جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فاطمه سلام الله عليها از ديدگاه قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما فاطمه سلام الله عليها از ديدگاه قرآن




    آيه اول) آیه تطهیر:


    ((انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا؛ خدا چنين مى خواهد كه رحبس (هر آلايش) را از شما خاندان نبوت ببرد و شما را پاك و منزه گرداند))

    برخى را عقيده بر اين است كه چون اين آيه شريفه بين دو آيه واقع شده كه آن آيات درباره زوجات پيغمبر(ص) نازل گرديده است، بنابراين به همان نسق، اين آيه هم بايد درشان زوجات آن حضرت باشد، و ما لازم مى دانيم كه از پنج طريق به اين آيه نظر كنيم:

    1 - اول بررسى اينكه بعد از نزول اين آيه، از رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره آن نصى (كلام صريحى) هست كه آيه تطهير در شأن چه كسى نازل شده است؟
    2 - دوم اينكه در اين موضوع، از خود زنهاى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله كلام معتبر و صريحى وجود دارد كه دلالت كند اين آيه درباره كيست؟، آيا يكى از آنان ادعا كرده است كه آيه تطير درشأن ما زنان پيامبر نازل شده است؟ و يا اينكه عكس اين مطلب را اظهار نموده است؟
    3 - سوم اينكه آيا على سلام الله عليه و يا اولاد اميرالمؤ منين (ع) با اين آيه احتجاج و مشاهده كرده اند؟ آيا ادعا كرده اند كه اين آيه درشأن ما اهل بيت است و در غير ما نيست؟ و آيا در مقام احتجاج از صحابه چه شنيده اند؟
    4 - چهارم اينكه آيا از خود صحابه كلام معتبر و صريحى در اين باره موجود است كه آيه تطهير درباره چه كسى نازل شده است؟
    5 - پنجم اينكه رجال تفسير و حديث در اين مورد چه مى گويند؟ ايا با نظر آن كسانيكه مى گويند آيه تطهير (مانند دو آيه قبل و بعد آن) مربوط به زوجات پيغمبر است همراى و موافق هستند؟ يا اينكه مى گويند نه خير، چون درباره شان نزول اين آيه، نص (كلام معتبر و صريحى) وجود دارد، لذا بايد تابع آن نص شد.
    بنابراين آنچه درباره تطهيرشان مى شود از اين پنج طريق كه گفته شد، بيرون نيست.

    آيه تطهير در گفتار پيامبر(ص)
    اما آنچه نفس قضيه است: درشان نزول اين آيه روايات متواترى در دست است كه حاكى است آيه تطهير در خانه ام سلمه نازل شده است و در آن هنگام رسول اكرم (ص)، حضرت صديقه، اميرالمؤ منين، و حسنين صلوات الله عليهم حضور داشته اند، جناب ام سلمه خودش از رسول اكرم صلى الله عليه و آله تقاضا مى كند كه من نيز به جمع شما داخل بشوم و تحت كسا نزد شما خاندان رسالت قرار گيرم؟ حضرت او را نهى كرد و فرمود: نه، تو داخل نشو (وانت فى خير) چون اين آيه مخصوص است به ما پنج تن.

    نام جماعتى از صحابه كه شان نزول اين آيه را به همين ترتيب نقل كرده اند و روايات آنها متواتر است به اين شرح مى باشد:
    سعدبن ابى وقاص - انس بن مالك - ابن عباس - ابوسعيد خدرى - عمر بن ابوسلمه - واصلة بن اسقع - عبدالله بن جعفر - ابوحمرا هلال - عايشه - ام سلمه - ابوهريره - معقل بن يسار - ابوطفيل - جعفربن حبان - حبيره - ابوبرزه اسلمى - مقداد بن اسود.
    رواياتى كه صحابه مذكور نقل كرده اند، در اين موضوع هم راى و هم سخن هستند كه آيه شريه تطهير در خانه ((ام سمله)) نازل شده، و فقط درشان پنج تن بوده است و هيچ يك از زنان پيغمبر(ص) داخل اين قضيه نيست، و اين مطلب از مسلمات است. غير از حضرات صحابه، تقريبا 300 نفر ديگر نيز اين روايت را به همان ترتيب و با ذكر اينكه محل نزول آيه خانه ((ام سمله)) بوده است، نقل كرده اند. و ما مشخصات اين 300 نفر را كه در قرون مختلفه مى زيسته اند بطور تقصيل در كتاب ((الغدير)) شرح داده ايم.

    تمام اين 300 نفر نصوصى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده اند، كه بعد از نزول آيه تطهير از حضرت پرسيده شد كه اين آيه شريفه در شان كيست؟ حضرت فرمود: منم، على، فاطمه، حسنين (عليهم السلام).

    پس با توجه به مطالب فوق ، جاى هيچگونه ترديدى نيست كه حضرت صديقه زهراء سلام الله عليها نيز مشمول آيه تطهير است و در كلمه ((اهل البيت)) او نيز مراد مى باشد. گذشته از اينها، پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله، براى اثبات و روشن شدن حقيقت امر كار بسيار جالبى كرده است كه 9 نفر از صحابه آنرا نقل كرده اند، به اين شرح كه بعد از نزول اين آيه، حضرت رسول (ص)، هر روز (تا زمان وفاتش تقريبا)، هنگام خروج از منزل كه براى اقامه نماز صبح به مسجد تشريف مى برد، قبل از نماز به در خانه حضرت صديقه سلام الله عليها مى آمد و مى فرمود: ((السلام عليكم يا اهل البيت ، انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا؛ سلام بر شما اى اهل البيت، بدرستيكه خدا اراده فرموده است كه هر ناپاكى را از شما خاندان نبوت دور گرداند و شما را پاك و منزه نمايد)).

    راوى ديگرى مى گويد: من شش ماه در مدينه بودم و اين جريان را هر روز مشاهده كردم، راوى ديگر نقل مى كند: من نه ماه در مدينه توقف كردم و هر روز ناظر اين صحنه بودم. راوى ديگر اظهار مى دارد: من 12 ماه در مدينه ساكن بودم و هر روز شاهد اين روش پيامبر(ص) بودم و اين جريان تا آخرين روز زندگانى رسول اكرم صلى الله عليه و آله ادامه داشته است.

    پس با توجه به مطالب مذكور كاملا روشن است كه آيه تطهير مخصوص بوده است به خانه صديقه سلام الله عليها، و آن اشخاصى كه در آنجا ساكن بوده اند.

    حضرت رسول اكرم (ص) كه به اين روش، به اين استمرار، به اين استقرار و در اين مدت متوالى، هر روز بر در خانه زهرا سلام الله عليها مى آمد، منظورش اين بوده است كه اگر كسى سخنان آموزنده و تعيين كننده او را ديروز نشنيده است امروز بشنود، و اگر امروز نشد فردا، و اگر فردا نشد، روزهاى ديگر...

    همه صحابه، چه آنانكه در مدينه حضور داشتند، و چه مسافرينى كه وارد شهر مى شدند، از اين روش رسول اكرم صلى الله عليه و آله، آگاه شدند كه آيه تطهير فقط و فقط درشان خاندان پيغمبر(ص) (پنج تن) نازل شده است.

    آيه تطهير و گفتار زنان پيامبر اكرم (ص)
    اينك بررسى اينكه آيا از همسران پيغمبر(ص) در مورد آيه تطهير ادعائى كرده است يا نه؟ در اين مورد شيعيان رواياتى از زنان پيغمبر(ص)، از جمله ((ام سلمه)) نقل كرده اند كه آن احاديث را حضرت عامه نيز صحيح و معتبر شمرده اند.

    يكى از آن روايات كه مورد قبول فريقين (شيعه و سنى) مى باشد، اين است كه جناب ((ام سلمه)) مى فرمايد: من از پيغمبر(ص) پرسيدم كه اين آيه تطهير درشأن كيست؟ حضرت فرمود: درباره من، على، فاطمه و حسنين (ع) است و تو هم مشمول اين آيه نيستى. ما همسران نبى، مورد خطاب اين قضيه نيستيم، و كاملا واضح است كه اگر آيه شريفه تطهير درباره زنان پيغمير(ص) بود، جناب ((عايشه))آنرا بر پيشانى جمل مى نوشد و غوغائى بر پا مى كرد، در صورتيكه هيچيك از همسران رسول اكرم (ص) هرگز چنين ادعائى نكرده اند كه اين آيه درشان آنان بوده است.

    آيه تطهير و گفتار ائمه اطهار(ع) و حضرت زهراء(ع)
    اميرالمؤمنين (ع)، حضرت صديقه سلام الله عليها، حسن بن على (ع)، حسين بن على (ع)، حضرت سجاد، حضرت باقر، و حضرت صادق عليهم السلام همگى در هنگام منقبت شمارى به اين آيه استناد و احتجاج كرده و برهان سخن خويش قرار داده اند.

    اميرالمؤ منين (ع) براى اثبات گفتار خود به اين آيه احتجاج و استناد نموده است كه آيا آيه تطهير در مورد ما نيست؟ و تمامى صحابه و تابعين، ضمن قبول اظهارات آن حضرت عرض كرده اند: بلى، اين آيه در شأن شماست، و اين مطلب از مسلمات است.

    آيه تطهير و گفتار صحابه
    همانطوريكه در قسمت اول اين بخش اشاره شد، تمام صحابه و تابعين در اين مطلب هم راى و هم سخن هستند كه آيه تطهير در شأن پنج تن است و از آنان كسى كه مخالف اين عقيده است، فقط و فقط ((عكرمه)) است كه داستان ((سياق)) از او نقل شده است .

    آيه تطهير و رجال تفسير و حديث
    علماء و رجال تفسير و حديث پس از بررسى روايات مذكور، همگى، متفق القول و هم عقيده اند كه سند ((عكرمه)) اعتبار ندارد، و اين استدلال ((سياق))، برهان صحيحى نيست .

    به ملاحظه اين كه ضمائر آيه شريفه تطهير همه مذكر است و ضمائر دو آيه قبل و بعد آن مؤ نث مى باشد. بنابراين سياق آيه تطهير كه در وسط آن دو آيه است عوض شده، و تغيير كرده است در نتيجه نمى شود كه مربوط به همسران پيغمبر(ص) بوده باشد، و اگر جز آيه تطهير منقبت ديگرى در شأن زهراى اطهر (ع) نبود، همين يك آيه برهانى است كافى و نشانگر اينكه حضرت صديقه سلام الله عليها معصومه است، و عصمت از جمله شئون و مناصب ولايت است، و ما، غير ولى كه معصوم باشد سراغ نداريم. از ابتداى خلقت، آدم تا آخر، هر كسى كه معصوم است ولى است، يا پيغمبر است، يا امام، و يا صديق است كه حضرت صديقه سلام الله عليها نيز يكى از آنان است.

    موفق باشید ...


    برگرفته از کتاب: فاطمه زهرا سلام الله علیها، علامه امینی
    فاطمه سلام الله عليها از ديدگاه قرآن

  2. صلوات ها 12


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود