صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرقه معتزله؛ افکار و عقائد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    1 روز 22 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    46

    فرقه معتزله؛ افکار و عقائد




    سلام


    در مورد فرقه معتزله یه مقدار اطلاعات میخواسم....چجور فرقه ای هستن و چه تفکرات و خصوصیاتی دارن؟؟؟؟

    با تشکر

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    فرقه معتزله؛ افکار و عقائد








    کارشناس بحث: استاد صفا


  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    با سلام
    پاسخ جنابعالی را از کتاب فرق و مذاهب کلامی استاد عظیم الشان ربانی گلپایگانی (ص354-ص369) به اختصار عرض می نمایم:

    «تاریخ پیدایش:
    این مذهب در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا پدید آمد. در آن زمان مساله گناه کبیره و حکم دنیوی و اخروی آن مورد بحث جدی بود. خوارج آنان را کافر و مشرک دانسته و معتقد بودند که آنها اگر بدون توبه از دنیا بروند محکوم به عذاب ابدی خواهند بود، اما اکثریت امت آنان را مومن فاسق می دانستند و حسن بصری آنها را منافق می دانست.
    واصل که شاگرد حسن بصری بود رای جدیدی ابراز نمود.... و گفت فسق حد واسط ایمان و کفر بوده و مرتکبان کبایر نه مومنند و نه کافر(لذا مومن فاسق نداریم) و ...فاسقان اگر بدون توبه از دنیا بروند اهل دوزخندو... این تفکر در نزد ایشان به «المنزله بین المنزلتین » مشهور است.
    روش فکری:
    معتزله در بحث های کلامی و نیز تفسیر آیات قرآن از عقل و تفکر عقلانی استفاده می کردند و.... با این تفاوت که غالبا از تفکر جدی بهره می گرفتند ولی فیلسوفان اسلامی از تفکر برهانی....
    اصول مذهب:
    مذهب معتزله بر پنج اصل استوار است( که در واقع درحدود و صغور آن با دیگر مذاهب اختلاف دارند) :
    اصل توحید
    اصل عدل
    وعد و وعید
    المنزله بین منزلتین
    امر به معروف و نهی از منکر
    ایشان در توحید صفات ، زاید بودن صفات بر ذات را نفی می کنند.
    در بحث عدل، قائل به حسن و قبح عقلی هستند.
    در بحث وعد و وعید اکثریت ایشان، قائل به وجوب وفای به وعید از جانب خدا هستند.
    در بحث امر به معروف ، وجوب آنرا کفایی و مشروط به شرایطی می دانند.
    در قرن های اخیر، مستشرقان و برخی متفکران اهل سنت، به ویژه دانشمندان مصری، عقاید و آراء معتزله را پذیرفته اند که شیخ محمد عبده از جمله آنهاست».

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ در ساعت ۰۷:۴۲

  6. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    1 روز 22 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    46



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها
    با سلامپاسخ جنابعالی را به اختصار از کتاب فرق و مذاهب کلامی استاد عظیم الشان ربانی گلپایگانیص354-ص369 به اختصار عرض می نمایم:

    «تاریخ پیدایشاین مذهب در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا پدید آمد. در آن زمان مساله گناه کبیره و چکم دنیوی و اخروی آن بحث جدی قرار داشت. خوارج آنان را کافر و مشرک دانسته و معتقد بودند که آنها اگر بدون توبه از دنیا بروند محکوم به عذاب ابدی خواهند بود، اما اکثریت امت آنان را مومن فاسق می دانستند و حسن بصری آنها را منافق می دانست.
    واصل که شاگرد حسن بصری بود رای جدیدی ابراز نمود.... و گفت فسق حد واسط ایمان و کفر بوده و مرتکبان کبایر نه مومنند و نه کافر(لذا مومن فاسق نداریم) و ...فاسقان اگر بدون توبه از دنیا بروند اهل دوزخندو... این تفکر در نزد ایشان به المنزله بین المنزلتین مشهور است.
    روش فکریمعتزله در بحث های کلامی و نیز تفسیر آیات قرآن از عقل و تفکر عقلانی استفاده می کردند و.... با این تفاوت که غالبا از تفکر جدی بهره می گرفتند ولی فیلسوفان اسلامی از تفکر برهانی....
    اصول مذهبمذهب معتزله بر پنج اصل استوار است( که در واقع درحدود و صغور آن با دیگر مذاهب اختلاف دارند) :
    اصل توحیداصل عدلوعد و وعیدالمنزله بین منزلتینامر به معروف و نهی از منکرایشان در توحید صفات ، زاید بودن صفات بر ذات را نفی می کنند.
    در بحث عدل، قائل به حسن و قبح عقلی هستند.
    در بحث وعد و وعید اکثریت ایشان، قائل به وجوب وفای به وعید از جانب خدا هستند.
    در بحث امر به معروف ، وجوب آنرا کفایی و مشروط به شرایطی می دانند.
    در قرن های اخیر، مستشرقان و برخی متفکران اهل سنت، به ویژه دانشمندان مصری، عقاید و آراء معتزله را پذیرفته انند که شیخ محمد عبده از جمله آنهاست.»
    ممنون دوست عزیز...

    نظر اهل شیعه در مورد این فرقه چیه؟؟؟

    فرقه معتزله قرآن را حادث و آفریده شده خود حضرت محمد (ص) میدانند،درسته؟؟

  7. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلام حسینم نمایش پست ها
    نظر اهل شیعه در مورد این فرقه چیه؟؟؟
    با سلام
    شیعه و معتزله هر دو گرایشی عقلی دارند با این تفاوت که گرایش عقلی شیعه بیشتر برهانی است برخلاف معتزله که منشی جدلی دارند لکن به خاطر همین گرایش عقلی باهم اشتراکاتی در بحث زیادت صفات بر ذات و حسن و قبح عقلی دارند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلام حسینم نمایش پست ها
    فرقه معتزله قرآن را حادث و آفریده شده خود حضرت محمد (ص) میدانند،درسته؟؟
    در بین متکلمین در گذشته بحثی پیرامون قدیم یا حادث بودن قرآن مطرح بوده است. معتزله قائل به حدوث قرآن به عنوان امری مخلوق بودند. البته این اعتقاد هیچ ارتباطی با مطلب عنوان شده شما ندارد. زیرا ایشان اعتقاد به مخلوقیت قرآن توسط خدا داشته اند.


  8. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    با سلام
    معتزله دارای دو اصطلاح می باشد:
    معتزله سیاسی
    معتزله اعتقادی
    نام معتزله نخستین بار بر گروه سیاسی اطلاق شد. بر طبق این گزارش، پس از به خلافت رسیدن امام علی (ع)، عبدالله بن عمر، محمد بن مسلمه انصاری،اسامه بن زید و سعد بن ابی وقاص از ستیز و همراهی با امام کناره گیری نمودند. برخی نیز آنها را کناره گیرندگان از امام حسن(ع) دانسته اند. علت این نام گذاری کناره گیری آنها از امام و امت اسلامی است.
    برخی در سبب نامگذاری گروه دوم به معتزله ، کناره گیری و اعتزال واصل بن عطا از مجلس درس استادش حسن بصری را عنوان نموده اند.
    در باره، ارتباط بین این دو گروه نظرات مختلفی است، ولی گویا واصل بن عطا نیز قضاوتی در مورد حقانیت علی(ع) و مخالفانش نمی نمود و این عقیده شبیه عقیده معتزله سیاسی است.( خلاصه از کتاب«آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،صص109،110)


  9. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط صفا نمایش پست ها
    مذهب معتزله بر پنج اصل استوار است( که در واقع درحدود و صغور آن با دیگر مذاهب اختلاف دارند) :
    اصل توحید
    اصل عدل
    وعد و وعید
    المنزله بین منزلتین
    امر به معروف و نهی از منکر
    اکنون به بررسی هر کدام از این مباحث میپردازیم.

    توحید:
    توحید مراتب و معانی گوناگونی دارد:
    توحید ذاتی؛ به این معنا ست که ذات پروردگار یگانه است و مثل مانندی ندارد.(
    این معنا و مرتبه ی توحید مورد قبول تمام فرق اسلامی است.)
    توحید صفاتی : معتزله معتقد به توحید صفاتی هستند.
    واصل بن عطا گفته است: لازمه ی اثبات صفات قدیم برای خدا ،تعدد خدایان است.( یعنی لازمه ی پذیرفتن توحید ذاتی ، توحید صفاتی است.چرا که اگر این صفات حادث باشند به این معنی است که بعدا به ذات خدا اضافه شده اند؛ یعنی زمانی بوده که خداوند این صفات را نداشته و این به معنی وجود نقص در ذات اقدس است. و اگر این صفات قدیم باشندبه این معنی است که همراه خداوند ازلی هستند که به معنی وجود چند موجود ازلی باهم است.)
    البته مراد واصل انکار صفات نبوده بلکه منظور او عینیت این صفات با ذات خدا بوده است. این عقیده موافق نظر امامیه است. ولی باید دقت داشت نظریه ی واصل بن عطا فقط به انکار صفات زاید بر ذات می پرداخت و تحلیل بیشتری از واقعیت صفات الهی ارائه نمیداد.

    منبع : برنجکار، رضا،فرق و مذاهب اسلامی،ص115(تلخیص)
    ادامه دارد..............................

  10. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    باسلام
    عدل
    تمام فرق اسلامی در اینکه خدا عادل است متفق هستند ولی بیشتر در تفسیری که از این مفهوم صورت میگیرند باهم اختلاف دارند. تفسیر معتزله بر اساس بینشی است که درباره حسن و قبح اعمال دارند. این گروه معتقدند که افعال در ذات خویش، صرف نظر از دستور شرع، خوب یا بد هستند و عقل آدمی نیز قادر است در برخی از موارد، این حسن و قبح را دریابد.
    عدل از کارهای خوب و واجب است و ظلم از کارهای بد و ناشایست است. از سوی دیگر، چون خدا از هرگونه امر قبیح مبراست، پس لزوما کارهایش بر طبق عدل است و مرتکب ظلم نمی شود. پس هرچه عقل مصداق عدل تشخیص دهد خداوند آنرا انجام خواهد داد و هرچه ظلم تشخیص دهد، خداوند انجام نخواهد داد.

    ادامه دارد.........


  11. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    باسلام

    وعده و وعید


    «وعد» به معنی نوید به پاداش است. «وعید» به معنای تهدید به کیفر و عذاب است. به عقیده معتزله، خداوند همانگونه که خلف وعده نمیکند. ( یعنی پاداش هایی را که به مومنان وعده داده است را حتما به آنها خواهد داد.) خلف وعید هم از او سر نمیزند. بنابر این تمام تهدیدها و کیفرهایی که درباره کافران و فاسقان در فرآن و روایات آمده است، در روز قیامت به وقوع خواهند پیوست و محال است که خداوند آنها را ببخشد، مگر آنکه در دنیا توبه کرده باشند.


    منبع : فرق و مذاهب اسلامی ،علی ربانی گلپایگانی، ص 360(تلخیص)

    ادامه دارد.........

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ در ساعت ۱۶:۳۴

  12. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    420
    حضور
    10 روز 22 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    943



    المنزله بین المنزلتین

    اولین و جدیدترین نظریه ای که معتزله آنرا بیان کردند این نظریه است. به حدی که شیخ مفید روش شناسایی اعتزالی ها را از سایر فرق کلامی اعتقاد به این نظربه میداند.
    شیخ مفید معتقد است : هرکسی در مساله « منزلتی میان دو منزلت» با معتزله هم رای باشد معتزلی خواهد بود. هرچند در برخی مسائل با آرای مذاهب دیگر موافق باشد.»

    ادامه دارد..........


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود