما نمي‌تواند اين را درک کند؛ چون درک وهمي يا خيالي يا حسي به چيز جزئي و محدود تعلق مي‌گيرد؛ آن ادراکات عقلي هم که از ادراکات حسي گرفته شده از همين مصاديق محدود حکايت مي‌کنند؛ اما آنچه که از راه معقولات ثاني درک مي‌شود، به خاطر قدرتي است که خداي متعال به عقل انسان داده است که يک مفهومي را مي‌سازد که مي‌تواند مصداقش موجود نامحدود باشد. اين عنايت خاصي است که خداي متعال به عقل انسان کرده که مي‌تواند چنين مفاهيمي را بسازد و به اين نحو، به وجود حقيقي خدا اشاره کند، بدون اين‌که کنه آن را بتواند نشان دهد. به اين درک، مي‌گويند: «معرفت بوجه»؛ يعني ما يک جهتي، يک حيثيتي عقلاني نسبت به خداي متعال درک مي‌کنيم؛ اما معناي اين به هيچ وجه آن نيست که کنه خدا را درک کرده‌ايم يا تصوري ذهني از خدا داريم.(2)

    بنابر این، شناخت کنه ذات خداوند و احاطه کامل علمی به تمام ابعادی وجودی خداوند امکان ندارد؛ اما شناخت ذات از طریق شناخت وجهی از وجوه ذات که در قالب شناخت اسماء و صفات خداوند خواهد بود، ممکن است.

    در ادامه، و در پست بعدی انشاءالله، امکان شناخت صفات خدا را بررسی می کنیم ...

    موفق باشید ...


    پاورقی______________________________________ ____
    1. بحار الانوار، ج 66، ص 293.
    2. بنقل از پایگاه اینترنتی آیت الله مصباح یزدی.

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ در ساعت ۰۰:۴۳
    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما دیدگاه های مطرح در باب "امکان شناخت صفات خدا"




    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت برادران و خواهران دینی
    سوالی ذهن منو مشغول کرده
    میدانیم که شناخت کامل خدا برای هیچ انسانی ممکن نیست.و همچنین خدا شبیه هیچ مخلوقی نیست.اساس در دین اسلام ما چه تصوری میتوانیم از خدا داشته باشیم؟
    بعضی از افراد معتقدن که دین فقط از انسان خواسته که به وجود خدا ایمان داشته باشد و تصور خدا رو از انسان نهی کرده .دلیل این افراد این است که هرکس از خدا هر تصوری داشته باشد از او بتی در ذهنش ساخته و هرکس از خدا بت ساخته به خدا شریک قرار داده .بنا براین شناخت و توصیف خدا از قول این افراد مجاز نیست!چرا که هر شناختی و لو درست باعث شکل گیری یه تصوری از خدا در ذهن میشود در حالیکه خداوند از هر چه انسان از او تصور میکند بالاتر است.
    اگرم مجاز به شناخت خدا و تصور کردن او نیستیم پس چگونه میتوانیم خدا بشناسیم و با او آشنا بشویم؟پرستیدن موجودی که هیچ تصوری از او حق نداریم در ذهن داشته باشیم چگون ممکن هست؟!
    افرادی مانند پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) که شناخت والایی از خدا داشته چگونه خدا رو تصور میکنن؟
    وقتی کلمه خدا رو مشنویم چگونه باید او رو تصور کنیم؟
    البته منظور تصور جسمانی نیست.هر چه شناخت انسان از خدا بیشتر باشد تصور او از خدا متفاوتر است ولی همچنان همان تصور هم عینه ذات و صفات او نیست.
    به هر حال یک فرد معتقد چه تصوری از خدا میتواند داشته باشد؟آیا اصلا مجاز هست به تصور خدا؟
    با تشکر
    سلام مجدد

    ب. امکان شناخت صفات خدا
    یكی از مسائل مهم در مورد صفات خداوند این است كه آیا انسان می­تواند صفات الهی را بشناسد یا آنكه این صفات برای انسان ناشناخته­ اند؟ در پاسخ به این سئوال، سه نظریه اساسی وجود دارد:

    1. نظریه اهل تعطیل
    بر طبق این دیدگاه، عقل انسان راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد و تنها كار ممكن آن است كه اجمالاً به ثبوت صفات مذكور در قرآن و روایات برای خداوند اعتراف كنیم و به آن ایمان بیاوریم، در حالی كه از حقیقت معانی این صفات آگاهی نداریم. روش این گروه را از آن رو كه به معطل ماندن عقل و ادراك انسان در راه شناخت اوصاف الهی حكم می­كنند،‌ روش «تعطیل» و پیروان آن را «معطله» می­نامند.(1)

    دلایل مطروحه این گروه و نقدهایی که بر این نظریه شده است را می توانید در منابع کلامی مطالعه کنید.(2) و یا به فرصتی دیگر موکول می کنیم.

    2. نظریه اهل تشبیه
    این گروه معتقدند كه تفاوت اساسی بین اوصاف خدا و اوصاف مخلوقات نیست و آن دسته از صفاتی كه هم بر خدا و هم بر مخلوقات او مانند انسان،‌ اطلاق می­گردند، معنای واحد و مشتركی دارند كه در هر دو یكسانند. چون اینان اوصاف خدا را به اوصاف مخلوقات تشبیه می­كنند به اهل تشبیه یا مشبهه مشهورند. این دسته تا آنجا پیش رفته­ اند كه برای خدا اعضا و جوارح جسمانی مانند دست و پا و سر و گوشت و خون در نظر گرفته­ اند.(3)

    نقد و بررسی این دیدگاه را در این منابع ببینید. (4) و یا در صورت تمایل در ادامه مباحث به آن اشاره خواهیم کرد.

    3. نظریه اثبات بدون تشبیه
    این دیدگاه بر نفی مسلك تعطیل و تشبیه استوار بوده و راه سومی را ارائه می­دهد كه با فضای كلی آیات و روایات سازگاری بیشتری دارد. پیروان این نظریه می­كوشند تحلیلی از معنای صفات الهی ارائه دهند كه از یك سو تنزه و تعالی خداوند را از نقایص و محدودیتهای مخلوقات خود پاس دارد و از سوی دیگر، بر شناخت­ پذیری اوصاف او صحه گذارد. طبق این دیدگاه لازم است درتحلیل صفات الهی مراحل زیر رعایت شود:

    الف) در معنای اوصاف كمالی كه درباره خود یا موجودات پیرامون خود به كار می­بریم، تامل كرده و تمام قیودی را كه سبب محدودیت آنها می­شود شناسایی كنیم.
    ب) تمامی آن قیدها را از معانی اوصاف جدا كنیم.
    ج) معنایی كه بعد از طی این دو مرحله بدست آمده را به ذات الهی نسبت می­دهیم زیرا از یك سو از نوعی كمال وجودی حكایت می­كند و از سوی دیگر از هر شائبه نقصان و كاستی پیراسته است.

    برای مثال ما از طریق دریافتهای درونی خود و تامل در اشیای پیرامون خویش به مفهومی از علم دست می­ یابیم كه از آن به آگاهی تعبیر می­كنیم. اما این آگاهی در حصار قیود متعددی است؛ از یك سو حادث است به این معنا كه قبلا وجود نداشته و از سوی دیگر در معرض زوال و نابودی است. علاوه بر این،‌ برای تحصیل بخشی از این آگاهی به ابزار و آلات متوسل شده­ ایم و نیز احتمال خطا در آن وجود دارد. قیود یاد شده – حدوث، امكان زوال،‌ نیاز به ابزار و آلات و خطاپذیری – همگی از اموری­ اند كه سبب محدودیت علم می­گردند. در این صورت لازم است ابتدا مفهوم علم و آگاهی را از تمام این قیود پیراسته كنیم . كه در این صورت به معنایی از علم خواهیم رسید كه ازلی، ابدی،‌ بی­ نیاز از ابزار و خطاناپذیر است. سپس می­توانیم آن را برای اشاره به علم الهی به كار گیریم. بدین ترتیب از یك سو صفت علم الهی را فهم­ پذیر ساختیم و از سوی دیگر،‌ تقدس و تعالی خداوند متعال را حفظ كردیم.(5)

    در ادامه، در پست بعدی انشاءالله "دلایل امکان پذیری شناخت خداوند" را ذکر خواهیم کرد ...

    پاورقی______________________________________ ________
    1. ابن تيميه، الرسائل الكبري، ج1، ص32 به نقل از سبحاني، جعفر، الالهيات، قم، موسسه امام صادق (ع)، 1423چاپ ششم، 1384، ج1، ص87.
    2. سعيدي مهر، محمد، آموزش كلام اسلامي، قم، طه، چاپ اول، 1377، ج1، ص202-203 و سبحاني، جعفر و محمدرضايي، محمد،‌ انديشه اسلامي، قم،‌ معارف، چاپ هيجدهم، 1386، ج1، ص85-86‌ و مصباح يزدي، محمد تقي، آموزش فلسفه، سازمان تبليغات اسلامي، تهران، 1365ش، اول، ج 2، ص 368.
    3. شهرستاني، الملل و النحل،‌ ج1،‌ ص104.
    4. انديشه اسلامي 1، همان،‌ ص87.
    5. الالهيات،‌ همان، ص88 و آموزش كلام اسلامي،‌ همان،‌ ص212-213 و سعيدي مهر، محمد. ديواني، امير، معارف اسلامي، نشر معارف، چاپ هفتاد، 1383، ج1، ص64 .

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ در ساعت ۰۰:۴۲
    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4371



    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت برادران و خواهران دینی
    سوالی ذهن منو مشغول کرده
    میدانیم که شناخت کامل خدا برای هیچ انسانی ممکن نیست.و همچنین خدا شبیه هیچ مخلوقی نیست.اساس در دین اسلام ما چه تصوری میتوانیم از خدا داشته باشیم؟
    بعضی از افراد معتقدن که دین فقط از انسان خواسته که به وجود خدا ایمان داشته باشد و تصور خدا رو از انسان نهی کرده .دلیل این افراد این است که هرکس از خدا هر تصوری داشته باشد از او بتی در ذهنش ساخته و هرکس از خدا بت ساخته به خدا شریک قرار داده .بنا براین شناخت و توصیف خدا از قول این افراد مجاز نیست!چرا که هر شناختی و لو درست باعث شکل گیری یه تصوری از خدا در ذهن میشود در حالیکه خداوند از هر چه انسان از او تصور میکند بالاتر است.
    اگرم مجاز به شناخت خدا و تصور کردن او نیستیم پس چگونه میتوانیم خدا بشناسیم و با او آشنا بشویم؟پرستیدن موجودی که هیچ تصوری از او حق نداریم در ذهن داشته باشیم چگون ممکن هست؟!
    افرادی مانند پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع)
    که شناخت والایی از خدا داشته چگونه خدا رو تصور میکنن؟
    وقتی کلمه خدا رو مشنویم چگونه باید او رو تصور کنیم؟
    البته منظور تصور جسمانی نیست.هر چه شناخت انسان از خدا بیشتر باشد تصور او از خدا متفاوتر است ولی همچنان همان تصور هم عینه ذات و صفات او نیست.
    به هر حال یک فرد معتقد چه تصوری از خدا میتواند داشته باشد؟آیا اصلا مجاز هست به تصور خدا؟
    با تشکر
    سلام
    تصور به معنای ایجاد تصویر یا یک مفهوم جزئی از یک موجود در قوه خیال و وهمه و از آنجایی که ذات باریتعالی نامحدوده قابل تصور نیست اما اشکال نداره که ما خدای متعال رو همراه با مفاهیم عالیه ای همچون عظمت مهر و ربوبیت مد نظر قرار بدیم و بهترین راه برای داشتن یک تصور خوب از خدای متعال تصفیه درون است وقتی دل و درون انسان پاک باشه در بکارگیری مفاهیم آسمانی ، اون توجه خاص قلبی لازم هم خودبخود حاصل میشه
    و اما یاد آوری این نکته هم لازمه که هرچند ذات باریتعالی قابل تصور و دیدن نیست اما هرآنچه که می بینیم هم از خدای تعالی جدا نیست و همه مظاهر اسماء و صفات او هستند یعنی هرجا قدرتی می بینید نشانی از قدرت اوست هرجا زیبایی می بیند جلوه ای از زیبایی اوست وووو
    این نگاه به عالم اگر برای کسی عادت و ملکه بشه کم کم به باطن و حقایق اشیاء هم راه پیدا میکنه و اونا رو در جلوه های معنوی برتری مشاهده خواهد کرد ان شاء الله
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما دلایل امکان شناخت خداوند




    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت برادران و خواهران دینی
    سوالی ذهن منو مشغول کرده
    میدانیم که شناخت کامل خدا برای هیچ انسانی ممکن نیست.و همچنین خدا شبیه هیچ مخلوقی نیست.اساس در دین اسلام ما چه تصوری میتوانیم از خدا داشته باشیم؟
    بعضی از افراد معتقدن که دین فقط از انسان خواسته که به وجود خدا ایمان داشته باشد و تصور خدا رو از انسان نهی کرده .دلیل این افراد این است که هرکس از خدا هر تصوری داشته باشد از او بتی در ذهنش ساخته و هرکس از خدا بت ساخته به خدا شریک قرار داده .بنا براین شناخت و توصیف خدا از قول این افراد مجاز نیست!چرا که هر شناختی و لو درست باعث شکل گیری یه تصوری از خدا در ذهن میشود در حالیکه خداوند از هر چه انسان از او تصور میکند بالاتر است.
    اگرم مجاز به شناخت خدا و تصور کردن او نیستیم پس چگونه میتوانیم خدا بشناسیم و با او آشنا بشویم؟پرستیدن موجودی که هیچ تصوری از او حق نداریم در ذهن داشته باشیم چگون ممکن هست؟!
    افرادی مانند پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) که شناخت والایی از خدا داشته چگونه خدا رو تصور میکنن؟
    وقتی کلمه خدا رو مشنویم چگونه باید او رو تصور کنیم؟
    البته منظور تصور جسمانی نیست.هر چه شناخت انسان از خدا بیشتر باشد تصور او از خدا متفاوتر است ولی همچنان همان تصور هم عینه ذات و صفات او نیست.
    به هر حال یک فرد معتقد چه تصوری از خدا میتواند داشته باشد؟آیا اصلا مجاز هست به تصور خدا؟
    با تشکر
    سلام مجدد

    ادامه بحث ...

    دلایل امکان پذیری شناخت خداوند
    اولاً: در برخی روایات، دیدگاه سوم (اثبات بدون تشبیه) مورد تصریح و تآیید قرار گرفته است. برای نمونه در حدیثی از امام علی(ع) می­خوانیم: « لم­ یطلع العقول علی تحدید صفته و لم‌ یحجبها عن واجب معرفته »(1) «خرد را بر چگونگی اوصاف خود آگاه نساخته (اما) آنها را نیز از مقدار لازم معرفت خویش محجوب نكرده است.» و نیز حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها فرمودند: «انار في الفکر معقولها؛ خدا براي ذهن ما درک عقلي روشني نسبت به خودش قرار داده است»؛ اين جمله اين معنا را به ذهن مي‌آورد که شناخت خدا خيلي شناخت واضح و روشني است و ممکن است توهم شود که هر کسي مي‌تواند درک روشني از حقيقت خدا داشته باشد. شايد براي دفع اين توهم، حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها چند جمله بعدي را اضافه مي‌کنند و مي‌فرمايند: ... الممتنع عن الأبصار رؤيته و عن الأوهام كيفيته و عن الألسن صفته؛(2) درست است که خدا درک عقلي توحيد را واضح قرار داده، اما هم چشم انسان از ديدن خدا عاجز است و هم وهم انسان از تصور ذهني خدا و هم زبان انسان از وصف حقيقي او.

    ثانیاً: آیات بسیاری دستور به تعقل و تفکر در اوصاف خدا و شناخت خداوند داده است و اگر شناخت خداوند برای بشر ممکن و میسور نبود خداوند حکیم که مبرا از هر کار بیهوده ای است چنین دستوری در آیات نورانی اش نمی فرمود. بعبارتی دیگر ما بايد بدانيم که مي‌توان خدا را شناخت و بايد هم شناخت. اگر گفته شود: بايد خدا را شناخت؛ اما نمي‌شود خدا را شناخت! اين چه بايدي است؟! اين يعني تکليف به محال! اگر شناخت خدا محال است چگونه اين همه در ادعيه وارده از سوی معصومین (ع) به ما تعلیم داده اند از خدا درخواست کنيم: خدايا! معرفت خودت را به ما بده؟

    ثالثاً: بر اساس آیات الهی فلسفه خلقت انسان عبادت خدا بیان شده(3) و خداوند انسان را به عبادت خودش امر فرموده(4) از طرفی می دانیم لازمه عبادت حضرت احدیت، شناخت و معرفت نسبت باریتعالی است. اگر شناخت و معرفت به خدای سبحان ممکن نباشد چه حقیقتی باید مورد پرستش قرار گیرد؟.

    بنابر این اثبات وجود خدا و معرفت به اسماء و صفات الهی از راههایی که در قرآن بعنوان "سیر آفاقی و انفسی" گفته شده و یا توسط راههایی که حکما و متکلمان بر شمرده اند (1. راه عقل 2. راه فطرت 3. آیات و روایات 4. کشف و شهود) قابل شناخت است. این شناخت، در حالی است که اکثر ما انسان‌ها وقتي مي‌شنويم که خدا با چشم سر قابل ديدن نيست، مکان و زمان ندارد، اجزاء ندارد و ... خوب که سعي مي‌کنيم تا درک صحيحي از او داشته باشيم، چيز مبهم گسترده‌اي را که مثل نوري همه عالم را فرا گرفته باشد تصور مي‌کنيم، مخصوصاّ با شنيدن اين آيه شريف که مي‌فرمايد: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(5) اين آخرين چيزي است که ما با قوه واهمه يا متخيله‌يمان تصور مي‌کنيم. شايد هم اصلاً ما نتوانيم اين‌گونه تصورات را از خودمان دور کنيم. هرگاه چنين تصوراتي به ذهنمان آمد، بايد سبحان‌الله بگوييم و خدا را منزه از اين‌ها بدانيم. اين تسبيح آن نقص ادراک ما را جبران مي‌کند.(6)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ____________
    1. نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، خطبه 49.
    2. بلاغات‌النساء، ص27 و بحارالانوار، ج29.
    3. و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون، ذاریات، 56.
    4. .... أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ ...؛ نحل، 36 ؛ و آیات دیگر.
    5. نور، 35.
    6. پایگاه اینترنتی آیت الله مصباح یزدی، مبحث خداشناسی.

    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  13. صلوات ها 4


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    علم و دانش, علوم دینی,تاریخ
    نوشته
    25
    حضور
    2 روز 13 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    48



    با تشکر از همه دوستانی که پاسخ دادن
    پس با حرفای شما جناب استاد مشکور نتیجه میگیریم که انسان با شناخت اوصافی که منابع دینی در اختیار او قرار میدهد میتواند تصوری از خدا داشته باشد .و دین انسان رو از شناخت صفات الهی و تصور کردن خدا درذهن نهی نکرده است.
    با توجه به مطالبی که شما فرمودید میتوان این نتیجه رو گرفت که صفات الهی که عین ذات خدا هستن میتواند درکی وهمی از ذات خدا داشته باشد.
    مثلا در آموزه های شناخت صفات الهیهمه معتقدیم که همه صفات خدا عین یکدیگر هستن وشاید انها را در سه مورد علم و قدرت و حیات خلاصه کرد.و چون حقییقت حیات و قدرت باز هم به علم برمیگردد لذا میتوان چنین گفت که همه صفات خدا رو میتوان در علم خدا خلاصه کرد.و چون صفات خدا عین یکیدیگر و نیر عین ذات اویند (همان طور که نور عین روشنایی هست) پس حقیقت ذات خدا همان علم اوست که از هر قید و حدی پیراسته میباشد بنابراین ما میتوانیم ذات خدا رو علم او تصور کنیم.
    نظر شما چیست؟
    و اما یاد آوری این نکته هم لازمه که هرچند ذات باریتعالی قابل تصور و دیدن نیست اما هرآنچه که می بینیم هم از خدای تعالی جدا نیست و همه مظاهر اسماء و صفات او هستند یعنی هرجا قدرتی می بینید نشانی از قدرت اوست هرجا زیبایی می بیند جلوه ای از زیبایی اوست وووو
    این نگاه به عالم اگر برای کسی عادت و ملکه بشه کم کم به باطن و حقایق اشیاء هم راه پیدا میکنه و اونا رو در جلوه های معنوی برتری مشاهده خواهد کرد ان شاء الله

    با تشکر از پاسخ شما ولی همان طور که میدانید چنین شناختی برای مردم عادی و حتی فلاسفه اسلامی که به درجه سیر و سلوک عرفانی نرسیده ان شاید ممکن نباشد چرا که مردم عادی ممکن است اشتباه کنن.مثلا بعضی از مردم در مورد وحدت وجود تصورات اشتباهی دارن و چنین افرادی خیال میکنن اینکه در تعالیم عرفانی گفته شده عالم تجلیگاه اسما و صفات خداست پس عالم همان خداست!


    ویرایش توسط حیات : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۸:۳۶

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010

    راهنما تبیین نظریه عینیت صفات با ذات الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط حیات نمایش پست ها
    با تشکر از همه دوستانی که پاسخ دادن
    پس با حرفای شما جناب استاد مشکور نتیجه میگیریم که انسان با شناخت اوصافی که منابع دینی در اختیار او قرار میدهد میتواند تصوری از خدا داشته باشد .و دین انسان رو از شناخت صفات الهی و تصور کردن خدا درذهن نهی نکرده است.
    با توجه به مطالبی که شما فرمودید میتوان این نتیجه رو گرفت که صفات الهی که عین ذات خدا هستن میتواند درکی وهمی از ذات خدا داشته باشد.
    مثلا در آموزه های شناخت صفات الهیهمه معتقدیم که همه صفات خدا عین یکدیگر هستن وشاید انها را در سه مورد علم و قدرت و حیات خلاصه کرد.و چون حقییقت حیات و قدرت باز هم به علم برمیگردد لذا میتوان چنین گفت که همه صفات خدا رو میتوان در علم خدا خلاصه کرد.و چون صفات خدا عین یکیدیگر و نیر عین ذات اویند (همان طور که نور عین روشنایی هست) پس حقیقت ذات خدا همان علم اوست که از هر قید و حدی پیراسته میباشد بنابراین ما میتوانیم ذات خدا رو علم او تصور کنیم.
    نظر شما چیست؟
    سلام و تشکر

    از مطالبی که در پست های گذشته گفتیم، برداشت های شما بدست نمی آید مسأله دقیق تر از آن است که شما اشاره فرمودید برای روشن تر شدن مطلب، در ادامه نظریه عینیت صفات با ذات را توضیح بیشتری خواهیم داد:

    وقتی می گوییم: صفات كمال و ذاتي خداوند عين ذات اويند، يعني گرچه از نظر مفهوم مختلفند، ولي از نظر مصداق متحدند، و به عبارت ديگر، چنين نيست كه ذات خداوند از يك جهت عالم باشد، و از جهت ديگر قادر و مختار، بلكه علم و قدرت و اختيار عين حقيقت او مي‎باشند، زيرا اگر صفات خدا زائد بر ذات و مغاير با يكديگر باشند، ‌در آن صورت نوعي كثرت و تركيب و محدوديت در ذات الهي راه خواهد يافت، كه همگي در حق خداوند محال‎اند.

    از طرفي، اگر صفات، زائد بر ذات باشد، در ايجاد موجودات و اعطاي علم و قدرت به آنها به صفات خود نيازمند است، و این درحالی است که آنها غير ذات اويند، و احتیاج و نيازمندی، با وجوب و غناي ذاتي خداوند منافات دارد.

    وحدت ذات و صفات از نظر مصداق، و تعدد و اختلاف آنها از نظر مفهوم را با دو مثال زير توضيح مي‎دهيم:

    1. نفس انسان به خود عالم است، يعني علم حضوري دارد، در اينجا سه مفهوم علم، عالم و معلوم انتزاع مي‎شود، در حالي كه مصداق همگي چيزي جز نفس نيست، يعني نفس هم مصداق علم است، هم مصداق عالم، و هم مصداق معلوم.

    2. هر موجودي در مقايسه با خداوند هم مخلوق است، هم معلوم و هم مقدور، پس در عين اين كه واقعيت يك چيز است، ولي مفاهيم مختلف از آن اتنزاع مي‎شود، البته در انتزاع مفاهيم مختلف از يك واقعيت، اعتبارات مختلفي لحاظ مي‎شوند، ولي اين اعتبارات، كثرت ذهني دارند نه كثرت واقعي.

    انتزاع مفاهيم و صفات مختلف از ذات بسيط خداوند نيز همين گونه است، بنابراين، نظرية زيادت صفات بر ذات و مغايرت آنها با ذات كه اهل سنت و اشاعره معتقدند نادرست، و نظرية عينيت صفات با ذات كه اماميه و معتزله بدان معتقدند اثبات می شود.

    در احاديث بسیاری كه از ائمه اهل بيت ـ عليهم السلام ـ روايت شده، توحيد صفاتي(عینیت صفات با ذات) مورد تأكيد بسيار قرار گرفته، ‌و اعتقاد به زيادت صفات ذاتي خداوند بر ذات او مردود دانسته شده است.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست خدا رو چگونه تصور می کنیم؟

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  17. صلوات ها 4


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    علم و دانش, علوم دینی,تاریخ
    نوشته
    25
    حضور
    2 روز 13 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    48



    با سپاس از توضیحات شما
    البته منظور بنده این نبود که صفات جدای از ذات خدا هستن. بلکه برعکس منظور من این بود که صفت علم خدا عین ذات اوست .ولی شاید در گفته بالا من مقصودم رو اشتباه نقل کرده بودم.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766



    چه تیتر قشنگی خدا را چگونه تصور میکنیم

    قرآن بخونیم دستمون میاد خدا چه جوریه . قرآن بخونیم خوب میتونیم خدا رو تصور کنیم






    هرچی سعی کردم بنویسم نتونستم . پر از عشق و احساس است .
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود