جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چراتقوا فقط با ذکر خدابدست نمی آیدورعایت حرام و حلال شرعی هم لازم است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    10 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709

    اشاره چراتقوا فقط با ذکر خدابدست نمی آیدورعایت حرام و حلال شرعی هم لازم است؟




    سلام چرا برای رسیدن به خدا در قرآن و... اینهمه به انجام واجب و ترک حرام بها داده شده طوری که در کنار آن و به صورت تلمیحی دستور به یاد و توجه به خدا داده شده است در حالی که ذکر خدا بدون واسطه با خدا مرتبط است اما رعایت حرام و حلال ظاهری هستند و رابطه غیر مستقیمی با خدا دارند؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۵


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست





    چراتقوا فقط با ذکر خدابدست نمی آیدورعایت حرام و حلال شرعی هم لازم است؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد132 نمایش پست ها
    سلام چرا برای رسیدن به خدا در قرآن و... اینهمه به انجام واجب و ترک حرام بها داده شده طوری که در کنار آن و به صورت تلمیحی دستور به یاد و توجه به خدا داده شده است در حالی که ذکر خدا بدون واسطه با خدا مرتبط است اما رعایت حرام و حلال ظاهری هستند و رابطه غیر مستقیمی با خدا دارند؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید

    اتفاقا ذکر و یاد الهی و اینکه باید همیشه و در همه جا حتی در پستوی خانه، انسان به یاد خدا باشد، یک روی دیگر سکه تقوا و رعایت انجام واجبات و ترک محرمات است.
    در واقع کسی که حلال و حرام خدا را رعایت می کند همان کسی است که ذاکر حق تعالی است.
    بنابراین نباید بین تقوا و رعایت حلال و حرام و بین ذکر و یاد خدا جدایی احساس کنید که هردو دو روی یک سکه اند.

    البته دستور به ذکر خدا هم به صورت تلمیحی بیان نشده بلکه ما می بینیم که در قرآن وقتی حق تعالی به بحث نماز می رسد (آنهم نمازی که ستون دین است . نمازی که ان قبلت قبل ماسواها و ان ردت رد ماسواها) غایت و هدف نماز را به عنوان مهم ترین واجب، همان ذکر و یاد خدا معرفی می کند: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْری»[طه 14]

    و یا در اسلام و قران برای هر عبادت و واجبی محدودیت هایی از جهت زمانی ، مکانی، کیفی و کمی وجود دارد مثلا نماز را در هر زمانی یا هر مکانی و یا هر کیفیت و کمیتی نمی شود خواند و همین طور سایر عبادات
    ولی حق تعالی به بحث ذکر که می رسد آن را بدون محدودیت زمانی و مکانی و کیفی و کمی بیان می کند و می فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً»[احزاب 41]
    همین دو نمونه نشان از این می دهد بحث ذکر به صورت تلمیحی بیان نشده است. و انسان در هر زمان و مکانی باید به یاد خدا باشد .
    موفق باشید


  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    جمع‌بندی




    سؤال:
    خلاصه سوال:
    چراتقوا فقط با ذکر خدابدست نمی آیدورعایت حرام و حلال شرعی هم لازم است؟
    چرا برای رسیدن به خدا در قرآن و... اینهمه به انجام واجب و ترک حرام بها داده شده طوری که در کنار آن و به صورت تلمیحی دستور به یاد و توجه به خدا داده شده است در حالی که ذکر خدا بدون واسطه با خدا مرتبط است اما رعایت حرام و حلال ظاهری هستند و رابطه غیر مستقیمی با خدا دارند؟

    پاسخ:
    اتفاقا ذکر و یاد الهی و اینکه باید همیشه و در همه جا حتی در پستوی خانه، انسان به یاد خدا باشد، یک روی دیگر سکه تقوا و رعایت انجام واجبات و ترک محرمات است.
    در واقع کسی که حلال و حرام خدا را رعایت می کند همان کسی است که ذاکر حق تعالی است.
    بنابراین نباید بین تقوا و رعایت حلال و حرام و بین ذکر و یاد خدا جدایی احساس کنید که هردو دو روی یک سکه اند.
    البته دستور به ذکر خدا هم به صورت تلمیحی بیان نشده بلکه ما می بینیم که در قرآن وقتی حق تعالی به بحث نماز می رسد (آنهم نمازی که ستون دین است . نمازی که ان قبلت قبل ماسواها و ان ردت رد ماسواها) غایت و هدف نماز را به عنوان مهم ترین واجب، همان ذکر و یاد خدا معرفی می کند: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْری» (1)
    و یا در اسلام و قران برای هر عبادت و واجبی محدودیت هایی از جهت زمانی ، مکانی، کیفی و کمی وجود دارد مثلا نماز را در هر زمانی یا هر مکانی و یا هر کیفیت و کمیتی نمی شود خواند و همین طور سایر عبادات
    ولی حق تعالی به بحث ذکر که می رسد آن را بدون محدودیت زمانی و مکانی و کیفی و کمی بیان می کند و می فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً» (2)
    همین دو نمونه نشان از این می دهد بحث ذکر به صورت تلمیحی بیان نشده است. و انسان در هر زمان و مکانی باید به یاد خدا باشد .

    منابع:
    1. طه: 14.
    2. احزاب: 41.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۸:۳۳ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  8. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود