صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معجزه ی علمی قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    102
    حضور
    2 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    58

    اشاره معجزه ی علمی قرآن




    در قرآن اومده که ما موجودات رو جفت و زوج آفریدیم و همین به عنوان معجزه ی علمی قرآن قلمداد میشه،درصورتی که با پیشرفت علم ثابت شده تمام موجودات زوج نیستن.مانند حلزون شما چه جوابی برای این موضوع دارید؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۳ در ساعت ۲۰:۳۱

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    684
    حضور
    48 روز 12 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1995



    با نام الله




    معجزه ی علمی قرآن







    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    «وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»

    و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد. (ذاریات، 49)


    با سلام و درود

    در مورد آیه شریفه فوق و زوجیت، برداشت های تفسیری متفاوت است که در به مهمترین آن ها اشاره می شود:

    1. قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... .

    2. زوجیت، به ذرات مثبت و منفی اشاره دارد؛ یعنی تمام اشياى جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروزه از نظر علمى مسلم است كه اتم ها از بار الكتريسته منفى (الكترون) و مثبت (پروتون) تشکیل شده اند.

    3. مراد از زوجین، زن و شوهر است.

    ______________
    (ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 242؛ ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 573؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 376)

    معجزه ی علمی قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    پاسخ شبهه:



    آیت الله معرفت به این شبهه این گونه پاسخ می دهند:

    اولا: در آیه هیچ اشاره صریحی به لقاح جنسی نشده است، لذا مراد از زوجیت، دو جنس نر و ماده نیست، بلکه مراد صنف های مختلف از هر گونه حیوان و گیاه است، مانند انواع سیب، انواع گلابی، انواع گوسفند و ... .

    از اینرو، این شبهه به خاطر برداشتی است که از تعبیر «زوجین» داشته اند و آن را به معنای جفت نر و ماده گرفته اند، در صورتی که «زوج» در این قبیل آیات، به معنای «صنف»است.

    در قرآن آیات مختلفی است که به این معنا اشاره دارد:

    «فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ»؛ در آن دو، از هر ميوه‏اى انواع گوناگون قرار دادیم. (رحمن، 52)

    «وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»؛ و در زمین از هر نوع میوه، اصاناف گوناگون قرار داده است. (رعد، 3)

    «سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛ منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند. (یس، 36)

    شیخ طوسی در تفسیر این آیه چنین آورده: ازدواج در این جا به معنای اشکال و انواع است که حیوان، درخت، حبوبات و دیگر گیاهان و هم چنین انجیر، انگور و ... دارای انواع متعدد است. (التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 458)

    تعبیر به «تثنیه» (زوجین = دو تا زوج) هم در این گونه موارد به معنای مطلق تعدد و کثرت است که در ادبیات عرب، امری شایع است و در قرآن هم به کار رفته است، مانند: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْن‏»؛ بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن‏ (ملک، 4)، که مراد تداوم و مطلق تکرار و کثرت است.


    ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست.


    دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.

    ____________
    (ر.ک: شبهات و ردود حول القرآن الکریم، معرفت، ص 313 تا 318)

    معجزه ی علمی قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط منکران نمایش پست ها
    با پیشرفت علم ثابت شده تمام موجودات زوج نیستن.مانند حلزون شما چه جوابی برای این موضوع دارید؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست.

    دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.
    سلام به هر دو بزرگوار اگر قراره بحث علمی باشه لطفا هردو با سند حرف بزنید
    میتوانید به سایت های معتبر زیستشناسی ارجاع دهید
    سوالی هم از کارشناس محترم
    بر فرض صحت گفته جناب منکران
    تا دیروز می گفتیم همه جهان زوجه و این معجزه قرآن هست حالا تفسیر رو عوض میکنیم و اونطوری که شما فرمودید میشه صحیح
    آخر باید نظر نویسنده قرآن معلوم بشه بعد در مورد صدق و کذبش صحبت کنیم!
    نمیشه هر بار تفسیر رو عوض کرد که!
    نکته بعد اینکه علم همواره در حال رد نظریه های جدید هست و ممکنه یک نظریه که تا دیروز مورد تایید بود امروز رد بشه حالا چطور میشه اعجاز قرآن رو با علم ثایت کرد چون هرچی بگیم ممکنه یک روز رد بشه
    آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟
    یا حق

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    102
    حضور
    2 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    58



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    پاسخ شبهه: آیت الله معرفت به این شبهه این گونه پاسخ می دهند: اولا: در آیه هیچ اشاره صریحی به لقاح جنسی نشده است، لذا مراد از زوجیت، دو جنس نر و ماده نیست، بلکه مراد صنف های مختلف از هر گونه حیوان و گیاه است، مانند انواع سیب، انواع گلابی، انواع گوسفند و ... . از اینرو، این شبهه به خاطر برداشتی است که از تعبیر «زوجین» داشته اند و آن را به معنای جفت نر و ماده گرفته اند، در صورتی که «زوج» در این قبیل آیات، به معنای «صنف»است. در قرآن آیات مختلفی است که به این معنا اشاره دارد: «فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ»؛ در آن دو، از هر ميوه‏اى انواع گوناگون قرار دادیم. (رحمن، 52) «وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»؛ و در زمین از هر نوع میوه، اصاناف گوناگون قرار داده است. (رعد، 3) «سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛ منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند. (یس، 36) شیخ طوسی در تفسیر این آیه چنین آورده: ازدواج در این جا به معنای اشکال و انواع است که حیوان، درخت، حبوبات و دیگر گیاهان و هم چنین انجیر، انگور و ... دارای انواع متعدد است. (التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 458) تعبیر به «تثنیه» (زوجین = دو تا زوج) هم در این گونه موارد به معنای مطلق تعدد و کثرت است که در ادبیات عرب، امری شایع است و در قرآن هم به کار رفته است، مانند: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْن‏»؛ بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن‏ (ملک، 4)، که مراد تداوم و مطلق تکرار و کثرت است. ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست. دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند. ____________ (ر.ک: شبهات و ردود حول القرآن الکریم، معرفت، ص 313 تا 318)
    جناب میقات اینو داخل پرانتز میگم: 1)شما این تفسیرها رو بر چه اساسی میارید وقتی در چندین آیه ی قرآن گفته شده"و این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند.آیا پند گیرنده ای هست؟"القمر آیه 22 _القمر آیه 17_الدخان آیه 58_و... .(قرآن را آسان نازل کردیم) لطفا دیگه از تفاسیر بهره نبرید. 2)کتب تفاسیر یعنی کتاب مقدسی که بهش مقتقدین باید حتما برای فهمش از تفاسیر استفاده کنین.این یعنی نقص.البته شما که رشتتون در این زمینه هست اشکالی برش وارد نیست اما اون کسی که رشتش در این زمینه نیست و برای فهم قرآن از تفاسیر استفاده نمیکنه گناهش چیه؟اگه کسی قرآنو نفهمیده و بهش ایمان نیاورده چرا باید تاوان مشکلات معانی سنگین قرآن رو بده و جهنمی باشه؟ 3)خدا چرا باید کتابی نازل کنه که در حد فهم بندش نباشه؟ 4)آیا در صدر اسلام هم به تفاسیر توجه میکردن یا به معانی توجه داشتن؟ میرسیم به بحث اصلی:آیا در صدر اسلام هم زوجیت به معنای صنف های مختلف بود و مسلمانان زوجیت رو به معنای کثرت در گونه های مختلف میدونستن؟اگه میدونستن که هیچ،ما مشکلی باهاش نداریم و معجزه قلمداد نمیشه.اگه نه که پس چرا پیامبر براشون شرح نداد که زوجیت یعنی کثرت گونه های مختلف تا علم مسلمونا به خطا نره و الان ما اینجا در این مورد به شبهه بر نخوریم؟آیا خود پیامبر هم نمیدونست؟پس یعنی علم پیامبر ناقصه.اگه میدونست پس چرا اینو به مسلمونا نگفت؟پس یعنی پیامبر به گمراهی مسلمونا راضی بود؟ و شما چطور میگین که"ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست. " شبهه ای وار نیست؟میشه بفرمایین انسان دوجنسیتی در چه دسته قرار داره؟بعضی گیاه ها هستن که گونه ی نر و ماده ی جدا از خودشون ندارن مثل شیب زمینی که شکوفه ی نر و ماده رو در خودش داره.میتونین در اینترنت سرچ کنین Hermaphroditic (هرمافرودیت) و در مورد مورد اولتون هم یه چیز یادم رفت که گفتین:1". قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... ."میشه بفرمایین زوج خورشید و زمین چیه؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    102
    حضور
    2 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    58

    شاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    سلام به هر دو بزرگوار اگر قراره بحث علمی باشه لطفا هردو با سند حرف بزنید میتوانید به سایت های معتبر زیستشناسی ارجاع دهید سوالی هم از کارشناس محترم بر فرض صحت گفته جناب منکران تا دیروز می گفتیم همه جهان زوجه و این معجزه قرآن هست حالا تفسیر رو عوض میکنیم و اونطوری که شما فرمودید میشه صحیح آخر باید نظر نویسنده قرآن معلوم بشه بعد در مورد صدق و کذبش صحبت کنیم! نمیشه هر بار تفسیر رو عوض کرد که! نکته بعد اینکه علم همواره در حال رد نظریه های جدید هست و ممکنه یک نظریه که تا دیروز مورد تایید بود امروز رد بشه حالا چطور میشه اعجاز قرآن رو با علم ثایت کرد چون هرچی بگیم ممکنه یک روز رد بشه آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟ یا حق
    درود و سلام.میتونید در اینترنت سرچ کنید بکرزایی و یا هرمافرودیت
    ویرایش توسط منکران : ۱۳۹۳/۰۵/۲۳ در ساعت ۲۱:۱۴

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    82
    حضور
    2 روز 7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    136



    نقل قول نوشته اصلی توسط הנביא מוחמד نمایش پست ها
    آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟
    سلام
    لطفا حتما اینجا رو ببینید:
    http://www.askdin.com/thread40964.html
    ...
    ( بعد یه سوال بی ربط...چرا اسم حضرت محمد رو با الفبای عبری نوشتین؟ اخه همونطور که میدونید زبون عبری که مال یهودی هاست )

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    82
    حضور
    2 روز 7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    136



    نقل قول نوشته اصلی توسط منکران نمایش پست ها
    جناب میقات اینو داخل پرانتز میگم: 1)شما این تفسیرها رو بر چه اساسی میارید وقتی در چندین آیه ی قرآن گفته شده"و این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند.آیا پند گیرنده ای هست؟"القمر آیه 22 _القمر آیه 17_الدخان آیه 58_و... .(قرآن را آسان نازل کردیم) لطفا دیگه از تفاسیر بهره نبرید. 2)کتب تفاسیر یعنی کتاب مقدسی که بهش مقتقدین باید حتما برای فهمش از تفاسیر استفاده کنین.این یعنی نقص.البته شما که رشتتون در این زمینه هست اشکالی برش وارد نیست اما اون کسی که رشتش در این زمینه نیست و برای فهم قرآن از تفاسیر استفاده نمیکنه گناهش چیه؟اگه کسی قرآنو نفهمیده و بهش ایمان نیاورده چرا باید تاوان مشکلات معانی سنگین قرآن رو بده و جهنمی باشه؟ 3)خدا چرا باید کتابی نازل کنه که در حد فهم بندش نباشه؟ 4)آیا در صدر اسلام هم به تفاسیر توجه میکردن یا به معانی توجه داشتن؟
    خدا خودش توی قرآن در مورد ایات قران می فرماید: سوره ی آل عمران آیه 7: او کسی است که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کرد که بخشی از آیات آن محکم است که آنها اساس کتاب اند. و بخشی دیگر متشابه ( دو پهلو ) است. اما آنها که در دلهایشان انحراف است به دنبال آیات متشابه اند تا فتنه انگیزی کنند.و تفسیر برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند. می گویند: ما به آن ایمان آورده ایم. تمامی آن از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان متذکر نمی شوند.
    ..
    یه نمونه از ایات متشابه مثلا خدا توی سوره ی فتح آیه ی 10 می فرماید: قطعا کسانی که با تو ( پیامبر ) بیعت می کنند. فقط با خدا بیعت می کنند. دست خدا بالای دست انهاست....
    توی اون ایه عینا کلمه ی دست خدا اومده....
    حالا یکی بیاد بگه که خدا دست داره ( نعوذ بالله ) چون عینا کلمه ی دست خدا توی قرآن اومده... و خدا فرموده زمانی که شما با پیامبر دست میدادید و باهاش بیعت میکردیددست خدا بالای دست شما بود و شما فقط با خدا بیعت می کردید.....
    .
    این یکی از ایات متشابه هست.
    برای این هم که منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه بشیم.... کافیه فقط ایات دیگه از قرآن رو بخونیم.....تا منظور خدا رو متوجه بشیم..... مثلا خدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 می فرماید: هیچ چیزی همانند او نیست....
    کسی که این دو تا ایه رو.... هر دو رو بخونه..... میدونه که دستی رو که ما میشناسیم رو نمیشه برای خدا تصور کرد..... و منظور خدا رو از کلمه ی "دست خدا" میفهمه
    این مثال فکر میکنم مسئله رو براتون روشن کنه.....
    ..
    در ضمن لطفا این لینک رو ببینید:
    http://www.askdin.com/thread40964.html
    ممنون

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    102
    حضور
    2 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    58



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1212 نمایش پست ها
    خدا خودش توی قرآن در مورد ایات قران می فرماید: سوره ی آل عمران آیه 7: او کسی است که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کرد که بخشی از آیات آن محکم است که آنها اساس کتاب اند. و بخشی دیگر متشابه ( دو پهلو ) است. اما آنها که در دلهایشان انحراف است به دنبال آیات متشابه اند تا فتنه انگیزی کنند.و تفسیر برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند. می گویند: ما به آن ایمان آورده ایم. تمامی آن از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان متذکر نمی شوند. .. یه نمونه از ایات متشابه مثلا خدا توی سوره ی فتح آیه ی 10 می فرماید: قطعا کسانی که با تو ( پیامبر ) بیعت می کنند. فقط با خدا بیعت می کنند. دست خدا بالای دست انهاست.... توی اون ایه عینا کلمه ی دست خدا اومده.... حالا یکی بیاد بگه که خدا دست داره ( نعوذ بالله ) چون عینا کلمه ی دست خدا توی قرآن اومده... و خدا فرموده زمانی که شما با پیامبر دست میدادید و باهاش بیعت میکردیددست خدا بالای دست شما بود و شما فقط با خدا بیعت می کردید..... . این یکی از ایات متشابه هست. برای این هم که منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه بشیم.... کافیه فقط ایات دیگه از قرآن رو بخونیم.....تا منظور خدا رو متوجه بشیم..... مثلا خدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 می فرماید: هیچ چیزی همانند او نیست.... کسی که این دو تا ایه رو.... هر دو رو بخونه..... میدونه که دستی رو که ما میشناسیم رو نمیشه برای خدا تصور کرد..... و منظور خدا رو از کلمه ی "دست خدا" میفهمه این مثال فکر میکنم مسئله رو براتون روشن کنه..... .. در ضمن لطفا این لینک رو ببینید: http://www.askdin.com/thread40964.html ممنون
    به اعتقاد اکثر مسلمونا فصاحت و بلاغت قرآن فوق‌العاده و اعجازآميزه.حالا ببینیم فصاحت و بلاغت یعنی چی؟"فصاحت به معنای شيوايی كلمات و روانی تلفظ آنها و گوش‌نواز بودن سخن؛و بلاغت به معنای رسايی و گويايی و دقت تعابير در فهماندن مقصود است.(مصباح يزدی،قرآنشناسی،ج 1،ص 150)"ــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ بنابراين به اعتقاد مسلمونا متن قرآن كاملاً شيوا و رسا و گويا و بدون هيچ ابهام و ايهامیه و اگر هم معدودی از آيات قرآن در نظر ابتدايی معنای روشن نداره،معنای اونا با ارجاع به آيات ديگر معلوم و مشخص ميشه.حالا ما بر طبق چه اساسی باید آیات محکم و متشابه رو از هم تشخیص بدیم؟آیا فهرستی که مورد اتفاق تمام علما باشه وجود داره؟مگه فصاحت و بلاغت قرآن در حد اعجاز نیست پس چرا هر کس از راه میرسه یه تفسیر با فهم و درک خودش وارد بازار میکنه؟ما باید کدوم تفسیر رو قبول کنیم؟آیا مسلمانان صدر اسلام در مورد اون آیات چه فکری میکردن؟یه نمونه واست میارم:" يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ (قلم/42)روزی که یک ساق نمایان می‌شود و برای سجده کردن صدا زده می‌شوند و (کافران) نمی‌توانند (سجده کنند)." مردم صد اسلام اینو اینطوری میفهمیدن که:"امام صادق در تفسیر "يوم يكشف عن ساق" فرمود:کنار رفتن لنگ از ساق الله است و در سجده می‌گوید " سبحان ربي الاعلى" (تفسیر المیزان/جلد 19 / صفحه 389)"ــــــ ابی عبدالله در مورد یوم یکشف عن ساق گفت:خجسته است آن جبار (الله)،سپس (برای توجیه) به ساقش اشاره کرد و لنگش را از آن کنار زد.(توحید شیخ صدوق / صفحه 154)ـــــ از امام صادق در مورد تفسیر "یکشف عن ساق" پرسیده شد، فرمود: (الله) لنگش را از ساق (پایش) کنار می‌زند و (در حالی که) دست دیگرش بر سرش قرار دارد،پس می‌گوید: سبحان ربی الاعلی (توحید شیخ صدوق صفحه 155)ـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ این تفاسیرو نیاوردم که کلا معنی آیه رو عوض کنم بلکه آوردم تا فهم مسلمونای صدر اسلام رو بگم.ـــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ ــــــ طبق گفته ی قرآن :"جز خدا و راسخان در علم نمی دانند" یعنی فهم این آیات تنها در اختیار خدا و راسخان در علم نه تمام مردم.در صورتی که لازمه ی هدایتگری قرآن توانایی مردم در تفسیر یا فهم آیات قرآنه.حالا چرا باید خدا کتابی رو که هدایتگر همه انسانها و همه ی جوامع تا قیامته آیاتی مبهم و ایهام آلود داشته باشه؟ــــــــــــــــــــ ـــ و در ضمن این آیه ای که آوردی در تضاد با آیه ایه که من آوردم،چطور کتابی که آسان نازل شده دارای ابهامه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. صلوات


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود