صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تضاد در حکم سقط جنین

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    729
    حضور
    36 روز 19 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    3410

    تضاد در حکم سقط جنین




    دوستان سلام

    دختری مقلد حضرت آیة الله مکارم است و پسر مقلد حضرت امام خامنه ای است. چون سابقه معلولیت ذهنی در خانواده آنها بوده می خواهند بدانند اگر در بارداری، جنین به تشخیص قطعی دچار معلولیت ذهنی شد، برای سقط جنین باید طبق نظر کدام مرجع عمل کنند و چه کار باید بکنند؟
    حقیر استفتائات هر دو مرجع را بررسی کردم اما با جواب هایی علی الظاهر متضاد روبرو شدم.
    از سویی اگر نگهداری فرزند عسر و حرجی ایجاد کند، سقط را جایز می دانند و از سویی دیگر می فرمایند که عیوب ژنتیکی و ناقص الخلقه بودن مجوزی برای سقط نیست.
    آیا نگهداری فرزند ناقص الخلقه عسر و حرج ندارد؟

    نظر حضرت آیة الله مکارم:
       
    2- آیا سقط عمدى جنینى که مطمئنیم یا احتمال مى دهیم، معیوب و نارسا مى باشد در هر ماهى از باردارى اگر دیه لازمه هم پرداخت شود، مجاز است؟
    هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد باقى ماندن جنین در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد و احتیاطاً باید دیه را بدهند.
    5- آیا در موارد زیر مى توان سقط جنین کرد؟
    الف) مادر بیمار باشد، و ادامه حاملگى (با تشخیص پزشک، و وضعیّتى که مادر دارد، و خودش نیز تشخیص داده) باعث تشدید بیمارى و وخامت حال مادر گردد.
    ب) بیمارى فوق به درجه اى برسد که حیات مادر متوقّف بر سقط جنین باشد.
    ج) مادر در کمال صحّت و سلامتى است، و هیچگونه خطرى او را تهدید نمى کند، و جنین نیز سالم است، ولى دو سر دارد. یا سر جنین به شکل انسان نیست، و اگر با چنین حالتى متولّد شود، طبق تشخیص پزشک، ممکن است چند روز پس از تولّد از دنیا برود. یا ادامه حیات چنان فرزندى براى خود او، و والدین و جامعه مشکلاتى خواهد داشت.
    د) در فروض فوق، حکم مسأله را قبل و بعد از ولوج روح بیان فرمایید.
    هـ) در هر صورت، آیا مسئولیّتى از نظر شرعى براى پزشک و زوجین وجود دارد؟
    و) چنانچه لازم باشد پزشک مرد اقدام به سقط جنین نماید، چه حکمى دارد؟
    سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مى شود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است. و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند.
    16- آیا سقط جنین جایز است و اگر جایز باشد دیه دارد؟
    در صورتى که از گفته متخصّصین یقین یا خوف خطر یا ضرر مهمّى حاصل شود اقدام به سقط جنین جایز است (مادامى که به صورت انسان کاملى در نیامده باشد) و چون احتمال تعلّق دیه مى رود احتیاط آن است که ورثه این کودک (غیر از پدر و مادر) با میل و رضاى خود از آن صرف نظر کنند.
    19- آیا در موارد زیر قبل از ولوج روح مى توان سقط درمانى انجام داد: الف) بیماریهایى که مى دانیم مسلّماً جنین پس از تولّد خواهد مرد. ب) بیماریهاى ژنیتیکى. ج) ناهنجاریهاى نوزادان مثل آنانسفالى.
    سقط جنین در این موارد اشکال دارد به خصوص این که پیش بینى هاى فوق جنبه قطعى ندارد.


    نظر حضرت امام خامنه ای:
       
    س 1262: پزشک بعد از معاينه در ماههاى اول حاملگى به زن گفته است که استمرار باردارى احتمال خطر جانى براى او دارد و در صورتى که حاملگى ادامه پيدا کند، فرزندش ناقص‏الخلقه متولد خواهد شد و به همين دليل پزشک دستور سقط جنين داده است، آيا اين کار جايز است؟ و آيا سقط جنين قبل از دميده شدن روح به آن جايز است؟
    ج: ناقص‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعى براى سقط جنين حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى‏شود، ولى اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد

    س 1263: پزشکان متخصص مى‏توانند از طريق استفاده از روشها و دستگاههاى جديد، نواقص جنين در دوران باردارى را تشخيص دهند و با توجه به مشکلاتى که افراد ناقص‏الخلقه بعد از تولد در دوران زندگى با آن مواجه مى‏شوند، آيا سقط جنينى که پزشک متخصص و مورد اطمينان آن را ناقص‏الخلقه تشخيص داده، جايز است؟
    ج: سقط جنين در هر سنّى به مجرّد ناقص‏الخلقه بودن آن و يا مشکلاتى که در زندگى با آن مواجه مى‏شود، جايز نمى‏شود.

    س 1265: بعضى از زوج‏ها، مبتلا به بيمارى‏هاى خونى بوده و داراى ژن معيوب مى‏باشند و در نتيجه ناقل بيمارى به فرزندان خود هستند و احتمال اين که اين فرزندان مبتلا به بيمارى‏هاى شديد باشند، بسيار زياد است و چنين کودکانى از بدو تولّد تا پايان عمر، دائما در وضع مشقّت بارى به سر خواهند برد. مثلاً بيماران هموفيلى همواره ممکن است با کوچکترين ضربه‏اى دچار خونريزى شديد منجر به فوت و فلج شوند. حال آيا با توجّه به اين که تشخيص اين بيمارى در هفته‏هاى اوّل باردارى ممکن است آيا سقط جنين در چنين مواردى جايز است؟
    ج: اگر تشخيص بيمارى در جنين قطعى است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندى موجب حرج مى‏باشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را اسقاط کنند ولى بنا بر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.

    س: آيا مى‌توان با تشخيص قطعى بيمارى در جنين‌هايى كه دچار عيوب ژنتيك بوده و يا مادر آنها در طى باردارى بر اثر ابتلاء به بعضى بيمارى‌هاى عفونى بيمار شده‌اند، قبل از دميده شدن روح (چهار ماه و ده روز) جنين را سقط نمود؟
    لازم به ذكر است اين كودكان از بدو تولد تا پايان عمر دائماً در وضع مشقّت‌بارى به سر خواهند برد و خانواده و جامعه نيز بهاى گزافى را از نظر روانى و مادى بايد به دوش بكشند.
    ج) اگر نگهدارى و بزرگ كردن طفل معلول و عقب‌مانده و ناقص‌الخلقه براى والدين داراى زحمت و مشقت بيش از متعارف باشد به مقدارى كه در عسر و حرج واقع مى‌شود، اسقاط جنين پيش از دميده شدن روح در او مانع ندارد.


    س: در منابع و عرف پزشکى، خطر جانى و مرگ مادر و احتمال عوارض در حاملگى‌‌‌ها و بيماريهاى مختلف، با درصد تعيين مى‌شود. آيا سقط درمانى، فقط در مواردى كه درصد بالايى از خطر، مادر يا كودك را تهديد مى‌كند، جايز است، يا درصد پايين نيز مى‌تواند مجوز باشد؟
    ج) ناقص‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعى براى سقط جنين حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى‏شود، ولى اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشك متخصص و مورد اطمينان باشد و يا موجب مشقّت شديده باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشكال ندارد.


    علی علی


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست





    تضاد در حکم سقط جنین








    کارشناس بحث: استاد سجاد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۱:۴۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکلف نمایش پست ها
    دوستان سلام

    دختری مقلد حضرت آیة الله مکارم است و پسر مقلد حضرت امام خامنه ای است. چون سابقه معلولیت ذهنی در خانواده آنها بوده می خواهند بدانند اگر در بارداری، جنین به تشخیص قطعی دچار معلولیت ذهنی شد، برای سقط جنین باید طبق نظر کدام مرجع عمل کنند و چه کار باید بکنند؟
    حقیر استفتائات هر دو مرجع را بررسی کردم اما با جواب هایی علی الظاهر متضاد روبرو شدم.
    از سویی اگر نگهداری فرزند عسر و حرجی ایجاد کند، سقط را جایز می دانند و از سویی دیگر می فرمایند که عیوب ژنتیکی و ناقص الخلقه بودن مجوزی برای سقط نیست.
    آیا نگهداری فرزند ناقص الخلقه عسر و حرج ندارد؟
    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    معیار مرجع تقلید خانم است که اگر اجازه چنین کاری بدهند ، شرعا مانعی برای سقط جنین خانم نیست فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی را هم که خود نقل کرده اید :

    هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد باقى ماندن جنین در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد و احتیاطاً باید دیه را بدهند.

    پی نوشت:
    http://makarem.ir/Question/ViewQuest...id=0&mid=26400


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    729
    حضور
    36 روز 19 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    3410



    دوستان سلام

    آیا از لحاظ اخلاقی نیز، سقط جنین در این شرایط جایز هست؟

    علی علی

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکلف نمایش پست ها
    دوستان سلام

    آیا از لحاظ اخلاقی نیز، سقط جنین در این شرایط جایز هست؟

    علی علی
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    لطفا این سؤال را با کارشناسان اخلاق سایت در میان بگذارید .

    در پناه حضرت حق باشید


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    سلام

    روح از چه زمانی به جنین دمیده میشه ؟


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا ، اهل بيت ، مطالعه به خصوص دين و فلسفه
    نوشته
    322
    حضور
    10 روز 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1538



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام

    روح از چه زمانی به جنین دمیده میشه ؟

    من تو اينترنت خوندم چهار ماه و ده روزگي كه نوشته بود در روايت توصيه شده اسم بچه رو تا قبل اين زمان قطعي كنن

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام

    روح از چه زمانی به جنین دمیده میشه ؟
    با عرض سلام و احترام

    آن طور که نقل شده حدود چهار ماهگی جنین روح در او دمیده می شود.

    موفق باشید


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    729
    حضور
    36 روز 19 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    3410



    دوستان سلام

    گویا از زمانی که جنین در رحم حرکت می کند، روح در او دمیده شده است. معمولا این موضوع در حدود 4 ماهگی رخ می دهد.

    علی علی

  19. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    729
    حضور
    36 روز 19 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    3410



    دوستان سلام

    ببخشید سوال جدیدی در این رابطه پیش آمد:

    الان پزشکی قانونی، برای بیماری هایی مثل تالاسمی ماژور یا فنیل کتونوری به دلیل شرایط سخت زندگی، مجوز سقط می دهد. آیا مجوز سقط پزشکی قانونی را می توان دلیلی برای عسر و حرج قرار داد؟

    علی علی

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۱۱/۰۸, ۰۱:۲۸ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود