صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600

    اشاره آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟




    سلام و عرض ادب

    سوالی داشتم :

    آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟

    یعنی انسان نمیتونه بر اون اراده غلبه کنه؟

    با تشکر

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۳:۳۶

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست





    آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما اقسام اراده الهی و عدم امکان تخلف از اراده تکوینی




    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    سوالی داشتم :

    آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟

    یعنی انسان نمیتونه بر اون اراده غلبه کنه؟

    با تشکر
    سلام و ادب

    اراده‌هایی كه در قرآن شریف به خدا نسبت داده شده دو نوع است: نوع اول اراده تكوینی است، مقصود از اراده تكوینی این است كه شی ء مراد در نظام تكوین و واقع تحقق پیدا كرده است، چنانكه در این کریمه آمده است: «و اذا اراد الله بقومٍ سوءاً فلامردّ له» چون خدا برای گروهی بدی اراده كند جلوگیر ندارد.(1) همچنین در آیه ای دیگر چنین آمده: «انّما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له كن فیكون» امر خدا وقتی كه اراده كند چیزی را به این است كه به او فرمان می‌دهد باش، پس آن چیز وجود پیدا می‌كند.(2) در اراده های تكوینی مراد هرگز تخلف پیدا نمی‌كند، یعنی اگر اراده خدا به چیزی تعلق گرفت وجود آن، حتمی و ضروری خواهد بود. بعنوان مثال درباره انسان و افعالش خداوند به اراده تکوینی اش اراده کرده است، که انسان، اختیار و آزادی عمل داشته باشد. و بر این اساس در برابر اوامر و نواهی الهی او را مکلف قرار داده است. از اینرو از آنجاییکه تخلف از اراده تکوینی خدا امکان پذیر نیست، انسان در انجام افعال و کردارش آزاد و مختار است و بنابر این در برابر خداوند نیز مسئول و پاسخگو خواهد بود بعبارتی نمی توان انسانی را در پهنه ی گیتی یافت که بر خلاف اراده تکوینی خداوند مجبور باشد و یا در برابر افعال و کردارش مسئول و پاسخگو نباشد.

    در نتیجه نه تنها انسان که سرتاسر وجودش نیاز و فقر است بلکه هیچ قدرتی در عالم هستی قادر نیست در برابر اراده تکوینی خداوند عزم مخالفت کند، زیرا جز خداوند سایر موجودات همه و همه عین فقر و وابستگی و احتیاج به ذات لایزال الهی هستند و آنکه از خود چیزی ندارد چگونه می تواند در برابر دارای مطلق، عَلَم مخالفت بر دارد.

    نوع دوم اراده تشریعی است، مقصود از اراده تشریعی این است كه خداوند متعال از لحاظ تشریع و جعل قانون چیزی را اراده نموده است، یعنی چیزهایی را كه می‌خواسته مردم انجام دهند تا به کمال و سعادت برسند. چنانکه در قرآن اشاره شده است كه: «ما یریدُ اللهُ لیجعلَ علیكم من حرجٍ ولكن یریدُ لیطهّرَكم ولیتمّ نعمتهُ علَیكم» خدا اراده نكرده شما را در حرج و سختی بیندازد بلكه اراده كرده كه شما را پاك گرداند و نعمتش را بر شما تمام كند.(3) در اراده تشریعی مراد حق تعالی در نظام تشریع و قانونگذاری تحقق پیدا كرده و طبق مراد و خواسته اش دستور و حکم صادر نموده است. در آیه مذكور خدا می‌فرماید: در نظام تشریع عسر و حرج وجود ندارد بلكه طهارت و اتمام نعمت است.‏ به عبارت دیگر خدای سبحان از انسان آزاد و مختار می خواهد که یکسری کارها را انجام بدهد و یکسری کارها را انجام ندهد. و اگر این انسان به دستورات الهی با حسن اختیار خود گردن نهاد, پاداش الهی را خواهد چشید و اگر با سوء اختیار خود, از دستورات الهی سرپیچی کرد, کیفر خواهد شد. بنابر این خداوند متعال اراده کرده است که انسان به اختیار خود به سمت خوبیها برود و از بدیها پرهیز کند. بنابر این تخلف از اراده تشریعی امکان پذیر است.(4)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __________
    1. سوره رعد آیه 19
    2. سوره یس آیه 82.
    3. سوره مائده آیه 6.
    4. برای آگاهی بیشتر ر.ک: 1- تفسیر نمونه، ج 1، ص 298 - ج 18، ص 480 2- تفسیر المیزان، ج 17، صص 175 - 170

    بنام حضرت دوست آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    سلام و تشکر

    نیرویی که خدا به زمین داده است ( نیروی جاذبه ) به وسیله اراده تکوینی خداست ؛ بله؟


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,569
    حضور
    38 روز 8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4380



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    سوالی داشتم :

    آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟

    یعنی انسان نمیتونه بر اون اراده غلبه کنه؟

    با تشکر
    سلام
    خدای متعال همه چیز را مسخر انسان کرده و غلبه اراده انسان بر امور دیگر در صحنه تکوین به معنای غلبه اراده انسان بر خدای تعالی نیست چون اراده و قدرت انسان از خدای متعال مستقل نیست
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    خدای متعال همه چیز را مسخر انسان کرده و غلبه اراده انسان بر امور دیگر در صحنه تکوین به معنای غلبه اراده انسان بر خدای تعالی نیست چون اراده و قدرت انسان از خدای متعال مستقل نیست
    تشکر از شما

    میشه با ذکر مثال گفتارتان را بیشتر توضیح دهید


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,521
    حضور
    34 روز 5 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4038

    راهنما خداوند تکویناً اراده کرده عالم هستی مسخر انسان باشد




    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام و تشکر

    نیرویی که خدا به زمین داده است ( نیروی جاذبه ) به وسیله اراده تکوینی خداست ؛ بله؟
    سلام مجدد

    چنانکه خداوند به اراده تکوینی اش طبیعت و سرشت آدمی را توأم با لوازم و اقتضاءاتی نظیر قوای جسمانی و نفسانی (عقل و وهم و شهوت و غضب) آفریده، نیروها و قوایی را نیز نظیر جاذبه زمین، حرکت وضعی و انتقالی و ... همراه با خلقت زمین در نهادش قرار داده است.

    بنظرم روی سؤال شما اینست که اگر جاذبه زمین امری تکوینی است پس چگونه انسان می تواند بر آن غلبه پیدا کند؟ و اگر غلبه ممکن است، در واقع غلبه این بمعنای غلبه اراده انسان بر اراده تکوینی خداوند است؟ در پاسخ گفتنی است: خداوند در قرآن فرموده: «لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا.» یعنی (مافرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را به مرکب بر و بحرسوار کردیم - و جهان جسم و جان را مسخر انسان ساختیم - واز هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و بر بسیاری ازمخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم).(1)

    از اینرو؛ بنی آدم در میان سایر موجودات عالم، از یک ویژگی و خصیصه ای برخوردار گردیده و به خاطر همان خصیصه است که از دیگر موجودات جهان امتیاز یافته و آن عقلی است که به وسیله آن حق را از باطل و خیر را از شر و نافع را از مضر تمیز می دهد... تفضیل و تکریم ناظر به یک دسته از موهبتهای تکوینیه الهی است که به انسان داده شد، تکریمش به دادن عقل است که به هیچ موجودی دیگر داده نشده، و انسان به وسیله آن خیر را از شر و نافع را از مضر و نیک را ازبد تمیز می دهد، موهبتهای دیگری از قبیل تسلط بر سایر موجودات و استخدام و تسخیر آنها برای رسیدن به هدفها از قبیل نطق و خط و امثال آن نیز زمانی محقق می شود که عقل باشد.

    و اما تفضیل انسان بر سایر موجودات به این است که آنچه را به آنها داده از هریک سهم بیشتری به انسان داده است، اگر حیوان غذا می خورد خوراک ساده ای از گوشت و یامیوه و یا گیاهان و یا غیر آن دارد، ولی انسان که در این جهت با حیوان شریک است این اضافه را دارد که همان مواد غذایی را گرفته و انواع طعامهای پخته و خام برای خود ابتکار می کند، طعامهای گوناگون و فنون مختلف و لذیذ که نمی توان به شماره اش آورده برای خود اختراع می نماید و همچنین آشامیدنی و پوشیدنی و اطفاء غریزه جنسی و طریقه مسکن گزیدن و رفتار اجتماعی در حیوانات و انسان بدین قیاس است.»(2) همچنین با استفاده از نیروی عقل بر دیگر قوای طبیعت و زمین تسلط یافته و نیروهای آن را بنفع منافع خود مسخر می سازد بعنوان مثال بر قدرت جاذبه زمین تسلط یافته و با استمداد از عقل وسایل و تجهیزاتی می سازد که بتوانند از قدرت جاذبه زمین و سطح اتمسفر و لایه ازن نیز عبور کنند.

    در نتیجه موارد اینچنینی به معنای غلبه اراده انسان بر اراده تکوینیه الهی نیست. بلکه تحقق اراده خدا بدست اراده انسانی است بعبارتی اراده انسان در طول اراده خداوند است نه در عرض و مقابل اراده خدا. و به بیانی دیگر می توان گفت: تسلط انسان به کمک عقل، بر دیگر قوای جهان مورد اراده خداوند بوده است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _____
    1. سوره اسراء، آیه 70.

    2. علامه طباطبایی، المیزان، ج 13، ص 214 - 216.



    بنام حضرت دوست آیا اراده تکوینی خدا تخلف ناپذیر است؟

    به نهضت قرآنی محله ها بپیوندید:

    https://t.me/joinchat/Buq-VhIIic_yBZ_7UdLCgA

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    بنظرم روی سؤال شما اینست که اگر جاذبه زمین امری تکوینی است پس چگونه انسان می تواند بر آن غلبه پیدا کند؟ و اگر غلبه ممکن است، در واقع غلبه این بمعنای غلبه اراده انسان بر اراده تکوینی خداوند است؟
    بله منظورم این بود


    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    در نتیجه موارد اینچنینی به معنای غلبه اراده انسان بر اراده تکوینیه الهی نیست. بلکه تحقق اراده خدا بدست اراده انسانی است بعبارتی اراده انسان در طول اراده خداوند است نه در عرض و مقابل اراده خدا. و به بیانی دیگر می توان گفت: تسلط انسان به کمک عقل، بر دیگر قوای جهان مورد اراده خداوند بوده است.
    اینم جواب کاملی بود
    ممنون از شما


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    672
    حضور
    4 روز 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    3667



    سلام
    ببخشید من یه چیزو متوجه نشدم!
    خدا به اراده تکوینی نیروی جاذبه رو قرار داده ؛ این درست .
    انسان میاد هواپیما می سازه و بر این نیرو غلبه میکنه . خب انسان با این کارش باعث شد که اراده خدا که همان نیروی جاذبه بود خنثی بشه دیگه !!!!!!!!!!
    مطالب جناب مشکور رو خوندم اما جواب این ذهنیتم رو نگرفتم


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط شمیم بهشت نمایش پست ها
    سلام
    ببخشید من یه چیزو متوجه نشدم!
    خدا به اراده تکوینی نیروی جاذبه رو قرار داده ؛ این درست .
    انسان میاد هواپیما می سازه و بر این نیرو غلبه میکنه . خب انسان با این کارش باعث شد که اراده خدا که همان نیروی جاذبه بود خنثی بشه دیگه !!!!!!!!!!
    مطالب جناب مشکور رو خوندم اما جواب این ذهنیتم رو نگرفتم
    با عرض سلام و کسب اجازه از استاد محترم

    اراده انسان تنها در محدوده ایست که خداوند به او اجازه داده نه بیشتر.

    یعنی اگر اراده خداوند این باشد که انسان نتواند کاری را انجام دهد برای او امکان پذیر نخواهد بود.

    مثلا اراده خدا اینست که موتور هواپیما از کار بیفتد. اگر همه انسانها جمع شوند نمیتوانند جلوی اراده خدا را بگیرند و بر نیروی جاذبه غلبه کرده و از رسیدن اجل گروهی که در آن هواپیما هستند جلوگیری کنند.

    البته این به آن معنا نیست که خداوند مسبب سقوط همه هواپیماهاست ، چون خیلی از سقوطها ناشی از خطا یا احمال کاریهای انسانهاست که باعث میشود اجل افراد جلو بیفتد
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ در ساعت ۱۹:۲۲
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود