صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با این دلایل آیا ثابت نمیشه که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18

    اشاره با این دلایل آیا ثابت نمیشه که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟




    با سلام و احترام
    (ببخشید نمی دونستم این مطلب رو توی تاپیک جبر و اختیار قرار بدم و
    یا قضا و قدر ولی فکر می کنم به هر دو موضوع مرتبط باشه.)

    با دلایل زیر آیا ثابت نمیشود که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟
    1- (تاجایی که بنده میدونم) از دیدگاه اسلام هر چیزی که موجوده خالقش خداست و
    اگر کسی معتقد به این موضوع باشه که چیزی در عالم وجود داره که خدا خالقش نیست
    دچار شرک شده.

    2- واضحه که ما قبل از انجام هرکاری چیزی در وجودمون شکل میگیره که اراده نامیده میشه
    (حتی اگه قبل از اراده هم میشه چیزی رو تصور کرد که نتیجش میشه اعمال ما, شما می تونید
    اون رو بعنوان اولین چیزی که در وجودمون شکل میگیره تصور کنید)

    3-شکی نیست که برخی انسانها جنایتها و گناهان زیادی مرتکب شده اند
    علاوه بر اون برخی, هر کدوم از ما در طول زندگیمون گناهان زیادی مرتکب شدیم.

    حال چهار حالت به وجود میاد:
    1- نه خدا خالق این اراده ی منه و نه من
    2-خدا خالق این اراده نیست و من خالقشم
    3-خدا خالق این اراده ست و نه من
    4-هم خدا خالق این اراده ست و هم من

    بر طبق مقدمه ای که آورده شد کسی که به 1و2 معتقد باشه دچار شرک شده و
    معتقد شده که چیزی وجود داره که خدا خالقش نیست.
    اگر کسی به 3 معتقد باشه یعنی مسئول اعمال خوب و بد ما در حقیقت خداست و ما نیستیم که اونها رو خلق میکنیم.

    و در مورد 4 :واقعیت اینه که من موجودی هستم که تماما وابسته به خدا هستم و اراده و خواست خدا مقدم بر خواست و اراده ی منه
    پس چه معنایی داره که گفته بشه که هم من خالق اراده ای هستم و هم خدا؟
    فرض که چنین چیزی ممکن باشه!
    آیا من با خدا در خلق چیزی شریک شدم؟!
    و اصلا فرض که من با خدا در خلق اون اراده و اون اولین موجود درونم, شریک شدم و اصلا این شرک هم به حساب نیاد!
    چرا خدا با من برای خلق یک اراده ای که قراره منجر به یک عمل قبیح و زشت و جرم جنایت باشه شریک شده؟!
    ممنون


    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۶:۵۶

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    639
    حضور
    45 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    18
    صلوات
    1929



    با نام و یاد دوست





    با این دلایل آیا ثابت نمیشه  که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟








    کارشناس بحث: استاد کریم


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7502



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zemestoon نمایش پست ها
    بر طبق مقدمه ای که آورده شد کسی که به 1و2 معتقد باشه دچار شرک شده و
    معتقد شده که چیزی وجود داره که خدا خالقش نیست.
    اگر کسی به 3 معتقد باشه یعنی مسئول اعمال خوب و بد ما در حقیقت خداست و ما نیستیم که اونها رو خلق میکنیم.

    و در مورد 4 :واقعیت اینه که من موجودی هستم که تماما وابسته به خدا هستم و اراده و خواست خدا مقدم بر خواست و اراده ی منه
    پس چه معنایی داره که گفته بشه که هم من خالق اراده ای هستم و هم خدا؟
    با سلام
    بله خداوند خالق همه چیز است إن الله خالق کل شئ وخداوند بزرگ موجودات را بر چند نوع آفریده است که در این میان حیوانات با غریزه عمل می کنند، فرشته ها مجبور بر طاعت هستند اما انسان مختار است یعنی از بین خوب وبد با اراده خود یکی را انتخاب می کند ومسئول اعمال خود است.
    چون خالق انسان خداوند بوده وعالم بر اساس اذن وتدبیر الهی در گردش است که توحید در ربوبیت می گویند واگر لحظه ای اذن وعنایت خود را بردارد همه چیز از بین خواهد رفت. هر آنچه انسان دارد خدا به او داده است فلذا از این بابت نسبت دادن افعال به خداوندایرادی ندارد چون این دست، پا، قلب وغیره که با آن تصمیم گرفته وعمل می کنیم مخلوق خداوند است واز این جهت نسبت دادن این امور به خداوند هیچ ایرادی ندارد.
    پس با توجه به دو نکته فوق که عالم به اذن الهی در گردش است وخالق تمام ابزار واعضا خداوند است نسبت دادن امور به خداوند درست است.
    تنها موجود عالم که در هستی مستقل است وهمه چیز را از خود دارد خداوند متعال است وهمه هر چه دارند ا زاو دارند که اصطلاحا معیت قیومیه گفته می شود یعنی تمام موجودات از جمله انسان قائم به خود ومستقل در حرکات خود نیستند بلکه بقا وحرکت آنها قائم به خداوند متعال است لذا انسان استقلال به معنای خود مختا ربودن ندارد. اما خداوند به همین انسان این آزادی را داده که با اعضاء وجوارحی که او داده است تصمیم گرفته وعمل کند. چون چرخش عالم وتاثیر اسباب وامور به اذن وخواست خدا بوده وخالق همه چیز اوست نسبت دادن امور به خداوند می باشد وآفریننده مستقل اینها اوست. وآنچه انسان با همین اعضا انجام می دهد با تصمیم خود ولی اعضاء وجوارح اعطایی است ولی تصمیم گیری با انسان است. لذا انسان خود انتخاب کرده وعمل می کند واینطور نیست که تمام اعمال وجنایاتی که ستمگران انجام می دهند کار خدا باشد.
    به تعبیر دیگر خداوند متعال عالم هستی را بصورت قانون علیت آفریده است که بین فاعل مفعول واتفاقات عالم ارتباط وجود دارد یعنی از هر چیزی معلول وپدیده خاص مربوط به آن سر می زند. مثلا دود وحرارت نتیجه آتش است. سیراب کردن نتیجه آب است. آتش کار آب وآب کرا آتش را انجام نمی دهد. واین نظام را خداوند چنین خلق کرده است. کسی که از مال خود به دیگران می بخشد موجب غنای آنها شده ومشکل آنها را برطرف می کند ولی کسی که مال مردم را به ناحق می گیرد بدبخت شان می کند. اینها هر دو کار انسان است ولی طبق نظامی که خدا طراحی کرده است. وخداوند علت اصلی این امور است.
    بر اساs همین چاvچوب اختیار انسان وفاعلیت تام الهی معنی می شود.
    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۵/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۲:۵۹
    با این دلایل آیا ثابت نمیشه  که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7502



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zemestoon نمایش پست ها
    بر طبق مقدمه ای که آورده شد کسی که به 1و2 معتقد باشه دچار شرک شده و
    معتقد شده که چیزی وجود داره که خدا خالقش نیست.
    اگر کسی به 3 معتقد باشه یعنی مسئول اعمال خوب و بد ما در حقیقت خداست و ما نیستیم که اونها رو خلق میکنیم.

    و در مورد 4 :واقعیت اینه که من موجودی هستم که تماما وابسته به خدا هستم و اراده و خواست خدا مقدم بر خواست و اراده ی منه
    پس چه معنایی داره که گفته بشه که هم من خالق اراده ای هستم و هم خدا؟
    با سلام
    بله خداوند خالق همه چیز است إن الله خالق کل شئ وخداوند بزرگ موجودات را بر چند نوع آفریده است که در این میان حیوانات با غریزه عمل می کنند، فرشته ها مجبور بر طاعت هستند اما انسان مختار است یعنی از بین خوب وبد با اراده خود یکی را انتخاب می کند ومسئول اعمال خود است.
    چون خالق انسان خداوند بوده وعالم بر اساس اذن وتدبیر الهی در گردش است که توحید در ربوبیت می گویند واگر لحظه ای اذن وعنایت خود را بردارد همه چیز از بین خواهد رفت. هر آنچه انسان دارد خدا به او داده است فلذا از این بابت نسبت دادن افعال به خداوندایرادی ندارد چون این دست، پا، قلب وغیره که با آن تصمیم گرفته وعمل می کنیم مخلوق خداوند است واز این جهت نسبت دادن این امور به خداوند هیچ ایرادی ندارد.
    پس با توجه به دو نکته فوق که عالم به اذن الهی در گردش است وخالق تمام ابزار واعضا خداوند است نسبت دادن امور به خداوند درست است.
    تنها موجود عالم که در هستی مستقل است وهمه چیز را از خود دارد خداوند متعال است وهمه هر چه دارند ا زاو دارند که اصطلاحا معیت قیومیه گفته می شود یعنی تمام موجودات از جمله انسان قائم به خود ومستقل در حرکات خود نیستند بلکه بقا وحرکت آنها قائم به خداوند متعال است لذا انسان استقلال به معنای خود مختا ربودن ندارد. اما خداوند به همین انسان این آزادی را داده که با اعضاء وجوارحی که او داده است تصمیم گرفته وعمل کند. چون چرخش عالم وتاثیر اسباب وامور به اذن وخواست خدا بوده وخالق همه چیز اوست نسبت دادن امور به خداوند می باشد وآفریننده مستقل اینها اوست. وآنچه انسان با همین اعضا انجام می دهد با تصمیم خود ولی اعضاء وجوارح اعطایی است ولی تصمیم گیری با انسان است. لذا انسان خود انتخاب کرده وعمل می کند واینطور نیست که تمام اعمال وجنایاتی که ستمگران انجام می دهند کار خدا باشد.
    به تعبیر دیگر خداوند متعال عالم هستی را بصورت قانون علیت آفریده است که بین فاعل مفعول واتفاقات عالم ارتباط وجود دارد یعنی از هر چیزی معلول وپدیده خاص مربوط به آن سر می زند. مثلا دود وحرارت نتیجه آتش است. سیراب کردن نتیجه آب است. آتش کار آب وآب کرا آتش را انجام نمی دهد. واین نظام را خداوند چنین خلق کرده است. کسی که از مال خود به دیگران می بخشد موجب غنای آنها شده ومشکل آنها را برطرف می کند ولی کسی که مال مردم را به ناحق می گیرد بدبختشان می کند. اینها هر دو کار انسان است ولی طبق نظام یکه خدا طراحی کرده است. وخداوند علت اصلی این امور است.
    بر اسا همین چاچوب اختیار انسان وفاعلیت تام الهی معنی می شود.
    با این دلایل آیا ثابت نمیشه  که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1766



    خالق یعنی کسی چیزی رو از نیست بیافرینه . مثلا کسی از خاک بدون اینکه خاک دارای سلولهای بنیادی گربه باشد گربه درست کند . این خلق است .
    مطلب شما درباره خلق نیست . مطلبی که شما گذاشتین به اشتباه نامش را خلق گذاشتین .


    این مطلب بنده ظاهرا اشتباه باشه یکی ا ز دوستان مطلبی گذاشتن
    ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ«المؤمنون/14»
    سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته‌]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده‌]، و مضغه را بصورت استخوانهایی درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم؛ پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!
    ویرایش توسط بپاخیزیم : ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۷:۳۰
    مادامیکه هزینه وارد کننده (‌قیمت دلار ) ثابت میماند و هزینه تولید کننده افزایش می یابد ( تورم جامعه ) تولید کننده ورشکست خواهد شد و بیکاری رشد میکند (‌این یعنی یارانه دادن به تولید کننده خارجی ) . تجربه نشان میدهد هر راهی غیر از این (‌ افزایش قیمت ارز همگام با تورم ) بیراهه است و نتیجه نخواهد داد و روز به روز تولید کنندگان ضعیف تر میشوند . بر اساس این منطق و با نگاهی به رویکرد دولت فعلی نتیجه گیری میشود مادامیکه این دولت سر کار باشد شرائط اشتغال جامعه بدتر خواهد شد .
    افتخار به افزایش فروش نفت !

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    274
    حضور
    6 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    385



    خدا به تو اختیار داده همین الان می تونی بری یه یتسم رو سیر کنی و یا جیب کسی رو بزنی این اختیارته
    یه نکته ای لازمه بگم نظرات من فقط فقط نظرات شخصی من هست و رفتار و یا لحن گفتار من فقط فقط به شخص بنده مربوط میشه و بسیار شخصی هست !
    و نظرات و اصول دینی و رفتار و گفتار دین شاید با من تفاوت های زیادی داشته باشه !
    پس بهتره اینجور بگم که من نماینده ی دین نیستم ! و فقط نظرات و گفتار خودم رو توی نظرات و یا مشاوره ها می گم
    و در آخر هم بگم من قصد اذیت ندارم و فقط دوس دارم خیلی رک حرفمو بزنم

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,503
    حضور
    37 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4301



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zemestoon نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    (ببخشید نمی دونستم این مطلب رو توی تاپیک جبر و اختیار قرار بدم و
    یا قضا و قدر ولی فکر می کنم به هر دو موضوع مرتبط باشه.)

    با دلایل زیر آیا ثابت نمیشود که در حقیقت خدا مسئول اعمال بد منه و نه من؟
    1- (تاجایی که بنده میدونم) از دیدگاه اسلام هر چیزی که موجوده خالقش خداست و
    اگر کسی معتقد به این موضوع باشه که چیزی در عالم وجود داره که خدا خالقش نیست
    دچار شرک شده.

    2- واضحه که ما قبل از انجام هرکاری چیزی در وجودمون شکل میگیره که اراده نامیده میشه
    (حتی اگه قبل از اراده هم میشه چیزی رو تصور کرد که نتیجش میشه اعمال ما, شما می تونید
    اون رو بعنوان اولین چیزی که در وجودمون شکل میگیره تصور کنید)

    3-شکی نیست که برخی انسانها جنایتها و گناهان زیادی مرتکب شده اند
    علاوه بر اون برخی, هر کدوم از ما در طول زندگیمون گناهان زیادی مرتکب شدیم.

    حال چهار حالت به وجود میاد:
    1- نه خدا خالق این اراده ی منه و نه من
    2-خدا خالق این اراده نیست و من خالقشم
    3-خدا خالق این اراده ست و نه من
    4-هم خدا خالق این اراده ست و هم من

    بر طبق مقدمه ای که آورده شد کسی که به 1و2 معتقد باشه دچار شرک شده و
    معتقد شده که چیزی وجود داره که خدا خالقش نیست.
    اگر کسی به 3 معتقد باشه یعنی مسئول اعمال خوب و بد ما در حقیقت خداست و ما نیستیم که اونها رو خلق میکنیم.

    و در مورد 4 :واقعیت اینه که من موجودی هستم که تماما وابسته به خدا هستم و اراده و خواست خدا مقدم بر خواست و اراده ی منه
    پس چه معنایی داره که گفته بشه که هم من خالق اراده ای هستم و هم خدا؟
    فرض که چنین چیزی ممکن باشه!
    آیا من با خدا در خلق چیزی شریک شدم؟!
    و اصلا فرض که من با خدا در خلق اون اراده و اون اولین موجود درونم, شریک شدم و اصلا این شرک هم به حساب نیاد!
    چرا خدا با من برای خلق یک اراده ای که قراره منجر به یک عمل قبیح و زشت و جرم جنایت باشه شریک شده؟!
    ممنون

    سلام
    اراده و قدرت الهی در اراده و قدرت ما ظاهر میشه و اون چیزی که جهت اونو بعنوان یک فعل مشخص میکنه ویژگیهای جسمی و عمدتا روحی خود ماست لذا در صدور افعال بعد آفرینشیش با خداست اما جهت و نحوه آنرا ( که در حوزه و خوب و بد است )ما تعیین می کنیم
    البته این بدان معنا نیست که دست خدای متعال در ایجاد فعلی خاص در ما ناتوان است بلکه گاهی چنین هم می کند اما چیزی که با سلب اختیار از ما بوده به حساب ما نوشته نمیشود ولی امور آگاهانه و اختیاری منسوب به ماست و ما در قبال آن مسوولیم چون ویژگیهای وجودی ما مقتضی آن بوده است
    در یک مثال میگوییم :
    اگر مسوول بالاتری اختیاراتی را به فردی داد او او با این اختیارات خدمت کرد خدمت منسوب به اوست هرچند بنیانش مرهون دادن اختیارات از بالاتر بوده و اگر خیانت کرد صرفا منسوب به خودش است چون مسوول بالاتر برای خیانت به او این اختیارات را نداد اما او سوء استفاده کرد و خائن شد و باید عقوبت شود
    خدای متعال نیز یک ساختار وجودی به ما داد که طبق قانون و فطرت باید به نیکیها و خدمت بپردازد حال کسی این ساختار را در مسیر خلاف استفاده کرد خیانتش صرفا به خود او منسوب است چون خلاف قانون الهی و اقتضائات فطری و مقاصد آفرینشی خود عمل کرده است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18



    با سلام
    هیچ کدوم از جوابها قانعم نکرد!


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط بپاخیزیم نمایش پست ها
    خالق یعنی کسی چیزی رو از نیست بیافرینه . مثلا کسی از خاک بدون اینکه خاک دارای سلولهای بنیادی گربه باشد گربه درست کند . این خلق است .
    مطلب شما درباره خلق نیست . مطلبی که شما گذاشتین به اشتباه نامش را خلق گذاشتین .
    خب خالق یعنی کسی که چیزی رو از نیست خلق کنه !
    اراده ی من و خواستن های من اول نیست و بعد به وجود میاد.
    این خلق شدن نیست؟


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط tah نمایش پست ها
    خدا به تو اختیار داده همین الان می تونی بری یه یتسم رو سیر کنی و یا جیب کسی رو بزنی این اختیارته
    از نظر من این که من یه کسی رو سیر کنم یا جیب کسی بزنم تابع اختیارم نیست
    چون هنوز دلیلی قانع کننده برای وجود اختیار پیدا نکرده و اعتقادم به جبر بسیار بیشتر از اعتقادم به اختیاره .
    بلکه تابع اینه که من توی چه فضایی، توی چه خانواده و محیطی رشد کردم و از طریق وراثت چه چیزی به من منتقل شده و...


  21. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود