جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان و شک ( از دیدگاه علما و دانشمندان )

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    انسان و شک ( از دیدگاه علما و دانشمندان )




    انسان و شک از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری رحمة الله علیه
    « الهی أخرجنی من ذلّ نفسی و طهّرنی من شکّی و شرکی قبل حلول رمسی » .
    فرازی دعای عرفه حضرت سید الشهدا علیه السلام

    مرحوم علامه محمد تقی جعفری رحمة الله علیه در ذیل این فراز از دعای نورانی امام حسین علیه السلام چنین می نویسند :

    یکی از بد ترین بیماریهای روحی ما شک و تردید است ، شکّ و تردی روح انسانی را از استقامت و اعتدال ساقط می کند . باید در نظر گرفت که شکّ با نظر به موضوع آن انواع مختلفی پیدا می کند :

    گاهی
    موضوع شکّ یک پدیده غیر قابل اهمیّت است خواه آن پدیده از امور مادّی بوده باشد و خواه از امور معنوی ، در اینگونه موضوعات ناراحتی بیماری شکّ آن چنان شدید و سخت نیست که با ادامه آن روح انسانی از حرکات عادی خود فلج بوده باشد .
    گاهی موضوع شکّ از امور با اهمیت است ، با حیات انسانی وابستگی دارد ، در این صورت ادامه ی شک و تردید بیماری روح را شدیدتر نموده تا به آنجا که ممکن است زندگانی انسانی را مواجه با خطر بسازد .
    برای کسی که می خواهد در این جهان بطور محاسبه شده زندگی نماید ، هیچ موضوعی مهمتر از مسئله آفریننده ی مطلق وجود ندارد ، اگر این موضوع برای انسان آگاه مشکوک بوده باشد به بیماری شکنجه زائی مبتلا خواهد بود .

    اقتباس از کتاب نیایش حسین علیه السلام ص 119 و 120
    مرحوم محمد تقی جعفری


    این مبحث همچنان ادامه دارد ..
    ومن الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۲/۱۳ در ساعت ۱۵:۳۹

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    سلام

    این مطلب خوبی است
    کاش ادامه بدهید
    چون شک تو نماز
    شک تو انجام اعمال عبادی
    شک توی نهی کردن و...
    از موارد مهمی است که نحوه مقابله باهاش را باید بیاموزیم تا مشکلی پیش نیاد
    پیشاپیش ممنونم

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    388



    شک، انواع و اقسامی دارد که به طور خلاصه می‌توان به «شک سالم» و «شک ناسالم» تقسیم نمود. شک سالم، بسیار خوب و آغاز یقین است. در روایات آمده است که شخصی به امام صادق علیه‌السلام عرض نمود: «هلاک شدم»! پرسیدند: چرا؟ گفت: شک کردم. پرسیدند: به چه چیز شک کردی که می‌گویی هلاک شدم؟ عرض کرد به خود خدا! یعنی شخص به اصل وجود خدا شک کرده بود، نه زیر مجموعه‌های چون قرآن، اسلام، ولایت و ...، امام فرمودند: «الله اکبر، هذا اول الیقین» - یعنی: الله اکبر، این تازه اول راه یقین است. آری، راه یقین از شک می گذرد و معمولاً تا انسان در ابتدا شک نکند، در انتها به یقین نمی‌رسد.

    اما شک ناسالم، نوعی بیماری است که به آن بیماری شکاکی نیز گفته می‌شود و اختصاصی هم به مسائل اسلامی ندارد. بلکه انسان مبتلا به شکاکی، به همه چیز شک می‌کند و حتی پس از حصول یقین، باز به یقین خود هم شک می‌کند و چنین شکی مهلک است.

    شبهه، مقوله‌ای کاملاً متفاوت است. چنان چه از نامش پیداست، نوعی «شبیه‌سازی» برای انحراف ذهن است. شبهه‌افکن، بخشی از حق را می‌گیرد و بخشی از باطل را شبیه آن جلوه می‌دهد و هر دو را مخلوط می‌کند، تا نتیجه‌ی سوئی به دست‌آورده و برای ایجاد انحراف به اذهان القاء کند.

    شبهه‌ها معمولاً بر دو پایه «اگر» و «پس» استوار هستند. «اگر» همان موضوع یقینی مخاطب است که شبهه‌ساز با «اگر» آن را متزلزل می‌شمارد و «پس» نتیجه‌ی انحرافی است. مثلاً می‌گوید: «اگر چنین است، پس چرا چنان شد». و گاه یا حتی اغلب این «اگر»ها و «پس»ها هیچ سنخیتی هم با یک دیگر ندارد. به عنوان مثال: «اگر اسلام دین بر حقی است، پس چرا فلان روحانی‌نما رانت‌خواری کرد»؟!

    دقت نمایید، حقانیت اسلام که یقینی است، با «اگر» مشکوک قلمداد می‌گردد و عمل خلاف یک انسان، ملاک قضاوت در مورد یک «دین» قرار می‌گیرد. این همان شبهه‌سازی است.

    شبهه، معمولاً از سوی دشمنان ساخته و با کمک ایادی و نیز نادانان توزیع شده و به روش‌های متنوع تبلیغاتی بر اذهان القاء می‌گردد.

    اگر در آموزه‌های قرآنی نیز دقت کنیم، مشاهده خواهیم نمود که حق‌تعالی «سؤالات» بسیاری مطرح می‌نماید و به آنها پاسخ می‌دهد و یا حتی به سؤالات مطروحه از ناحیه‌ی کفار پاسخ می‌دهد. در مورد شک نیز دلیل و برهان ارائه می‌نماید تا شک سالم برطرف گردد، اما در خصوص شبهه می‌فرماید که قلب‌های مریض و منافقین از آن پیروی می‌کنند.

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    اخلاق اسلامی
    نوشته
    121
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    797



    گاهی مواقع ذهن انسان در باره ارتباط میان موضوع و محمول یک قضیه مردد و برای اثبات آن وارد عمل میشه .

    برای مسیر علمی و برای یافتن واقع این شک طبیعی بوده و موجب برطرف شدن احتمالات اضطراب آمیزه. به همین خاطره که گفته میشه: یقین­های اصیل و مفید، آن سوی پل شک و تردیده. چنین شکی که انسان را به یقین میرسونه، مطلوبه . شک وشبهه در جایى که دالان ومعبر خوبى براى رسیدن به ایمان ویقین باشه پسندیده است.
    شک مقدس
    این خاصیت را داره که آدمی را به فعالیت و جدیت برای دست یابی به حقیقت وا می داره.
    اما شک ویرانگر و سیاه انسان را گام به گام به تاریکی و ضلالت نزدیک و نزدیکتر می کنه، تا جائیکه همۀ اندیشۀ فرد را شکاکیت و انکار فرا می گیره و در نهایت به شرک و کفر میرسه .

    در موضوعاتى كه مربوط به اعتقاد و دينه، اگر يقين بره و جاى اون شك و حتى ظن پيدا بشه، فتنه را در خودش می ‏پرورونه؛

    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۷:۱۹ دلیل: فونت
    خدایا به شیطان بگو ما از آن توئیم امید نبندد.


    اندرزها و حكمتها
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=11915&p=110888




  9. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود