صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حقيقت بهشت و تشويق به آن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747

    اشاره حقيقت بهشت و تشويق به آن




    سلام
    اگر بخواهيم معنا و مفهوم بهشت را از خواسته هاي دنيايي(مانند خوردن و آشاميدن، خانه و همسر زيبا داشتن ، خدمتكار و غيره..) تهي كنيم وجهي از آن براي عموم كه قابل تشويق و بشارت باشد نمي ماند طبيعي است كه خداوند همين خواسته هاي دنيايي را بشارت داده باشد نه اينكه به استعاره و مجاز چيزي گفته باشد اما از طرفي ميدانيم كه دار آخرت دار بقاست بدون اينكه احتياج به اكل و شرب و نكاح باشد، اين امور در دنيا ابزاري بودند براي رسيدن به هدف(قرب خداوند) ،در واقع در دنيا هم هدف نبوده اند چه برسد به آخرت.
    خود خداوند هم در آياتي در مورد بهشت فرموده كه آنجا نه گرسنه ميشوي و نه تشنه(يعني آنجا رنجي نيست كه از رفع آن لذتي حاصل شود)...و باز به استناد اياتي ديگر اساسا رجعت به سوي خداوند رجعت از كثرت به وحدت است نه ازكثرت به كثرت لذا به نظر ميرسد كه نعمت هاي بهشت در لسان خداوند همان استعاره و تشبيه باشد و حقيقت آن براي عموم قابل فهم نيست كه عرفا و فلاسفه هم همين برداشت را دارند حال سوال اين است تشويق به بهشتي كه حقيقتش معلوم و مملوس نيست چه معنايي دارد؟
    پاداش آن وقت معنا دارد كه با فهم و خواسته هاي پاداش گيرنده مربوط باشد

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ در ساعت ۲۲:۱۰

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست





    حقيقت بهشت و تشويق به آن








    کارشناس بحث: استاد کریم


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    سلام
    اگر بخواهيم معنا و مفهوم بهشت را از خواسته هاي دنيايي(مانند خوردن و آشاميدن، خانه و همسر زيبا داشتن ، خدمتكار و غيره..) تهي كنيم وجهي از آن براي عموم كه قابل تشويق و بشارت باشد نمي ماند طبيعي است كه خداوند همين خواسته هاي دنيايي را بشارت داده باشد نه اينكه به استعاره و مجاز چيزي گفته باشد اما از طرفي ميدانيم كه دار آخرت دار بقاست بدون اينكه احتياج به اكل و شرب و نكاح باشد، اين امور در دنيا ابزاري بودند براي رسيدن به هدف(قرب خداوند) ،در واقع در دنيا هم هدف نبوده اند چه برسد به آخرت.
    خود خداوند هم در آياتي در مورد بهشت فرموده كه آنجا نه گرسنه ميشوي و نه تشنه(يعني آنجا رنجي نيست كه از رفع آن لذتي حاصل شود)...و باز به استناد اياتي ديگر اساسا رجعت به سوي خداوند رجعت از كثرت به وحدت است نه ازكثرت به كثرت لذا به نظر ميرسد كه نعمت هاي بهشت در لسان خداوند همان استعاره و تشبيه باشد و حقيقت آن براي عموم قابل فهم نيست كه عرفا و فلاسفه هم همين برداشت را دارند حال سوال اين است تشويق به بهشتي كه حقيقتش معلوم و مملوس نيست چه معنايي دارد؟
    پاداش آن وقت معنا دارد كه با فهم و خواسته هاي پاداش گيرنده مربوط باشد
    سلام وعرض ادب وعذر خواهی از تاخیر به وجود آمده.
    بهشت تجسم اعمال خوب انسانها در این دنیا است وچیز جدای از اعمال انسانها نیست با این تفاوت که خداوند به عمل خوب ما ده برابر عوض خواهد داد(من جاء بالحسنة فله عشر امثالها).
    آنوقت انسانها در این دنیا انگیزه ها واهداف گوناگونی از عبادت خداوند دارند. برخی خدای را فقط برای رسین به همان نعمتهای بهشتی وعده داده شده در قرآن عبادت می کنند ووجهه همت آنها همین قدر است که به میوه وشراب بهشتی وحوری برسند. به همین هم خواهند رسید. چنانچه مرحوم صدار در اسفار جلد هشت این مساله را بیان کرده است.
    اما برخی مانند امیرالمومنین)ع)، سلمان فارسی واولیاء الهی در مرتبه ای پایین تر خداوند را نه بخاطر بهشت که بخاطر خود او که شایسته عبادت است عبادت می کنند. وهمت آنها رسیدن به حوری ومیوه نیست بلکه مراد رسیدن به قرب الهی است. لذا بهشت اینها خوردن وآشامیدن نیست بلکه مقاماتی معنوی بالاتر از این حرفها است که حوری ومیوه در برابر آن چیزی نیستند. لذا باید بهشت را نسبت به درجه ایمانی افراد در نظر گرفت که برای برخی همان میوه واکل وشرب است ولی برای برخی قرب وفناء الهی است.
    گفتن این سخنان وقتی در قرآن به زبان مردم باشد دارای ارزش است ودر عین حال غلط هم نیست بلکه در این میان انسانها والاتر شانشان بالاتر از حوری واکل وشرب است.

    حقيقت بهشت و تشويق به آن
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    اصلا ادمی که به جرم و گناه تمایل داره
    اهله اندیشیدن نیست و عاقبت اندیش نیست که بگیم توان درک یا لمس بهشت داشته باشه
    گاها میشه گفت شاید از روی ترس از عاقبت نحسش اصلا به ذهنش اجازه به خود اندیشیدن نمیده
    بیشتر از دنیا شکایت داره و دنیا رو جهنم میدونه

    در زمان ابلاغ یا ارشاد
    مثلا ممکنه از راهنما چنین سوالی داشته باشه
    که گناه یا خود زنی نکنم که چی بشه ؟
    این ایات بیشتر از هر زمانی اینجا به کار میاد و هر قدر گناه و گناهکار بیشتر بشه ارزش این ایات بیشتر و بیشتر میشه ...


    یه متجاوز یا زنا کار که به نیت غلبه به اراده یک انسان یا یک زندگی حالا از روی شهوت یا نفرت و ... !
    دست به عمل زشتی میزنه (حالا به بهانه های بیخودی مثلا انرژی بخشیدن به زندگی طرف و زندگی دوباره و ... )
    روی عاقبتی که براش در نظر گرفته شده متمرکز نیست و فقط به ارزو یا خواسته ی خودش فکر میکنه
    مثله یه معتاد به مواد ... که بیخیال از هر چیز به هر در و دروغی میزنه تا به خواسته اش برسه ...

    یه زناکاره بی توبه به حدی مشغول زنا میشه که همسرش رو نمی بینه
    و اصلا باید گفت نمیتونه اونطور که باید به همسرش توجه داشته باشه و همینطور به فرزندانش ...
    رفتار یک زنا کار بخشی از الگوی یک خانواده میشه

    اینجا دیگه خانه امن و خانواده ارام معنا پیدا نمیکنه و اصلا ارامش ملموس نیست چه برسه به بهشت

    شاید بتونیم بگیم یه بهشتی جهنم رو درک میکنه
    اما یک جهنمی از درک بهشت عاجزه ...

    ولی وظیفه حکم میکنه که براش مثال بزنی و بیدارش کنی !
    تا شاید به مرور با کسب توان عاقبت اندیشی به بعد ازین دو روز دنیا توجهی داشته باشه .

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,141
    حضور
    59 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    رخی خدای را فقط برای رسین به همان نعمتهای بهشتی وعده داده شده در قرآن عبادت می کنند ووجهه همت آنها همین قدر است که به میوه وشراب بهشتی وحوری برسند. به همین هم خواهند رسید.
    اما برخی مانند امیرالمومنین)ع)، سلمان فارسی واولیاء الهی در مرتبه ای پایین تر خداوند را نه بخاطر بهشت که بخاطر خود او که شایسته عبادت است عبادت می کنند. وهمت آنها رسیدن به حوری ومیوه نیست بلکه مراد رسیدن به قرب الهی است. لذا بهشت اینها خوردن وآشامیدن نیست بلکه مقاماتی معنوی بالاتر از این حرفها است که حوری ومیوه در برابر آن چیزی نیستند. لذا باید بهشت را نسبت به درجه ایمانی افراد در نظر گرفت که برای برخی همان میوه واکل وشرب است ولی برای برخی قرب وفناء الهی است.
    باسلام وتشكر
    اما عرض بنده چيز ديگري است(اگر مجددا پست بنده رو مشاهده بفرماييد)
    بله عموم مردم بيشتر سعادت جسماني ميخواهند اما صحبت اينجاست كه اينگونه نعمت هايي كه مربوط به خواسته هاي دنيايي است چگونه در آخرت جايي كه دار بقا است ثابت ميشود؟
    اكل وشرب ونكاح مربوط به بقاي خود و نوع خود است ولي در عالمي كه ذاتش مساوي با بقاست ديگر چه نيازي با اين امور است
    خود خداوند فرموده در بهشت نه تشنه ميشويد و نه گرسنه خُب با اين حساب تا وقتي كه رفع تشنگي و گرسنگي نباشد لذتي از اين سنخ هم نخواهدبود
    لذا همانطور كه بعضي از فلاسفه و عرفا اذعان دارند اين موارد در قرآن استعاره و مجاز ميباشند


    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    چنانچه مرحوم صدار در اسفار جلد هشت این مساله را بیان کرده است.
    اگر ميشه عبارتي را كه جناب صدرا بيان كرده اند نقل كنيد

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    ازونجا که لینک بحث برام ارسال شده
    جسارتا قبل از پاسخ کارشناس نظری میدم


    بله عموم مردم بيشتر سعادت جسماني ميخواهند اما صحبت اينجاست كه اينگونه نعمت هايي كه مربوط به خواسته هاي دنيايي است چگونه در آخرت جايي كه دار بقا است ثابت ميشود؟
    عینیت و درب های بهشت از همینجا هم به وجود میاد و بروی ما باز میشه
    اگر عاقبت اندیش باشیم !

    حتی با ساده ترین مثال ها میتونیم بگیم
    مثلا زمانیکه محصول ما با حلال به بار بنشینه
    یا زمانیکه به مزد زحمتی صادقانه میرسیم

    حلال پسند ناخواسته به مرور قانع و قناعت کار میشه و الگوی خوبی برای همسران و فرزندان و ایندگانش
    و حرام خور , سرکش و اسرافکار و الگوی نادرستی برای وراث یا وارثان و بازماندگان ...
    قناعت کننده چاره جو و اسرافکار یاوه گو و هرزه رو !
    چاره جو عاقبت بخیر و یاوه گو تا اونجا که دیدیم عاقبت به شر ...
    و الی اخر ...


    خیلی ساده تر
    اگر به اخرت و زندگی بعد از مرگ اعتقاد داریم
    ایمان به بهشت مثله ایمان به کارنامه تحصیلی می میونه ...
    هر قدر با کیفیت بهتری قدم برداریم به نتیجه بهتری میرسیم

    حالا اگر در گود ازمایش با تقلب به مرحله بعد وارد بشیم.
    خب مسلما کلیدهای درب های مراحل بعد که در مراحل قبلی بوده رو ندیدیم و درک نکردیم !
    و ناچارا درجا میزنیم تا حق به حقدار برسه !!!

    زحمت خیلی مهمه
    اما بدون حسن نیت هیچ ارزشی نداره !
    اونکه به نیت شر وارد گود میشه بازنده اس و گاها بخاطر زحمتی که کشیده خودش رو بهشتی و بالایی میدونه
    اما نمیدونه که در وهم و مستی از ارضای نفس اماره در خیال به سر میبره ...

    البته ما به جز نفس اماره
    نفس مطمئنه و ملهمه و .... داریم (پاسخ شماست) ولی متاسفانه بیشتر به این نفس اماره پرداختیم از حال و هوای دیگر نفوس بی اطلاعیم تاجایی که ممکنه همین اماره زود و زود در وجود خود ما بیدار بشه .

    متاسفانه زیباییه عرفان ما در زیاده گوییهای دشمنان انسان گم شده و ما با بی اعتنایی به فرهنگ و حقیقت خود ,
    کلا از هر چیز اصل و اصیل دور شدیم و ناخواسته بیزاری میجوییم ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  13. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    خود خداوند فرموده در بهشت نه تشنه ميشويد و نه گرسنه خُب با اين حساب تا وقتي كه رفع تشنگي و گرسنگي نباشد لذتي از اين سنخ هم نخواهدبود
    هوالعالم

    این میتونه به معنای وفور نعمت و دنیای پربرکت باشه
    هر چند ممکنه نحوه تغذیه و رشد به شکل و کیفیت دنیای زمینی نباشه
    اما ارتزاق و تغذیه وجود داره و در این مورد هیچ تشبیهی رساتر از گرسنگی
    و تشنگی نبوده و بیشتر ازین قابل درک نیست .


    مخصوصا زمانیکه ایات به منظور هدایت یکسری شکم پرست و اسرافکار
    و در کل پندی برای شهوتران جماعت باشه ..
    .

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    32
    حضور
    1 روز 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    85



    به نظر من اصن طبق قرآن چیز جالبی توی بهشت نیست ، آخه قصر و این چیزا چ لذتی داره ؟ یا مثلا باغی که نهر ها از زیر درخت جاری است خب اصلا لذت نداره که

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرالمومنین نمایش پست ها
    به نظر من اصن طبق قرآن چیز جالبی توی بهشت نیست ، آخه قصر و این چیزا چ لذتی داره ؟ یا مثلا باغی که نهر ها از زیر درخت جاری است خب اصلا لذت نداره که
    هوالعالم و هوالقادر
    به نظر میاد منظور تشبیه دنیایی منظم بوده
    و گاها خطاب مستقیم به مردمانی که از روی شهوترانی (زیاده روی)
    در یک مورد از مورد دیگر غافل و بی نصیب می ماندن ...
    اب کجا و سراب کجا ؟

    نهر و درخت و خوبی و ...
    همه اینها در کنار هم یعنی برکت بی منت بی مثال !
    آب و ابادانی , درخت و جاودانی و ...

    نشانه های روشنی ست برای ما
    اگر درس بگیریم.

    فکر کنید اب میاد ابادانی میاره و درخت میاد و این ابادی رو جاودانه میکنه
    همین ریشه دار شدنه درخت در زیر زمین و در حیطه ابادی هزار و یک حسن داره که در حوصله بحث و علم امروز نیست
    ولی یقینا بی حکمت نیست .


    قصر و اینها
    درون و بیرون با پالایش به امنیت و آرامش میرسه
    و این یعنی همه چیز ...

    یک دلیل اینکه خاطره ی خانه های مادر بزرگ پدر بزرگهای قدیم به روح و روان خیلی از مردم ارامش میده
    همون خانه های پنج دری با حوض اب و دار و درختش بود و بوی خاک و هوا و نَفَس و نفس پاک و حلال ...

    ویرایش توسط Mohammad2db : ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۱:۰۵
    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    اكل وشرب ونكاح مربوط به بقاي خود و نوع خود است ولي در عالمي كه ذاتش مساوي با بقاست ديگر چه نيازي با اين امور است
    خود خداوند فرموده در بهشت نه تشنه ميشويد و نه گرسنه خُب با اين حساب تا وقتي كه رفع تشنگي و گرسنگي نباشد لذتي از اين سنخ هم نخواهدبود
    لذا همانطور كه بعضي از فلاسفه و عرفا اذعان دارند اين موارد در قرآن استعاره و مجاز ميباشند

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملّاعلي نمایش پست ها
    اگر ميشه عبارتي را كه جناب صدرا بيان كرده اند نقل كنيد
    سلام وعرض ادب
    ابتدا بهتر است کلام مرحوم صدرا را بیان کنیم که ایشان می فرمایند:
    اما الجنة فهی کما دل علیه الکتا ب والسنة مطابقا للبرهان والکشف دارالبقاء ودارالسلام لا موت فیها ولا هرم ولا سقم ولا غم ولا هم ولا دثور ولا زوال وهی دارلمقامة والکرامة لا یمس أهلها فیها نصب ولا لغوب لهم فیها ما تشتهی الانفس وتلذ الاعین وهم فیها خالدون، وإنها دار أهلها جیران الله وأولیائه وأحبائه وأهل کرامته وإنهم علی مراتب متفاضلة منهم المتنعمون بتسبیح الله وتقدیسه وتکبیره فی جملة ملائکته المقربین ومنهم المنعمون باللذات المحسوسة کأنواع المأکل والمشارب والفواکه والأرائک ونکاح حورالعین واستخدام الولدان المخلدین والجلوس علی النمارق والزرابی ولبس السندس والحریر والدستبرق وکل منهم إنما یتلذذ بما یشتهی ویرید علی حسب ما تعلقت به همته...( صدرا، اسفار اربعه، ج9، ص281، فصل24، فی بیان ماهیة الجنة والنار)
    همانطور که مشاهده کی کنید ملا صدار د ربخشی از این سخن بیان می کنند که اهل بهشت به حسب مراتب خود برخی مشغول ومتنعم به تسبیح وتقدیس وتکبیر الهی در زمره ملائکه مقرب الهی است وبرخی به لذات ونعمتهای محسوس مثل انواع خوردنی ها، نوشیدنی ها، میوه ها، بالشتها، وازدواج با حوری ها وسایر نعمتهای ظاهری مشغول هستند ....هر کس به حسب همت خود به آنچه که علاقه واراده داشت مشغول می باشد.به قدر همتی که در این دنیا داشت.
    اما در جواب سخن شما اید عرض شود که نعمت وخصوصیات مواد هر جایی به حسب آنجا است. حال که جنس قیامت از ماده نیست پس جنس نعمتهای آن هم از جنس ماده نیست وبه حسب حالت خود قیامت است. وهمیشه هم برای خوردن گشنگی لازم نیست وخود اشتهاء وعلاقه داشتن به چیزی موجب استفاده از آن خواهد شد در عین حال که نعمتهای بهشتهی هم مانند دنیا نیست که شکم را پر کند وسر درد وشکم درد بوجود بیاورد.
    حقيقت بهشت و تشويق به آن
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود