صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارتداد فطری و ملی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809

    اشاره ارتداد فطری و ملی




    باسلام
    طبق احکام فقهاهرفردتاقبل ازبلوغ به تبع دین پدرومادرخویش اصالتامسلمان وبعدازرسیدن به سن بلوغ این حق راندارددین خودراترک کندواگرچنین کندعلاوه برمصادره اموال وگرفتن همسرمحکوم به اعدام نیزهست درقران به هیچ عنوان مجازات دنیوی ازبرای ان تعین نکرده است فقط ان راگناه تلقی کرده حال سوال واضح که چرااین فردبعدازبلوغ درحالی که نمیخوادحق نداردومحکوم به اسلام است وبازجالب ترازهمه اینکه به مرتدفطری حتی اجازه توبه هم داده نمیشود
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ در ساعت ۰۶:۱۱

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام الله




    ارتداد فطری و ملی







    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    84 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6732



    با سلام و عرض ادب
    دو نکته مهم در ارتباط با پرسش حضرت عالی عرض می شود:
    نکته اول:
    مرتد زمانی محکوم به اعدام است که ارتداد خود را علنی کرده و با این کار اعتقادات مسلمانان متزلزل کند، صرف ارتداد موجب محکومیت به اعدام نمی شود یعنی اگر کسی به زعم اینکه اسلام دین حق نبوده و دین دیگری را برگزید صرف ارتداد موجب محکومیت به مرگ نمی شود .
    امام خمینی رحمه الله علیه در این مورد می فرماید: «حكم مرتد حقيقي، تنها در برخي مواردِ خاص بسيار سخت بوده و اعدام است» (خمينى، سيد روح اللَّه موسوى‏، تحرير الوسيلة، مؤسسه دار العلم، قم، ج ۱، ص ۱۱۸) اما نه هر انکار و تشکیکی در دین اسلام ارتداد محسوب می‌شود و نه هر فردی به صرف تغییر دین، خونش مباح شده، اعدام می‌شود.
    آیة الله العظمی جعفر سبحانی در این باره فرموده اند:
    «صرف دست شستن از اصول دين، بدون آن كه به ابراز و اظهار برسد ، موجب ارتداد نيست. بالاتر آن كه، حتّى در صورت ابراز و اظهار عقيده ى الحادى، چنين نيست كه اظهار كننده بى‌درنگ مرتد خوانده شود و ريختن خون او بر همگان مباح گردد. حكم به ارتداد كردن، محتاج محكمه اى صالح است كه پس از طى مراحل خاص و احراز شرايط ويژه اى صورت مى پذيرد» (استاد جعفر سبحانی، مقاله ارتداد و آزادی اندیشه)



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    84 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6732



    نکته دوم:
    این حکم، یک تدبیر برای حفظ جامعه اسلامی از فرو پاشی اعتقادی آن است. همان طور که انسان برای حفظ سلامت جسمی خود اهمیت قائل شده و هر نوع میکروبی را از بین می برد، حفط بنیه های اعتقادی و دینی از اهمّ واجبات است و باید هر گونه عاملی که اعتقادات مسلمین را متزلزل می کند معدوم شود.
    براى پى بردن به فلسفه این حکم الهى باید خاستگاه وضع این حکم از دیدگاه قرآن بررسى شود. قرآن کریم نقل مى نماید: «وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»جمعى از اهل کتاب (یهود) گفتند (بروید ظاهراً) به آنچه بر مؤمنان نازل شده در آغاز روز ایمان بیاورید، و در پایان روز کافر شوید و (باز گردید) شاید آن‏ها (از دین خود) باز گردند. (آل عمران 73)
    دوازده نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر، نقشه‌‏اى ماهرانه براى متزلزل ساختن باور و ایمان بعضى از مؤمنان طرح نموده و با یکدیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اسلام(ص) برسند و ظاهراً ایمان بیاورند، ولى در آخر روز از آیین برگردند. هنگامى که از علت کارشان سؤال شد بگویند: ما صفات محمّد را از نزدیک مشاهده کردیم. هنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است، تطبیق نمى کند. از این رو برگشتیم. این موضوع سبب مى شود که عده‌‏اى بگویند این‏ها که به کتب آسمانى از ما آگاه ترند، لابد آنچه را گفته‌‏اند، راست مى گویند و به این وسیله ایمان مسلمانان متزلزل مى گردد.»( تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۴۶۶)
    مکر و نیرنگ کفار به وسیله خداوند آشکار گردید. خدا حدّ ارتداد را وضع نمود. این ترفند مختص زمان رسول خدا(ص) نمى باشد، بلکه در همه زمان‏ها امکان اجراى آن وجود دارد. اسلام با وضع چنین حکمى جلوى مفاسد احتمالى را گرفته است.

    نتیچه اینکه : اولا مرتدی که قلبا از دین اسلام برگشته و ارتداد خود را علنی نکرده است محکوم به اعدام نیست. ثانیا: از بین مرتدی که همانند یک غده سرطانی اعتقادات مسلمین را مورد هجمه شبهات قرار می دهد مورد تایید عقل است. لذا فلسفه اعدام چنین فردی این است که جامعه از تهاجم اعتقادی این افراد در امان باشد.

    مطالعه لینک های زیر در این رابطه سودمند است:
    http://www.askdin.com/thread1384.html
    http://www.soalcity.ir/node/40

    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۲:۱۳

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست ها
    باسلام
    طبق احکام فقهاهرفردتاقبل ازبلوغ به تبع دین پدرومادرخویش اصالتامسلمان وبعدازرسیدن به سن بلوغ این حق راندارددین خودراترک کندواگرچنین کندعلاوه برمصادره اموال وگرفتن همسرمحکوم به اعدام نیزهست درقران به هیچ عنوان مجازات دنیوی ازبرای ان تعین نکرده است فقط ان راگناه تلقی کرده حال سوال واضح که چرااین فردبعدازبلوغ درحالی که نمیخوادحق نداردومحکوم به اسلام است وبازجالب ترازهمه اینکه به مرتدفطری حتی اجازه توبه هم داده نمیشود
    یاحق
    سلام
    بزرگوار فکر کنم به راحتی بتونید در جامعه افرادی رو پیدا کنید که هیچ اعتقادی به اسلام ندارن ولی در مدارکشون مسلمان ذکر شده
    هیچ کدام از اونها به اعدام محکوم نشدن یک موقعی هم ممکنه در جمع ها بر ضد دین و روحانیت حرف بزنند و یا نمونه ای که دیدم در محل کار دولتیشون روزه خواری کنند البته در خفی و...
    اعدام مال امثال سلمان رشدی هاست که یک هزینه ای از طرف یک موسسه اسرائیلی بهش بدن تا به عقاید مسلمونا توهین کنه و کتابی برای گمراهی جوونا بنویسه و مورد حمایت دشمنان اسلام باشه و...
    یا حق

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    85
    حضور
    4 روز 8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    224



    با سلام و خسته نباشید
    این سوال بنده نیز بود.فردی که از بچگی تابع دین پدر و مادرش است چرا بعد از تحقیق حق ندارد به دین دیگری برود و یا حتی تبلیغ کند؟ این دلایلی که گفتین برای کسی هست که از دین دیگری به اسلام بیاد بعد اظهار پشیمانی کند ولی کسی که به صرف مسلمان بودن پدر و مادرش پس از تحقیق می خواهد دین دیگری انتخاب کند و حتی تبلیغ کند چرا جلوی او گرفته می شود؟

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    باسلام مجدد
    اگراین واقعاتوجیه خنده داریه کتابی بنویسه واعدام شه!!اگرمسلمین ایمانشان قوی باشدودینشان برحق نوشتن کتاب توجیه منطقی نیست برای اعدام
    وثانیا اینکه کسی که توهین میکنه مانندهرفرددیگرطبق قانون بایدباهاش برخوردبشه این تبعیض وبی عدالتیست ثالثا چرابایددین وعقیده خودشومخفی کنداین بازخنده دارتراست





    وامااستادهادی گرانقدرسلام
    اولاتنهامردمحکوم به اعدام نیست تمام اموالش مصادره میشوددرحالی که شخصی که مثلازرتشتیست ومسلمان نشده اگرتوهین کندمطابق قانون رفتارمیشودوحتی احکام بین خودوفرزندانش به طبع عقیده ودین مرداست درحالی که علاوه بردلایل مذکورهمسروفرزندانش هم ازمرتدگرفته میشوددرحالی که اگرمسلمان نبودازاول مطابق دین مردقانون حکم میکرداین درحالیست که همسرش هم مسلمان نباشد!
    اگردین ماحق است چرابایدفروپاشی اعتقادصورت گیردپس اگراینگونه شدیعنی حق نیست که بازهم گفته شمامنطقی نیسنت

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    نکته دوم:
    این حکم، یک تدبیر برای حفظ جامعه اسلامی از فرو پاشی اعتقادی آن است. همان طور که انسان برای حفظ سلامت جسمی خود اهمیت قائل شده و هر نوع میکروبی را از بین می برد، حفط بنیه های اعتقادی و دینی از اهمّ واجبات است و باید هر گونه عاملی که اعتقادات مسلمین را متزلزل می کند معدوم شود.
    براى پى بردن به فلسفه این حکم الهى باید خاستگاه وضع این حکم از دیدگاه قرآن بررسى شود. قرآن کریم نقل مى نماید: «وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»جمعى از اهل کتاب (یهود) گفتند (بروید ظاهراً) به آنچه بر مؤمنان نازل شده در آغاز روز ایمان بیاورید، و در پایان روز کافر شوید و (باز گردید) شاید آن‏ها (از دین خود) باز گردند. (آل عمران 73)
    دوازده نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر، نقشه‌‏اى ماهرانه براى متزلزل ساختن باور و ایمان بعضى از مؤمنان طرح نموده و با یکدیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اسلام(ص) برسند و ظاهراً ایمان بیاورند، ولى در آخر روز از آیین برگردند. هنگامى که از علت کارشان سؤال شد بگویند: ما صفات محمّد را از نزدیک مشاهده کردیم. هنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است، تطبیق نمى کند. از این رو برگشتیم. این موضوع سبب مى شود که عده‌‏اى بگویند این‏ها که به کتب آسمانى از ما آگاه ترند، لابد آنچه را گفته‌‏اند، راست مى گویند و به این وسیله ایمان مسلمانان متزلزل مى گردد.»( تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۴۶۶)
    مکر و نیرنگ کفار به وسیله خداوند آشکار گردید. خدا حدّ ارتداد را وضع نمود. این ترفند مختص زمان رسول خدا(ص) نمى باشد، بلکه در همه زمان‏ها امکان اجراى آن وجود دارد. اسلام با وضع چنین حکمى جلوى مفاسد احتمالى را گرفته است.

    نتیچه اینکه : اولا مرتدی که قلبا از دین اسلام برگشته و ارتداد خود را علنی نکرده است محکوم به اعدام نیست. ثانیا: از بین مرتدی که همانند یک غده سرطانی اعتقادات مسلمین را مورد هجمه شبهات قرار می دهد مورد تایید عقل است. لذا فلسفه اعدام چنین فردی این است که جامعه از تهاجم اعتقادی این افراد در امان باشد.

    مطالعه لینک های زیر در این رابطه سودمند است:
    http://www.askdin.com/thread1384.html
    http://www.soalcity.ir/node/40
    وامانکته دوم
    چرامرتدفطری محکوم به اعدام اماملی نه این اصل مکتوب ومشخص شده است به ملی اجازه توبه میدهندبه فطری نه!!چگونه چنین عملی راتوجیه میکنیددرحالی که کلما حکم بالشرع حکم بالعقل وبرعکس کجای این عقلانیست ضایع شدن حقی بیگناه یامحکوم بودن دران یاسکوت دربرابران

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    349
    حضور
    11 روز 9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1021




    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    مطالعه لینک های زیر در این رابطه سودمند است:
    تناقض بين «لا اكراه فى الدين »و حكم قتل مرتد
    "ناگفته نماند كه اسلام به گزينش آزاد توجه دارد و اگر كسى عقيده ديگرى را پذيرفت، صرف داشتن عقيده (بدون ابراز، ترويج و تبليغ) را مستوجب مجازات دنيوى نمى‏داند . به بيان ديگر، اسلام آزادى عقيده را به رسميت‏شناخته است; بدون اين كه حقانيت ديگر عقايد را بپذيرد .
    عقيده گرچه ممكن است‏حاصل تفكر باشد; اما عين تفكر نيست; بلكه معمولا شكل‏دهنده و راهبر عمل است . اسلام، غير مسلمان را دعوت مى‏كند كه در حقانيت اسلام تفكر كند و اگر آن را دريافت، آن را بپذيرد و اگر نپذيرفت، او را ملزم به قبول اسلام نمى‏كند; اما در احكام فقه اسلامى خروج مسلمان از دين مبين مجاز نيست . آزادى عقيده در اسلام تا جايى است كه ضروريات دين مورد تعرض و انكار قرار نگيرد . "

    خوب به نظر من فرد تا خودش دنبال حقانیت اسلام نرفته نمیشه مسلمان حسابش کرد. بعد اون وقت میان میگن کسی که پدرمادرش مسلمانن پس خودشم مسلمانه!
    حالا که اون فرد بعد تحقیق به این نتیجه رسیده که مثلا خدایی وجود نداره مرتد حساب میشه.مرتد یعنی از دین برگشته . وقتی قبلش دینی رو خودش انتخاب نکرده که نمیشه گفت اط دین برگشته!!

    ارتداد خود را علنی کردن یعنی چه؟؟ تا چه حد علنی؟ در این حد که مطلبی جایی بنویسه یا به اشنایان و اطرافیانش بگه؟!

    خدا که میگه در دین اجباری نیست چرا پس کافر رو تو اسلام نجس میدونن؟

    ویرایش توسط maryam27 : ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ در ساعت ۲۰:۵۳

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    663
    حضور
    14 روز 13 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    809



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam27 نمایش پست ها



    "ناگفته نماند كه اسلام به گزينش آزاد توجه دارد و اگر كسى عقيده ديگرى را پذيرفت، صرف داشتن عقيده (بدون ابراز، ترويج و تبليغ) را مستوجب مجازات دنيوى نمى‏داند . به بيان ديگر، اسلام آزادى عقيده را به رسميت‏شناخته است; بدون اين كه حقانيت ديگر عقايد را بپذيرد .
    عقيده گرچه ممكن است‏حاصل تفكر باشد; اما عين تفكر نيست; بلكه معمولا شكل‏دهنده و راهبر عمل است . اسلام، غير مسلمان را دعوت مى‏كند كه در حقانيت اسلام تفكر كند و اگر آن را دريافت، آن را بپذيرد و اگر نپذيرفت، او را ملزم به قبول اسلام نمى‏كند; اما در احكام فقه اسلامى خروج مسلمان از دين مبين مجاز نيست . آزادى عقيده در اسلام تا جايى است كه ضروريات دين مورد تعرض و انكار قرار نگيرد . "

    خوب به نظر من فرد تا خودش دنبال حقانیت اسلام نرفته نمیشه مسلمان حسابش کرد. بعد اون وقت میان میگن کسی که پدرمادرش مسلمانن پس خودشم مسلمانه!
    حالا که اون فرد بعد تحقیق به این نتیجه رسیده که مثلا خدایی وجود نداره مرتد حساب میشه.مرتد یعنی از دین برگشته . وقتی قبلش دینی رو خودش انتخاب نکرده که نمیشه گفت اط دین برگشته!!

    ارتداد خود را علنی کردن یعنی چه؟؟ تا چه حد علنی؟ در این حد که مطلبی جایی بنویسه یا به اشنایان و اطرافیانش بگه؟!

    خدا که میگه در دین اجباری نیست چرا پس کافر رو تو اسلام نجس میدونن؟
    باسلام دوست عزیزکسی که قبل بلوغ مسلمان اصالتش هست همانگونه که پدرمادربزرگش میکنن و..واگردرایران به دنیاایدبه اوایرانی میگویندو..امااینکه بعدازسن بلوغ تفکرکردوخواست ان راتغیربایددلایل کافی براثبات عدم وجودخداووجودخدایی دیگررابیاوردچراکه شخص بااین کارسلامت روانی جامعه رابرهم میزندبرای مثال کودکانش راازشنیدن حرف حق دوروازاسلام دورمیسازدو..
    تمام انسان هایی که دراین اجتماع اسلام متولدشدن ودران حضوردارندیعنی ان راپذیرفتندمگراینکه دلایل قطعی برای عدم وجودخدابیاورندبعدحق دارندسلامت روانی جامعه رابرهم بزنند
    گزشته ازاین هاوقتی نمیتواندحق راابات کندقطعا هدفش اموالیست که دشمنان اسلام برای اوقراردادندکه این سلامت رابرهم بزندچنین کسی به این اجتماع خیانت کرده ومستحق اعدام است
    باتشکرازتوضیحات استادهادی مطلب کمی واضح شدبرام
    یاحق

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود